Jeg hedder Hans og arbejder som analysechef hos Nordnet. I sidste uge lancerede vi en ny version af vores app til smartphones. Og vi begynder snart at analysere brugen af appen via Google Analytics, som er Googles analyseværktøj. Planen er at bruge samme værktøj til vores hjemmesider.
Det er et vigtigt skridt for os, men vi ved også, at det kan rejse spørgsmål hos dem, som bruger Nordnet. Derfor vil jeg fortælle lidt om, hvorfor vi vælger at bruge Google Analytics og på hvilken måde, vi kommer til at bruge informationen.
Viden gør os bedre
Vi ved, der er meget, der kan forbedres, når det gælder brugervenligheden på vores hjemmeside. For at vide hvad vi skal ændre, har vi brug for så god viden som muligt om, hvordan vores hjemmeside og vores app bruges i dag. Lige nu mangler vi den viden.
I dag kan vi se, hvordan vores brugere finder vores hjemmeside, hvilke af vores annoncer de ser ud til at synes om, hvilke ord de har søgt på for at finde os, samt hvilke sider de bruger – så længe de er logget ind.
Der er som om, vi står uden for vores butik og ser, hvordan kunderne kommer til fra forskellige retninger. Men så snart de er trådt inden for døren, så ser vi dem ikke længere. Vi kan ikke følge dem ind og se, om de snubler over noget, hvor let de finder det, de skal bruge, og hvilke dele af butikken ingen nogensinde besøger. Det gør, at vi har svært ved at vide, hvad vi skal ændre. Og når vi har ændret noget, så ved vi heller ikke, om det i virkeligheden blev bedre.
Google Analytics skal blandt andet hjælpe os med:
- At se, hvor pĂĄ vores hjemmeside brugerne gĂĄr i stĂĄ
- At se hvilke funktioner, der bruges og pĂĄ hvilken mĂĄde
- At identificere, hvad vi skal forandre
- At evaluere om de forandringer, vi laver, giver det rigtige resultat
- At se hvilke tilbud og hvilken kommunikation, der er interessant for hvilke brugere.
Integriteten
Overvej hvilke virksomheder, du kan lide og hvorfor. De virksomheder, som er mest værdsatte af deres kunder, er oftest dem, der lytter til kunderne og tilpasser sig deres behov. Virksomheder, som tilpasser deres tilbud til dig basseret på, hvad du normalt køber, bruger information, som de har om dig til at gøre kundeoplevelsen bedre og kommunikationen mere relevant. Så du ikke bliver bombarderet af irrelevante budskaber, og så du nemmere kan finde det, du søger.
Vi er bevidste om, at mange mennesker er bekymrede over deres integritet pĂĄ nettet, og det er noget, vi skal tage hensyn til. Men vi, ligesom mange andre moderne virksomheder, ser viden om vores kunder som den vigtigste faktor for at bygge en relation, der gavner begge parter.
Hvis du vil kunne surfe via din computer uden, der bliver samlet data ind, kan du installere et program til din browser, som forhindrer det. Det finder du her.
Derfor valgte vi Google Analytics
Google Analytics er et fleksibelt værktøj, som hjælper os med at forstå, hvordan brugerne havner på vores hjemmeside, og hvordan siden bruges.
Google er også en etableret aktør, som tager sikkerhed meget alvorligt, ligesom vi gør. De har lang erfaring med at håndtere brugerdata og gør det på sikker vis, vurderer vi.
Google Analytics er velegnet til vores behov, og vi oplever, at værktøjet hele tiden bliver udviklet for at imødekomme nye behov. At udvikle og vedligeholde et lignende værktøj internt hos os ville være alt for komplekst og ressourcekrævende.
SĂĄdan beskyttes du som individ
Al information, som kan identificere personer, er krypteret og anonymiseret, når den sendes mellem os og Google Analytics. Google gemmer ikke Information om din IP-adresse. Ingen uden for Nordnets vægge kan koble informationen, som findes i Google Analytics, sammen med kontonumre eller andre oplysninger, der er knyttet til individuelle kunder.
Det er kun os hos Nordnet, der mĂĄ bruge den information, som samles ind. Google har ingen ret til at se pĂĄ informationen eller analysere den. Google mĂĄ heller ikke koble vores information med andre data, som de har adgang til.
Vi ser frem til at følge vores kunder ind i butikken, lære mere om deres behov og tilpasse os dem. Hvis du har spørgsmål, som jeg ikke har svaret på i indlægget, så stil dem gerne i kommentarfeltet, så skal jeg forsøge at svare.
Hans Strömblad
Analysechef, Nordnet
(Blogindlægget er oversat fra svensk)
Tak for en udmærket orientering. Med al respekt, på baggrund af mange meget omfattende persondata krænkelser bør man vel kalkulere med, at Google måske ikke kan overholde aftalen.
Jeg har større tillid til Nordnet, men vil nok alligevel lægge mere informationssøgning uden for Nordnet pga. data koblingen – om ikke andet så for at sprede risikoen 🙂
Hvor længe lagrer Nordnet informationerne? Kan man se sine egne?
Hej Poul Erik, Tak for dit indlæg! NĂĄr det gælder dit spørgsmĂĄl om lagring af informationerne, sĂĄ anonymiserer vi dataen efter tre ĂĄr, og da vil vi med andre ord ikke selv kunne knytte den til et bestemt individ. Indtil videre er trackingen ikke identificerbar pĂĄ individniveau (IP-nummeret gemmes ikke, og vi medsender ikke noget kunde-id), sĂĄ lige nu har ikke engang vi, som arbejder i Nordnet, mulighed for at se en kobling mellem kunden og internettrafikken. NĂĄr vi har tillagt funktionen med krypteret kunde-id, sĂĄ vil man kunne fĂĄ adgang til den information, som er gemt. Jeg hĂĄber, at… Læs mere
Nogle firmaer har et sitemap, man som bruger har adgang til – det er en meget enkel bruger service – vedr google analytics har jeg den oplevelse, at søgninger pĂĄ min egen PC inden for de fag, jeg ønsker viden om er bedre end teknisk bibliotek søgninger, fordi jeg har givet google lov til at optimere mine data og jeg kan altid gĂĄ inkognito hvis jeg vil – det er fint I vil bruge google analytics til at forbedre jeres hjemmeside samt udvikle jeres app nĂĄr den kommer – men husk sitemap 🙂
Hej Mar1000
Tak for dit tip. Jeg giver det videre til den afdeling, som udvikler vores site.
/Hans, Nordnet