Optræk til stærkt comeback for SAS

SAS kan meget vel komme markant styrket ud af coronakrisen, og aktien er den seneste uge steget 62 procent på grund af en stribe positive drivkræfter. Markedet har ellers været mere end almindelig rundforvirret over, hvad den store kapitalforhøjelse skulle betyde for aktiekursen.

For aktionærerne i SAS har de seneste måneder været noget af en rutsjetur, som dog kan ende meget positivt på grund af flere positive udviklinger i SAS’ omverden. Den almindelige SAS-aktionær er blevet udvandet mere end 95 procent på grund af udstedelsen af 7,3 mia. nye SAS-aktier til en pris på 82 øre stykket. Og samlet er der rejst ny likviditet på 9 mia. kr., hvilket får enhver konkurstrussel omkring flyselskabet til at fordufte.

Når SAS-aktien på det seneste har taget et gevaldigt hop op, skyldes det især tre forhold:

For det første styrtdykkede de nye SAS-aktier lige efter sammenlægningen af de to aktieklasser til kun 56 øre – altså under tegningskursen på 82 øre. Det skyldes angiveligt et storudsalg fra de obligationsejere, som er blevet tvunget til at ombytte deres obligationer med nye SAS-aktier til rabatpris. Men det skyldes også tilkomsten af den nye smittebølge, som betyder, at der kommer til at gå længere tid med at få gang i trafikken – også på den helt korte bane. Aktien har altså i den grad været oversolgt.

For det andet er fremkomsten af en sandsynlig vaccine fra Pfizer en gamechanger for flyindustrien. Også selvom vi sikkert skal et godt stykke ind i 2021, før der er vaccineret så bredt i den europæiske befolkning, at flyindustrien kan komme tættere på en ny normal. Med den seneste tids accelererende smittespredning er der udsigt til sværere tider forude for de europæiske flyselskaber, før det bliver bedre. Det bliver altså afgørende for flyselskaberne at have likviditet til at stå imod med og at dække de kommende måneders cash burn på grund af lav aktivitet.

For det tredje kan de kortsigtede dystre udsigter for flyselskaberne gå hen og blive et stort plus for SAS. Den store norske konkurrent Norwegian Air Shuttle er i en livstruende krise, som næsten ikke kan ende godt. Forleden kom det frem, at den norske stat har afvist at komme med mere statsstøtte til Norwegian, og det norske flyselskab har prompte skåret ekstra 1600 ansatte, så der kun er nogle få aktive norske indenrigsruter i gang. Norwegian har tidligere oplyst, at der er penge i kassen til starten af 2021, hvorefter der skal findes flere penge eller en anden løsning.

En mulighed er en sammenlægning af SAS og Norwegian, at SAS overtager en stor andel af Norwegians forretning, eller at Norwegian erklæres konkurs. Norwegian-aktier har ikke som andre luftfartsaktier fået et løft af vaccinenyheden, så det når næppe at hjælpe Norwegian med at overleve. Aktuelt handles Norwegian til en samlet børsværdi på 1,9 mia. norske kr., svarende til 1,3 mia. danske kr.

Alle tre scenarier er positive for SAS, der både har konkurreret intensivt på lokale nordiske ruter med Norwegian og på ruter over Nordatlanten. SAS vil altså i den grad kunne lukrere på, at Norwegian må kaste håndklædet i ringen, og den mindre hårde priskonkurrence vil i sig selv kunne løfte SAS’ lønsomhed markant i Norden.

Sorte tal igen i 2022

Herudover kommer SAS også gennem krisen som et markant mere effektivt flyselskab, som har en langsigtet strategisk fordel ved at være mere grønt end de fleste andre flyselskaber. SAS har reduceret medarbejderstaben med 5000, og det giver grundlag for at opbygge en ny og mere effektiv organisation.

Aktien er de seneste uger steget fra 56 øre til 85 øre. Kurspresset er aftaget på grund af udsigten til ny trafikvækst, den lavere konkursrisiko og Norwegians overlevelsesproblemer. Ifølge det internationale finanshus HSBC, der netop har opdateret en analyse af SAS, er en fair værdi pr. aktie 1,27 kr, altså næsten 50 procent over den aktuelle kurs.

HSBC ser fremgang i SAS’ omsætning over de kommende år fra 21,1 mia. svenske kr. i år til 41 mia. svenske kr. i 2022. Driftsresultatet ses forbedret fra minus 8 mia. svenske kr. i år til minus 1,1 mia. svenske kr. næste år og videre til plus 2,6 mia. svenske kr. i 2022. Efter udvandingen af aktiekapitalen svarer det til et overskud per aktie på 17 øre.

Morten W. Langer

Prøv 3 uger gratis og uforpligtende på Økonomisk Ugebrev FORMUE og modtag handelsbeskeder.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer