Spring til hovedindhold

Hvem er størst? Hvem er bedst? Og hvem er billigst?

Toyota er verdens største bilproducent målt på antal solgte biler foran GM og Volkswagen. Målt på kvalitet (færrest fejl) er Hyundai formentlig verdens bedste bilproducent. Døm selv.

Toyota er verdens største bilproducent målt på antal solgte biler foran GM og Volkswagen. Målt på kvalitet (færrest fejl) er Hyundai Motor formentlig verdens bedste bilproducent. Døm selv…

Her er en liste over verdens største bilproducenter sorteret efter gruppernes samlede styksalg af biler, busser og lastbiler i 2013:

1. Toyota Motor 10,0 mio. stk
2. General Motors 9,71 mio. stk
3. Volkswagen 9,7 mio. stk
4. Nissan-Renault 8,2 mio. stk
5. Hyundai-Kia 7,5 mio. stk
6. Ford Motor 6,3 mio. stk
7. Fiat-Chrysler 4,3 mio. stk
8. Honda Motor 4,0 mio. stk
9. Peugeot-Citroën 2,8 mio. stk
10. BMW 1,9 mio. stk

Hvis man i stedet lavede ranglisten baseret på omsætning, ville Daimler let komme ind på top 10. For ikke at udelukke en større procucent, har jeg valgt at medtage Daimler i resten af nærværende analyse. Som aktionær er det imidlertid mindre interessant hvem, der er største målt på solgte biler eller målt på omsætning. Kvalitet (driftsikkerhed og fravær af fejl) er vigtigere i mine øjne, da kvaliteten er afgørende for kundernes loyalitet og selskabernes renome, marginaler og organiske vækst.

Den største og mest omfattende uafhængige kvalitetsundersøgelse af nye biler er J. D. Powers Initial Quality Study, der hvert år i juni offentliggør resultaterne af tilbagemelding fra ca. 86.000 forbrugere af alle mærker, der har købt årets modeller. Det er en amerikansk undersøgelse, hvilket forklarer, hvorfor mærker som Citroën, Peugeot, Renault, Seat og Skoda ikke er med (de er åbenbart ikke tilstrækkeligt tilstede på det amerikanske marked). Her er resultatet for de 11 største producenter og deres mærker. Enheden er antal fejl pr. 100 biler rapporteret de første 90 dage:

Porsche (VW) 74
Lexus (Toyota) 92
Hyundai 94
Toyota 105
Chevrolet (GM) 106
Kia 106
BMW 108
Honda 108
Lincoln (Ford) 109
Audi (VW) 111
Chrysler (Fiat) 111
Cadillac (GM) 115
Mercedes-Benz (Daimler) 115
Industri gennemsnit 116
Ford 116
GMC (GM) 116
Ram (Fiat) 116
Buick (GM) 120
Nissan 120
Dodge (Fiat) 124
Volkswagen 128
Infiniti (Nissan) 128
Acura (Honda) 131
Mini (BMW) 133
Jeep (Fiat) 146
Fiat 206

Jeg synes at analysen viser, at Hyundai-Kia kommer ud som en klar og lidt overraskende vinder. Luxusmærkerne Porsche og Lexus fik godt nok færre point, men styksalget af disse mærker er lavt, og priserne er meget høje, hvorfor tallene ikke rigtigt er sammenlignelige. Hvis man midler resultaterne for hhv. Lexus+Toyota (simpelt snit på 98,5 fejl), Hyundai+Kia (101 fejl) og Porsche+Audi+Volkswagen (104 fejl), vinder Toyota godtnok foran Hyundai/Kia og Volkswagen/Porsche/Audi.

Men det er IKKE RIMELIGT at vægte Lexus ligeså højt som Toyota, Kia ligeså højt som Hyundai eller Porsche ligeså højt som Volkswagen. Et vægtet gennemsnit ville helt sikkert give Hyundai/Kia (vægtet snit på ca. 98 fejl) en sikker førsteplads foran Toyota/Lexus (vægtet snit på ca. 103 fejl). Det er mere åbent hvilke selskab, der ville få bronze. Måske Ford/Lincoln (simpelt snit på 112,5 fejl) eller GMC/Chevrolet/Caddilac/Buick (simpelt snit på 114 fejl)? Tredjepladsen går næppe til Volkswagen/Audi/Porsche, der i en høkeranalyse får et vægtet snit på ca. 118 fejl.

Mens det er lidt svært entydigt at fastslå toplaceringerne, er bundplaceringen helt entydig. Fiat Chryslers mærker (Fiat+Chrysler+Jeep+Ram+Dodge) får således i gennemsnit 141 fejl, hvilket er meget langt under industri gennemsnittet på 116 fejl og lavere end den dårligste score fra en konkurrent (Mini med 133 fejl). Andre store kendte mærker, der dumper i forhold til industri gennemsnittet er BMW+Mini (120,5 fejl) og Nissan/Infiniti (124 fejl). Her er navnene på de selskaber, der scorer omkring gennemsnittet: Daimler/Mercedes (115 fejl) og Honda/Acura (119,5 fejl)

Som aktionær i Hyundai Motor Company er undersøgelsen behagelig læsning, der bekræfter, at selskabet er godt på vej til at leve op målsætningen om at være verdens BEDSTE bilproducent. Som aktionær er det også betryggende at vide, at Hyundai og Kia har branchens klart  billigste aktier målt på Price/Earnings (eller aktierente). Og at den aktie jeg ejer, Hyundai Motors præferenceaktie, er den billigste af dem alle!

Hvorfor er det betyggende at Hyundai Motors præferenceaktie er branchens billigste? Fordi markedet helt åbenlyst tager fejl af aktien, der snarere fortjener markedets højeste prissætning. Kortene er altså delt ud til en fortsat repricing i de kommende år, hvor Hyudais aktier må forventes at outperforme branchen markant. Det er for mig betryggende at vide, at kortene er delt ud til min fordel, således at mine odds for at vinde, er langt over gennemsnittet.

Her er en opdateret graf, der viser Hyundai Motors prissætning og vurdering pr. 17. juli 2014:

Som det fremgår, er præferenceaktien aktuelt prissat svarende til P/E2013=5,0 og P/E2014=4,5, mens den er vurderet svarende til K/I=0,79. Den almindelige aktie er noget højere prissat, men det er ikke specielt interessant for internationale investorer, der kun kan købe præferenceaktien (Hyundai Motors GDR).

Her er en opdateret graf, der viser præferenceaktiens rabat i forhold til den almindelige aktie:

Som det fremgår, er præferenceaktiens rabat reduceret kraftigt de seneste to år. Jeg forventer at den tendens fortsætter, indtil rabatten er helt forduftet. Rationalet for den forventning er, at præferenceaktien har de samme rettigheder som den almindelige aktie pånær stemmeret, udbytte og forrang i tilfælde af betalingsstandsning. På de to sidste punkter, har præferenceaktien en bedre stilling, og jeg mener derfor præferenceaktien alt i alt fortjener en præmie. Når præferenceaktien alligevel historisk (og fortsat) handles med rabat, skyldes det formentlig simple misforståelser mht. aktiernes rettigheder.

Goldman Sachs, Bloomberg og andre autoriteter mener således ikke præferenceaktierne har ret til en ligelig andel af indtjeningen, men det er et forkert synspunkt. Det fremgår således tydeligt af de seneste årsrapporter, at præferenceaktierne deltager fuldt i indtjeningen, men det har Goldman Sach, Bloomberg og andre altså endnu ikke opdaget, eller i hvert fald ikke taget til efterretning. De ældre årsrapporter er mere uldne i sproget, hvilket åbenbart har skabt tvivl om rettighederne (dem har Goldman Sachs formentlig læst for 8-10 år siden). Vi kan som aktionærer udnytte misforståelsen ved at købe præferenceaktien med rabat, og vente tålmodigt på at rabatten langsomt fordufter.

Hvor meget betyder det at rabatten indsnævres? Tja, siden rabatten toppede senest i april 2012, er den almindelige aktie faldet 13% (målt i won), mens præferenceaktien er steget 109% (også målt i won).

Disclaimer: Jeg ejer selv aktier i Hyundai Motor Company. 

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
10 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2014-07-16 23:01

Hej Thorleif, Jeg vil gerne komme med input til ovenstående analyse. Jeg er fuldstændig enig med dig i at præferenceaktien i Hyundai er bilindustriens bedste aktieinvestering. Måske kan Fiat dog komme på en værdig 2.plads på trods af at de ligger i bunden lige nu på kvalitet som du er inde på i ovenstående. De kommer fra et meget lavt niveau så umiddelbart vil det være nemmere at plukke de lavest hængende frugter hvad angår fejl. Fiat har vel nok bilindustrien bedste CEO. Han er en stor grund til at de undgik konkurs for ca. 10 år siden og nu… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2014-07-17 02:14

Hej K.K.ig,

Interessant vinkel. Du har sikkert ret i at Fiat har det største potentiale. Men jeg tror ikke du har ret i at Fiat har den dygtigste ledelse gennem de seneste 10 år.

Det er tankevækkende at autobranchens dårligste selskab har den mest optimistiske plan for fremtiden med vundne markedsandele, forbedrede marginaler osv osv.

Men hvad er sandsynligheden for at Fiats plan lykkes? Hvad med konkurrencen, kineserne og kvaliteten?

Jeg synes valget er let. Branchens dygtigste selskab er også branchens billigste. Hvorfor overveje alternativerne i den situation?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2014-07-19 12:03

Pga. et meget dårligt ry i 60erne og 70erne plejer man i USA at joke med at FIAT er en forkortelse for Fix It Again Tony.

Gæst
Gæst
2014-07-18 23:12

Anser du fortsatt Hyundai som billig? Jeg går ut fra at du gjør det siden du ikke har solgt. I slike selskaper som er sykliske som JIN, NAT, VALE, HYU, hvilken prisparameter anser du som viktigs for å vurerde om aksjen er billig? P/E og K/I går jeg ut fra?
Ville du solgt disse aksjene om de kommer til en prisvurdering over 1 i K/I?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2014-07-19 18:31

Hej Trond, Ja, jeg synes fortsat Hyundai Motor virker billig. Jeg mener den bedste måde at vurdere et selskabs prissætning er en brancheanalyse, hvor man sammenligner selskabets nøgletal med hovedkonkurrenternes nøgletal. I en sådan analyse kommer Hyundai og Kia ud som autobranchens billigste aktier. Det er rigtigt at Hyundai Motor er et cyklisk selskab. Men alle bilproducenter er ikke lige cykliske! Selskaber med høje overskudsgrader/marginaler (fx Hyundai) vil også have pæne overskud i en lavkonjunktur situation, mens selskaber med lave overskudsgrader (fx Fiat og PSG) vil have store underskud i en lavkonjunktur situation. Fiat og PSG (Citroen Peugeot) er med… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2014-07-19 23:22

Takk for svar Thorleif.
Jeg har allerede satt igang med mine egne bransjeanalyser etter din oppskrift 🙂

Bruker du ev/ebit i analysene dine? Jeg har lest at dette er et bedre mål på pris en p/e.

Gæst
Gæst
2014-07-21 11:54

TJ,
Siden du started Nordnet porteføljen din, er det mange investeringer du har solgt med tap? Hva har som regel vært grunnen til dette? Har du lært noe av disse tapene?

Gæst
Gæst
2014-07-28 17:24

Oh Em Gee! You bought out a car lease?No sielousry good for you for breaking from PF convention and having a good experience. I had never considered the importance of being able to take the car on uh, an extended test drive and purchase it only after you had leased it for several years. That’s a pretty cool deal, since even the most reliable car brands have plenty of individual duds.Hope you get another 10+ years out of that thing!

Gæst
Gæst
2014-07-30 20:00

Thorleif, det ser ut som att din prognos om att hela preferensaktiens rabatt kommer att försvinna kommer att bli verklighet. Två dagar av fantastiska uppgångar…

Gæst
Gæst
2014-09-18 06:19

Hvor meget er udbyttet ved præference aktien? Er det en forudbestemt mængde eller en forudbestemt procentsats?