Spring til hovedindhold

Er elbiler den næste aktieboble?

Hypen om elbiler som man ser på aktiemarkederne lige nu, vækker minder hos mig om IT-boblen tilbage i starten af nullerne. Fra sluthalvfemserne til år 2000 blev der opbygget en kæmpe boble om tech-selskaber på børsen. Investorerne var ellevilde for at komme med på dot-com-bølgen, og alle aktier der hed noget ”internet”, steg vanvittigt baseret på meget høje forventninger til fremtidig indtjening. Mange af dot-com-selskaberne gik konkurs, men der var også selskaber der klarede krisen, og som kom endnu stærkere ud på den anden side – her kan bl.a. nævnes selskaber som Amazon, E-bay og Qualcomm.

Men lige så bemærkelsesværdigt så var to af internettets absolutte giganter i dag, Facebook (Meta) og Google (Alphabet), end ikke grundlagt den gang. Med andre ord var de aktier, der var blandt de store vindere i det lange løb, slet ikke med i den første boble.

Det er værd at huske på, når man ser på grafen nedenfor. Den viser, at fra 1995 til toppen i marts 2000 steg Nasdaq ca. 400 pct., hvorefter indekset faldt med 78 pct, frem til oktober 2002.

Kursgraf på NASDAQ Composite frem til 19. november 2021.

Kilde: Egen tilvirkning

Ikke alle bliver fremtidens vindere

Ser vi på udviklingen lige nu, tyder alting på, at elbiler bliver en af fremtidens dominerende teknologier, ligesom internettet også var det tilbage i halvfemserne. Men spørgsmålet vi skal stille os selv som investorer, er: ”hvem vinder kapløbet?”. En ting er helt sikkert; de nye elbilproducenter kan ikke alle være vindere. Derfor giver det mig flashback til IT-boblen.

Markedsværdi i mia. USD på udvalgte bilaktier pr. 21. november 2021.

Kilde: Egen tilvirkning

Som det ses af ovenstående tabel, er værdiansættelsen af Tesla meget høj sammenlignet med de andre bilproducenter. Værdiansættelsen i de nye elbilproducenter, som f.eks. Rivian og Lucid, ser også voldsom ud, især fordi de ikke for alvor har solgt biler endnu. Faktisk er Lucid og Rivian i dag (baseret på den 22. november 2021) værdiansat på ca. samme niveau som BMW og Daimler (!). Tænk lige over det.

Hvilken elbil der vinder kapløbet, vides ikke. Og når vi tænker på, at hverken Facebook eller Google eksisterede da IT-boblen brast, er det også sandsynligt, at de langsigtede vindere på elbilmarkedet slet ikke er opfundet endnu. Det er et ræs, som jeg er spændt på at følge.

3 årig kursgraf på Tesla og Nio (16. nov. 2018 til 16.nov. 2021).

Kilde: Egen tilvirkning. Kursgraf på de øvrige elbiler er ikke medtaget, da de endnu ikke har eksisteret i 3 år.

3-årig kursgraf på traditionelle bilaktier (16. nov. 2018 til 16. nov. 2021).

Kilde: Egen tilvirkning

Investering i elbiler har, i løbet af de sidste 3 år, været en super god investering ligesom investering i traditionelle bilaktier. Dog kan de traditionelle bilaktier ikke følge med i afkast, som det fremgår af de to ovenstående grafer. Xpeng, Lucid og Rivian er ikke medtaget i graferne, da de endnu ikke har eksisteret i 3 år.

Graf Lucid 22. november 2021.

Kilde: Egen tilvirkning

Graf Xpeng 22. november 2021.

Kilde: Egen tilvirkning

Rivian: 22. november (børsnoteret siden 10. november 2021).

Kilde: Egen tilvirkning

Ingen sammenhæng mellem salg og kursstigninger

Hvis vi sammenligner markedsværdier og kursstigninger med de bedst sælgende bilmodeller globalt, opdager man hurtigt, at der ingen sammenhæng er mellem de to ting på nuværende tidspunkt. Jævnfør artikel i Car And Driver, så burde Toyota og Ford ligge markant højere end elbilaktierne, da de klarer sig rigtig godt på globalt bilsalg.

Eksempelvis er Ford F-series klart nr. 1 som verdens bedst sælgende bil i 2021 (januar-oktober). Eneste elbil i top 25 er Tesla’s Model Y.

Her skal det også nævnes, at mange af de traditionelle producenter har tilmed en tydelig strategi på el, brint og-eller hybrid. Og derfor er der også en mulighed for, at det på sigt kan blive nogle af dem, som vinder elbilkapløbet.

Bedst sælgende bilmodeller i USA i 2021 (januar til oktober)

Nedenstående tabel viser de 25 mest solgte bilmodeller i USA i 2021. Den viser dog ikke noget omkring følgende emner:

  • P/E
  • Seneste regnskab
  • Forventninger til fremtiden
  • Totalt bilsalg
  • Selskabernes forventninger til fremtiden

Tabellen skal udelukkende forsøge at sætte fokus på, om der virkelig er hold i værdiansættelsen på elbilaktier kontra det øvrige aktiemarkedet og traditionelle bilproducenter.

Tabel over bedst sælgende modeller 2021.

Kilde: Car and Driver

Hvad gør man som investor i elbiler?

Til dig der gerne vil investere i elbiler, er min opfordring derfor:

  • Tænk dig om
  • Spred din risiko, da der må forventes store kursudsving
  • Overvej, hvor stor en andel af din portefølje skal være elbiler
  • Husk, at du også kan investere i elbiler ved at investere i traditionelle bilproducenter, som er under forandring

Inspiration til andre investeringer end elbiler

Vi har lavet en aktieinspirationsside, hvor du kan finde inspiration til dine investeringer. Tjek den ud her.

Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer.
Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse, og er ikke et tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg. Historisk afkast er ingen garanti for et fremtidigt afkast, og investering kan medføre tab.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
9 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2021-12-02 00:25

Du har ikke Polestar med som rent faktisk sælger biler globalt modsat mange af de andre rene EV aktier. Den går på børsen gennem SPAC’en $GGPI

Gæst
Gæst
2021-11-29 20:59

Tror lige i skal fakta tjek jeres kilder. Tesla model Y har solgt langt over 140.000 i år. Det var nærmere det de solgt sidste kvartal. Alle deres produktionstal er tilgængelig på deres hjemside. Ingen grund til at bruge “car and driver”.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-11-29 22:07

Hej Sven. Tak for input og du helt ret. Jeg brugte Car and Driver, fordi de netop havde lavet en samlet liste jeg kunne henvise til istedet for at tjekke alle bilfabrikanter.

Jeg indsætter hermed link til Tesla vedr. deres salg i 3. Kvartal, hvor det tydeligt fremgår at Tesla har solgt markant flere biler.

https://ir.tesla.com/press-release/tesla-q3-2021-vehicle-production-deliveries

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-01 14:43

Det ligner den liste i bruger kun er det amerikanske marked. Tvivler stærkt på at en Ford F-150 er verdens mest solgte bil

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-01 16:24

Hej Rune. Som jeg har skrevet lidt længere oppe, så er vi opmærksomme på, at data fra Car And Driver ikke er optimale. Fx har Tesla Model Y solgt flere end de skriver. Se ovenfor. Det beklager jeg, men lad os antage, at det er US, så er eksempel stadig sjovt vedr. hvilke modeller der sælger sammenholdt med værdiansættelse. Det er mest værdiansættelsen i El bliver, som jeg anfægter og især når man tænker på, at de mere traditionelle bilproducenter nok også fremover vil yde mere konkurrene. Men tak for input og igen jeg beklager hvis kilden på solgte modeller… Læs mere

Gæst
Gæst
2021-11-29 18:10

Min sunde fornuft siger mig, at store trucks som Ford F-series IKKE er fremtiden, heller ikke i USA. Og jeg tror på, at folk, som indtil nu har været mærketro mod deres benzin- og dieselbiler ikke nødvendigvis vil købe en Tesla, hvis de kan få en lækker el-BMW eller VW for de samme penge. Kursforskellen er baseret på hype, ikke fakta.
Når der kommer mere fokus på, hvordan produktionen af de unikke råstoffer sok kobolt og lithium til batterierne egentlig foregår, kan det også være, at der kommer mere skub i brintbiler. Det skrives der intet om.

Gæst
Gæst
2021-11-28 15:07

Det er ikke en boble. Det er et skifte fra fossile brændstoffer til bæredygtige drivmidler. Jeg tror på, at vi kommer til at køre i elektriske biler i løbet af få år. Der er økonomiske og miljømæssige grunde. En elektrisk bil kan køre ca. 5 km på en kWh af ca. 2 kr, nogen gange, 0 kr hvis det blæser om natten. Læg mærke til, at Amazon i mange år ikke gav overskud og i dag er den fysiske detailhandel under afvikling. Tesla har ingen reklamer og alligevel leverer de alle de biler som de laver. Læg mærke til ,at jeg… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-11-29 11:58

Lige mine ord. Og grunden til at Ford fx sælger flere biler end Tesla er fordi Ford pt har et meget større produktionsapperat. Når tesla om nogle år producerer 3 millioner biler om året så ser tallene anderledes ud. Jeg tror personligt at mange af de gamle bilfabrikanter går konkurs inden 2030. Deres må er simpelhen for uambitiøse. Mange af dem stiler efter at 50% af deres produktion er elbiler inden 2030, nogle endda først 2040. Det er alt for langsomt. De bør nærmere stile efter 100% i 2025 hvis de vil klare sig. Jeg tror heller ikke elbilsaktierne er… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-11-29 12:12

Fanatisme har ingen grænser lol