Spring til hovedindhold

Innovative selskaber.

De 50 mest innovative selskaber i Verden.

Innovation giver ofte positive associationer, men er det også en god ide, at investere i innovative selskaber?

Boston Consulting Group laver en gang årligt en undersøgelse over de mest innovative selskaber i Verden. Undersøgelsen foregår ved, at 1.600 der til dagligt arbejder med innovation deltager i en spørgerunde, hvor fire parametre vægter til ranglisten.

I perioden fra 2005 frem til 2020 har de 50 mest innovative selskaber ifølge Boston Consulting Group slået det gennerelle aktiemarked i form af MSCI World ret signifikant med 3 procent point pr år. Med andre ord så vil det samlet afkast ved investering af 100 kr. i MSCI World fra 2005 til 2020 have udviklet sig til 285kr. Hvor den ved investering i de 50 mest innovative selskaber ifølge Boston Consulting Group i samme periode ville have udviklet sig til 407 kr.

Hele offentliggørelsen fra Bosten Consulting Group kan læses her.

Nedenfor finder du selskaberne fra undersøgelserne som du har mulighed for at handle hos Nordnet.

Parametre anvendt i undersøgelsen

  • Global Mindshare
    Antal stemmer modtaget fra alle globale innovationsledere.

  • Industry Peer Review
    Antal modtagne stemmer fra ledere i en virksomheds egen branche

  • Industry Disruption
    Mangfoldighedsindekset (HerfindahlHirschman indekset) af stemmer på tværs af brancher.

  • Value Creation
    Total Shareholder Return (TSR) inklusive tilbagekøb af aktier fra 31. december 2017 til og med 31. december 2020 (3 år).

Aktier.

Her finder du alle de aktier der fremgår på på top 50 listen, som du har mulighed for at handle hos Nordnet. Værdipapirerne i oversigten er ikke ment som investeringsanbefalinger. Den fulde top 50-liste kan ses i undersøgelsen fra Boston Consulting Group her.

Selskabsbeskrivelserne er virksomhedernes egne og ikke et udtryk for Nordnets holding.


Aktie

#

Virksomhedsbeskrivelse

Apple

Køb

1

Apple designer en bred vifte af forbrugerelektroniske enheder, herunder smartphones (iPhone), tablets (iPad), pc'er (Mac), smartwatches (Apple Watch), AirPods og tv -bokse (Apple TV), blandt andre. IPhone udgør størstedelen af Apples samlede omsætning. Derudover tilbyder Apple sine kunder en række forskellige tjenester såsom Apple Music, iCloud, Apple Care, Apple TV+, Apple Arcade, Apple Card og Apple Pay, blandt andre. Apples produkter kører internt udviklet software og halvledere, og firmaet er kendt for sin integration af hardware, software og tjenester. Apples produkter distribueres online såvel som gennem virksomhedsejede butikker og tredjepartsforhandlere. Virksomheden genererer cirka 40% af sin omsætning fra Amerika, med resten tjent internationalt.

Alphabet

Køb

2

Alphabet er et holdingselskab med Google, internetmediegiganten, som et helejet datterselskab. Google genererer 99% af alfabetomsætningen, heraf mere end 85% fra onlineannoncer. Googles øvrige indtægter kommer fra salg af apps og indhold på Google Play og YouTube samt gebyrer til cloud -tjenester og andre licensindtægter. Salg af hardware såsom Chromebooks, Pixel -smartphonen og smart home -produkter, som omfatter Nest og Google Home, bidrager også til andre indtægter. Alfabetets måneskudsinvesteringer er i sit andet væddemålssegment, hvor det satser på teknologi for at forbedre sundheden (sandelig), hurtigere internetadgang til hjem (Google Fiber), selvkørende biler (Waymo) og mere. Alfabetets driftsmargin har været 25%-30%, med Google på 30%og andre væddemål, der opererer med et tab.

Amazon

Køb

3

Amazon.com Inc er en førende onlineforhandler og en af de største e-handelsaggregatorer med de største bruttoindtægter med 386 milliarder dollars i nettoomsætning og cirka 482 milliarder dollars i estimeret fysisk/digital online bruttovaremængde, eller GMV, i 2020. Detailrelateret omsætning repræsenterede cirka 83%af det samlede antal, efterfulgt af Amazon Web Services 'cloud computing, lagring, database og andre tilbud (12%) og annonceringstjenester og cobranded kreditkort (6%). Internationale segmenter udgjorde 27% af Amazons salg uden for AWS i 2020, anført af Tyskland, Storbritannien og Japan.

Microsoft

Køb

4

Microsoft develops and licenses consumer and enterprise software. It is known for its Windows operating systems and Office productivity suite. The company is organized into three equally sized broad segments: productivity and business processes (legacy Microsoft Office, cloud-based Office 365, Exchange, SharePoint, Skype, LinkedIn, Dynamics), intelligence cloud (infrastructure- and platform-as-a-service offerings Azure, Windows Server OS, SQL Server), and more personal computing (Windows Client, Xbox, Bing search, display advertising, and Surface laptops, tablets, and desktops).

Tesla

Køb

5

Tesla blev grundlagt i 2003 og baseret i Palo Alto, Californien, og er et vertikalt integreret bæredygtigt energiselskab, der også har til formål at overføre verden til elektrisk mobilitet ved at lave elektriske køretøjer. Virksomheden sælger solpaneler og soltag til energiproduktion plus batterier til stationær opbevaring til boliger og erhvervsejendomme, herunder forsyningsselskaber. Tesla har flere køretøjer i sin flåde, som omfatter luksus- og mellemstore sedaner og crossover-SUV'er. Virksomheden planlægger også at begynde at sælge billigere sedaner og små SUV'er, en let lastbil, en semi-lastbil og en sportsvogn. Globale leverancer i 2020 var cirka 500.000 enheder.

IBM

Køb

7

IBM ser ud til at være en del af alle aspekter af virksomhedens IT -behov. Virksomheden sælger primært infrastrukturtjenester (37% af omsætningen), software (29% af omsætningen), IT -tjenester (23% af omsætningen) og hardware (8% af indtægterne). IBM opererer i 175 lande og beskæftiger cirka 350.000 medarbejdere. Virksomheden har en robust liste over 80.000 forretningspartnere til at servicere 5.200 kunder-hvilket omfatter 95% af alle Fortune 500. Selvom IBM er et B2B-selskab, er IBMs ydre indvirkning betydelig. For eksempel administrerer IBM 90% af alle kreditkorttransaktioner globalt og er ansvarlig for 50% af alle trådløse forbindelser i verden.

Sony

Køb

9

Sony Group Corp er et konglomerat med forbrugerelektronik -rødder, som ikke kun designer, udvikler, producerer og sælger elektronisk udstyr og enheder, men også beskæftiger sig med indholdsvirksomheder, såsom konsol- og mobilspil, musik og film. Sony er en global topvirksomhed med CMOS -billedsensorer, spilkonsoller, professionelle radiokameraer og musikudgivelse og er en af de bedste spillere på digitale kameraer, trådløse øretelefoner, optaget musik og film osv. Sonys forretningsportefølje er veldiversificeret med seks store forretningssegmenter. Virksomheden konsoliderede Sony Financial fuldt ud i september 2020, som leverer livs- og skadesforsikring, bank og andre finansielle tjenester.

Pfizer

Køb

10

Pfizer er et af verdens største medicinalfirmaer med et årligt salg på tæt på $ 50 mia. Pfizer bruger også et ledende beløb på forskning og udvikling, tæt på $ 8 milliarder årligt. Mens Pfizer historisk solgte mange former for sundhedsprodukter og kemikalier, står receptpligtig medicin og vacciner nu for størstedelen af salget. Topsellerne omfatter pneumokokvaccine Prevnar 13, kræftlægemiddel Ibrance, kardiovaskulær behandling Eliquis og immunologi -lægemiddel Xeljanz. Pfizer sælger disse produkter globalt, og internationalt salg repræsenterer tæt på 50% af sit samlede salg. Inden for internationalt salg er vækstmarkederne en stor bidragyder.

Siemens

Køb

11

Siemens er et industrikonglomerat med virksomheder, der sælger komponenter og udstyr til fabriksautomation, jernbanemateriel, elektrisk distributionsudstyr og medicinsk udstyr. Dens særskilte børsnoterede forretningsenheder omfatter Siemens Healthineers, Siemens Energy og Siemens Gamesa, der leverer henholdsvis medicinsk billeddannelsesudstyr, elproduktion og vindmøller.

Facebook

Køb

13

Facebook er verdens største online sociale netværk med 2,5 milliarder månedlige aktive brugere. Brugere interagerer med hinanden på forskellige måder, udveksler meddelelser og deler nyhedsbegivenheder, fotos og videoer. På videosiden er firmaet i gang med at opbygge et bibliotek med førsteklasses indhold og tjene penge på det via annoncer eller abonnementsindtægter. Facebook omtaler dette som Facebook Watch. Virksomhedens økosystem består hovedsageligt af Facebook -appen, Instagram, Messenger, WhatsApp og mange funktioner omkring disse produkter. Brugere kan få adgang til Facebook på mobile enheder og desktops. Annonceomsætningen repræsenterer mere end 90% af virksomhedens samlede omsætning, hvor 50% kommer fra USA og Canada og 25% fra Europa. Med bruttomargener over 80%opererer Facebook med en margin på 30%-plus.

Alibaba

Køb

14

Alibaba er verdens største online- og mobilhandelsvirksomhed målt ved GMV (6,6 billioner CNY/1 billion dollar til regnskabsåret, der sluttede marts 2020). Det driver Kinas mest besøgte online markedspladser, herunder Taobao (forbruger-til-forbruger) og Tmall (forretning-til-forbruger). Alibabas division for kinesisk handel i detailhandel stod for 69% af omsætningen i kvartalet i december 2020, hvor Taobao genererede indtægter gennem reklame og andre handelsdatatjenester og Tmall fik indtægter fra kommissionsgebyrer. Yderligere indtægtskilder omfatter kinesisk handelshandel (2%), internationale detail-/engrosmarkeder (5%/2%), cloud computing (7%), digitale medier og underholdningsplatforme (4%), Cainiao logistiktjenester (5%), og innovationsinitiativer/andet (2%).

Oracle

Køb

15

Oracle leverer databaseteknologi og virksomhedens ressourceplanlægning eller ERP -software til virksomheder over hele verden. Oracle blev grundlagt i 1977 og var banebrydende i det første kommercielle SQL-baserede relationsdatabasestyringssystem. I dag har Oracle 430.000 kunder i 175 lande, understøttet af sin base på 136.000 medarbejdere.

Dell

Køb

16

Dell Technologies, født fra Dells opkøb af EMC i 2016, er en førende udbyder af servere og lagringsprodukter gennem sit ISG -segment; Pc'er, skærme og periferiudstyr via sin CSG -division; og virtualiseringssoftware gennem VMware. Dens mærker omfatter Dell, Dell EMC, VMware (forventes at blive spunnet mod slutningen af 2021), Boomi (forventes at blive solgt i slutningen af 2021), Secureworks og Virtustream. Virksomheden fokuserer på at supplere sine traditionelle mainstream-servere og pc'er med hardware- og softwareprodukter til hybrid-cloud-miljøer. Det Texas-baserede selskab beskæftiger omkring 158.000 mennesker og sælger globalt.

Cisco

Køb

17

Cisco Systems, Inc. er verdens største hardware- og softwareleverandør inden for netværksløsninger. Infrastrukturplatformsgruppen indeholder hardware- og softwareprodukter til switch, routing, datacenter og trådløse applikationer. Dens applikationsportefølje indeholder samarbejde, analyser og Internet of Things -produkter. Sikkerhedssegmentet indeholder Ciscos firewall og software-definerede sikkerhedsprodukter. Services er Ciscos tekniske support og avancerede tjenester. Virksomhedens brede vifte af hardware suppleres med løsninger til software-defineret netværk, analyse og hensigtsbaseret netværk. I samarbejde med Ciscos initiativ om voksende software og tjenester er dens indtægtsmodel fokuseret på at øge abonnementer og tilbagevendende salg.

Target

Køb

18

Med 1.897 butikker (ved udgangen af regnskabsåret 2020) er Target en førende amerikansk detailhandelsforhandler, der tilbyder en række produkter på tværs af flere kategorier, herunder skønheds- og husholdningsartikler (26% af regnskabsåret 2020), mad og drikke (20 %), boligindretning og indretning (20%), hårde linjer (18%) og beklædning og tilbehør (16%). De fleste af Targets butikker er store og har et gennemsnit på næsten 130.000 kvadratmeter. Virksomheden har en betydelig e-handelstilstedeværelse, der stammer fra omkring 18% af salget fra kanalen (op fra ca. 9% i regnskabsåret 2019, før pandemien). Ud over sine navnebutikker ejer Target Shipt, en online platform til levering samme dag. Efter at det forlod Canada i 2015, genereres stort set alle Targets indtægter fra USA.

HP

Køb

19

HP Inc. er en førende udbyder af computere, printere og printerforbrugsvarer. Virksomhedens tre forretningssegmenter er dets personlige systemer, der indeholder notebooks, desktops og arbejdsstationer; og dets tryksegment, der indeholder forbrugsvarer, forbrugerhardware og kommerciel hardware; og virksomheders investeringer. I 2015 blev Hewlett-Packard adskilt i HP Inc. og Hewlett Packard Enterprise og Palo Alto, Californien-baserede selskab sælger på global skala.

Johnson & Johnson

Køb

20

Johnson & Johnson er verdens største og mest mangfoldige sundhedsfirma. Tre divisioner udgør virksomheden: farmaceutisk, medicinsk udstyr og diagnostik og forbruger. Lægemiddel- og apparatgrupperne repræsenterer tæt på 80% af salget og driver størstedelen af pengestrømmene for virksomheden. Lægemiddeldivisionen fokuserer på følgende terapeutiske områder: immunologi, onkologi, neurologi, lungekræft, kardiologi og metaboliske sygdomme. Enhedssegmentet fokuserer på ortopædi, kirurgiske værktøjer, synspleje og et par mindre områder. Det sidste forbrugssegment fokuserer på babypleje, skønhed, mundpleje, håndkøbslægemidler og kvinders sundhed. Geografisk genereres lidt over halvdelen af det samlede salg i USA.

Toyota motor corporation

Køb

21

Toyota blev grundlagt i 1937 og er en af verdens største bilproducenter med 9,92 millioner enheder solgt i detailhandlen i regnskabsåret 2021 på tværs af sine lette køretøjsmærker. Mærker omfatter Toyota, Lexus, Daihatsu og lastbilproducent Hino; markedsandel i Japan er omkring 52%, mens amerikansk andel er over 15%. Firmaet ejer også en stor andel i Denso, en delleverandør, mindst 16% af Subaru (med en aftale om at hæve det til 20%) og ejer investeringer i mange andre virksomheder, herunder aktier i Uber Technologies og ca. 5% i hver af Mazda og Suzuki. Salget for regnskabsåret 2021 eksklusive finansielle tjenester var 25,1 billioner JPY. Toyota har også en finansieringsarm og fremstiller boliger og både.

Salesforce

Køb

22

Salesforce.com leverer enterprise cloud computing-løsninger, herunder Sales Cloud, virksomhedens vigtigste software til kundeforholdsstyring-as-a-service-produkt. Salesforce.com tilbyder også Service Cloud til kundesupport, Marketing Cloud til digitale marketingkampagner, Commerce Cloud som e-handelsmotor, Salesforce Platform, som giver virksomheder mulighed for at bygge applikationer og andre løsninger, f.eks. MuleSoft til dataintegration.

Walmart

Køb

23

Amerikas største forhandler målt efter salg, Walmart drev over 11.400 butikker under 54 bannere i slutningen af regnskabsåret 2021 og solgte en række almindelige varer og dagligvarer. Hjemmemarkedet tegnede sig for 78%af salget i regnskabsåret 2021, med Mexico og Mellemamerika (6%) og Canada (4%) de største eksterne markeder. I USA kommer omkring 56% af salget fra dagligvarer, 32% fra almindelige varer og 10% fra varer fra sundhed og wellness. Virksomheden driver flere e-handelsejendomme bortset fra sit eponymiske websted, herunder Flipkart og shoes.com (det ejer også en cirka 10% andel i den kinesiske onlineforhandler JD.com). Kombineret tegnede e-handel sig for cirka 12% af regnskabsåret 2021.

Nike

Køb

24

Nike er det største mærke i fodbold og tøj i verden. Det designer, udvikler og markedsfører sportstøj, fodtøj, udstyr og tilbehør i seks hovedkategorier: løb, basketball, fodbold, træning, sportstøj og Jordan. Fodtøj genererer omkring to tredjedele af sit salg. Nikes mærker omfatter Nike, Jordan og Converse (fritidstøj). Nike sælger produkter verden over og outsourcer sin produktion til mere end 300 fabrikker i mere end 30 lande. Nike blev grundlagt i 1964 og har base i Beaverton, Oregon.

Tencent

Køb

26

Tencent Holdings Limited, et investeringsholdingselskab, leverer value-added services(VAS) og onlineannonceringstjenester i det kinesiske fastland og internationalt. Virksomheden opererer gennem VAS, Online Advertising, FinTech og Business Services og andre segmenter. Det tilbyder onlinespil og sociale netværkstjenester; FinTech- og skytjenester og online annonceringstjenester, såsom medier, sociale og andre annoncetjenester. Virksomheden er også involveret i produktion, investering og distribution af film og fjernsynsprogrammer for tredjeparter samt licens til ophavsret, salg af varer og andre aktiviteter. Derudover udvikler det software; udvikler og driver online spil; og leverer informationsteknologi, informationssystemintegration, asset management, online litteratur og online musikunderholdningstjenester

Procter & Gamble

Køb

27

Siden grundlæggelsen i 1837 er Procter & Gamble blevet en af verdens største forbrugerproduktproducenter og har genereret mere end 70 milliarder dollars i årligt salg. Det opererer med en række førende mærker, herunder 21, der genererer mere end $ 1 milliard hver årligt globalt salg, såsom Tide vaskemiddel, Charmin toiletpapir, Pantene shampoo og Pampers bleer. P&G solgte sit sidste resterende fødevaremærke, Pringles, til Kellogg i kalender 2012. Salget uden for hjemmebanen repræsenterer omkring 55% af virksomhedens konsoliderede total, hvor omkring en tredjedel kommer fra nye markeder.

Coca-Cola

Køb

28

Coca-Cola er den største ikke-alkoholholdige drikkevareenhed i verden, der ejer og markedsfører nogle af de førende kulsyreholdige drikkevaremærker, såsom Coke, Fanta og Sprite, samt ikke-sprøjtende mærker, såsom Minute Maid, Georgia Coffee, Costa og Glaceau. Operationelt fokuserer virksomheden sin produktionsindsats tidligt i forsyningskæden, hvilket gør koncentratet (eller drikkevarebaserne) til sine drikkevarer, der derefter forarbejdes og distribueres af sit netværk af mere end 100 aftappere. Koncentratvirksomhed repræsenterer cirka 85% af virksomhedens enhedsvolumen. Firmaet genererer størstedelen af sin omsætning internationalt, hvor lande som Mexico, Brasilien og Japan er centrale markeder uden for USA

Abbott Laboratories

Køb

29

Abbott fremstiller og markedsfører medicinsk udstyr, voksne og pædiatriske ernæringsprodukter, diagnostisk udstyr og testsæt og generiske lægemidler. Produkterne omfatter pacemakere, implanterbare kardioverter-defibrillatorer, neuromoduleringsanordninger, koronarstenter, katetre, modermælkserstatning, ernæringsvæsker til voksne og immunoassays og diagnostisk udstyr til behandling. Abbott stammer fra cirka 60% af salget uden for USA.

Adidas

Køb

34

Adidas designer, udvikler, producerer og markedsfører sports- og fritidstøj, fodtøj, tilbehør og sportsudstyr. Under sit navngivne mærke producerer det beklædning til konkurrencedygtig atletik, fritidstøj og afslappet mode. Dens modebrands omfatter Yeezy, Ivy Park og Y-3. Adidas sælger sine produkter i mere end 160 lande gennem mere end 2.400 ejede detailbutikker, 15.000 franchise-butikker med monomærker, 150.000 engrosdøre og mere end 50 e-handelswebsteder. Virksomheden blev grundlagt i 1949 i Tyskland.

Merck & Co.

Køb

35

Merck fremstiller farmaceutiske produkter til behandling af flere tilstande inden for en række terapeutiske områder, herunder kardiometabolisk sygdom, kræft og infektioner. Inden for kræft vokser virksomhedens immuno-onkologiske platform som en stor bidragyder til det samlede salg. Virksomheden har også en betydelig vaccinevirksomhed med behandlinger til forebyggelse af hepatitis B og pædiatriske sygdomme samt HPV og helvedesild. Derudover sælger Merck dyresundhedsrelaterede lægemidler. Fra et geografisk perspektiv genereres næsten halvdelen af virksomhedens salg i USA.

Novatis AG

Køb

36

Novartis AG udvikler og producerer sundhedsprodukter gennem to segmenter: Innovative Medicines og Sandoz. Det genererer langt størstedelen af sin omsætning fra segmentet Innovative Mediciner bestående af globale forretningsfranchiser inden for onkologi, oftalmologi, neurovidenskab, immunologi, respiratorisk, kardiometabolisk og etableret medicin. Firmaet sælger sine produkter globalt, hvor USA repræsenterer tæt på en tredjedel af den samlede omsætning.

Ebay

Køb

37

eBay driver en af de største e-handelsmarkeder i verden med 85 milliarder dollars i 2020 bruttomarke eller GMV, hvilket gør firmaet til det femte største globale e-handelsselskab. eBay genererer indtægter fra noteringsgebyrer, reklame, aftaler om deling af indtægter med serviceudbydere og administrerede betalinger, med sin platform, der forbinder mere end 159 millioner købere og 19 millioner sælgere på tværs af næsten 190 globale markeder. eBay genererer cirka 55% af sin GMV på internationale markeder (mod 45% i USA) med en stor tilstedeværelse i Storbritannien, Tyskland og Australien.

Pepsico

Køb

38

PepsiCo er en af de største fødevare- og drikkevarevirksomheder globalt. Det fremstiller, markedsfører og sælger en lang række mærker på tværs af kategorierne drikkevarer og snacks, herunder Pepsi, Mountain Dew, Gatorade, Doritos, Lays og Ruffles. Virksomheden anvender en stort set integreret go-to-market-model, selvom den udnytter tredjepartsflaskere, kontraktproducenter og distributører på visse markeder. Ud over virksomhedsejede varemærker producerer og distribuerer Pepsi andre mærker gennem partnerskaber og joint ventures med virksomheder som Starbucks. Virksomheden opdeler sin virksomhed i fem primære geografier, hvor Nordamerika (omfattende Frito-Lay North America, Quaker Foods North America og North America drikkevarer) udgør over 60% af den konsoliderede omsætning.

SAP

Køb

40

SAP blev grundlagt i 1972 af tidligere IBM -medarbejdere og leverer databaseteknologi og software til ressourceplanlægning til virksomheder over hele verden. I mere end 180 lande betjener virksomheden 440.000 kunder, hvoraf cirka 80% er små til mellemstore virksomheder.

Moderna

Køb

42

Moderna er en bioteknologi på et kommercielt stadium, der blev grundlagt i 2010 og havde sit første offentlige tilbud i december 2018. Firmaets mRNA-teknologi blev hurtigt valideret med sin COVID-19-vaccine, som blev godkendt i USA i december 2020. Moderna havde 24 mRNA -udviklingsprogrammer fra begyndelsen af 2021, med 13 af disse i kliniske forsøg. Programmer spænder over en lang række terapeutiske områder, herunder infektionssygdomme, onkologi, hjerte -kar -sygdomme og sjældne genetiske sygdomme.

Disney

Køb

44

Walt Disney ejer rettighederne til nogle af de mest globalt anerkendte karakterer, fra Mickey Mouse til Luke Skywalker. Disse figurer og andre findes i flere Disney -forlystelsesparker rundt om i verden. Disney laver live-action og animerede film under studios som Pixar, Marvel og Lucasfilm og driver også medienetværk, herunder ESPN og flere tv-produktionsstudier. Disney reorganiserede for nylig i fire segmenter med et nyt segment: direkte til forbruger og internationalt. Det nye segment omfatter de to annoncerede OTT -tilbud, ESPN+ og Disney SVOD -tjenesten. Planen kombinerer også to segmenter, parker og feriesteder og forbrugerprodukter til et. Medienetværksgruppen indeholder de amerikanske kabelkanaler og ABC. Studiosegmentet besidder filmproduktionsaktiverne.

Comcast

Køb

46

Comcast består af tre dele. Kernekabelforretningen ejer netværk, der kan levere fjernsyn, internetadgang og telefontjenester til omkring 60 millioner amerikanske hjem og virksomheder eller næsten halvdelen af landet. Omkring 55% af hjemmene i dette område abonnerer på mindst én Comcast -tjeneste. Comcast erhvervede NBCUniversal fra General Electric i 2011. NBCU ejer flere kabelnetværk, herunder CNBC, MSNBC og USA, NBC broadcast -netværket, flere lokale NBC -datterselskaber, Universal Studios og flere forlystelsesparker. Sky, opkøbt i 2018, er den dominerende tv -udbyder i Storbritannien og har investeret stort i eksklusivt og proprietært indhold for at opbygge denne position. Firmaet er også den største betalings-tv-udbyder i Italien og har tilstedeværelse i Tyskland og Østrig.

GE

Køb

47

GE blev dannet gennem kombinationen af to virksomheder i 1892, herunder et med historiske bånd til den amerikanske opfinder Thomas Edison. I dag er GE en global leder inden for flyrejser, præcisionssundhed og inden for energiovergangen. Virksomheden er kendt for sin differentierede teknologi og sin massive industrielle installerede base af udstyr spredt over hele verden. Den installerede base omfatter især luftfartsmotorer, gas- og dampturbiner, vindmøller på land og til havs samt medicinsk diagnostisk og mobilt udstyr. GE tjener størstedelen af sit overskud på serviceindtægterne for dette udstyr, som generelt er højere margin. Virksomheden ledes af den tidligere Danaher-alun Larry Culp, der leder en flerårig turnaround af det store konglomerat baseret på Lean-principper.

AstraZeneca

Køb

49

En fusion mellem Astra i Sverige og Zeneca Group i Det Forenede Kongerige dannede AstraZeneca i 1999. Firmaet sælger mærkevarer på tværs af flere store terapeutiske klasser, herunder gastrointestinal, diabetes, kardiovaskulær, respiratorisk, kræft og immunologi. Størstedelen af salget kommer fra internationale markeder, hvor USA repræsenterer tæt på en tredjedel af sit salg.

Bayer

Køb

50

Bayer er et tysk sundheds- og landbrugskonglomerat. Healthcare leverer næsten halvdelen af virksomhedens salg og omfatter farmaceutiske lægemidler samt vitaminer. Virksomheden har en afgrødevidenskabelig forretning, der omfatter frø, pesticider, herbicider og fungicider, som blev udvidet gennem opkøbet af Monsanto.


Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage. Inden du investerer i en fond, bør du læse prospektet, som er tilgængeligt hos fondsselskabet og central investorinformation, som du finder i ordreafgivelsesvinduet samt på fondens produktside på nordnet.dk.