12 måneder er gået, siden Novo Nordisk var investorernes darling. Markedsværdien oversteg 4.000 mia., aktiekursen var over 1.000, og udsigterne til yderligere vækst frem mod 2030 var fremragende. Nu er meget ændret – i hvert fald på kort sigt for aktionærerne.
På et år er aktiekursen smuldret mellem hænderne på investorerne. Hvis man zoomer ud og ser på udviklingen i et længere tidsperspektiv, har der stadig været massive kursstigninger. Men som altid er det den seneste nedtur, som står klart i erindringen.

Figur 1: Kursudvikling, 3 år, Novo Nordisk d.30/06/25. Kilde: Nordnet
Der er mange årsager til, at nedturen er blevet så stor og markant, som den er:
- Opturen var meget stejl. Nedturen kan i et vist omfang ses som en modreaktion på opturen.
- I 2024 var Novo Nordisk en klar nummer ét og markedsleder på overvægtsmarkedet.
- Investorernes lyst til at investere i fedmeaktier var meget stor.
- Eli Lilly har nu fået sin marketingmaskine op i gear og opnået et betydeligt momentum.
- Der vil være mange forskellige aktører, som gør sig håb om at få en bid af overvægtskagen, og investorerne spreder deres penge flere steder.
- Vækstforventningerne fra 2030 og fremefter er faldet.
- Markedsudsigterne og markedssammensætningen har ændret sig.
Fra medicinsk behandling til et “forbrugerprodukt”
Ting ændrer sig løbende, og et af de forhold som formentlig har givet mest stof til eftertanke hos selskaber, analytikere og investorer er, hvordan vægttabsmarkedet forventes at være sammensat og udvikle sig i de kommende år.
For fem år siden var vægttabsmarkedet stadig på tegnebrættet. Udfordringerne med overvægt var et tiltagende, globalt problem, som begyndte at få mere opmærksomhed. Vægttabsmarkedet var dog ikke et, der for alvor havde fået de helt store markedsstørrelser klistret på sig.
Vægttab blev big business
Siden er billedet af vægttabsmarkedet blevet mere nuanceret. Overvægt og de relaterede lidelser er blevet til en samfundsudfordring, som vi alle ikke kun skulle forholde os til, men også være med til at finansiere. Der kom markedsværdistørrelser på, og vægttab blev big business.
På blot få år er der sket rigtig meget, og markedet bevæger sig stadig. For et år siden var der fokus på 100 mia. USD i 2030, og der var udsigt til fortsat større vækst. I dag er den markedsforudsigelse ændret, og væksten mindre.
Det skyldes mere realistiske forudsætninger og/eller måske også forventningen om, at for at vægttabsmedicin for alvor skal blive allemandseje, er priserne nødt til at falde hurtigere end tidligere forventet.
Markedet deler sig: Det medicinske marked vs. forbrugermarkedet
Markedet er også delt mere skarpt op end tidligere. Fokus er ikke kun på den del, hvor overvægt kan være livstruende, men også på de tilfælde, hvor der kan være negative følgelidelser, som har en betydelig indflydelse på den enkelte. Det er stadig et stort marked, som er medicinsk.
Det medicinske marked vil fortsat være subkutant
Dette marked vil formentlig fortsat være subkutant (injektion). Injektionsbehandling har den fordel, at mængden af det aktive, virksomme stof, som skal gives, er dramatisk mindre end i pilleform, og det har betydning for bivirkningsprofilen.
Forbrugermarkedet domineres af piller og kosmetiske vægttab
Ved siden af det medicinske marked er der det, jeg kalder “forbrugermarkedet”. Det er et marked for dem, som ønsker et mindre vægttab.

Det kan meget vel være i pilleform og med en “standardbehandling”. Fordelen her er, at doseringen vil være mindre, og man kommer ret hurtigt til at kende bivirkningerne, fordi de data, man kan indsamle, bliver meget omfattende, da der er mange, der benytter behandlingen.
Har Novo Nordisk læst markedet rigtigt?
Spørgsmålet er, om Novo Nordisk kan holde trit med udviklingen, og om de er lige så godt forberedt på, at markedet deler sig i to (eller flere dele) med hver sine karakteristika. Det er måske – eller formentlig – noget af det, som investorerne i det mindste spørger sig selv om.
Har 16. maj lammet organisationen?
Den 16. maj besluttede Novo Nordisk Fonden, at det var tid til at finde en ny CEO. På det tidspunkt havde aktienedturen i Novo Nordisk varet længe og sat sine tydelige spor. Men set udefra, hvor jeg står, virker det, som om organisationen er usikker på, hvad der er det rigtige at gøre. På den måde kan fyringen have lammet organisationen og ledelsen. Det ser i hvert fald sådan ud, hvis man betragter aktiekursen og nogle af de beslutninger, som bliver taget.
Forvirring om “Hims og Hers”
Novo Nordisk har forsøgt at stoppe eftervirkningerne af deres udfordringer med at levere lige så meget fedmemedicin, som der blev efterspurgt. Ifølge forlydender har det amerikanske marked været delt i tre mellem Eli Lilly, Novo Nordisk og compounding i løbet af foråret 2025.
Novo Nordisk forsøgte at få bugt med den “uautoriserede” del af markedet ved at indgå en aftale med bl.a. Hims & Hers. Blot to måneder senere blev den ophævet igen, og det har forstærket aktienedturen. Et nærliggende spørgsmål er, om der har været foretaget den rigtige due diligence-proces i forbindelse med indgåelse af aftalen?
Gode forskningsdata uden aktiebetydning
I sidste weekend præsenterede Novo Nordisk bl.a. tre datasæt på en diabeteskonference i Chicago. Det drejede sig om Wegovy, Cagrisema (flere detaljer om kendte data) samt Amycretin (nyt). Dataene var gode, men investorerne fokuserer nu på det, som ikke er helt i top, og finder hullerne i osten. Det er den store forskel fra sidste år. Det kan du læse mere om her.
Minder om 2016, men er det ikke
Novo Nordisk er udfordret, men næppe i krise. I hvert fald ikke ud fra den målestok, at der fortsat forventes en vækst på 17 % i omsætningen i 2025, jf. senest opdaterede guidance om 13–21 % vækst (17 % i midtpunktet).
Den forventede vækst er forskellen til 2016, hvor organisationen virkede rådvild efter at have reduceret vækstforventningerne til dengang 5 % – både med hensyn til kortsigtede (2016) og langsigtede forventninger. Novo Nordisk forsøger en del, men når man er kommet i “bad standing” hos investorerne, er der ingen hurtig vending.
Investorerne ønsker sig en frisk start
Den nye begyndelse starter først, når der bliver udnævnt en ny CEO – og gerne en med impulser udefra.
Hvordan skal den nye CEO så være? Investorerne har bl.a. disse fem faktorer på deres ønskeliste, når der skal vælges en ny:
- Det skal være en udefrakommende, som kan tilføre organisationen nye tanker og ny energi.
- Det skal gerne ske snart. En ekstern vil givetvis have et opsigelsesvarsel, og hvis der skal ske en tiltrædelse i 2025, skal udnævnelsen ske inden for de kommende uger.
- Den nye leder skal være politisk stærk og kunne lægge arm med ledelsen i USA og med Eli Lilly og de andre konkurrenter. Der findes andre markeder end USA, men det er fedest at være størst dér.
- Det er næppe en hemmelighed, at Novo Nordisk har en meget stærk kultur. Det er godt, og den skal der passes på. Samtidig har det over årene måske blokeret for at bryde lidt med vanetænkning.
- Den nye leder skal turde skære til. Når vækstforventningerne går ned, er det vigtigt at tilpasse sin forretning. En ny leder skal derfor også turde tilpasse omkostningerne til en lavere vækst.
Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer.Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.