Spring til hovedindhold

#Investeringspodcasten om Coronavirusset, der har givet investorerne en slem aktieforkølelse

I afsnit 3 af #Investeringspodcasten med Hansen og Larsen går snakken på Coronavirusset, der har givet investorerne en slem aktieforkølelse. I sidste uge kulminerede det, og de finansielle markeder faldt alle flere procent. Det har i denne uge fået FED til at sænge renten udenfor planlagte møder med 0,50 % – noget der ikke er sket siden finanskrisen i 2008. Så hvor er vi på vej hen? Hvad har de seneste ugers aktieforkølelse betydet for luftfart og shipping? Og hvilken betydning kan det amerikanske primærvalg få for aktierne?

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
11 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-03-09 00:04

Hej igen Per. Kan du give et kort overblik over, hvad de styrtdykkende oliepriser betyder for NAS? Som jeg forstår det, så er NAS ikke hedget, og vil derfor drage fordel af de lave brændstofpriser? Er det korrekt? Og i så fald: Er det noget, der gør en forskel i det nuværende meget udfordrende Corona-klima, som dag efter dag barbere 10-25% af NAS? Mvh, Mads

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-09 06:49

Hej Mads

Se venligst seneste trafiktalsopdateringer fra NAS. De er begyndt at hedge men såvidt jeg husker kun en del. Lavere oliepriser er godt for oliekøbere, men det kræver at der er noget at flyve med (passagerer). Net net. Investorerne er i panik. Corona er en meget stor udfordring og usikkerheden maksimal. Den samlede effekt er svær at estimere for alle

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
2020-03-06 11:30

Hej Per, er der ikke nogen muligheder for at børserne kan lukke ned en eller flere dage hvis covid-19 stiger i omfanget?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-06 12:25

Aktiemarkedets natur er jo at “gange” den virkelig økonomi med 3 eller mere. Det er derfor aktier stiger meget langsigtet og kortsigtet kan falde meget. Det er sådan lidt som at gå op ad trappen og tage elevatoren ned. Investorerne reagerer på det som de ser af udfordringer, forhindringer, problemer. Det som sker om 6 måneder forsøger investorerne at forholde sig til her og nu i realtid. Hvis man lukker markederne ned i spekulative tider, vil det forøge frygt og frustration og forventningen om at du kan blive lukket inde eller ude om man vil, vil næppe på meget lang… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-03-05 10:43

Per: Ser du en reel mulighed for, at Norwegian kan gå konkurs?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-05 11:01

Hej Lars Havde jeg vidst at Corona ville blive til det som det er, ville jeg ALDRIG have investeret i luftfart og ej heller i Norwegian. Luftfart er de første til at mærke turbulensen. Jeg er blevet negativt overrasket over, at NAS ikke forlængst har bagstoppet nedturen ved at lave og offentliggøre en aftale med Boeing om ikke at modtage 737 max 8 fly (12 mdr. forsinkelse giver ret til aflysning = lyt til conference call efter regnskab) samt en kontant kompensation for Boeings problemer. Jeg synes det er rigtig rigtig underligt. Det er en betydelig årsag til at investorerne… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-05 23:57

Hej Per – tak for de gode perspektiver og analyser. Arbejder du selv med en ca. tidshorisont indenfor hvor NAS skal have leveret en afklaring på afbestilling af fly og erstatning fra Boeing, før du hopper ud af flyet med faldskærm?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-06 08:33

Hej Mads

Jeg forsøger at bevare roen og overblikket så godt som det lader sig gøre og lade den ro, i et så stort omfang som muligt komme investorerne til gode:-)

Jeg vil anbefale dig at søge og lytte til conference call, hvor det bliver omtalt. Jeg kender ikke til de eksakte datoer (hvornår de 12 måneder går fra til). Uanset hvad. Alle luftfartsselskaber er faldet meget. Norwegian desværre mest. Faldskærmen bliver alt andet end gylden er det eneste jeg sikkerhed kan sige nu

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-06 09:35

Hej Per – held og lykke og alt det bedste. Det er nogle hårde dage, med 10-20% af kursen om dagen uden end in sight. Jeg gik ind i NAS ud fra ca. samme analyse som dig, og jeg synes stadig, din analyse er rigtig solid. Jeg sidder roligt i båden, og jeg tror, at NAS vil overleve og blive en god investering på sigt. Men det kræver, at de får den Boeing-erstatning på banen, og som du selv skriver, så er det dybt DYBT mærkværdigt, at der ikke er kommet noget endnu.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-06 10:37

Hej Mads Dagens kursfald skyldes ABG og andres nedjustering og deres specifikke estimat på, at NAS har brug for 3 mia. NOK i frisk kapital. Det siger sig selv, at 3 nye mia. NOK er en meget stor udfordring med historikken in mente. Jeg var overbevist om, at selskabet ville lave aftalen med Boeing for 3 måneder siden, som Geir Karlsen sagde. Jeg havde ingen ide om at Corona ville udvikle sig som den gjorde og i december, hvor der ikke nogen Coronavirus såvidt jeg ved. Jeg er forbavset og skræmt over at selskabet ikke har reageret tidligere; ikke har… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-03-06 10:46

Ja øv på alles vegne. Det underbygger desværre lidt den grundlæggende opfattelse af, at ledelser i flyselskaber er udisciplineret og alt for risikovillige. Som jeg ser det, så er der startet et kapløb om tid mellem, hvad der kommer først – emission eller afklaring med Boeing. Jeg tror stadig på det sidste, og derfor bliver jeg i aktien med et gigantisk papirtab. Men NAS har ikke imponeret med deres håndtering af det her.