Spring til hovedindhold
Den browser, du anvender, understøttes ikke længere. Klik her for at se, hvilke browsere vi understøtter og anbefaler.

Thorleif Jackson: Analyse af de 31 største bil-aktier

Analytiker Thorleif Jackson analyserer på de 31 største bil-aktier i branchen og rejser spørgsmålet: Er aktierne historisk billige, eller varsler de lave kurser en stor krise rundt om hjørnet? Se hans analyse her.

Autobranchen fik rekordindtjening i 2022 og 2023. Aldrig har branchen solgt så mange biler og tjent så mange penge. Og aldrig har de betalt så høje udbytter. Alligevel handles de fleste bil-aktier til omkring halvdelen af indre værdi og omkring fem gange årets indtjening. Er aktierne historisk billige, eller varsler de lave kurser en stor krise rundt om hjørnet?

Som led i min analyse har jeg beregnet overskudsgrader for de 31 største børsnoterede bilproducenter. Som det fremgår, har autobranchen i gennemsnit opnået en EBIT-overskudsgrad på 6,9% over de seneste 10 år.

EBIT-analyse af de 31 største børsnoterede bilproducenter. *Gennemsnit beregnet uden Nio og Xpeng. Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.

Branchens overskudsgrad var rekordhøj med 8,0% i 2022, og denne rekord blev slået med 8,2% i 2023. Branchen forventer også høje overskudsgrader over det langsigtede gennemsnit i 2024, 2025 og 2026.
Ferrari har uden sammenligning branchens bedste lønsomhed med en gennemsnitlig overskudsgrad på 21,7% i perioden 2014-2023 og en overskudsgrad på hele 27,1% i 2023. Tager man Ferrari ud af beregningen, er billedet dog det samme: Rekordhøj indtjening i 2022 og 2023, og høj indtjening i 2024, 2025 og 2026.

Om EBIT-overskudsgrad. EBIT beskriver et selskabs driftsresultat før renteudgifter og skat. Det er altså et udtryk for et selskabs overskud.

Øget konkurrence fra Kina

Spørgsmålet er, om de høje forventninger er realistiske, eller om den tiltagende konkurrence fra Kina vil medføre en ødelæggende priskrig og en nedsat lønsomhed i en årrække?

Bemærk, at Teslas overskudsgrad toppede med 16,8% i 2022. Den er siden faldet til 9,2% i 2023 og forventes også at ligge på det niveau i 2024 og 2025. Bemærk også, at de “nye” kinesiske selskaber Xpeng og Nio har negative overskudsgrader både historisk og i de kommende år. Trods negativ lønsomhed sælger de tusindvis af billige biler i konkurrence med Tesla, Volvo mv. Hvordan skal det ende godt?

Følgende vestlige bilproducenter har overskudsgrader over gennemsnittet: Ferrari (21,7% i perioden 2014-2023), Porsche (16,6%), BMW (9,7%), Subaru (9,2%), Mercedes-Benz (9,0%), Toyota (8,8%), Stellantis (7,4%), Suzuki (7,4%) og General Motor (7,0%).

Følgende vestlige bilproducenter har overskudsgrader under gennemsnittet: Tesla (0,3% i perioden 2014-2023), Mitsubishi (2,6%), Nissan (2,6%), Mazda (3,8%), Ford (4,0%), Renault (4,8%), Volvo (5,2%) og Volkswagen (5,6%).

Udvalgte nøgletal for 31 bilproducenter

Jeg har beregnet udvalgte nøgletal for de 31 bilproducenter. Se nedenstående skema, hvor aktierne er sorteret efter børsværdi. Klik på billedet for en større version:

Udvalgte nøgletal for de 31 største børsnoterede bilproducenter pr. 25. november 2024. Estimater ifølge marketscreener.com. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast, ligesom at estimater ikke garanterer fremtidig udvikling.

Jeg vil i det følgende kort karakterisere de vigtigste og mest kendte bil-aktier.

Tesla Motors, USA

Tesla har med 7.724 mia. kr. den klart højeste børsværdi. Til sammenligning har de øvrige 30 bil-aktier en samlet børsværdi på 7.522 mia. kr.  Tesla fik rekordindtjening i 2021, 2022 og 2023. Indtjeningen forventes at falde 51% i 2024 og stige pænt i 2025 og 2026. Med den aktuelle kurs er Tesla prissat svarende til P/E2024=161 og P/E2025=114. Det er ekstremt højt. Med en så høj pris bør indtjeningen 10-doble på få år, ellers giver prisen ingen mening. Aktien er også ekstremt højt prissat målt på Price/Sales og Kurs/Indre værdi.

Toyota Motor, Japan

Toyota er Japans største bilproducent med omsætning på ca. 2.171 mia. kr. i 2024. Gruppen omfatter mærkerne Toyota, Lexus og Daihatsu. Indtjeningen slog alle rekorder i 2023 med en historisk høj overskudsgrad på 11,9%. Bedre bliver det næppe nogensinde. Med den aktuelle kurs er Toyota prissat svarende til P/E2024=8,6 og P/E2025=8,2 og vurderet svarende til K/I=1,02. Toyota er prissat lidt højere end gennemsnittet, og det virker fortjent.

BYD Company, Kina

Build Your Dreams (BYD) er Kinas største bilproducent med en omsætning på 733 mia. kr. i 2024. BYD er samtidig verdens største producent af elbiler – ca. tre procent større end Tesla. BYD fik rekordindtjening i 2022 og 2023, og selskabet forventes, i modsætning til Tesla og Toyota, at øge indtjeningen i 2024, 2025 og 2026. Forventningerne er skyhøje og kan næsten kun skuffes.
Aktien kan bl.a. købes i Hongkong til kurs 256,8 HKD, svarende til 239,11 CNY. Med den kurs er BYD prissat svarende til P/E2024=18,4 og P/E2025=14,8 og vurderet svarende til K/I=4,47. Berkshire Hathaway er en af BYDs største aktionærer med 6,9% ejerandel i juni 2024. Berkshire Hathaway har reduceret sin position i 2022, 2023 og 2024. Aktien er overvurderet i mine øjne.

Ferrari, Italien

Ferrari blev udskilt af Fiat-Chrysler Automobiles (nu Stellantis) i 2015 og har siden været et selvstændigt selskab. Ferrari fik rekordindtjening i 2022 og 2023 og forventes at øge indtjeningen yderligere i 2024, 2025 og 2026. Med den aktuelle kurs er Ferrari prissat svarende til P/E2024=51 og P/E2025=47 og vurderet svarende til K/I=22,5. Aktien er stærkt overvurderet i mine øjne.

General Motors, USA

General Motors (GM) er USAs største bilproducent med en omsætning på ca. 1.291 mia. kr. i 2024. Gruppen omfatter mærker som GMC, Chevrolet, Cadillac og Buick. Selskabet gik fallit under finanskrisen i 2008, men blev genoplivet med nye aktionærer. Indtjeningen har været høj de senere år og forventes at stige yderligere i 2024 og 2025. Det bliver nok svært at leve op til de høje forventninger. Med den aktuelle kurs er GM prissat svarende til P/E2024=6,3 og P/E2025=6,1 og vurderet svarende til K/I=0,93. Aktien virker fuldt prissat i mine øjne.

Porsche AG og Porsche Holding, Tyskland

Porsche AG er en tysk sportsvognsproducent med en omsætning på ca. 292 mia. kr. i 2024. Volkswagen (VW) og Porsche Holding ejer hhv. 75,4% og 12,5% af aktierne i Porsche AG. Da Porsche Holding ejer 31,3% af VW og 53,1% af VWs stemmer, kontrollerer Porsche Holding både VW og Porsche AG. Porsche AG har branchens næsthøjeste overskudsgrader efter Ferrari.

Porsche AG blev separat børsnoteret i 2022. Med kurs 57,68 euro er aktien prissat svarende til P/E2024=13,3 og P/E2025=11,0, og vurderet svarende til K/I=2,36. Aktien virker fuldt prissat. Porsche Holding er med kurs 34,28 euro prissat svarende til P/E2024=2,4 og P/E2025=2,0 og vurderet svarende til K/I=0,18. Det forventede udbytte på 2,56 euro giver et udbytteafkast på 7,5%. Porsche Holding handles aktuelt i laveste kurs i 14 år. Aktien virker lavt prissat i mine øjne.

Mercedes-Benz, Tyskland

Mercedes-Benz er Tysklands tredjestørste bilproducent med en omsætning på ca. 1.090 mia. kr. i 2024. Gruppen omfatter mærkerne Mercedes-Benz, AMG, Smart og Maybach. Lastvognsforretningen Daimler Truck Holding blev udskilt som et separat selskab i december 2021. Indtjeningen var meget høj i 2021, 2022 og 2023 og forventes at falde noget i 2024. Med den aktuelle kurs er Mercedes-Benz prissat svarende til P/E2024=5,5 og P/E2025=5,4 og vurderet svarende til K/I=0,56. Det forventede udbytte på 4,3 euro giver et forventet udbytteafkast på 8,1%. Aktien virker rimeligt prissat i mine øjne.

Volkswagen, Tyskland

Volkswagen (VW) er verdens største bilproducent med en omsætning på ca. 2.395 mia. kr. i 2024. Gruppen omfatter bl.a. mærkerne VW, Audi, Porsche, SEAT, Skoda, Bentley, Bugatti og Lamborghini. Indtjeningen var ligesom hos Mercedes-Benz og BMW meget høj i 2021, 2022 og 2023 og forventes også at falde noget i 2024. Med den aktuelle kurs er VW prissat svarende til P/E2024=3,6 og P/E2025=3,2 og vurderet svarende til K/I=0,26. Det forventede udbytte på 7,56 euro giver et forventet udbytteafkast på 8,9%. VW har en præferenceaktie (VOW3), der handles med 3,1% rabat. Begge VW-aktier virker rimeligt prissatte i mine øjne.

BMW, Tyskland

BMW er Tysklands næststørste bilproducent med en omsætning på ca. 1.112 mia. kr. i 2024. Gruppen omfatter mærkerne BMW, MINI og Rolls-Royce. BMW har med 9,7% branchens fjerdebedste overskudsgrad i perioden 2014-2023. Indtjeningen var ligesom hos Mercedes-Benz meget høj i 2021, 2022 og 2023 og forventes også at falde noget i 2024. Med den aktuelle kurs er BMW prissat svarende til P/E2024=5,3 og P/E2025=5,0 og vurderet svarende til K/I=0,49. Det forventede udbytte på 4,72 euro giver et forventet udbytteafkast på 6,8%. BMW har en præferenceaktie (BMW3), der handles med 6,5% rabat. Begge BMW-aktier virker rimeligt prissatte i mine øjne.

Ford Motor, USA

Ford Motor er USA’s næststørste bilproducent med en omsætning på ca. 1.250 mia. kr. i 2024. Gruppen omfatter mærkerne Ford og Lincoln. Selskabet har tidligere ejet mærker som Aston Martin, Volvo, Jaguar og Land Rover. Indtjeningen har skuffet de seneste år, men forventes at stige i 2024, 2025 og 2026. Det bliver måske svært at leve op til de høje forventninger. Med den aktuelle kurs er Ford prissat svarende til P/E2024=8,5 og P/E2025=6,5 og vurderet svarende til K/I=1,02. Aktien virker fuldt prissat i mine øjne.

Hyundai Motor, Sydkorea

Hyundai Motor Company (HMC) er Sydkoreas største bilproducent med omsætning på ca. 883 mia. kr. i 2024. HMC ejer 34% af Kia Corporation, der har omsætning på ca. 547 mia. kr. i 2024. Selskabets mærker omfatter Hyundai, Genesis og Kia. Indtjeningen var rekordhøj i 2022 og 2023 og forventes at stige yderligere i 2024. HMC har to aktieklasser, der har hovednotering i Seoul, hvor de ikke kan købes af danske detailinvestorer. Præferenceaktien er parallelt noteret i Tyskland med tickeren HYU. HMC’s præferenceaktie er prissat svarende til P/E2024=3,0 og P/E2025=3,1 og vurderet svarende til K/I=0,42. Det forventede udbytte giver et forventet udbytteafkast på 7,8%. Hyundai Motor virker rimeligt prissat i mine øjne.

Honda Motor, Japan

Honda er Japans næststørste bilproducent med en omsætning på ca. 984 mia. kr. i 2024. Selskabet ejer mærkerne Honda og Acura. Indtjeningen var rekordhøj i 2023. Med den aktuelle kurs er Honda prissat svarende til P/E2024=6,2 og P/E2025=5,8 og vurderet svarende til K/I=0,51. Honda er prissat omtrent som branchegennemsnittet.

Stellantis, Holland

Stellantis er Europas næststørste bilproducent med en omsætning på ca. 1.174 mia. kr. i 2024. Selskabet ejer bl.a. mærkerne Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Chrysler, Jeep, Citroen, Peugeot og Opel. Overskudsgraden og indtjeningen var meget høj i 2021, 2022 og 2023. Indtjeningen forventes dog at falde hele 63% i 2024. Med den aktuelle kurs er Stellantis prissat svarende til P/E2024=5,9 og P/E2025=4,6 og vurderet svarende til K/I=0,46. Det forventede udbytte på 0,65 euro giver et udbytteafkast på 5,1%. Stellantis virker rimeligt prissat i mine øjne.

Volvo Car, Sverige

Volvos bilforretning blev frasolgt til Ford i 1999 og blev i 2010 videresolgt til Geely Holding, der er 100% ejet af kinesiske Li Shufu. Volvo Car blev separat børsnoteret i Stockholm i 2021 og er fortsat 78% ejet af Geely Holding. Volvo er dermed søsterselskab til Geely Automotive og Polestar Automotive, der begge er ca. 40% ejet af Geely Holding. Li Shufu ejer også 20% af Volvo AB og 10% af Mercedes-Benz. Volvo Car forventes at opnå rekordindtjening i 2024, 2025 og 2026. Aktiekursen toppede omkring 85 svenske kroner i juni 2002 og er siden faldet 72% til 24 kr. Med den kurs er Volvo Car prissat svarende til P/E2024=4,4 og P/E2025=4,1 og vurderet svarende til K/I=0,52. Volvo Car virker rimeligt prissat i mine øjne.

Hvordan vil branchen udvikle sig efter valget i USA?

Jeg ejer ikke selv aktier i autobranchen. Jeg har tidligere ejet aktier i selskaber som Hyundai Motor, BMW og Great Wall Motor, men jeg har solgt aktierne igen, fordi jeg synes, det er svært at vurdere branchens udvikling.

Konkurrencen er altid hård, og der synes altid at være en krise lige rundt om hjørnet. Det er da også tilfældet i november 2024, hvor nyhedsflowet er deprimerende med flere nedjusteringer og mange historier om prisnedsættelser. Hvis USA hæver toldsatserne, og EU og Kina svarer igen, kan det også påvirke branchens lønsomhed negativt. Hvis jeg har ret i, at autobranchens lønsomhed vil falde i de kommende år, vil stort set alle selskaber blive tvunget til at nedjustere. Nogle selskaber vil sløjfe udbyttet, andre vil blive tvunget til kapitaludvidelser, og andre igen vil gå fallit. Nio, Ford, BYD, Aston Martin, Renault, GM og Tata har soliditetsgrader langt under branchegennemsnittet og risikerer hurtigt at komme til at mangle kapital. Andre selskaber som Xpeng, Nissan og Guangzhou Automobile har så lave overskudsgrader, at de hurtigt kan få store underskud.

Selvom mange af aktierne ligner gode investeringer, for ikke at sige røverkøb, tør jeg ikke anbefale køb af bil-aktier på nuværende tidspunkt. Det bedste tidspunkt at købe konjunkturfølsomme aktier som bil-aktier er som regel, når indtjeningen er i bund, og man dårligt kan forestille sig, at den returnerer til det historiske niveau eller bedre. Det dårligste tidspunkt at købe konjunkturfølsomme aktier er omvendt, når indtjeningen er rekordhøj, og få investorer forestiller sig, at indtjeningen kan falde til det historiske niveau eller langt under.

Dette materiale er udarbejdet af Thorleif Jackson og indeholder information, der kan anses for at være en investeringsanbefaling i henhold til Markedsmisbrugsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning 596/2014), dvs. information som anbefaler eller foreslår en investeringsstrategi. Nordnet Bank, filial af Nordnet Bank AB, Sverige (Nordnet), har ikke deltaget i udarbejdelsen, gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Thorleif Jackson har ansvaret for materialets indhold, og at det lever op til gældende lovgivning og regler.

Materialet har ikke været forelagt de omtalte selskaber.

Dette materiale blev offentliggjort første gang den 29. november 2024 kl. 14.30.

Indholdet i dette materiale udgør ikke personlig investeringsrådgivning. Det er vigtigt, at du som investor træffer dine investeringsbeslutninger ud fra din egen vurdering af information fra forskellige kilder. Nordnet påtager sig intet ansvar for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information fra dette materiale. Materialet må ikke gengives uden Nordnets udtrykkelige samtykke.

Thorleif Jackson modtager honorar fra Nordnet. Honoraret er aftalt på forhånd og er ikke afhængig af materialets indhold eller de virksomheder, som er omtalt heri.
Det kan forekomme, at Nordnet har positioner i værdipapirer, der omtales i materialet. En sådan beholdning er da alene af administrative hensyn og uden fortjeneste for Nordnet.

Nordnet er under tilsyn af Finansinspektionen i Sverige og det danske Finanstilsyn. Der er altid en risiko forbundet med at investere. Historiske afkast er ikke en garanti for fremtidige afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer

Nyhedsbrev.

Vil du have inspiration til dine investeringer?

Ved at give samtykke til at modtage løbende kommunikation fra os får du mulighed for at få inspirerende tips om bl.a. relevante investeringsmuligheder, børsnoteringer, webinarer, markedstrends og pension.