Spring til hovedindhold

Sådan tegner du aktier i NNIT

Som kunde hos Nordnet kan du vælge at deltage i børsintroduktionen af NNIT. Ønsker du at tegne nye aktier, skal du logge ind på dit depot, gå ind under ”Depot” og klikke på ”Øvrige corporate actions.

I listen med ”Aktuelle corporate actions” finder du NNIT med startdag 23. februar 2015. Vær opmærksom på, at sidste svardag til Nordnet allerede er den 3. marts 2015 (OPDATERING – Da Novo Nordisk har besluttet at forhøje intervallet for tegningskursen fra 100-120 kr. til 120 – 130 kr. har vi flyttet sidste svarsdato til den 3. marts). Første handelsdag forventes at blive den 6. marts. Her kan du klikke på ”Læs vilkår” for at få nærmere information om tegningen. Læs vilkårene nøje inden du tegner, det er bl.a. meget vigtigt, at du har dækning på din konto til tegningen den 3. marts 2015. Er du allerede indlogget, kan du klikke her.

Når du er klar til at afgive et tegningsønske klikker du på ”Svar”. På selve tegningssiden markerer du feltet ”Tegn” og angiver derefter det antal af nye aktier du ønsker at tegne. Hvis du f.eks. vil tegne 1000 nye aktier, svarer det til et højeste tegningsbeløb på 120.000 kr. Når du har klikket på ”Svar”, vil du få vist en bekræftelse på din tegningsordre.

Herefter vil du se dit svar under ”Mine svar”, og Nordnet vil ekspedere din tegningsordre. Har du dækning for din ordre, og får du tildelt aktier i tegningen, vil Nordnet gøre alt for at dine aktier vil være tilgængelige for handel så hurtigt som muligt på den første handelsdag.

Som ved øvrige børsintroduktioner trækker Nordnet ikke kurtage ved købet af de nye aktier i NNIT. Vi modtager dog kompensation for vores arbejde fra NNIT på 0,25% af  det tegnede beløb.

Til sidst vil jeg for god ordens skyld nævne, at ovennævnte alene skal ses som information om, hvordan man tegner aktier i en børsintroduktion hos Nordnet, ikke som en anbefaling at tegne nye aktier i NNIT.

Du finder mere information om NNIT’s børsintroduktion her.

Max Gandrup
Senior Product Advisor (landechef Danmark 2002-2016)

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
75 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2015-02-24 12:04

Jeg skal da med på vognen….

Gæst
Gæst
2015-02-24 12:36

hvad er max antal man kan tegningønsker?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 12:48

Du kan højst tegne dig for 25000 aktier eller en værdi af 3 mio. kr. Din ordre skal være i hele poster á 10 aktier og mindst 50 stk.

/Max

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 19:54

Jamen Hvodden fungerer det i praksis, for når jeg tegner 10 aktier efter de første 50, får jeg at vide, at jeg skal tegne mindst 50. Forsøgte så at tegne 50 stk. flere gange uden at kunne registrere tegningen…

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 22:06

Hej Anne

Du kan kun registrere en gang, så du skal angive 60 aktier, hvis det er det totale antal aktier du ønsker at tegne dig for.

Mvh.
Max

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-25 10:06

Den vil ikke; må nok ha hjælp i kundeservice. Ville gerne ha flere, men tak for dit svar:-)

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-25 14:49

Kan man kun registrere en gang pr. invester, eller pr depot

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-25 15:43

Hej Carsten

Det gælder per investor, men du vil dog kunne tegne for både pensionsmidler og frie midler.

/Max

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-25 23:55

En investor har oprettet 2 depoter og bestiller for 30.000 kr i hver depot, får man så kun sin andel af de 30.000 kr mens de andre 30000 slettes?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-26 11:24

Hej Martin

Som udgangspunkt ja, men det er muligt at tegne for både et pensionsdepot og et depot for frie midler.

/Max

Gæst
Gæst
2015-02-24 14:20

Hej Max.

Jeg forestiller mig, at Per Hansen måske svarer på dette i et kommende indlæg, men nu da Novo har udtalt at de gerne vil have en god base af private investorer, at tegningsønsker under en eller anden given størrelse vil blive fremhævet i tilfælde af overtegning?

Og betyder tidspunktet for ens “tegning” noget?

Jeg har i dag lagt en tegningsønske på 200 stk. og håber på at det lykkes.

Mvh. Frederik

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 15:49

Hej Frederik

Tidspunktet betyder ikke noget for dine muligheder for tegning, når du har svaret rettidigt på tegningen – Nordnet skal have modtaget dit tegningsønske senest den 2. marts.

Vi kan som private investorer håbe at NNIT vælger at give os øget tildeling, og måske giver alle private fuld tildeling op til X antal aktier og en begrænset tildeling for et større antal aktier.

Jeg har hørt rygter om at Per kommer med yderligere et indlæg om børsintroduktionen af NNIT, jeg holder mig mere til det praktiske 🙂

/Max

Gæst
Gæst
2015-02-24 15:27

Hej Max,
Vil det sige, at jeg ikke kan tegne 23 aktier- og mindst skal tegne for 6000,-?

Mvh

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 15:42

Hej Thomas

Ja det er korrekt. Vi har valgt at have et minimums antal på 50 aktier eller ca 6.000 kr.

/Max

Gæst
Gæst
2015-02-24 15:39

Hej Max

Fint om du kan definere lidt mere præcist hvad der menes med “dækning”? Hvis man fx har en kreditfacilitet – kan man da tilregne dette beløb?

Hvad er jeres erfaringer fra tegninger over 3 mio kr?

mvh
Peter

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 15:55

Hej Peter

Du kan anvende din kreditfacilitet til køb af nye aktier i NNIT. Det beløb du ser i “Tilgængeligt for handel” vil du kunne tegne nye aktier for.

Vi har dårlige erfaringer med tegninger på over 3 mio. kr., og tidligere har tildelingen altid blevet på 0 kr. ved tegningsønsker på over 3 mio. kr. Vi har derfor valgt at sætte en grænse på netop 3 mio. kr. hos Nordnet.

/Max

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-03-01 21:54

Det var så ikke det svar, jeg fik, da jeg kontaktede kundeservice. Jeg fik at vide, at der skal være penge på kontoen – det er ikke nok, der er et beløb i “Tilgængeligt for handel”, som jo bl.a. omfatter intradagskredit …

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 16:46

Tak for svaret Max

Du skriver at beløbet skal være tilgængeligt på tegningstidspunktet den 2. marts men mener du ikke at det skal være tilgængeligt frem til tildeling er sket?

mvh
Peter

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 21:56

Helt korrekt. Der skal være dækning/penge tilgængelige den 2. marts og frem til tildeling er sket og betaling for de nye aktier er gennemført.

/Max

Gæst
Gæst
2015-02-24 19:48

Hej max, hvad betyder det, at jeg skal bestille/notere mig for aktier i blokke af 10 stk., og er du rar at uddybe betydningen af dårlige erfaringer med tegning over 3 mio kr. Taler du enkeltpersoner, der ønsker at tegne for 3 mio.kr….?!?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 20:27

Hej Anne
Det betyder du skal bestille i hele ti’er, 60, 70, 80, 90 stk osv….
Så du skal ikke først lave en bestilling på 50 stk og så herefter en ny bestilling.
Hvis du ønsker eks. 120 stk skriver du 120 stk på i dit svar.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 20:35

Anne
Du skal gå ned i din registreret bestilling på 50 stk og tryk på ændre, så kan du skrive et nyt antal på.
Eller slet bestilling og lav en ny.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-03-03 16:25

Perfekt, det lykkedes med dit input:-) undskyld først svarer dig nu, når du nu var så venlig. Smil smil

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-03-03 16:28

Kære Kenneth , sku der stå øverst på min tak.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-27 00:18

Tusind tak Kenneth, forsøgte mig med et 5 i enden, nemlig. Super

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-25 14:16

Hej Anne

Ja, jeg taler kun om enkeltpersoner/den enkelte kunde hos Nordnet, der vælger at tegne aktier for over 3 mio. kr. hos Nordnet. Her har vores kunder aldrig fået nogen tildeling – derfor anbefaler vi at man højst tegner sig for 3 mio. kr.

/Max

Gæst
Gæst
2015-02-24 20:15

Gælder alle valutaer som dækning, jeg har ikke mange dkr på kontoen og ønsker kun at veksle om hvis det er nødvendigt

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 22:03

Hej Kenneth

Ja, du kan anvende alle valutaer som dækning – det er beløbet i “Tilgængeligt for handel” som er til rådighed for tegningen.

/Max

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-03-01 13:58

Hej Max
Betyder det også, at ens intradag-kredit kan bruges til at lægge ordre?

Med venlig hilsen
Dan

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-03-02 10:10

Du vil ikke kunne anvende en intradagskredit, kun almindelig belåning/aktiekredit.

Som udgangspunkt skal du derfor have et beløb tilgængeligt for hele tegningen for at være helt sikker på at du får tegnet. Ingen ved hvad tildelingen bliver, så du må selv vurdere om du ikke vil sælge aktier til fuld tildeling. Men hvis tegningen udgør et mindre beløb af hele din depotværdi vil du også have større chancer for at vi alligevel søger for hele dit tegningsønske.

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os igen.

Med venlig hilsen

_____________________________
Max Gandrup
Nordnet

Gæst
Gæst
2015-02-24 20:44

Der bliver sikkert stor interesse for NNIT så hvis man f. eks. tegner sig for 1000 aktier, hvor mange kan man så realistisk regne med at få tildelt?

Mvh

Arne

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 22:01

Hej Arne

Det er næsten umuligt at svare på. Udover at ingen kender efterspørgslen efter de nye aktier, kan NNIT også vælge fordelingen af de nye aktier. Men som du selv nævner er der stor interesse, og de fleste forventer allerede nu en meget stor overtegning af aktier.

/Max

Gæst
Gæst
2015-02-24 22:44

Ved tildeling af aktier, har det så nogen betydning hvornår man har sendt sin tegningsordre. F.eks om det er sket d. 25 eller 26 feb.?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-24 23:01

Hej Peter

Nej, det har ingen betydning. Har vi modtaget dit ønske om tegning rettidigt, dvs. senest den 2. marts hos Nordnet, deltager du på lige vilkår med alle andre private investorer.

Mvh.
Max

Gæst
Gæst
2015-02-25 09:25

Beløbet skal være tilgængeligt den 2. marts – er det kl. 1700 når det danske marked lukker, eller kan man nå at sælge en portion us-aktier, så beløbet først er tilgængeligt kl. 2200 ?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-25 14:19

Hej Henrik

Beløbet skal være tilgængeligt efter lukketid i USA eller absolut senest kl. 23.59 den 2. marts. Du kan derfor sælge US-aktier den 2. marts til dækning for din tegning.

/Max

Gæst
Gæst
2015-02-25 10:31

Hvis man ønsker at tegne mere end 25000 aktier, så skal man kontakte jer personligt. Jeg har dog hørt, at man højst sandsynligt ikke vil få tildelt nogen, da disse aktiestørrelser vil gå til institutionelle investorer som ATP mv. Kan I sige noget generelt om det?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-25 11:38

Hej Jesper

Svaret er enkelt – vi kan ikke anbefale vores kunder at tegne sig for mere end 25.000 aktier. Historisk har samtlige kunder som tidligere har gjort det, slet ikke fået tildeling. Mit tips er derfor helt klart at højst tegne for 25.000 aktier.

/Max

Gæst
Gæst
2015-02-25 13:49

Vill köp av nnit aktier bli tillgängligt i nordnet Norge eller Sverige portaler?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2015-02-25 14:11

Hej Eric

Nej, desværre ikke. Børsintroduktionen er kun for danske investorer.

Når handlen i NNIT-aktien starter den 6. marts kan du naturligvis købe aktien.

/Max