Spring til hovedindhold

Et regnskab i den rigtige retning

Vi fremlagde i går regnskab for andet kvartal. Vores vækst fortsætter, et faktum som jeg er stolt af og ydmyg overfor. I andet kvartal valgte mere end 5.000 skandinaviske privatkunder at åbne et depot hos Nordnet, og vores kundebase er nu tæt på 380.000 kunder. Nettoindtægterne for april-juni udgjorde 2,2 mia. SEK, hvilket er en stigning på 10 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Vores driftsresultat for andet kvartal blev 68 mio. SEK, hvilket er en forbedring på 28 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Antallet af aktiehandler er uændret i forhold til Q2 2012 og er faldet med seks procent i forhold til perioden januar-juni 2012. Grundet en lang periode med usikkerhed om den økonomiske vækst på globalt plan, store udsving på aktiemarkedet og store prisfald i de enkelte sektorer, (f.eks. minedrift) er der blandt de private investorer en større forsigtighed i forhold til køb af aktier end tidligere. Den tendens, vi oplever nu er, at investorerne placerer deres midler i fonde og forskellige former for renteprodukter. Nordnet har nu passeret 100.000 fondskunder og vores kunders kapital i fonde er på et rekordhøjt niveau på 22,7 mia. SEK. Som et udtryk for vores ambition om at lede udviklingen inden for investeringsområdet, har vi som den første aktør på det finske marked fjernet alle købs- og salgsafgifter på de fonde, som findes på Nordnets platform. Samtidig tiltrækker vores tilbud om kurtagefri månedsopsparing på børsnoterede fonde (ETF’er) i alle nordiske lande fortsat nye kunder.

Vores fokusområder gennem hele kvartalet har været innovation og social investering. At være på forkant med innovation er en forudsætning for at være et relevant alternativ for investorerne. Når jeg spørger vores kunder, hvad der er vigtigst i valget af en internetbaseret bank, svarer de fleste, at indhold og design er de faktorer, som vejer tungest. Her er vores dagsorden tydelig – vi vil levere et overlegent digitalt udbud til de skandinaviske investorer. Dette gælder både den oplevelse, du får når du anvender vores online butik – brugervenlighed – samt de produkter, vi har på hylderne.

Tendensen til at kunderne ved hjælp af digitale kanaler bliver mere engageret inden for de sociale netværk ser vi også inden for investering. I juni købte Nordnet majoriteten af Shareville; en svensk tjeneste som tilbyder medlemmerne at investere i aktier og fonde for fiktive penge samt overvåge og drøfte investeringer med andre brugere. Vores hensigt med Shareville er at lancere tjenesten i Norge, Danmark og Finland, samt at integrere Shareville og Nordnet. Med hjælp fra Shareville vil vi bryde bankernes monopol i forhold til at kommunikere med sine kunder og dermed frigøre kraften i den kollektive viden hos de skandinaviske investorer. Vi ønsker at skabe et digitalt samfund, hvor kunderne deler deres erfaringer og inspirerer hinanden til at foretage gode investeringer.

Jeg hører gerne fra dig med eventuelle spørgsmål eller kommentarer til vores regnskab eller virksomhed. Du kan kontakte mig på hakan.nyberg@nordnet.se, her på bloggen eller på Twitter (@CEONordnet). Vores regnskab drøftes på #nordnetreport

Med venlig hilsen / Håkan Nyberg

(Adm. direktør for Nordnet i perioden 2012-2017. Tidligere adm. direktør for EnterCard International og chef for Swedbanks internetbank).

Indlægget er oversat fra svensk.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer