Mandag var det amerikanerne som gled i olien. West Texas Intermediate (WTI) blev kortvarig negativ, og nu rammer de faldende oliepriser også for alvor den europæiske olie (Brent). Det er skidt nyt for olieproducenterne og gode nyheder for bilisterne.
Det store fald i oliepriserne skyldtes først og fremmest Coronavirus og dens indflydelse på den globale vækst. Siden er faldet blevet forstærket af kampen om markedsandele mellem i særdeleshed Saudi Arabien og Rusland. Læs mere om det i blogindlægget “Oliepriser: Priskollaps pga Corona og OPEC/Rusland” og i blogindlægget “Olie: Er der lys for enden af olierøret?”.
På grafen nedenfor ses det tydeligt, at WTI tog et stort dyk i går, inden den igen ramte et par og tyve dollars.
Næste graf viser udviklingen i den europæiske Brent, som også er styrtdykket siden årsskiftet.
- Brent olien falder med 25,5 %
- Aktuelt koster en tønde Brent olie 19 USD per 159 liter. Det er den laveste oliepris siden finanskrisen
- De seneste måneder er olieprisen nu faldet med tæt på 70 %.
- I går var den amerikanske olie kortvarigt negativ med 37 USD per tønde
- Dem som købte olien og fik fysisk levering fik med andre ord 37 USD per 159 liter for at modtage og ikke mindst opbevare olien
- Det som skaber de lave og faldende oliepriser er ikke mindst den lave efterspørgsel i kombination med en produktion, som slet ikke falder hurtigt nok
- De seneste måneder er der sket lageropbygning og lagringsmulighederne er ved at være opbrugte til lands og til vands (store tankskibe).
Find Nordnets tema om olie, olieaktier og værdipapirer der er eksponeret mod oliepriser her.
Endnu lavere benzin- og dieselpriser
Hvis prisfaldet i Brent olien holder, vil det i løbet af den kommende uge betyde endnu lavere benzin- og dieselpriser i forhold til de fald, som allerede har betydet besparelser på 2-3 kroner per liter brændstof (inklusive lokale og kortvarige priskrige)