Spring til hovedindhold

Bing vs. Google: Kan AI og ChatGPT sætte gang i search-krigen?

De store tech giganter har været i fokus for investorerne i mange år, og Alphabet (tidligere Google) og Microsoft har været to meget populære aktier blandt vores kunder. Med udsigten til at AI snart kan blive voldsomt udbredt også inden for search, kan det starte en ny offensiv mellem de to rivaler. Derfor har vi taget et kig på, hvordan den nye search-krig kan komme til at udspille sig. 

De store tech-giganter har været i fokus for investorerne i mange år, og Alphabet (tidligere Google) og Microsoft har været to meget populære aktier blandt vores kunder. Med udsigten til at AI også snart kan blive voldsomt udbredt inden for search, kan det starte en ny offensiv mellem de to rivaler. Derfor har vi taget et kig på, hvordan den nye search-krig kan komme til at udspille sig. 

Kilde: Refinitiv. Egen tilvirkning. Ugentlige kurser.

Ovenfor kan man se den indekserede kursudvikling for de to aktier, hvor to ting står klart: 1) de følger samme mønster, og 2) Microsoft, i dette tidsrum og med de anvendte kurser, har klaret sig bedre. Dog er historisk afkast ikke en garanti for fremtidigt afkast. 

WTF er Bing?

I 2009 lancerede Microsoft Bing og gjorde dermed sit første forsøg på at udfordre verdens dominerende søgemaskine, Google. Men uden succes. Nu prøver de igen, og denne gang anses de af mange for at have en reel mulighed, fordi den nye frontlinje inden for search også handler om kunstig intelligens, og fordi Microsoft har investeret i selskabet bag ChatGPT og har annonceret planer om at integrere elementer af den i Bing.

Søgemaskiner alle vegne

Søgemaskiner er blevet en integreret del af vores daglige liv, da de giver os mulighed for hurtigt og nemt at finde information om alt fra produkter og tjenester til nyheder og underholdning. I januar alene havde Google.com 88,3 milliarder besøg. Søgemaskiner har revolutioneret måden, vi får adgang til information, og har ændret den måde, vi gør forretninger, opbygger relationer og forbruger indhold på. De har også stor betydning for virksomheder, da de giver mulighed for at nå ud til en bred målgruppe og øge tilstedeværelse og synlighed online.

Markedet

Kilde: Statcounter. Egen tilvirkning.

Søgemaskinemarkedet er præget af stærk konkurrence mellem de største spillere på markedet, heriblandt Google og Bing. Google er dog suveræn markedsleder med en nuværende markedsandel på omkring 93% ifølge Statcounter, mens Bing er den næststørste søgemaskine med en markedsandel på ca. 3%. De resterende 4% er udgjort af Yahoo, YANDEX og Baidu mfl.

Kilder: Alphabet [GOOG] 10-K Q4 2022, Statcounter. Egen tilvirkning.

Da Alphabet, som ejer søgemaskinen Google, rapporterede en omsætning på $162,5 milliarder fra søgning i 2022, kan vi estimere markedsværdien (samlede omsætning på markedet) til at være $175 milliarder i 2022. Søger man på den årlige vækstrate (CAGR) for søgemaskiner fremadrettet, finder man alt mellem 10 og 50%. Vi har i dette eksempel taget en mere konservativ tilgang og sat den sammensatte årlige vækstrate til 10-15% til og med 2028. For kontekst er det amerikanske marked for søgemaskiner vokset ca. 7,5% årligt mellem 2018 og 2023.

CAGR – årlig vækstrate
CAGR er en forkortelse for Compound Annual Growth Rate, som på dansk betyder “sammensat årlig vækstrate”. CAGR er en matematisk formel, der beregner den gennemsnitlige årlige vækstrate for en investering, virksomhed eller økonomisk indikator over en bestemt periode.

Google bydes op til dans

I november ​​2022 lancerede OpenAI deres Generative Pretrained Transformer 3, ofte kaldet ChatGPT. Siden da har den taget verden med storm og anslås til at have omkring 100 millioner brugere i januar 2023. ChatGPT har med sit brugervenlige design og dygtighed oplyst verdensbefolkningen om potentialet i kunstig intelligens. I 2019 investerede Microsoft for første gang i OpenAI med et beløb på $1 mia., og to år efter investerede de for anden gang. I januar 2023 annoncerede de en tredje runde, hvor beløbet siges at være mindst $10 mia., som i sidste ende skulle resultere i et ejerskab af OpenAI på 49% .

D. 7. februar annoncerede Microsoft planer om at lancere en opdateret version af Bing og deres browser Edge, som skal være drevet af netop en AI-copilot og chat, delvist understøttet af en næste generations OpenAI-model, som angiveligt skal være både hurtigere, dygtigere og mere præcis end ChatGPT. Ifølge udtalelser fra Microsofts CEO Satya Nadella vil dette placere Bing som en reel konkurrent til Googles søgemaskine, der har domineret markedet siden 1998. Hør Satya Nadellas tanker om markedet og Microsofts rolle her.

I 2022 udgjorde omsætningen fra søgning 57,5% af Alphabets samlede omsætning, og Google advertising (inkl. YouTube mm.) udgjorde ca. 80%, hvorfor risikoen for at miste markedsandele er kritisk. Hvis Microsofts CEO Satya Nadella har ret i sin påstand om, at Bing nu er konkurrencedygtig, kan det åbne en helt ny front op i kampen mellem de to. Hvem der ender med at vinde, kan ikke siges endnu, men her er nogle af de vigtige ting at holde øje med:

To våben i Microsofts offensiv

⚔️ Længere fremme med lanceringen

For øjeblikket ser det ud til, at Microsoft er foran Google i udviklingen af deres AI-drevne søgemaskine. Microsoft har allerede påbegyndt en gradvis lancering af det nye Bing og har frigivet teasere til alle interesserede, mens Googles tilsvarende tjeneste ‘Bard’ kun er tilgængelig for såkalt trusted testers.

⚔️ Surfer på bølgen fra ChatGPT

Hvad, man kan karakterisere som en beta-version af de nye funktioner i Bing, har været tilgængelig siden november 2022 gennem ChatGPT. Det store antal brugere, som har prøvet ChatGPT, er en fordel for Bing, da det giver feedback og indsigt i brugernes oplevelse, og da det ligeledes har givet brugerne en forsmag på mulighederne i den nye version af Bing. Desuden har Google oplevet en fejl under en live demo af deres Bard. Samme dag oplevede Alphabet-aktien en nedgang på 9% svarende til et tab på $100 milliarder i markedsværdi.

Tre jokere i Googles defensiv

🛡️ Loyale brugere og et bomstærkt brand

Google har været verdens foretrukne søgemaskine, siden den blev lanceret. Googles brand er så stærkt, at det at “Google noget” er blevet synonym med at søge på nettet over hele verden. For mange kan det derfor føles som en stor ændring i adfærd at skifte til Bing – specielt hvis det, man skifter fra, allerede opfylder ens behov. Derfor behøver Bard ikke nødvendigvis at være bedre end modparten, men blot god nok til at holde på brugerne.

🛡️ Google Chrome og Safari

Google er ikke kun førende blandt søgemaskiner, men også blandt browsere og udgør ifølge Statcounter hele 65,4% af markedet med Google Chrome. Safari er den næststørste browser med 18,71% af markedet. Det er særligt relevant, da Google er standardsøgemaskinen i både Chrome og Safari, og brugere af disse browsere skal derfor aktivt tilvælge Bing, hvis de ønsker at bruge den. Derfor skal Microsoft både forsøge at skabe en ændring i adfærd for søgemaskiner, men også browsere.

🛡️ Android

Google ejer tilmed Android OS, som er det markedsledende styresystem i mobile enheder med en markedsandel på ca. 72% ifølge Statcounter, hvor Apples iOS er nummer to og udgør ca. 27,5% af markedet. Det vil altså sige, at din standardsøgemaskine på mobilen er Google, uanset om du bruger Android eller Appleprodukter.

Andre spillere på markedet

Selvom Microsoft og Google er de største spillere på markedet og særligt er i fokus lige nu, er der stadig andre konkurrenter at tage hensyn til. ChatGPT er for nylig blevet utrolig populær i Kina på grund af dens evne til at besvare spørgsmål på kinesisk, hvilket har overgået mange brugeres forventninger. Mange større kinesiske teknologivirksomheder har annonceret planer om at introducere deres egne ChatGPT-lignende produkter, og nogle af dem har allerede udviklet deres egne versioner af AI-chatbots. Mest prominent er Baidu, som er Kinas svar på Google, der har annonceret, at de forventer at lancere deres svar på ChatGPT, Ernie Bot, i marts 2023.

Konklusion

Uanset om Microsoft har held og dygtighed til at nå det dristige mål om at tage markedsandele, befinder vi os lige nu i en tid, der kan afgøre, om vi fremover vil søge ved at “Google det” – eller om vi en dag vil bede en kollega om at “Binge” noget for os…  Udviklingen i search-krigen vil blive udslagsgivende for aktier de kommende år. Ikke kun for Microsoft og Alphabet, men for hele tech-sektoren. Derfor bør alle tech-investorer have et vågent øje på det.

ChatGPT vs. Bard

Både ChatGPT og Bard er bygget på GPT-3.5-arkitekturen, men deres træningsmetoder adskiller sig. ChatGPT er en pre-trænet model, der er justeret på webdokumenter, mens LaMDA, som Bard er bygget på, er en supervised-læringsmodel, der er trænet på store mængder dialogdata. LaMDA står for “Language Model for Dialogue Applications” og er et AI-chatbot-framework udviklet af Google. Læs mere om Bard.

Når det kommer til deres samtaleevner, er LaMDA bedre i at producere mere naturlige, menneskeskabte svar på grund af sin træning i dialogdata. ChatGPT er bedre udstyret til at forstå komplekse sprogstrukturer og besvare spørgsmål, da den er højt trænet i webtekster og har adgang til autoritative eksterne kilder for præcise svar. En af de større forskelle mellem de to – fra et brugermæssigt perspektiv – vil formentlig være, at ChatGPT’s træningsdata er fra september 2021, hvorimod Bard konstant er opdateret.

Det er svært at sige, hvilken der er bedst, da de er fremragende på forskellige områder. Men i kampen om søgning handler det måske ikke så meget om, hvilken der er bedst, men mere om hvem der får integreret AI-kapaciteterne på en brugervenlig måde. I sidste ende vil denne krig formodentlig vindes ved at levere den mest afbalancerede løsning med hensyn til brugervenlighed og AI-dygtighed.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
1 Kommentar
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2023-02-23 08:01

Der mangler en enkelt ret vigtig parameter i analysen/vurderingen af “hvem der vinder”…
Hvis vi antager, at begge modellers Chat og AI er “gode nok”, så falder vi tilbage på hvilken søgemaskine de baserer deres svar på… Og så bliver det altså op ad bakke, for dem der læner sig op af Bing resultater – der bare ikke er i nærheden af samme kvalitet som Googles…

Og – en understregning – AI delen, og chat delen…. Det bliver “godt nok”, hvis ikke med det samme, så meget snart. Så det VIL blive et spørgsmål om de underliggende data (læs: søgeresultater).