Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Pareto:
Tørlast: Capesize-raterne springer i vejret – og det på det perfekte tidspunkt
Netop som de første Simandou-laster begynder at ramme markedet, stiger Capesize-raterne kraftigt både øst og vest. Indekset var i går lige under $45,000/dag – et niveau, der kun er set kortvarigt to gange i det seneste årti
Tørlastaktier reagerer, med vores dækningsunivers nu op 25% over den seneste måned – anført af vores topvalg HSHP (+34%) og CMBT (+22%) – bemærkelsesværdigt nok også de to med den absolut højeste gearing
For investeringscasen sker denne stigning på det ideelle tidspunkt, med Simandou / WAFR-historien så vigtig frem mod 2026. At se en raterespons på dette tidspunkt, hvor disse laster begynder at flyde, burde virkelig løfte forventningerne – og estimaterne for næste år virker konservative
Q1 FFAs er nu på $19,500/dag, med 2026 på $23,850. For et år siden handlede 2025 til 18,350/dag – så tydeligt meget mere optimisme lige nu
Med en lav ordrebog og aldrende flåde – og det potentielle efterspørgselsdelta – fortsætter vi med at kunne lide navnene. CMBT med ~90x større bulkfartøjer, når de er fuldt investeret, er åbenlyst meget følsom over for en $2-3-4,000/dag ændring i spotrater, mens nuværende rater antyder en 35-40% udbytteprocent i HSHP. Et standard Capesize-skib til $30,000/dag frem til 2026 – og en 10% stigning i (tørlast) aktivværdier, ville efterlade HSHP og CMBT NAVs på henholdsvis NOK 133 / 190
Der blev stillet spørgsmål om kildeskat nedenfor. Selskabet er hjemmehørende i Belgien og oplyser følgende på sin hjemmeside:
Bruttobeløbet af udbytter distribueret af CMB.TECH NV er i princippet underlagt belgisk udbytte-kildeskat (WHT) med en sats på 30 %. Med forbehold for betingelser og dokumentationskrav kan reducerede WHT-satser eller WHT-fritagelser være tilgængelige.
Skatteaftalen mellem Belgien og Norge reducerer kildeskatten til 15 %.
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Nyheder og Analyser
Nyheder & Pressemeddelelse
Analyser
26 nov. 19:19
∙
Pressemeddelelse
CMBTO: Key information relating to a proposal for a cash dividend expected to be paid by CMB.TECH NV
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Relaterede Produkter
Bull & Bear
2025 Q3-regnskab
12 dage siden53 min
0,03 EUR/aktie
X-dag 6. jan. 2026
0,32 %Direkte afkast
Vis
Nyheder og Analyser
Nyheder & Pressemeddelelse
Analyser
26 nov. 19:19
∙
Pressemeddelelse
CMBTO: Key information relating to a proposal for a cash dividend expected to be paid by CMB.TECH NV
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Pareto:
Tørlast: Capesize-raterne springer i vejret – og det på det perfekte tidspunkt
Netop som de første Simandou-laster begynder at ramme markedet, stiger Capesize-raterne kraftigt både øst og vest. Indekset var i går lige under $45,000/dag – et niveau, der kun er set kortvarigt to gange i det seneste årti
Tørlastaktier reagerer, med vores dækningsunivers nu op 25% over den seneste måned – anført af vores topvalg HSHP (+34%) og CMBT (+22%) – bemærkelsesværdigt nok også de to med den absolut højeste gearing
For investeringscasen sker denne stigning på det ideelle tidspunkt, med Simandou / WAFR-historien så vigtig frem mod 2026. At se en raterespons på dette tidspunkt, hvor disse laster begynder at flyde, burde virkelig løfte forventningerne – og estimaterne for næste år virker konservative
Q1 FFAs er nu på $19,500/dag, med 2026 på $23,850. For et år siden handlede 2025 til 18,350/dag – så tydeligt meget mere optimisme lige nu
Med en lav ordrebog og aldrende flåde – og det potentielle efterspørgselsdelta – fortsætter vi med at kunne lide navnene. CMBT med ~90x større bulkfartøjer, når de er fuldt investeret, er åbenlyst meget følsom over for en $2-3-4,000/dag ændring i spotrater, mens nuværende rater antyder en 35-40% udbytteprocent i HSHP. Et standard Capesize-skib til $30,000/dag frem til 2026 – og en 10% stigning i (tørlast) aktivværdier, ville efterlade HSHP og CMBT NAVs på henholdsvis NOK 133 / 190
Der blev stillet spørgsmål om kildeskat nedenfor. Selskabet er hjemmehørende i Belgien og oplyser følgende på sin hjemmeside:
Bruttobeløbet af udbytter distribueret af CMB.TECH NV er i princippet underlagt belgisk udbytte-kildeskat (WHT) med en sats på 30 %. Med forbehold for betingelser og dokumentationskrav kan reducerede WHT-satser eller WHT-fritagelser være tilgængelige.
Skatteaftalen mellem Belgien og Norge reducerer kildeskatten til 15 %.
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Oslo Børs
Antal
Køb
500
108
Sælg
Antal
110,4
1.930
Seneste handel
Tid
Pris
Antal
Købere
Sælgere
-
-
-
-
-
Højest
-
VWAP
-
Lavest
-
Omsætning ()
-
VWAP
-
Højest
-
Lavest
-
Omsætning ()
-
Risikoinformation vedrørende aktiehandel
Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Corporate Actions
Se alle
Næste begivenhed
2025 Q4-regnskab
26. feb. 2026
Tidligere begivenheder
2025 Q3-regnskab
26. nov.
2025 Q2-regnskab
28. aug.
2025 Q1-regnskab
21. maj
2024 Q4-regnskab
27. feb.
2024 Q3-regnskab
7. nov. 2024
Data hentes fra FactSet, Quartr
Relaterede Produkter
Bull & Bear
0,03 EUR/aktie
X-dag 6. jan. 2026
0,32 %Direkte afkast
Vis
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Pareto:
Tørlast: Capesize-raterne springer i vejret – og det på det perfekte tidspunkt
Netop som de første Simandou-laster begynder at ramme markedet, stiger Capesize-raterne kraftigt både øst og vest. Indekset var i går lige under $45,000/dag – et niveau, der kun er set kortvarigt to gange i det seneste årti
Tørlastaktier reagerer, med vores dækningsunivers nu op 25% over den seneste måned – anført af vores topvalg HSHP (+34%) og CMBT (+22%) – bemærkelsesværdigt nok også de to med den absolut højeste gearing
For investeringscasen sker denne stigning på det ideelle tidspunkt, med Simandou / WAFR-historien så vigtig frem mod 2026. At se en raterespons på dette tidspunkt, hvor disse laster begynder at flyde, burde virkelig løfte forventningerne – og estimaterne for næste år virker konservative
Q1 FFAs er nu på $19,500/dag, med 2026 på $23,850. For et år siden handlede 2025 til 18,350/dag – så tydeligt meget mere optimisme lige nu
Med en lav ordrebog og aldrende flåde – og det potentielle efterspørgselsdelta – fortsætter vi med at kunne lide navnene. CMBT med ~90x større bulkfartøjer, når de er fuldt investeret, er åbenlyst meget følsom over for en $2-3-4,000/dag ændring i spotrater, mens nuværende rater antyder en 35-40% udbytteprocent i HSHP. Et standard Capesize-skib til $30,000/dag frem til 2026 – og en 10% stigning i (tørlast) aktivværdier, ville efterlade HSHP og CMBT NAVs på henholdsvis NOK 133 / 190
Der blev stillet spørgsmål om kildeskat nedenfor. Selskabet er hjemmehørende i Belgien og oplyser følgende på sin hjemmeside:
Bruttobeløbet af udbytter distribueret af CMB.TECH NV er i princippet underlagt belgisk udbytte-kildeskat (WHT) med en sats på 30 %. Med forbehold for betingelser og dokumentationskrav kan reducerede WHT-satser eller WHT-fritagelser være tilgængelige.
Skatteaftalen mellem Belgien og Norge reducerer kildeskatten til 15 %.
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Oslo Børs
Antal
Køb
500
108
Sælg
Antal
110,4
1.930
Seneste handel
Tid
Pris
Antal
Købere
Sælgere
-
-
-
-
-
Højest
-
VWAP
-
Lavest
-
Omsætning ()
-
VWAP
-
Højest
-
Lavest
-
Omsætning ()
-
Risikoinformation vedrørende aktiehandel
Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.