Engang var investering for de få. I dag er det for alle. Nordnet har været med til at ændre den danske investeringskultur, og investeringsøkonom Per Hansen har været med siden 2012.
Mange store virksomheder har en frontfigur. Tesla har Elon Musk, Amazon har Jeff Bezos, og i Nordnet har vi Per Hansen.
Nuvel er det ikke Per Hansen, som har grundlagt Nordnet, men han er trods alt blevet personificeringen af investeringsplatformen i Danmark. Og med god grund. For det er over 12 år siden, at den garvede investeringsøkonom havde sin første arbejdsdag i Nordnet.
“Jeg har en ret god fantasi, men at forestille sig, at vi kunne blive Danmarks største investeringsbank for private, var slet ikke på min ellers altid optimistiske nethinde dengang.”
Dengang var vi, som Per Hansen beskriver det, “den irriterende lillebror” til alle de store banker. Med omtrent 10.000 kunder var vi store inden for vores egen niche, men det forholder sig helt anderledes i dag.
“Jeg har en ret god fantasi, men at forestille sig, at vi kunne blive Danmarks største investeringsbank for private, var slet ikke på min ellers altid optimistiske nethinde dengang,” fortæller Per Hansen.
Og der er da også sket meget de seneste 12 år. Kunderne har taget Nordnet til sig, og i dag investerer over en halv million danskere deres penge via vores investeringsplatform.
Fra fantasi til virkelighed
Tilbage i 2012 lå Nordnets kontor på Nansensgade i indre København. Dengang var der omkring 10 ansatte, og som Per Hansen beskriver det, var det “et sted, hvor både internet- og telefonforbindelsen af og til kunne drille”.
I takt med at kunderne er strømmet til, er medarbejderne det også. I dag er adressen ikke længere Nansensgade, men Havneholmen i København, hvor vi nu er over 60 medarbejdere i den danske afdeling.






“Vi har gennem årene samlet en gruppe af mennesker, som brænder for at være i Nordnet.”
Spørger man Per Hansen, er det menneskerne, som har været en af de afgørende nøgler til den succes, som Nordnet har oplevet de seneste 12 år.
“Vi skaber noget, som er lidt against all odds. Sagt med andre ord skaber vi noget sammen. Vi har gennem årene samlet en gruppe af mennesker, som brænder for at være i Nordnet,” fortæller Per Hansen.
I dag har vores 500.000 danske kunder tilsammen over 165 milliarder kroner investeret hos os. Noget, som de færreste havde forudset. Vi bestræber os stadig på at forbedre os hver dag – og på den måde er målet stadig det samme, som da vi startede.
Da Per Hansen blev en del af Nordnet, var det også med stor optimisme. Selvom han selv mente, at hans ambitioner var store, var de ikke nær det, som Nordnet har opnået i dag.Dengang havde vores kunder investeret omkring fem milliarder kroner, og næste skridt havde Per Hansen allerede i tankerne.
“Jeg fortalte bestyrelsen, at vi skulle op på 25 milliarder, derefter 50, og så måtte vi se, om vi kunne ramme 100,” forklarer Per Hansen.
Per Hansens optimisme blev da også mødt af lidt skepsis, da han mødte bestyrelsen for første gang i 2012. Som Per Hansen selv beskriver det, var det dengang noget nær “fantasital”.
En ny investeringskultur
I dag har Nordnet 50 gange flere kunder end i 2012. Og flere og flere danskere kommer stadig i gang med at investere.
Stereotypen på en privat investor har for mange været den midaldrende mand med et mellemlederjob, et abonnement på Børsen og mindst ét jakkesæt i skabet – og det er det måske stadig. Forskellen er blot, at vi gennem årene har oplevet, at eksempelvis langt flere kvinder er kommet i gang med at investere end tidligere.
Så måske findes der ingen stereotyper mere. Med flere end 500.000 danske kunder, som alle investerer selv, er der flere end 500.000 måder, man kan se ud på som investor.
På den måde har kulturen for investering ændret sig. Men hvordan kan det egentligt være, at investering i dag har ændret karakter til at være for alle og enhver?
Corona gjorde forskellen
Spørger man Per Hansen, var det faktisk først for fire år siden, at det store skifte kom. Da corona-nedlukningen ramte Danmark, skete der noget med de danske investorer.
“Eftersom langt de fleste skulle blive hjemme, var der lige pludselig tid til at sætte sig ind i, hvordan man bedst tog vare på sin egen økonomi.”
“I 2020 og 2021 får vi mange nye kunder. Corona betød nemlig, at der kom negative renter, og det fik altså danskerne til at investere. For det er trods alt de færreste, som vil betale for at have penge stående i banken,” siger Per Hansen og fortsætter:
“De negative renter gjorde altså indtryk på danskerne. Og eftersom langt de fleste skulle blive hjemme, var der lige pludselig tid til at sætte sig ind i, hvordan man bedst tog vare på sin egen økonomi.”
Kerneværdier og kundefokus
Der hersker ingen tvivl om, at investering på relativ kort tid blev noget for alle danskere under corona. Pludselig blev det nærmest folkeligt at have en mening om Novo Nordisk-aktien. Så hvorfor i alverden valgte så mange danskere Nordnet, da investeringslyst steg? Per Hansen er slet ikke i tvivl.
“Vi brugte de foregående 6-7 år på at positionere os over for kunderne. Selvfølgelig havde de andre muligheder, men jeg er overbevist om, at de valgte i Nordnet, fordi vi var top of mind.”
Og så har vores investeringsøkonom endnu en vigtig detalje, som han mener har gjort en stor forskel:
“Hvis man kigger på det i dag, så er jeg ret overbevist om, at et bredt udsnit af Nordnets kunder godt ved, at Nordnet er startet i Sverige. Men jeg tror, at de oplever Nordnet som en dansk virksomhed. Det er ret unikt, at du kan opleve en udenlandsk virksomhed som en lokal dansk virksomhed,” siger Per Hansen.
Hvad bringer fremtiden?
Det åbenlyse spørgsmål er nok, hvad vores næste milepæl i Nordnet er. Men fremtiden er som bekendt svær at spå om. Derfor er det vigtigste måske også, at vi først og fremmest holder fast i noget af det, som har gjort, at vi i dag ikke længere er “den irriterende lillebror”.
“Der er ingen tvivl om, at jeg er enormt stolt af det, som vi har skabt i Nordnet, og den tillid, som kunderne har vist os gennem årene. I dag er det os, de andre virksomheder kigger efter. Derfor skal vi passe på det, som har skabt vores udvikling. Og det er vores medarbejdere,” siger Per Hansen.
Vores optimistiske investeringsøkonom har dog allerede næste mål klar. For selvom de første 12 år har været med speederen i bund, har Per Hansen ingen intentioner om at sætte farten ned.
“Hvis vi skal sige, at vi ikke kun er en stor succes, men en kæmpe succes, og virkelig har demokratiseret investering, så skal vi have en million kunder. Det kræver hårdt arbejde, men det kræver også, at vi passer på de kunder, som allerede har betroet sig til os, og at de vil hjælpe os med at dele deres begejstring for investering,” afslutter Per Hansen.
Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer. Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
“Det kræver hårdt arbejde, men det kræver også, at vi passer på de kunder, som allerede har betroet sig til os…”, skriver Per Hansen Det arbejde skal gerne manifestere sig i en mere konkurrencedygtig omkostningsprofil fra Nordnets side. I har fået mange kunder fra jeres konkurrenter og ikke mindst nye kunder, som er blevet interesserede i investering. Men hvis I skal passe på dem, så skal I altså gøre noget for, at kunderne ikke begynder at anse jer som en af “gammelbankerne” som I kaldte dem i en reklamekampagne for nogle år side. Konkurrenter, som har kopieret jeres arbejde med… Læs mere
Til lykke med de flotte resultater!