Spring til hovedindhold

MakeImpact har gjort indtryk på kvinderne

MakeImpact er en start-up, som har taget fintech-branchen med storm. I en ellers mandsdomineret verden har de formået at tiltrække en stor procentdel kvinder til både deres kont­orer i Nordvest, men også til deres app, som skal hjælpe investorerne med at sætte fart på de bæredygtige investeringer.

Bæredygtighed er et vilkår – ikke en trend.

CEO og founder, Varan Pathmanathan, siger det skarpt og uden at lægge fingre imellem: ”Bære­dygtighed er ikke en trend. Det er et vilkår”. Og ud fra den antagelse er MakeImpact vokset til en platform, som mange kvinder bruger, når de vil investere bæredygtigt. Faktisk er 44% af brugerne kvinder, og disse er fordelt i 57 banker i Danmark, og dertil har 75% af dem aldrig investeret før.

Det er derfor ikke vovet at konkludere, at MakeImpact rammer bredt. De har også ramt mændene, men de har i høj grad talt sig ind i kvindernes hjerte: ”Vores formål tiltaler det kvindelige segment. Vi har en mere ”blød” tilgang til investering, da vi tænker i bæredygtighed. Hvis vi skal generalisere, så tænker mænd mere på profit og tal. Mange kvinder vil tilmed gerne blive klogere på investeringer, men de føler måske, at denne verden har været et lukket land for dem, og det vil vi gerne gøre op med”, siger Varan Pathmanathan.

Foto af Claus Sall (www.claussall.com) 2020

Lyserød investering: Et bevidst valg

Der er ingen slinger i valsen, når de to founders Varan Pathmanathan og Christopher Trunk Black vil ramme deres målgruppe. Det er nemlig ikke en hemmelighed, at den bæredygtige agenda ikke kan frelse hele verden i morgen, og derfor er det vigtigt at tænke langsigtede, når man trykker ”køb” på de bæredygtige investeringer: ”Kvinder tænker mere langsigtede end mænd. Mænd er mere kortsigtede. De er tilbøjelige til at blive bidt af bitcoins og GameStop-aktien. Og der er vi ikke. Vi er i den modsatte skala, og derfor kigger vi ofte kvinderne i øjnene, når vi kommunikerer vores budskaber”, fortæller Varan Pathmanathan.

Og det handler om at skille sig ud. Finansverden er ofte lig blå, grå og sorte farver samt mænd i habitter. MakeImpact har taget et bevidst valg om at bejle til en anden målgruppe, og det gennemsyrer deres univers – selv den lyserøde farve, som du møder, når du taster deres hjemmeside ind i browseren: ”Vi ville lyve, hvis vi sagde, at vi ikke kiggede efter det kvindelige segment. For hvis du tænker bæredygtighed, så rimer det bare godt på: Kvinder, investering og langsigtede mål. Man skal være klar til at gå ombord på en længere rejse, og vores erfaring siger, at det er kvinderne”, siger Christopher Trunk Black, som er co-founder og Head of Partnerships hos MakeImpact.

Verdensmål: Det er nu, vi skal handle

Hvis du nævner FN’s 17 verdensmål, så ringer en klokke hos mange mennesker, og kvinderne har især blikket skarpt rettet mod tre af verdensmålene: ”Ligestilling mellem kønnene, ansvarligt forbrug og produktion samt klimaindsats. Det er altså dér kvindernes interesse ligger, og det stemmer også godt overens med vores budskaber. Greta Thunberg har fået alle til at sætte lighedstegn mellem bæredygtighed og klima, men der findes meget mere, og vi skal kunne favne det hele”, forklarer Varan Pathmanathan.

Og MakeImpact har netop valgt at zoome ud, når det kommer til bæredygtighed. Deres app omfavner alle FN’s 17 verdensmål og giver dig mulighed for at finde lige præcis de selskaber, som arbejder for at realisere de verdensmål, som du brænder for. Skal dine investeringer gøre en klimaforskel? Skal de gøre en forskel i forhold til ligestilling? MakeImpact gør det nemt at navigere rundt i det, som ellers kan føles som en bæredygtighedsjungle.

Foto af Claus Sall (www.claussall.com) 2020

Kvinderne sidder med på førersædet

På kontoret i Nordvest sidder kvinderne også med på første række. I alt har MakeImpact 33 team members, hvoraf 17 er kvinder og 15 er mænd. Noget, som er værd at lægge mærke til i en branche, som ellers er præget af testosteron. Men det er ikke et bevidst valg fra de to founders side: ”Talent has no gender, age eller race. Når vi ser et talent, så ansætter vi. Så er personens køn underordnet. Generelt vil vi gerne have et mangfoldigt team, og derfor har vi også 19 forskellige nationaliteter på kontoret, men talentet kommer først ”, fortæller Varan Pathmanathan.

MakeImpact har dog sat sig et konkret mål for fremtiden. De vil have, at deres management team skal bestå af 40% kvinder. Men hvorfor? Hvad er det, kvinderne kan? Fra Christopher Trunk Black lyder det: ”Kvinder er ofte gode til struktur, og så er de langsigtede. De er tit på forkant med eventuelle udfordringer. Samtidig får vi en dybere indsigt. Jeg har haft nogle virkelig gode samtaler med vores kvindelige interns, som ikke har handlet om hardcore investering og profit. Kvinderne går en tand dybere. De investerer virkelig med hjertet”.

Bæredygtige investeringer er fremtiden

MakeImpacts budskaber har altså gjort indtryk på kvinderne, og samtidig skal vi selvfølgelig ikke glemme, at 56% af appens brugere er mænd. De har altså også taget godt imod appen og konceptet: ”Bæredygtige investeringer er fremtiden. Hvis du nailer dette område – om du er X, Y eller Z-person – så er din fremtid sikret”, fastslår Varan Pathmanathan.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer