Spring til hovedindhold
Den browser, du anvender, understøttes ikke længere. Klik her for at se, hvilke browsere vi understøtter og anbefaler.
Aktie
Nasdaq
VIK

Viking Holdings

Viking Holdings

47,62USD
47,62USD
Aktie
Nasdaq
VIK

Viking Holdings

Viking Holdings

47,62USD
47,62USD
Aktie
Nasdaq
VIK

Viking Holdings

Viking Holdings

47,62USD
47,62USD
Q1
29 dage siden1 t.

Ordredybde

Antal
Køb
1
Sælg
Antal
50

Seneste handel

TidPrisAntalKøbereSælgere
----
Højest
-
VWAP
-
Lavest
-
Omsætning ()
-
VWAP
-
Højest
-
Lavest
-
Omsætning ()
-

Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Mæglerstatistik

Ingen data fundet

Corporate Actions

Næste begivenhed
Finanskalender er ikke tilgængelig
Tidligere begivenheder
2025 Q120. maj
2025 Generalforsamling15. maj
2024 Q411. mar.
2024 Årsregnskab11. mar.
2024 Q319. nov. 2024
Data hentes fra Morningstar, Quartr

Shareville

Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Log ind
  • 15. apr.
    ·
    15. apr.
    ·
    Næsten et år siden Torstein Hagen førte sine Viking Holdings ind i klubben af amerikansk-noterede krydstogtskibsoperatører, er den selvskrevne "modstander" stadig lidt af en outsider. Ved Seatrade Cruise Global-begivenheden i Miami Beach i sidste uge kvalificerede han sig stadig ikke til en taleplads på hovedscenen, hvor branchens fire store operatører holder en årlig diskussion. "De ville ikke engang have mig til åbningen," jokede han på begivenhedens anden dag. Men Hagen kan få det sidste grin, da Viking lukker et bemærkelsesværdigt år. Dets aktier, som begyndte at handle på New York Stock Exchange den 1. maj, har klaret sig bedre end alle andre amerikansk-noterede krydstogtselskaber siden, hvor Hagen tilføjede 7,9 mia. USD til sin rigdom, hoppede op på Forbes' rigdomsliste og blev Norges rigeste borger. Dets markedsværdi på 17,6 mia. USD er mere end det dobbelte af Norwegian Cruise Line Holdings, hvilket betyder, at kun Carnival og Royal Caribbean er mere værd. Den anden store aktør, MSC Cruises, forbliver privat kontrolleret af Gianluigi Apontes MSC Group. Men hvad var hans strategi for at drive en sådan succes? "Prøv at gøre noget nyttigt og anderledes. Intet er umuligt," sagde Hagen til TradeWinds, da han navigerede i paneldiskussioner, interviews og afsløringen af en verdensførste brintdrevet krydstogtskibsordre. 'Anderledes' tilgang Anderledes er præcis, hvad Hagen bringer til krydstogtarenaen, og det har givet pote. I slutningen af sidste uge var Viking Holdings' aktier steget 63,4% fra deres $24-kurs ved selskabets børsnotering den 30. april. Hagen, 82, blev involveret i krydstogt og skibsfart i 1970'erne, efter at have studeret fysik på Norwegian Institute of Technology og opnået sin kandidatgrad på Harvard Business School. Han slog først sit navn fast ved at hjælpe Holland America Line og Bergen Steamship Co med at afværge konkurs. Men hans opgang til krydstogtmilliardær ville komme efter en række tilbageslag. Hagen var administrerende direktør for San Francisco-baserede Royal Viking Line, før han førte et bud på at købe det fra Bergen Steamship. Han blev tvunget til at træde tilbage i 1984, efter at indsatsen faldt pladask. Hagen optrådte første gang i TradeWinds i 1990'erne, da han førte en kamp om at overtage den hollandske containerlinje Royal Nedlloyd. Trods opbygningen af en betydelig minoritetsandel i operatøren, blev hans overtagelse afvist. "Jeg kom meget tæt på, men ikke tæt nok på, og jeg mistede alt. Alt," fortalte han TradeWinds i 2017. Troim partnerskab Hagen, der på det tidspunkt ledede investeringsselskabet DNO, gav ikke op. Han og hans højre hånd, Tor Olav Troim, arbejdede derefter på en indsats i 1994 for at bygge en serie suezmax-tankere hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sydkorea. Det løb ud, før en ordre kunne afsluttes. "Jeg endte igen med ingenting," fortalte Hagen senere til TradeWinds. Troim fortsatte med at være højre hånd for John Fredriksen, der er rigere end Hagen, men opgav sit norske statsborgerskab for at blive cypriot. I dag driver Troim sit eget shipping-imperium. Hagen genopstod i 1997 med en ny satsning. Nordmanden, der dengang var 54, lancerede Viking River Cruises. Hagen fortalte Seatrade-publikummet: "Viking … startede med to fyre, to mobiltelefoner og fire flodskibe i Rusland." Men i 2000 blev han døbt "flodbådskongen" efter en aftale, hvor Viking overtog den tyske rival KDDF, som havde en flåde på 26 skibe, det største af sin type i verden. Viking fortsatte med at vokse og kom ind i Guinness Book of World Records i 2013 og året efter for flest skibsnavne af et enkelt selskab på én dag. I løbet af den rasende periode med flodbådskonstruktion sprang Viking ind i havbranchen. Hagen fortalte Seatrade, at han havde annonceret dannelsen af Viking Ocean Cruises ved stævnet i 2012. "Folk grinede lidt og sagde, 'du vil ikke være i stand til at klare det'," huskede han. Selv hans tidligere partner Ellen-Karine Hagen var tilsyneladende skeptiker. På Fincantieris stand hos Seatrade kunne han høres sige, at hun tvivlede på, at hans nybygninger ville blive bygget. "Hun er ikke min kone længere," jokede han. De blev skilt i 2017. Parret har to voksne børn - den private investor Torstein Hagen Jr og Karine Hagen, en vikingedirektør og offentligt vendt brandambassadør. Det første krydstogtskib, Ocean Star med 930 køjer, blev leveret af Italiens Fincantieri i 2015. Midt i Covid-19 i 2020 tilføjede Viking ildkraft med en investering på 500 mio. USD fra private equity-firmaet TPG Capital og CPP Investments, en del af Canada Pension Plan.
    15. apr.
    ·
    15. apr.
    ·
    "Vi er ret stolte af det her," sagde han. "Vi mener, at dette er en klar vej frem. Og så vil spørgsmålet være: 'Hvor hurtigt vil ... den flydende brint være konkurrencedygtig?' men i mellemtiden gør vi det sådan." Copyright, Tradewinds, simpelthen det bedste!
  • 19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    Viking Holding er gået direkte op på New York Stock Exchange, efter at krydstogtrederiet blev børsnoteret i maj. Aktien er steget omkring 90 procent siden børsnoteringen, og Torstein Hagen har nu en aktieværdi på omkring 115 milliarder norske kroner i rederiet. Hagen ejer 52,5 procent af aktierne i Viking Holdings og 86,9 procent af de stemmeberettigede aktier.
    20. nov. 2024
    ·
    20. nov. 2024
    ·
    Spændende :-). 
  • 19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    I tredje kvartal omsatte krydstogtrederiet for 1,56 milliarder dollars og stod tilbage med et overskud på bundlinjen på 347,8 millioner dollars. I samme periode sidste år omsatte rederiet for 1,4 milliarder dollars, mens resultatet på bundlinjen endte på minus 1,2 milliarder dollars, efter at rederiet bogførte et afledt tab på tæt på 1,5 milliarder dollars. - Styrken af vores ene Viking-brand og vores loyale gæster er to nøglefaktorer bag vores imponerende økonomiske resultater for tredje kvartal, og positionerer os til, hvad der ser ud til at blive et stærkt 2024, siger Torstein Hagen, bestyrelsesformand og administrerende direktør i Viking, i en kommentar.
    19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    For godt en måned siden blev det kendt, at Hagen bestilte op til seks nye krydstogtskibe til Viking Ocean Cruises. Nyheden blev offentliggjort af den italienske værftskoncern Fincantieri, som har været officiel leverandør af oceangående krydstogtskibe til rederiet, efter at Hagen valgte at gå ind i denne niche. Levering af de to første skibe er aftalt i 2030, mens de næste fire vil være færdige i 2031 og 2032, hvis Hagen gør brug af mulighederne for at udvide serien. Ordren blev bekræftet af krydstogtrederiet tirsdag. Kontrakten omfatter to søsterskibe, hver med plads til 998 passagerer i 499 to-personers kahytter, med rederiets option på yderligere fire tilsvarende skibe.
  • 23. okt. 2024
    ·
    23. okt. 2024
    ·
    Kontrakten omfatter to søsterskibe, hver med plads til 998 passagerer i 499 to-personers kahytter, med rederiets option på yderligere fire tilsvarende skibe. Levering af de to første skibe er aftalt i 2030, mens de næste fire vil være færdige i 2031 og 2032, hvis Hagen gør brug af mulighederne for at udvide serien. Krydstogtskibene bliver bygget af italienske Fincantieri, som har leveret hele Viking Ocean-flåden. Milliardordre Værftet vil ikke oplyse prisen på nybygningerne, men klassificerer kontrakten som "stor", hvilket betyder, at den for de to første skibe er et sted mellem 500 millioner og 1 milliard euro, altså op til 11,8 milliarder norske kroner. Finansavisen har onsdag morgen ikke kunnet få nogen kommentar fra Hagen. Ordren kommer som supplement til Hagens ordre på to lignende skibe denne sommer. I juni oplyste værftet, at Viking Cruises havde underskrevet en kontrakt om bygning af et skib til levering i 2028 og et andet i 2029. For to år siden øgede Torstein Hagen sit nybygningsprogram med yderligere fire krydstogtskibe i samme serie i Italien. For disse blev der aftalt færdiggørelse og levering for 2026, 2027 og to skibe i 2028. Det blev samtidig oplyst, at nybygningerne skulle klargøres til brug af brint som brændsel. Ifølge en pressemeddelelse fra værftet var den samlede værdi af denne kontrakt omkring 1,7 milliarder euro, svarende til 20 milliarder NOK, hvis den nuværende valutakurs lægges til grund.
    14. nov. 2024
    ·
    14. nov. 2024
    ·
    det var en god fortjeneste selv med gebyrerne
    14. nov. 2024
    ·
    14. nov. 2024
    ·
    Dollar ned og kursen ned, og vi vil se Ship, hvis jeg var klog
  • 18. jul. 2024
    ·
    18. jul. 2024
    ·
    Hvad synes folk om Viking Holdings? Skal være mere strømlinet end Carnival
    5. sep. 2024
    ·
    5. sep. 2024
    ·
    Har været på et af deres flodkrydstogter - må sige, at passagererne var overvældende begejstrede. Alle vi mødte planlagde en ny rejse og ville ikke bruge et andet rederi! Bådene er for det meste mindre, der er færre passagerer og en mere afslappet atmosfære. Men det er dyrere.
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.

Nyheder og Analyser

Der er i øjeblikket ingen nyheder
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.

Relaterede Produkter

Der findes ingen Nordnet Markets Certificates med det underliggende værdipapir. Vis andre Certificates
Q1
29 dage siden1 t.

Nyheder og Analyser

Der er i øjeblikket ingen nyheder
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.

Shareville

Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Log ind
  • 15. apr.
    ·
    15. apr.
    ·
    Næsten et år siden Torstein Hagen førte sine Viking Holdings ind i klubben af amerikansk-noterede krydstogtskibsoperatører, er den selvskrevne "modstander" stadig lidt af en outsider. Ved Seatrade Cruise Global-begivenheden i Miami Beach i sidste uge kvalificerede han sig stadig ikke til en taleplads på hovedscenen, hvor branchens fire store operatører holder en årlig diskussion. "De ville ikke engang have mig til åbningen," jokede han på begivenhedens anden dag. Men Hagen kan få det sidste grin, da Viking lukker et bemærkelsesværdigt år. Dets aktier, som begyndte at handle på New York Stock Exchange den 1. maj, har klaret sig bedre end alle andre amerikansk-noterede krydstogtselskaber siden, hvor Hagen tilføjede 7,9 mia. USD til sin rigdom, hoppede op på Forbes' rigdomsliste og blev Norges rigeste borger. Dets markedsværdi på 17,6 mia. USD er mere end det dobbelte af Norwegian Cruise Line Holdings, hvilket betyder, at kun Carnival og Royal Caribbean er mere værd. Den anden store aktør, MSC Cruises, forbliver privat kontrolleret af Gianluigi Apontes MSC Group. Men hvad var hans strategi for at drive en sådan succes? "Prøv at gøre noget nyttigt og anderledes. Intet er umuligt," sagde Hagen til TradeWinds, da han navigerede i paneldiskussioner, interviews og afsløringen af en verdensførste brintdrevet krydstogtskibsordre. 'Anderledes' tilgang Anderledes er præcis, hvad Hagen bringer til krydstogtarenaen, og det har givet pote. I slutningen af sidste uge var Viking Holdings' aktier steget 63,4% fra deres $24-kurs ved selskabets børsnotering den 30. april. Hagen, 82, blev involveret i krydstogt og skibsfart i 1970'erne, efter at have studeret fysik på Norwegian Institute of Technology og opnået sin kandidatgrad på Harvard Business School. Han slog først sit navn fast ved at hjælpe Holland America Line og Bergen Steamship Co med at afværge konkurs. Men hans opgang til krydstogtmilliardær ville komme efter en række tilbageslag. Hagen var administrerende direktør for San Francisco-baserede Royal Viking Line, før han førte et bud på at købe det fra Bergen Steamship. Han blev tvunget til at træde tilbage i 1984, efter at indsatsen faldt pladask. Hagen optrådte første gang i TradeWinds i 1990'erne, da han førte en kamp om at overtage den hollandske containerlinje Royal Nedlloyd. Trods opbygningen af en betydelig minoritetsandel i operatøren, blev hans overtagelse afvist. "Jeg kom meget tæt på, men ikke tæt nok på, og jeg mistede alt. Alt," fortalte han TradeWinds i 2017. Troim partnerskab Hagen, der på det tidspunkt ledede investeringsselskabet DNO, gav ikke op. Han og hans højre hånd, Tor Olav Troim, arbejdede derefter på en indsats i 1994 for at bygge en serie suezmax-tankere hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sydkorea. Det løb ud, før en ordre kunne afsluttes. "Jeg endte igen med ingenting," fortalte Hagen senere til TradeWinds. Troim fortsatte med at være højre hånd for John Fredriksen, der er rigere end Hagen, men opgav sit norske statsborgerskab for at blive cypriot. I dag driver Troim sit eget shipping-imperium. Hagen genopstod i 1997 med en ny satsning. Nordmanden, der dengang var 54, lancerede Viking River Cruises. Hagen fortalte Seatrade-publikummet: "Viking … startede med to fyre, to mobiltelefoner og fire flodskibe i Rusland." Men i 2000 blev han døbt "flodbådskongen" efter en aftale, hvor Viking overtog den tyske rival KDDF, som havde en flåde på 26 skibe, det største af sin type i verden. Viking fortsatte med at vokse og kom ind i Guinness Book of World Records i 2013 og året efter for flest skibsnavne af et enkelt selskab på én dag. I løbet af den rasende periode med flodbådskonstruktion sprang Viking ind i havbranchen. Hagen fortalte Seatrade, at han havde annonceret dannelsen af Viking Ocean Cruises ved stævnet i 2012. "Folk grinede lidt og sagde, 'du vil ikke være i stand til at klare det'," huskede han. Selv hans tidligere partner Ellen-Karine Hagen var tilsyneladende skeptiker. På Fincantieris stand hos Seatrade kunne han høres sige, at hun tvivlede på, at hans nybygninger ville blive bygget. "Hun er ikke min kone længere," jokede han. De blev skilt i 2017. Parret har to voksne børn - den private investor Torstein Hagen Jr og Karine Hagen, en vikingedirektør og offentligt vendt brandambassadør. Det første krydstogtskib, Ocean Star med 930 køjer, blev leveret af Italiens Fincantieri i 2015. Midt i Covid-19 i 2020 tilføjede Viking ildkraft med en investering på 500 mio. USD fra private equity-firmaet TPG Capital og CPP Investments, en del af Canada Pension Plan.
    15. apr.
    ·
    15. apr.
    ·
    "Vi er ret stolte af det her," sagde han. "Vi mener, at dette er en klar vej frem. Og så vil spørgsmålet være: 'Hvor hurtigt vil ... den flydende brint være konkurrencedygtig?' men i mellemtiden gør vi det sådan." Copyright, Tradewinds, simpelthen det bedste!
  • 19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    Viking Holding er gået direkte op på New York Stock Exchange, efter at krydstogtrederiet blev børsnoteret i maj. Aktien er steget omkring 90 procent siden børsnoteringen, og Torstein Hagen har nu en aktieværdi på omkring 115 milliarder norske kroner i rederiet. Hagen ejer 52,5 procent af aktierne i Viking Holdings og 86,9 procent af de stemmeberettigede aktier.
    20. nov. 2024
    ·
    20. nov. 2024
    ·
    Spændende :-). 
  • 19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    I tredje kvartal omsatte krydstogtrederiet for 1,56 milliarder dollars og stod tilbage med et overskud på bundlinjen på 347,8 millioner dollars. I samme periode sidste år omsatte rederiet for 1,4 milliarder dollars, mens resultatet på bundlinjen endte på minus 1,2 milliarder dollars, efter at rederiet bogførte et afledt tab på tæt på 1,5 milliarder dollars. - Styrken af vores ene Viking-brand og vores loyale gæster er to nøglefaktorer bag vores imponerende økonomiske resultater for tredje kvartal, og positionerer os til, hvad der ser ud til at blive et stærkt 2024, siger Torstein Hagen, bestyrelsesformand og administrerende direktør i Viking, i en kommentar.
    19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    For godt en måned siden blev det kendt, at Hagen bestilte op til seks nye krydstogtskibe til Viking Ocean Cruises. Nyheden blev offentliggjort af den italienske værftskoncern Fincantieri, som har været officiel leverandør af oceangående krydstogtskibe til rederiet, efter at Hagen valgte at gå ind i denne niche. Levering af de to første skibe er aftalt i 2030, mens de næste fire vil være færdige i 2031 og 2032, hvis Hagen gør brug af mulighederne for at udvide serien. Ordren blev bekræftet af krydstogtrederiet tirsdag. Kontrakten omfatter to søsterskibe, hver med plads til 998 passagerer i 499 to-personers kahytter, med rederiets option på yderligere fire tilsvarende skibe.
  • 23. okt. 2024
    ·
    23. okt. 2024
    ·
    Kontrakten omfatter to søsterskibe, hver med plads til 998 passagerer i 499 to-personers kahytter, med rederiets option på yderligere fire tilsvarende skibe. Levering af de to første skibe er aftalt i 2030, mens de næste fire vil være færdige i 2031 og 2032, hvis Hagen gør brug af mulighederne for at udvide serien. Krydstogtskibene bliver bygget af italienske Fincantieri, som har leveret hele Viking Ocean-flåden. Milliardordre Værftet vil ikke oplyse prisen på nybygningerne, men klassificerer kontrakten som "stor", hvilket betyder, at den for de to første skibe er et sted mellem 500 millioner og 1 milliard euro, altså op til 11,8 milliarder norske kroner. Finansavisen har onsdag morgen ikke kunnet få nogen kommentar fra Hagen. Ordren kommer som supplement til Hagens ordre på to lignende skibe denne sommer. I juni oplyste værftet, at Viking Cruises havde underskrevet en kontrakt om bygning af et skib til levering i 2028 og et andet i 2029. For to år siden øgede Torstein Hagen sit nybygningsprogram med yderligere fire krydstogtskibe i samme serie i Italien. For disse blev der aftalt færdiggørelse og levering for 2026, 2027 og to skibe i 2028. Det blev samtidig oplyst, at nybygningerne skulle klargøres til brug af brint som brændsel. Ifølge en pressemeddelelse fra værftet var den samlede værdi af denne kontrakt omkring 1,7 milliarder euro, svarende til 20 milliarder NOK, hvis den nuværende valutakurs lægges til grund.
    14. nov. 2024
    ·
    14. nov. 2024
    ·
    det var en god fortjeneste selv med gebyrerne
    14. nov. 2024
    ·
    14. nov. 2024
    ·
    Dollar ned og kursen ned, og vi vil se Ship, hvis jeg var klog
  • 18. jul. 2024
    ·
    18. jul. 2024
    ·
    Hvad synes folk om Viking Holdings? Skal være mere strømlinet end Carnival
    5. sep. 2024
    ·
    5. sep. 2024
    ·
    Har været på et af deres flodkrydstogter - må sige, at passagererne var overvældende begejstrede. Alle vi mødte planlagde en ny rejse og ville ikke bruge et andet rederi! Bådene er for det meste mindre, der er færre passagerer og en mere afslappet atmosfære. Men det er dyrere.
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.

Ordredybde

Antal
Køb
1
Sælg
Antal
50

Seneste handel

TidPrisAntalKøbereSælgere
----
Højest
-
VWAP
-
Lavest
-
Omsætning ()
-
VWAP
-
Højest
-
Lavest
-
Omsætning ()
-

Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Mæglerstatistik

Ingen data fundet

Corporate Actions

Næste begivenhed
Finanskalender er ikke tilgængelig
Tidligere begivenheder
2025 Q120. maj
2025 Generalforsamling15. maj
2024 Q411. mar.
2024 Årsregnskab11. mar.
2024 Q319. nov. 2024
Data hentes fra Morningstar, Quartr

Relaterede Produkter

Der findes ingen Nordnet Markets Certificates med det underliggende værdipapir. Vis andre Certificates
Q1
29 dage siden1 t.

Nyheder og Analyser

Der er i øjeblikket ingen nyheder
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.

Corporate Actions

Næste begivenhed
Finanskalender er ikke tilgængelig
Tidligere begivenheder
2025 Q120. maj
2025 Generalforsamling15. maj
2024 Q411. mar.
2024 Årsregnskab11. mar.
2024 Q319. nov. 2024
Data hentes fra Morningstar, Quartr

Relaterede Produkter

Der findes ingen Nordnet Markets Certificates med det underliggende værdipapir. Vis andre Certificates

Shareville

Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Log ind
  • 15. apr.
    ·
    15. apr.
    ·
    Næsten et år siden Torstein Hagen førte sine Viking Holdings ind i klubben af amerikansk-noterede krydstogtskibsoperatører, er den selvskrevne "modstander" stadig lidt af en outsider. Ved Seatrade Cruise Global-begivenheden i Miami Beach i sidste uge kvalificerede han sig stadig ikke til en taleplads på hovedscenen, hvor branchens fire store operatører holder en årlig diskussion. "De ville ikke engang have mig til åbningen," jokede han på begivenhedens anden dag. Men Hagen kan få det sidste grin, da Viking lukker et bemærkelsesværdigt år. Dets aktier, som begyndte at handle på New York Stock Exchange den 1. maj, har klaret sig bedre end alle andre amerikansk-noterede krydstogtselskaber siden, hvor Hagen tilføjede 7,9 mia. USD til sin rigdom, hoppede op på Forbes' rigdomsliste og blev Norges rigeste borger. Dets markedsværdi på 17,6 mia. USD er mere end det dobbelte af Norwegian Cruise Line Holdings, hvilket betyder, at kun Carnival og Royal Caribbean er mere værd. Den anden store aktør, MSC Cruises, forbliver privat kontrolleret af Gianluigi Apontes MSC Group. Men hvad var hans strategi for at drive en sådan succes? "Prøv at gøre noget nyttigt og anderledes. Intet er umuligt," sagde Hagen til TradeWinds, da han navigerede i paneldiskussioner, interviews og afsløringen af en verdensførste brintdrevet krydstogtskibsordre. 'Anderledes' tilgang Anderledes er præcis, hvad Hagen bringer til krydstogtarenaen, og det har givet pote. I slutningen af sidste uge var Viking Holdings' aktier steget 63,4% fra deres $24-kurs ved selskabets børsnotering den 30. april. Hagen, 82, blev involveret i krydstogt og skibsfart i 1970'erne, efter at have studeret fysik på Norwegian Institute of Technology og opnået sin kandidatgrad på Harvard Business School. Han slog først sit navn fast ved at hjælpe Holland America Line og Bergen Steamship Co med at afværge konkurs. Men hans opgang til krydstogtmilliardær ville komme efter en række tilbageslag. Hagen var administrerende direktør for San Francisco-baserede Royal Viking Line, før han førte et bud på at købe det fra Bergen Steamship. Han blev tvunget til at træde tilbage i 1984, efter at indsatsen faldt pladask. Hagen optrådte første gang i TradeWinds i 1990'erne, da han førte en kamp om at overtage den hollandske containerlinje Royal Nedlloyd. Trods opbygningen af en betydelig minoritetsandel i operatøren, blev hans overtagelse afvist. "Jeg kom meget tæt på, men ikke tæt nok på, og jeg mistede alt. Alt," fortalte han TradeWinds i 2017. Troim partnerskab Hagen, der på det tidspunkt ledede investeringsselskabet DNO, gav ikke op. Han og hans højre hånd, Tor Olav Troim, arbejdede derefter på en indsats i 1994 for at bygge en serie suezmax-tankere hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sydkorea. Det løb ud, før en ordre kunne afsluttes. "Jeg endte igen med ingenting," fortalte Hagen senere til TradeWinds. Troim fortsatte med at være højre hånd for John Fredriksen, der er rigere end Hagen, men opgav sit norske statsborgerskab for at blive cypriot. I dag driver Troim sit eget shipping-imperium. Hagen genopstod i 1997 med en ny satsning. Nordmanden, der dengang var 54, lancerede Viking River Cruises. Hagen fortalte Seatrade-publikummet: "Viking … startede med to fyre, to mobiltelefoner og fire flodskibe i Rusland." Men i 2000 blev han døbt "flodbådskongen" efter en aftale, hvor Viking overtog den tyske rival KDDF, som havde en flåde på 26 skibe, det største af sin type i verden. Viking fortsatte med at vokse og kom ind i Guinness Book of World Records i 2013 og året efter for flest skibsnavne af et enkelt selskab på én dag. I løbet af den rasende periode med flodbådskonstruktion sprang Viking ind i havbranchen. Hagen fortalte Seatrade, at han havde annonceret dannelsen af Viking Ocean Cruises ved stævnet i 2012. "Folk grinede lidt og sagde, 'du vil ikke være i stand til at klare det'," huskede han. Selv hans tidligere partner Ellen-Karine Hagen var tilsyneladende skeptiker. På Fincantieris stand hos Seatrade kunne han høres sige, at hun tvivlede på, at hans nybygninger ville blive bygget. "Hun er ikke min kone længere," jokede han. De blev skilt i 2017. Parret har to voksne børn - den private investor Torstein Hagen Jr og Karine Hagen, en vikingedirektør og offentligt vendt brandambassadør. Det første krydstogtskib, Ocean Star med 930 køjer, blev leveret af Italiens Fincantieri i 2015. Midt i Covid-19 i 2020 tilføjede Viking ildkraft med en investering på 500 mio. USD fra private equity-firmaet TPG Capital og CPP Investments, en del af Canada Pension Plan.
    15. apr.
    ·
    15. apr.
    ·
    "Vi er ret stolte af det her," sagde han. "Vi mener, at dette er en klar vej frem. Og så vil spørgsmålet være: 'Hvor hurtigt vil ... den flydende brint være konkurrencedygtig?' men i mellemtiden gør vi det sådan." Copyright, Tradewinds, simpelthen det bedste!
  • 19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    Viking Holding er gået direkte op på New York Stock Exchange, efter at krydstogtrederiet blev børsnoteret i maj. Aktien er steget omkring 90 procent siden børsnoteringen, og Torstein Hagen har nu en aktieværdi på omkring 115 milliarder norske kroner i rederiet. Hagen ejer 52,5 procent af aktierne i Viking Holdings og 86,9 procent af de stemmeberettigede aktier.
    20. nov. 2024
    ·
    20. nov. 2024
    ·
    Spændende :-). 
  • 19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    I tredje kvartal omsatte krydstogtrederiet for 1,56 milliarder dollars og stod tilbage med et overskud på bundlinjen på 347,8 millioner dollars. I samme periode sidste år omsatte rederiet for 1,4 milliarder dollars, mens resultatet på bundlinjen endte på minus 1,2 milliarder dollars, efter at rederiet bogførte et afledt tab på tæt på 1,5 milliarder dollars. - Styrken af vores ene Viking-brand og vores loyale gæster er to nøglefaktorer bag vores imponerende økonomiske resultater for tredje kvartal, og positionerer os til, hvad der ser ud til at blive et stærkt 2024, siger Torstein Hagen, bestyrelsesformand og administrerende direktør i Viking, i en kommentar.
    19. nov. 2024
    ·
    19. nov. 2024
    ·
    For godt en måned siden blev det kendt, at Hagen bestilte op til seks nye krydstogtskibe til Viking Ocean Cruises. Nyheden blev offentliggjort af den italienske værftskoncern Fincantieri, som har været officiel leverandør af oceangående krydstogtskibe til rederiet, efter at Hagen valgte at gå ind i denne niche. Levering af de to første skibe er aftalt i 2030, mens de næste fire vil være færdige i 2031 og 2032, hvis Hagen gør brug af mulighederne for at udvide serien. Ordren blev bekræftet af krydstogtrederiet tirsdag. Kontrakten omfatter to søsterskibe, hver med plads til 998 passagerer i 499 to-personers kahytter, med rederiets option på yderligere fire tilsvarende skibe.
  • 23. okt. 2024
    ·
    23. okt. 2024
    ·
    Kontrakten omfatter to søsterskibe, hver med plads til 998 passagerer i 499 to-personers kahytter, med rederiets option på yderligere fire tilsvarende skibe. Levering af de to første skibe er aftalt i 2030, mens de næste fire vil være færdige i 2031 og 2032, hvis Hagen gør brug af mulighederne for at udvide serien. Krydstogtskibene bliver bygget af italienske Fincantieri, som har leveret hele Viking Ocean-flåden. Milliardordre Værftet vil ikke oplyse prisen på nybygningerne, men klassificerer kontrakten som "stor", hvilket betyder, at den for de to første skibe er et sted mellem 500 millioner og 1 milliard euro, altså op til 11,8 milliarder norske kroner. Finansavisen har onsdag morgen ikke kunnet få nogen kommentar fra Hagen. Ordren kommer som supplement til Hagens ordre på to lignende skibe denne sommer. I juni oplyste værftet, at Viking Cruises havde underskrevet en kontrakt om bygning af et skib til levering i 2028 og et andet i 2029. For to år siden øgede Torstein Hagen sit nybygningsprogram med yderligere fire krydstogtskibe i samme serie i Italien. For disse blev der aftalt færdiggørelse og levering for 2026, 2027 og to skibe i 2028. Det blev samtidig oplyst, at nybygningerne skulle klargøres til brug af brint som brændsel. Ifølge en pressemeddelelse fra værftet var den samlede værdi af denne kontrakt omkring 1,7 milliarder euro, svarende til 20 milliarder NOK, hvis den nuværende valutakurs lægges til grund.
    14. nov. 2024
    ·
    14. nov. 2024
    ·
    det var en god fortjeneste selv med gebyrerne
    14. nov. 2024
    ·
    14. nov. 2024
    ·
    Dollar ned og kursen ned, og vi vil se Ship, hvis jeg var klog
  • 18. jul. 2024
    ·
    18. jul. 2024
    ·
    Hvad synes folk om Viking Holdings? Skal være mere strømlinet end Carnival
    5. sep. 2024
    ·
    5. sep. 2024
    ·
    Har været på et af deres flodkrydstogter - må sige, at passagererne var overvældende begejstrede. Alle vi mødte planlagde en ny rejse og ville ikke bruge et andet rederi! Bådene er for det meste mindre, der er færre passagerer og en mere afslappet atmosfære. Men det er dyrere.
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.

Ordredybde

Antal
Køb
1
Sælg
Antal
50

Seneste handel

TidPrisAntalKøbereSælgere
----
Højest
-
VWAP
-
Lavest
-
Omsætning ()
-
VWAP
-
Højest
-
Lavest
-
Omsætning ()
-

Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Mæglerstatistik

Ingen data fundet