Spring til hovedindhold
Den browser, du anvender, understøttes ikke længere. Klik her for at se, hvilke browsere vi understøtter og anbefaler.

Thorleif Jackson: Analyse af de 19 største lufthavnsaktier

Københavns Lufthavne er opkøbt til en skyhøj pris, men findes der andre gode lufthavnsaktier, som kan blive et opkøbsmål eller en god langsigtet investering?

Om Thorleif Jackson
Om Thorleif Jackson

Thorleif Jackson kendt som foredragsholder og freelance skribent for Dansk Aktionærforening, hvor han har bidraget med over 200 artikler om investering til medlemsbladet Aktionæren. Han administrerer blandt andet en dansk modelportefølje, der siden januar 2004 har leveret signifikant bedre afkast end markedet, og en nordisk udbytteportefølje, som siden 2010 også har slået markedet.

Thorleif Jackson begyndte i 2006 at arbejde fuldtid med aktieanalyse og formueforvaltning. Han er selvlært inden for disse områder og har opnået sin erfaring ved at læse utallige investeringsbøger og handle online for egne midler frem til karriereskiftet i 2006.

Staten har netop købt ATP og Ontario Teachers ud af Københavns Lufthavne til en skyhøj pris.
Løbet er nok kørt, men måske findes der andre gode lufthavnsaktier på markedet, som kan blive et opkøbsmål eller en langsigtet investering. Det ser jeg nærmere på i denne artikel.

Det er kendt i investorkredse, at lufthavne generelt er langt bedre investeringer end luftfartsaktier. SAS’ totale deroute tidligere på året og statens køb af Københavns Lufthavne med en præmie på over 60% understreger denne sandhed, så den ikke kan misforstås.

Jeg har til denne artikel analyseret de 19 største børsnoterede lufthavnsselskaber i verden inkl. Københavns Lufthavne.

Nedenstående tabel viser lufthavnsselskabernes overskudsgrader (EBIT) de seneste syv år samt en fremskrivning for 2024, 2025 og 2026.

EBIT-analyse af de 19 største børsnoterede lufthavnsselskaber. Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.

Som det fremgår, havde lufthavnsselskaberne en gennemsnitlig EBIT-overskudsgrad på 17,7% i 7-års perioden 2017-2023. EBIT-analysen bekræfter formodningen om, at lufthavne, i modsætning til luftfartsselskaber, er særdeles profitable. En tilsvarende EBIT-analyse af 28 børsnoterede flyselskaber (luftfartsselskaber) viser, at disse havde en gennemsnitlig overskudsgrad på -0,1% i perioden 2014-2023.

Bemærk at branchens gennemsnitlige overskudsgrad var 35-38% i årene 2017-2019 inden COVID-19 krisen. Under COVID-19 krisen faldt branchens overskudsgrad til -13,6% i 2020, -10,5% i 2021 og 8,0% i 2022. Branchens lønsomhed steg til 29,7% i 2023 og synes på vej tilbage mod 35% senest i 2026. Der er som altid stor spredning. Måske er det et godt tidspunkt at købe lufthavnsaktier i december 2024, hvor branchen er i klar fremgang?

Hvad betyder EBIT-overskudsgrad? EBIT beskriver et selskabs driftsresultat før der bliver betalt renteudgifter og skat. Det er altså et udtryk for, hvilket overskud et selskabs laver.

Jeg har beregnet udvalgte nøgletal for de 19 lufthavnsselskaber. Se nedenstående tabel.

Udvalgte nøgletal for de 19 største børsnoterede lufthavnsselskaber pr. 6. december 2024. Estimater ifølge marketscreener.com. Københavns Lufthavn-estimatet er ekstrapoleret fra 9 mdr. resultat. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast, ligesom at estimater ikke garanterer fremtidig udvikling.

Som det fremgår, er de 19 lufthavnsaktier i december 2024 prissat svarende til P/E2024=23,3, P/E2025=19,1 og P/E2026=16,3. Selskaberne giver i gennemsnit udbytteafkast på 2,6%. Til sammenligning er verdensindekset, MSCI ACWI, aktuelt prissat svarende til P/E2024=22,4 og P/E2025=18,5, og giver udbytteafkast på 1,8%. Lufthavnsbranchen er dermed prissat på niveau med verdensindekset, men giver et højere udbytteafkast. Når man skal vurdere om en aktie er billig, bør man justere multiplen for gæld. Det kan anbefales at anvende nøgletallet EV/EBITDA.

Jeg har i nedenstående tabel beregnet dette nøgletal for de 19 børsnoterede lufthavne.

Udvalgte nøgletal for de 19 største børsnoterede lufthavnsselskaber pr. 6. december 2024. Estimater ifølge marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast, ligesom at estimater ikke garanterer fremtidig udvikling.

Som det fremgår, handles branchen til en gennemsnitlig EV/EBITDA multipel på 10,61, hvis man ser bort fra Københavns Lufthavne, der er branchens dyreste aktie med EV/EBITDA=21,16 (ved kurs 6.000 kr.).
Jeg vil i det følgende kort karakterisere udvalgte lufthavnsaktier set i et europæisk perspektiv.

Københavns Lufthavne, Danmark

Københavns Lufthavne blev privatiseret i 1994, hvor staten solgte 25% af aktierne. I 1996 og 2000 solgte staten yderligere hhv. 24% og 17%. I december 2024 har staten overraskende besluttet at tilbagekøbe 59% af aktierne, der ejes af ATP og Ontario Teachers Pension Plan.

Københavns Lufthavnes liv på børsen er sammenfattet i nedenstående graf.

Kilde: Marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.

Som det fremgår, er kursen steget fra 310 kr. i marts 1994 til 6.000 kr. i december 2024, (svarende til et gennemsnitligt afkast på 10,2% p.a. før udbytter). De seneste 20 år har Københavns Lufthavne givet afkast på 15,5% p.a. inkl. udbytter.

Københavns Lufthavne ligger tilsyneladende noget under gennemsnittet med hensyn til EBIT-margin med en overskudsgrad på 9,1% i perioden 2017-2023. Gennemsnittet er dog trukket ned af store tab i 2020 og 2021. Inden COVID-19 havde Københavns Lufthavne overskudsgrader på niveau med branchen, og i de første ni måneder af 2024 havde selskabet en overskudsgrad på 33,1%, hvilket også er på niveau med branchen. Man kan på den baggrund sige, at Københavns Lufthavne ligner et typisk lufthavnsselskab.

Med kurs 6.000 kr. pr. 6. december 2024 er aktien prissat svarende til P/E2024=42,8 og vurderet svarende til K/I=11,2. Københavns Lufthavne er dermed prissat omtrent dobbelt så højt som branchen. Staten betaler dermed en særdeles høj pris for at tilbagekøbe lufthavnen. Staten siger, at de vil sælge aktierne igen. Intet giver mening. Alt tyder på, at staten har købt alt for dyrt. Det ligner en usmagelig politisk håndsrækning til ATP, der lider med dårlige afkast og en stor portefølje af illikvide papirer såsom hedgefonde og infrastrukturprojekter. Salget af Københavns Lufthavne til overpris vil givetvis forbedre ATPs afkast og likviditet på kort sigt.

Aena SME, Spanien

Spanske Aena SME er den mest værdifulde lufthavnsaktie med markedsværdi på 228 mia. kr. Selskabet driver 46 lufthavne i Spanien, 18 lufthavne i U.K. og yderligere 15 lufthavne, primært i Sydamerika. Med 314 mio. passagerer er Aena SME også den travleste operatør. Selskabet kom på børsen i februar 2015, og har siden klaret sig godt. Aktien handles i rekordkurs i december 2024, svarende til P/E2024=16,1 og P/E2025=15,0. Udbyttet giver et solidt direkte afkast på 4,9%. Med EV/EBITDA=10,29 er aktien prissat omtrent som branchegennemsnittet.

Kilde: Marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.

Aeroports de Paris, Frankrig

Aeroports de Paris, eller Group ADP, har med 45 mia. Kr. branchens største omsætning. Udover en række franske lufhavne driver selskabet 26 internationale lufthavne. Group APD ejer også aktier i en række andre lufthavnsselskaber, eksempelvis 49% af indiske GMR Airports, 46% af tyrkiske TAV Airports og 45% af Santiago International Airport.

Selskabet kom på børsen i december 2005, og har siden klaret sig fornuftigt. Kursen toppede omkring 194 euro i juni 2018, og er siden faldet 41% til 113,6 euro i december 2024 svarende til P/E2024=31,6 og P/E2025=16,5. Udbyttet giver et direkte afkast på 2,7%. Med EV/EBITDA=9,54 er aktien prissat under branchegennemsnittet.

Kilde: Marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.

Fraport, Tyskland

Fraport er kort for Frankfurt Airport. Udover Frankfurt Lufthavn driver selskabet Ljubljana Lufthavn og 14 mindre lufthavne i Grækenland. Ligesom Group ADP ejer selskabet andele i en række lufthavnsselskaber, eksempelvis 80% af Lima Lufthavn, 50% af Antalya Lufthavn og 10% af Delhi Lufthavn. Fraport blev børsnoteret i kurs 35 euro i juni 2001. Kursudviklingen har skuffet en del, og aktien virker umiddelbart billig med P/E2024=11,2, P/E2025=10,5 og en lav vurdering på K/I=1,03. Selskabet har dog en høj nettogæld på 8,9 mia. euro, hvilket medfører høje renteudgifter og lave udbytter. Faktisk er udbyttet helt forsvundet under og efter COVID-19 krisen. Fraport er med en multipel på 10,58 prissat præcis som branchegennemsnittet målt på EV/EBITDA.

Kilde: Marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.

Flughafen Wien, Østrig

Flughafen Wien driver ud over Wien Lufthavn også Malta Lufthavn og Kosice Lufthavn. Selskabets historiske resultater er meget overbevisende med omsætning- og indtjeningsvækst på næsten 5% p.a. siden 1999. Flughafen Wien har betalt udbytter for hvert år på nær 2020 og 2021. I gennemsnit er 57% af nettoresultatet udbetalt de seneste 25 år. Aktien handles i rekordkurs i december 2024, svarende til P/E2024=22,2 og P/E2025=19,9. Udbyttet giver et direkte afkast på 2,9%. Med EV/EBITDA=9,39 er aktien prissat under branchegennemsnittet.

Kilde: Marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.

Flughafen Zürich, Schweiz

Flughafen Wien driver ud over Zürich Lufthavn også fire mindre internationale lufthavne, som brasilianske Florianopolis og chilenske Antofagasta. Selskabets historiske resultater er meget overbevisende med omsætning- og indtjeningsvækst på godt 4 p.a. siden 1999. Flughafen Zürich har betalt udbytter for hvert år på nær 2001-2005 og 2020 og 2021. I gennemsnit er 55% af nettoresultatet udbetalt de seneste 25 år. Kursen toppede omkring 247 franc i juli 2017 og er siden faldet 11% til 220,4 franc, svarende til P/E2024=20,5 og P/E2025=19,4. Udbyttet giver et direkte afkast på 2,6%. Med EV/EBITDA=11,08 er aktien prissat lidt over branchegennemsnittet.

Bemærk at Flughafen Zürich faldt 92% efter børsnoteringen i april 2000. De aktionærer, der samlede aktien op langt under indre værdi, blev efterfølgende rigeligt belønnet. Selskabet havde kun et år med underskud, og der blev ikke udstedt nye aktier i perioden 2000 til 2005. Det var en fantastisk købsmulighed.

Kilde: Marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.

ASUR – Grupo Sureste, Mexico

Grupo Aeroportuario del Sureste, eller bare ASUR, driver ni lufthavne i Mexico, herunder landets næststørste lufthavn, Cancun. Selskabet driver også den største lufthavn i Puerto Rico og seks lufthavne i Columbia. Passagertallet gennem selskabets mexicanske lufthavne er vokset 6,1% p.a. siden 1999. ASUR har, med 43,2%, analysens fjerdebedste EBIT-overskudsgrad i perioden 2017-2023, og selskabet er gældfrit med en netto kontantbeholdning på 5,85 mia. MXN. Kursen toppede omkring 590 MXN i april 2024, og er siden faldet 9% til 537,5 MXN, svarende til P/E2024=12,4 og P/E2025=11,6. Udbyttet giver et solidt direkte afkast på 4,2%. Med EV/EBITDA=7,65 er aktien prissat med 28% rabat i forhold til branchegennemsnittet.

Kilde: Marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.

Aeroporto di Bologna, Italien

Bologna Lufthavn er et af Europas mindste børsnoterede lufthavnsselskaber. Jeg har medtaget aktien for at vise at mindre selskaber ofte handles med pæn rabat. Selskabets historiske resultater er overbevisende. Passagertallet er vokset 4,8% p.a. Omsætningen er vokset fra 83 mio. euro i 2012 til 145 mio. euro i 2023, svarende til gennemsnitlig vækst på 5,2% p.a. Driftsindtjeningen er vokset endnu hurtigere, fra 6,9 mio. euro i 2012 til 25,8 mio. euro i 2023, svarende til gennemsnitlig vækst på 12,7% p.a. Væksten er drevet af forbedret lønsomhed. Selskabet har siden børsnoteringen i 2015 udbetalt gennemsnitligt 56% af nettoresultatet som udbytter. Kursen toppede omkring 17 euro i marts 2017, og er siden faldet 54% til 7,64 euro, svarende til P/E2024=12,7 og P/E2025=15,9. Udbyttet giver et direkte afkast på 4,5%. Med EV/EBITDA=5,68 er aktien prissat med 46% rabat i forhold til branchegennemsnittet.

Kilde: Marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.

Konklusion

Jeg synes, at hele lufthavnsbranchen virker rimeligt prissat, og jeg tror, at selskaberne som gruppe vil slå markedet markant i de kommende 10 år. Jeg kunne godt tænke mig en lufthavnsaktie i min globale portefølje, men hvilken skal jeg vælge? Det er som at stå i en slikbutik, hvor alle varerne ser lækre ud. Jeg foretrækker normalt selskaber med en overbevisende historik, lav gæld og en prissætning omkring eller under gennemsnittet.

Følgende selskaber har soliditet over gennemsnittet og en EV/EBITDA under gennemsnittet: østrigske Flughafen Wien, italienske Aeroporto di Bologna, mexicanske Grupo Sureste og kinesiske Xiamen International Airport. De to sidstnævnte er helt gældfri. Disse fire aktier kan ligne gode køb i december 2024. Hvis man accepterer gæld lidt over gennemsnittet og en pris lidt over gennemsnittet, kan Aena SME, Flughafen Zürich og Malaysia Airports også være en mulighed.

Hvordan køber man lufthavnsaktier?

Følgende lufthavnsaktier kan uden videre købes via Nordnets handelsplatform: PAC – Pacific Airports (PAC.NYSE), OMA – Grupo Centro Norte (OMAB.NASDAQ), ASUR – Grupo Sureste (ASR.NYSE), København Lufthavne (KBHL.CO), Fraport (FRA.DE), og Corporation America Airports (CAAP.NYSE). De øvrige lufthavnsaktier kan ikke umiddelbart købes via Nordnets handelsplatform.

Thorleif Jackson ejer ikke selv aktier i de nævnte lufthavnsaktier.

Dette materiale er udarbejdet af Thorleif Jackson og indeholder information, der kan anses for at være en investeringsanbefaling i henhold til Markedsmisbrugsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning 596/2014), dvs. information som anbefaler eller foreslår en investeringsstrategi. Nordnet Bank, filial af Nordnet Bank AB, Sverige (Nordnet), har ikke deltaget i udarbejdelsen, gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Thorleif Jackson har ansvaret for materialets indhold, og at det lever op til gældende lovgivning og regler.

Materialet har ikke været forelagt de omtalte selskaber.

Dette materiale blev offentliggjort første gang den 11. december 2024 kl. 13.30.

Indholdet i dette materiale udgør ikke personlig investeringsrådgivning. Det er vigtigt, at du som investor træffer dine investeringsbeslutninger ud fra din egen vurdering af information fra forskellige kilder. Nordnet påtager sig intet ansvar for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information fra dette materiale. Materialet må ikke gengives uden Nordnets udtrykkelige samtykke.

Thorleif Jackson modtager honorar fra Nordnet. Honoraret er aftalt på forhånd og er ikke afhængig af materialets indhold eller de virksomheder, som er omtalt heri.
Det kan forekomme, at Nordnet har positioner i værdipapirer, der omtales i materialet. En sådan beholdning er da alene af administrative hensyn og uden fortjeneste for Nordnet.

Nordnet er under tilsyn af Finansinspektionen i Sverige og det danske Finanstilsyn. Der er altid en risiko forbundet med at investere. Historiske afkast er ikke en garanti for fremtidige afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
16 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
stig
stig
2024-12-17 10:55

Godt arbejde, som altid.
Overvejer Grupo Aeroportuario del… (ASR)
Du bruger meget indre værdi K/i

Kunne godt tænke mig hvis du kunne svare på hvornår man bør bruge følgende
opgørelser for et selskabs værdi.

Tangible Book Value -1,576$ mio.
Book Value Per Share = 167.64$ mio.
Shareholders’ Equity = 57,896$ mio.

ASR har en negativ “indre værdi” efter goodwill fratrukket.
og disse selskaber plejer jeg at undgå, men måske er det unødvendigt
forsigtigt/ dumt?

Mvh Stig

stig
stig
Svar til  Thorleif Jackson
2024-12-17 14:55

Tak for hurtigt og fyldestgørende svar.
Jeg prøver lykken i ASR på egne og børns vegne.

Bjørn K
Bjørn K
2024-12-12 20:26

Hmm kunne du ikke vælge enten at bruge lineære eller logaritmiske skalaer på dine grafer isf lidt af hver? Det gør dem meget svære at sammenligne.

Morten Petersen
Morten Petersen
2024-12-12 11:03

Hej Thorleif,

Tidligere havde du købt ind i Fraport – Hvordan kan det være du ikke er inde i denne længere?

Bh.
Morten

Anonym
Anonym
2024-12-11 13:47

Fin artikel, men Thorleif har vist misforstået noget angående statens køb af KBHL, medmindre han da ved mere end der er offentliggjort. Købet sker ikke til kurs 6.000, men til en kurs i omegnen af 6.864 – de betaler ca. 32 mia. for ca. 59,4% af de i alt 7.848.070 aktier, og det giver 6.864 pr. aktie. Så relativt til lukkekursen dagen før købsaftalen blev offentliggjort er præmien 87%, ikke 60%. Så en endnu højere pris en Thorleif siger. Men det betyder samtidig, at løbet ikke “er kørt”. Såfremt handlen går igennem, er der stadig et fint afkast at hente… Læs mere

Anonym
Anonym
Svar til  Thorleif Jackson
2024-12-12 08:21

Tak for svar. Det er helt fair at benytte markedskursen til beregninger af nøgletal. Det er bare efter min mening en smule misvisende at skrive “statens køb af Københavns Lufthavne med en præmie på over 60%”, når de 60% refererer til markedskursen og staten i virkeligheden køber KBHL til en præmie på 87%.

Har du selv en vurdering af sandsynligheden for indløsning? Jeg undrer mig over den store risikopræmie, for har ikke fundet et argument for, at handelen ikke skulle gå igennem.

Anonym
Anonym
Svar til  Thorleif Jackson
2024-12-12 08:50

Igen mange tak for svar 🙂

Kim Aalbæk
Kim Aalbæk
Svar til  Thorleif Jackson
2024-12-12 12:15

har du et bud på hvorfor markedet synes at mene, at risikoen, for at handlen falder er så stor [i runde tal vurdere markedet, at risikoen er 5-10 gange højere end hvad mit bud ville være, det er da en god anledning til at overveje om man har overset noget] Hvorfor er det ikke en handel for dig?

Lars Mortensen
Lars Mortensen
Svar til  Thorleif Jackson
2024-12-12 12:59

Hej Thorleif, hvorfor ville du ikke selv forsøge den handel? De analytikere der har udtalt sig om Kbh Lufthavn er alle rørende enige om at den handel går glat igennem. Mvh Lars

Lars
Lars
Svar til  Thorleif Jackson
2024-12-12 21:24

Tak for svar:-)

Nyhedsbrev.

Vil du have inspiration til dine investeringer?

Ved at give samtykke til at modtage løbende kommunikation fra os får du mulighed for at få inspirerende tips om bl.a. relevante investeringsmuligheder, børsnoteringer, webinarer, markedstrends og pension.