Spring til hovedindhold
Den browser, du anvender, understøttes ikke længere. Klik her for at se, hvilke browsere vi understøtter og anbefaler.

A.P. Møller-Mærsk: Kan kvartalsregnskabet være en kurstrigger?

A.P. Møller-Mærsk faldt fredag med mere end 5 % efter, at den amerikanske havnearbejderstrejke formentlig er afsluttet. På trods af fortsat høje rater og en god indtjening, kniber det med at skabe aktieafkast. Vil det ændre sig efter 3. kvartalsregnskabet?

Aktiekursen svinger som et pendul

Det har været endnu et år med større udsving i aktiekursen for A.P. Møller-Mærsk, som tilfældet har været for containerindustrien generelt. Aktiekursen er sejlet frem og tilbage mellem et niveau på ned til 8500 i bunden og til 14.000 på toppen. Kursudviklingen fremgår af figur 1.

Figur 1: Kursudvikling, A.P. Møller-Mærsk, 1 år. Graf trukket onsdag d. 9. oktober kl. 13.25. Kilde: Nordnet

En rigtig trader-aktie

For investorerne er A.P. Møller-Mærsk ikke en typisk ”køb og behold”-aktie, hvor værdierne akkumuleres over tid til stigende aktiekurser. Industrien er derimod en ”boom-bust”, der er præget af udsvingene i rater. De dirigeres af den økonomiske vækst og konjunkturfølsomhed og ikke mindst forholdet mellem skibe i søen og til rådighed, og de varer som skal fragtes.

7. oktober 2023 er en dag med stor betydning

Mandag var det 1-årsdagen for massakren i Israel, og den har haft en betydelig effekt på udviklingen i raterne, indtjeningsforventningerne og aktiekursudviklingen. Aktien havde et lokalt minimum i november 2023 (figur 1). Af figur 2 ses med Drewry-data, at fragtraterne efter en bund i efteråret 2023 tæt på 4-doblede; ikke mindst drevet af, hvad der skete i Israel. Siden dengang er de gennemsnitlige fragtrater tæt på halverede igen.

Figur 2: Udviklingen i containerrater, 1 år. Kilde: drewry.co.uk.

Den amerikanske havnestrejke

Torsdag i sidste uge blev der formentlig indgået en ny og langsigtet aftale for de amerikanske havnearbejdere, som over de kommende 6 år, hvis aftalen ender med at blive vedtaget, kan se frem til en meget markant lønstigning på mere end 50 % med en timeløn, som stiger fra 39 USD til 63 USD. Den nyhed fik alle containeraktierne til at falde massivt. Hårdest gik det ud over tyske Hapag-Lloyd, som faldt med 15 % fredag (Se venligst figur 3).

Figur 3: Kursudvikling, Hapag-Lloyd, 1 uge. Data trukket 9. oktober 2024 kl. 13.35. Kilde: Nordnet

Når afslutningen på den amerikanske havnearbejderstrejke fik en så markant kursreaktion, på trods af at den kun varede få dage, skyldes det formentlig, bl.a.:

  • Investorerne antager, at raterne vil fortsætte ned.
  • En længerevarende strejke kunne få betydelige effekter på raterne på noget, som minder om Covid.
  • Når lønningerne stiger så markant, som tilfældet er, giver det en omkostningsforøgelse, som ikke nødvendigvis 1:1 kan overvæltes i et containermarked, hvor forskellen mellem gode og dårlige tider er hårfin med intensiv konkurrence.

Bliver 3. kvartal en game changer?

Den 31/10 aflægger A.P. Møller-Mærsk, jævnfør deres finanskalender, deres 3. kvartalsregnskab. Det var netop i forbindelse med 3. kvartalsregnskabet sidste år, primo november, at selskabet advarede om udsigterne til et svært 2024 og aktien faldt massivt, som det fremgår af figur 1.

Sommeropjustering med negativ kurseffekt

Da A.P. Møller-Mærsk i juli 2024 opjusterede sine forventninger til helåret, steg aktien helt kortsigtet, men endte dagen lavere end den startede. Det skyldes, som det ofte gør, når konsensus ligger over, hvor selskaber løfter sine forventninger til

Analytikere på eller lidt under guidance

Aktuelt lyder selskabets egen guidance på en EBITDA på 9-11 mia. USD og en tilhørende EBIT på 3-5 mia USD. Analytikernes forventninger er lidt under midtpunktet på 9,6 mia. på EBITDA og på midtpunkt med hensyn til EBIT.

2025-2026 bliver svage jf. analytikerestimater.

For investorerne er 2024 ved at være gået i den forstand, at udmeldinger om året kun har en mindre effekt på indtjeningen. Det er der en række årsager til:

  • Selvom A.P. Møller-Mærsk skulle overraske positivt kortsigtet, får det næppe en større kurseffekt. 2024 er ved at være gået.
  • For at et i givet fald positivt overraskende 3. kvartalsresultat skal have en betydelig positiv kurseffekt, kræver det, at det få en indflydelse på 2025-forventningerne.
  • Prisfastsættelsen nærmer sig et historisk lavpunkt, men de økonomiske udsigter ser udfordrende ud, og det kursunderstøttende aktietilbagekøb vil formentlig fortsat mangle på trods af, at selskabet ikke har nogen nettogæld.
  • For 2025-2026 venter analytikerne stadig pres på raterne, som kan udmønte sig i en indtjening, som på EPS ligger tæt på break-even (figur 4).
  • Hvis uroen i Mellemøsten finder sin gode løsning, hvor langt væk den end måtte synes aktuelt, vil det betyde, at skibene ikke længere skal sejle den lange vej syd om Afrika. Det have en betydelig effekt på raterne.
  • Der bliver leveret en række nye skibe det kommende år.

Figur 4: Indtjeningsforventninger for 2024-2026 for A.P. Møller-Mærsk. Kilde: Marketscreener.com

Der er muligheder

Alt er ikke negativt. Hvis Kina mener det seriøst med sine stimulanser, og hvis aktiemarkedet lokalt har ret i, at det er begyndelsen til noget bedre vækstmæssigt, kan der komme et globalt opsving i løbet af 2025. I USA og Europa kan væksten få medvind fra lavere inflation og renter. Det vil give mere at sejle med og være godt for containerindustrien.

Forbliver aktien en ”trading-aktie”?

I mellemtiden venter investorerne på 3. kvartalsregnskabet. Prisfastsættelsen nærmer sig et historisk lavpunkt i forhold markedsværdi/egenkapital. Lav pris afspejler udfordringer og bl.a. manglende villighed til at understøtte aktien med aktietilbagekøb. Aktien forbliver formentlig en ”trading-aktie”

Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirerDette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
6 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Ole Jess
Ole Jess
2024-10-16 11:15

Kære Per Hansen
Kan Du gi’ en kommentar til Michael S N og hvad mener Du om perperktivet i Mærsk afhænder Containerflåden og satser på Containerterminaler og fragt til bruger.
Olje

Alex
Alex
Svar til  Ole Jess
2024-10-17 11:35

Per Hansen – citat : Nordea har til (u)vane, at falde efter deres Q regnskab og kan også sagtens gøre det idag 😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫

Anders
Anders
2024-10-14 20:50

Det centrale er vel, hvad er bestemmende for scrapping. En normal cyklus vil være, at I perioder med dårlige rater, så ophugges de gamle skibe og det skubber til en bedre balance. Pga. at de gode rater i år, er scrapping tæt på nul. Jeg har ikke set nogen steder beskrevet hvad er økonomien i scrapping og hvad er dynamikken i det. Fx ved en gammel bil, vil det være således, at man har god fornemmelse, hvornår reparationer bliver så dyre, at det ikke længere kan svare sig at reparere. Med skibe må der vel være noget lidt tilsvarende, at… Læs mere

Mikael Stjerne Nygaard
Mikael Stjerne Nygaard
2024-10-10 15:04

Kort fortalt, er container-shipping en interessant branche, der er ødelagt indefra, af ubegribeligt dårlig ledelse og nul sans for købmandskab, som prægede den ‘gamle’ Maersk McKinney og som i dag ses i et dynamisk selskab som DSV. Maersk agerer mindst så selvdestruktivt som øvrige selskaber, dvs. over-investerer absurd blot der er et enkelt eller to år med lukrative rater. Det skete under begavelsen Smedegaard, der umiddelbart efter finanskrisen købte en snes giga-skibe, så man kunne-kan gå tørskoet på et skibsdæk herfra og til eksporthavnene i Kina. ‘Rationalet’ var, at Maersk ville få en konkurrencefordel via mega-skibe. Resultat: øvrige fulgte med… Læs mere

Ole Jess
Ole Jess
Svar til  Mikael Stjerne Nygaard
2024-10-16 11:30

Tak for en skarp respons til Per Hansen indlæg om Mærsk.
Du afslører et grundlæggende kendskab og indsigt i skibsfart.
Jeg støtter din ide om, Mærsk alene bør satse på Container-terminaler.
Iøvrigt finder jeg, at Mærsk-familien har anvendt selskabets signatur “ Rettidig omhu” til personlige fordele ifm. køb af ejen Gaskibesflåde.

Nyhedsbrev.

Vil du have inspiration til dine investeringer?

Ved at give samtykke til at modtage løbende kommunikation fra os får du mulighed for at få inspirerende tips om bl.a. relevante investeringsmuligheder, børsnoteringer, webinarer, markedstrends og pension.