Senest har Kamala Harris sparket døren ind til Det Hvide Hus, og hun er ikke den eneste kvinde, som stormer frem. Kvinderne er nemlig også begyndt at tage deres plads i investeringsverdenen.
Vi ser tydelige tegn på, at udviklingen er ved at vende, og at 2020 bliver året, hvor andelen af kvinder, der interesserer sig for investering, for alvor begynder at stige. Det er godt for den danske aktiekultur af den simple årsag, at kvinderne udgør mere end 50 procent af befolkningen. Dertil er det godt for kvinderne, da de hermed kan skabe et bedre afkast på deres opsparing, end hvad negative renter på kontantindeståender giver mulighed for.
Kvinder, investering og Norden
Her i Nordnet står det klart, at kvinderne er begyndt at stille skarpt på aktiemarkedet. Det er fortsat kun cirka 25 procent af vores kunder, der er kvinder. Til gengæld har vi set en klar fremgang i og med, at cirka 33 procent af alle nye investorer i 2020 er kvinder. Der er også en tydelig tendens til, at der er kommet mange yngre kvinder til i denne periode.
Hvis vi skifter fokus til Norden, ser vi tydeligt, at Finland trækker i førertrøjen, når det gælder kvinder og investering. Her er kvinderne tæt på at udgøre de skelsættende 50 procent i andelen af nye investorer. Erfaringerne fra Finland er, at der er brug for kvindelige rollemodeller for at vende udviklingen – og så fortæller de også, at der aktuelt er en del hype omkring kvinder og investering.
Købestærke kvinder med is i maven
Det bliver endnu mere tydeligt, at kvinderne er på vej frem som investorer, når vi kigger på køb af aktier. Kvinderne har nemlig brugt 2020 til at købe op i aktier – og de har gjort det i langt højere grad end mændene.
Selvom kvinderne i gennemsnit ikke handler mere, end de altid har gjort, så har mere end to ud af tre handler her i 2020 været køb. Kvinderne har altså foretaget 110 procent flere køb end salg af aktier. Til sammenligning har mændene i gennemsnit handlet lidt mere, end de plejer i 2020 og kun foretaget 44 procent flere køb end salg. En forklaring er, at der er tale om en ketchup-effekt i og med, at flere kvinder sparker døren ind til aktiemarkedet. Samtidig er det tydeligt, at kvinderne har mere is i maven og i højere grad køber op i volatile markeder – ikke mindst da bølgerne gik rigtig højt i foråret.
En af forskellene på mænd og kvinder
Der kan spores en mindre forskel på mænd og kvinder, når vi ser på, hvilke aktier de køber mest op i. Nedenfor ses henholdsvis kvinder og mænds top 20 i forhold til ”de mest købte aktier” målt ved nettokøb. Der er rigtig mange gengangere på de to lister, som er tungt besat med en række store kendte aktier.
Der kan dog også spottes enkelte forskelle, der svarer til, hvad vi tidligere har set – nemlig at kvinder i lidt højere grad fokuserer på health care, biotek og grøn energi. Her kommer det til udtryk ved Fluoguide og Novozymes, men det er også typisk, at for eksempel Ørsted ligger højere på kvindernes top 20 end på mændenes. Til gengæld har mændene også helt klassisk Microsoft og Royal Unibrew, der ikke optræder på kvindernes liste.
Kvinder: Top 20 | Mænd: Top 20 |
Novo Nordisk B A/S | Norwegian Air Shuttle |
Danske Bank A/S | Danske Bank A/S |
Norwegian Air Shuttle | Quantafuel |
Ørsted A/S | SAS AB |
Vestas Wind Systems A/S | ISS A/S |
Quantafuel | Novo Nordisk B A/S |
SAS AB | Ørsted A/S |
Bavarian Nordic A/S | Tesla, Inc. |
ISS A/S | Bavarian Nordic A/S |
FluoGuide | FLSmidth & Co. A/S |
Ambu A/S | Vestas Wind Systems A/S |
H. Lundbeck A/S | Apple Inc. |
FLSmidth & Co. A/S | DSV Panalpina A/S |
NEL | H. Lundbeck A/S |
DSV Panalpina A/S | NEL |
Tesla, Inc. | Carlsberg B A/S |
Carlsberg B A/S | Tryg A/S |
Tryg A/S | Microsoft Corporation |
Apple Inc. | Ambu A/S |
Novozymes B A/S | Royal UNIBREW A/S |
En længe ventet vending
2020 bliver uden tvivl et skelsættende år for kvinder. Som sagt ses dette også i investeringsverden, hvor kvinderne for alvor er begyndt at tage deres plads. Her i Nordnet er vi super glade for, at flere og flere kvinder begiver sig ud på deres første investeringsrejse. Vi er sikre på, at det er en tendens, der er kommet for at blive, og at vi meget vel kan være i gang med at se den længe ventede styrkelse af den danske investeringskultur!
Det giver god mening at fastslå at kvinderne køber flere aktier end før hen.
For nu er kvinderne begyndt for alvor at investere.
Også da jeg startede med at investere, startede jeg med at købe.
Ellers havde jeg jo ikke noget at sælge.
Mon ikke det er det samme for kvinderne.