Alle taler om Magnificent Seven.
Jeg vil i dag se nærmere på disse syv superaktier og deres aktuelle prissætning og potentiale.
De syv mest værdifulde aktier i MSCI All Countries World Index (ACWI) pr. 31. december 2024 var Apple (4,91%), Nvidia (4,25%), Microsoft (3,84%), Alphabet (2,67%), Amazon (2,67%), Meta Platforms (1,65%) og Tesla (1,50%). Tilsammen vægter de 21,5% i verdensindekset, mens alle kinesiske børsnoterede aktier tilsammen vægter 2,75%. De syv aktier har alle oplevet markante kursstigninger gennem årene.
Nedenstående figur viser afkastet for Magnificent Seven (M7) over de seneste fem år.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Som det fremgår, har Nvidia og Tesla haft de største stigninger med henholdsvis 87% p.a. og 72% p.a. De øvrige fem aktier er steget mere moderat mellem 19% p.a. (Amazon) og 25% p.a. (Apple) siden december 2019.
Jeg har beregnet udvalgte nøgletal for M7, som fremgår af nedenstående tabel.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Som det fremgår, er M7 som gruppe aktuelt prissat med P/E2024=59,2, P/E2025=44,8 og P/E2026=37,2. Til sammenligning er MSCI ACWI pr. 31. december 2024 prissat med P/E2024=22,0 og P/E2025=18,0. Dette giver M7 en præmie på 169% målt på P/E2024 og 149% målt på P/E2025. Dog er ikke alle aktier lige højt prissat. For eksempel er Alphabet prissat med en præmie på kun 10% (P/E2024) og 19% (P/E2025), mens Tesla er afsindigt højt prissat med P/E2024=197 og P/E2025=138.
I det følgende vil jeg se nærmere på hver af de syv aktier.
Apple.
Apple er verdens mest værdifulde aktie med en svimlende markedsværdi på 25.050 mia. kroner. Omsætningen og indtjeningen er steget markant gennem årene, men er faldet fra 2022 til 2024. Fra 2024 til 2027 forventes en omsætningsvækst på 7% p.a. og en indtjeningsvækst på 14,6% p.a. Med svage resultater i 2023 og 2024 og moderat vækst fremadrettet kunne man forvente en gennemsnitlig prissætning i januar 2025. Med en aktuel kurs på 228,3 USD er Apple dog relativt højt prissat med P/E2024=37,5 og P/E2025=30,9. Til sammenligning er Apple gennem de seneste 20 år primært blevet handlet i en kurskanal mellem P/E=10 og P/E=30, som vist i nedenstående graf.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Hvis aktien handles midt i kurskanalen i september 2027, svarende til P/E2027=20, forventes en kurs på omkring 183 USD. Det er 20% lavere end den aktuelle kurs. Jeg mener, at Apple er overraskende højt prissat i januar 2025, og jeg tvivler på, om aktien bliver en god investering i de kommende år.
Nvidia.
Nvidia er verdens næstmest værdifulde aktie med en markedsværdi på 23.750 mia. kroner. Aktiekursen er 430-doblet på 12 år, svarende til eventyrlige afkast på 66% p.a. Omsætningen forventes at stige med 84% fra 2024 til 2026, og indtjeningen pr. aktie forventes at vokse med 87% i samme periode. Med en aktuel kurs på 133,6 USD er Nvidia prissat til P/E2024=47,0, P/E2025=31,7 og P/E2026=25,2. Det er usikkert, om Nvidias ekstraordinære vækst kan fortsætte. Et kvalificeret bud er, at væksten vil aftage til 15-20% p.a. efter 2026, og at prissætningen vil falde til intervallet P/E=20 til P/E=40, som illustreret i nedenstående graf.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Hvis indtjeningen udvikler sig som forventet, og aktien handles midt i den skitserede kurskanal i december 2026, svarende til P/E2026=30, forventes en kurs på omkring 159 USD om to år. Nvidia-aktien har dermed et kurspotentiale på ca. 19% eller 9% p.a. Udbytteafkastet er under 0,1%.
Microsoft.
Microsoft er verdens tredjemest værdifulde aktie med en markedsværdi på 22.910 mia. kroner. Omsætningen er de seneste 10 år vokset med 11% årligt, mens indtjeningen er vokset med 16% årligt. I de kommende år forventes en tilsvarende høj vækst, hvilket kan berettige en høj prissætning. Med en aktuel kurs på 425 USD er Microsoft prissat til P/E2024=36,0 og P/E2025=32,6. Historisk har aktien for det meste været handlet i en kurskanal mellem P/E=20 og P/E=40, som vist i nedenstående graf.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Hvis indtjeningen udvikler sig som forventet, og aktien fortsat handles midt i kurskanalen, svarende til P/E2027=30, forventes en kurs på omkring 535 USD i juli 2027, hvilket svarer til et kurspotentiale på ca. 10% årligt. Aktionærerne kan desuden forvente et udbytteafkast på ca. 0,7% om året.
Alphabet.
Alphabet (tidl. Google) er verdens fjerdemest værdifulde aktie med en markedsværdi på 17.150 mia. kroner. Omsætningen er de seneste 10 år vokset med 18% årligt, mens indtjeningen næsten er vokset med 23% årligt. I de kommende to år forventes en omsætningsvækst på 11% og en indtjeningsvækst på 13-14% årligt. Med en aktuel kurs på 193 USD er Alphabet prissat til P/E2024=24,1 og P/E2025=21,5. Historisk er aktien for det meste blevet handlet i en kurskanal mellem P/E=18 og P/E=30, som vist i nedenstående graf.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Hvis indtjeningen udvikler sig som forventet, og aktien handles midt i kurskanalen, svarende til P/E2026=24, forventes en kurs på omkring 247 USD i december 2026. Dette svarer til et kurspotentiale på 28% eller 13% årligt. Alphabets aktionærer kan desuden forvente et udbytteafkast på ca. 0,4% om året.
Amazon.
Amazon er verdens femtemest værdifulde aktie med en markedsværdi på 16.850 mia. kroner. Omsætningen er de seneste 10 år vokset med 22% årligt, mens indtjeningen er steget fra et lille underskud til et stort overskud på 5,14 USD pr. aktie. I de kommende to år forventes en omsætningsvækst på 11% og en indtjeningsvækst på 21% årligt, idet EBIT-overskudsgraden forventes at forbedres fra ca. 10,4% i 2024 til ca. 12,7% i 2026. Med en aktuel kurs på 220,7 USD er Amazon prissat til P/E2024=42,9 og P/E2025=35,7. Det er usikkert, om Amazons høje vækst kan fortsætte. Et kvalificeret bud er, at væksten vil aftage til 15-20% årligt efter 2026, og at prissætningen fremover vil ligge i intervallet P/E=20 til P/E=40, som illustreret i nedenstående graf.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Hvis indtjeningen udvikler sig som forventet, og aktien handles midt i den skitserede kurskanal, svarende til P/E2026=30, forventes en kurs på omkring 227 USD i december 2026. Det er kun 3% højere end den aktuelle kurs. Jeg mener, at Amazon er højt prissat i januar 2025, og jeg tvivler på, om aktien vil blive en god investering i de kommende år
Meta Platforms.
Meta Platforms (tidl. Facebook) er verdens sjettemest værdifulde aktie med en markedsværdi på 11.200 mia. kroner. Omsætningen er de seneste 10 år vokset med 29% årligt, mens indtjeningen næsten er vokset med 35% årligt. I de kommende to år forventes en omsætningsvækst på 14% og en indtjeningsvækst på 13% årligt. Med en aktuel kurs på 611 USD er Meta Platforms prissat til P/E2024=27,0 og P/E2025=24,1. Historisk er aktien for det meste siden 2017 blevet handlet i en kurskanal mellem P/E=15 og P/E=30, som vist i nedenstående graf.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Hvis indtjeningen udvikler sig som forventet, og aktien handles midt i kurskanalen, svarende til P/E2026=22,5, forventes en kurs på omkring 651 USD i december 2026. Dette svarer til et potentiale på godt 3% årligt. Meta Platforms’ aktionærer kan desuden forvente et udbytteafkast på ca. 0,3% om året.
Tesla.
Tesla er verdens syvendemest værdifulde aktie med en markedsværdi på 9.650 mia. kroner. Selskabet oplevede høj vækst, men havde underskud hvert år frem til og med 2019. Driftsindtjeningen steg markant i 2020, 2021 og 2022, hvor Tesla opnåede en EBIT-overskudsgrad på 16,8% – bedre end stort set alle konkurrenter i autobranchen. De gode tider synes dog at være forbi for Tesla. Driftsindtjeningen faldt betydeligt i 2023, og produktionen faldt yderligere i 2024 sammenlignet med 2023. Teslas globale markedsandele og lønsomhed faldt tilsvarende i 2024.
Markedet forventer fornyet fremgang i 2025 og 2026, men dette står i kontrast til realiteterne om tabte markedsandele og faldende lønsomhed. Med en aktuel kurs på 413,8 USD er Tesla-aktien ekstremt højt prissat med P/E2024=197 og P/E2025=137. Jeg ser Tesla som en bilproducent og mener, at aktien på sigt bør prissættes som en bilproducent, med en multipel på højst P/E=10 til P/E=20, som illustreret i nedenstående graf.
Estimater ifølge marketscreener.com. Estimater er ingen garanti for fremtidig udvikling.
Den aktuelle indtjening skal 10-15-dobles inden for få år for at retfærdiggøre den nuværende kurs, hvilket jeg er skeptisk overfor. Hvis indtjeningen udvikler sig som forventet, og aktien handles inden for den skitserede kurskanal i december 2026, forventes en kurs mellem 37 USD og 75 USD, svarende til et kursfald på 82-91%. Hvis Tesla tvinges til at nedjustere, kan kursen potentielt falde endnu mere. Som det fremgår, forventer jeg, at Tesla-aktien får det meget svært i de kommende år.
Jeg har hverken en kort eller en lang position i Tesla. Den eneste M7-aktie, jeg ejer, er Alphabet (tidl. Google). Denne artikel udgør hverken en købs- eller en salgsanbefaling af M7 eller de enkelte aktier.
Thorleif Jackson ejer aktier i Alphabet via Jackson FamilieInvest.
Dette materiale er udarbejdet af Thorleif Jackson og indeholder information, der kan anses for at være en investeringsanbefaling i henhold til Markedsmisbrugsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning 596/2014), dvs. information som anbefaler eller foreslår en investeringsstrategi. Nordnet Bank, filial af Nordnet Bank AB, Sverige (Nordnet), har ikke deltaget i udarbejdelsen, gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Thorleif Jackson har ansvaret for materialets indhold, og at det lever op til gældende lovgivning og regler.
Materialet har ikke været forelagt de omtalte selskaber.
Dette materiale blev offentliggjort første gang den 20. januar 2025 kl. 14.15.
Indholdet i dette materiale udgør ikke personlig investeringsrådgivning. Det er vigtigt, at du som investor træffer dine investeringsbeslutninger ud fra din egen vurdering af information fra forskellige kilder. Nordnet påtager sig intet ansvar for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information fra dette materiale. Materialet må ikke gengives uden Nordnets udtrykkelige samtykke.
Thorleif Jackson modtager honorar fra Nordnet. Honoraret er aftalt på forhånd og er ikke afhængig af materialets indhold eller de virksomheder, som er omtalt heri.
Det kan forekomme, at Nordnet har positioner i værdipapirer, der omtales i materialet. En sådan beholdning er da alene af administrative hensyn og uden fortjeneste for Nordnet.
Nordnet er under tilsyn af Finansinspektionen i Sverige og det danske Finanstilsyn. Der er altid en risiko forbundet med at investere. Historiske afkast er ikke en garanti for fremtidige afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Fantastiske Tesla. I hele verden produceres årligt ca. 85 millioner personbiler. Heraf producerer Tesla 1,85 millioner enheder. Tesla er ikke blandt de 10 største bilproducenter i verden. Alligevel har Tesla langt den største markedsværdi blandt alle verdens bilproducenter, nemlig 1.305.146 MUSD. Mercedes er heller ikke blandt de 10 største bilproducenter, men producerer nogenlunde samme antal personbiler som Tesla og bruges derfor her til sammenligning. Det tyske firma producerede 10% flere personbiler end Tesla, men Mercedes har kun en markedsværdi på 56.412 MUSD. Dvs. at Teslas markedsværdi der er mere end 23 gange større end Mercedes’. Det til trods for, at Mercedes omsætter for… Læs mere
Tak til Thorleif for endnu en god artikel, hvor præmissen er tydeligt sat.
Tak for dine analyser Thorleif! Der fik du dig dog rodet dig skænderi med Tesla fanboys 🙂 Men fint at ikke alle ukritisk hopper med på fugle-på-taget prissætningen af produkter og ideer som måske/måske ikke en dag bliver til noget. Hvornår var det Elon første gang proklamerede 100% selvkørende biler var klar til…? Kvalitetsmæssigt er Tesla på mange punkter direkte dårlig (bekræftet for nyligt af syns statistikker hvor rigtig mange Tesla 3 har problemer). Derudover så er de årtier (som alle de andre bilproducenter også er) fra nogen reel autonomi og særligt i byer. De kan – som andre producenter… Læs mere
Enig. Det er et meget fin og nøgtern analyse af Thorleif.
Han har endda ikke nævnt at halvdelen af Tesla’s indtjening er regulatory credits.
Det var i 2016 at Musk proklamerede at FSD var løst og en selvkørende Tesla kunne køre fra Los Angelses og parkere på Times Square 🙂
Jeg ved ikke hvor jeg skal starte. Det er noget af det mest useriøse jeg har læst længe om TESLA.
Det er et bil firma. Okay.
Hvor meget følger du med i hvad TESLA har af forretninger?
Hvad er med i prissætningen:
FSD
Egen flåde af selvkørene biler
Forsikring
Batterier
MenneskeRobotter
AI (Verdens største center)
Der er så mange forskellige forretninger som jeg tænker kan og vil gøre at TESLA kan være i Kurs 2000 inden for 5 år.
Jeg vil gemme denne analyse og se på den i 2026, tror det bliver spændende læsningen.
Al respekt for Thorleifs mangeårige resultater – dog er jeg dybt chokeret over, hvad jeg ser som en ret overfladisk isoleret set nøgletalsanalyse af Tesla. Thorleif ved sikkert mere om Tesla end der fremgår af teksten, men ud fra det der er skrevet tvivler jeg. At antage at Tesla ikke vokser i indtjening og dermed aktiekurs og at investeringerne i FSD ikke kan ses som et teknologiplay, der har været planlagt for længe siden, vidner om lille indsats med, at forstå hvad Tesla er. At antage at Tesla ikke har kapaciteten til at investere yderligere med over 30 mia USD… Læs mere
Hej Martin, Jim. Jeg vil gerne indrømme at jeg ikke forstår Tesla. Måske har I ret i at Tesla kommer først med selvkørende biler og fantastiske robotter, og at selskabet kommer til at tjene ufatteligt mange milliarder dollars. Hvis det sker er jeg ikke den eneste, der har taget alvorligt fejl af Musk og Tesla.
Fair nok ☺️ Vi er mange der nørder Tesla, og mange ret passioneret, og man skal huske det kolde vand i blodet, ellers kunne man lige så godt spille Lotto. Jeg har set nok små og store resultater fra Tesla til, at jeg tror på, at de får en stor rolle indenfor humanoids kombineret med deres viden indenfor real world AI. Jeg tror på, at de har en god liste af kunder der venter fx Amazon, Walmart m.fl. produktionen starter i år og næste år 50.000 stk og i ’27 500.000. Det globale arbejdsmarked er jo kæmpe stort og Tesla… Læs mere
Jeg har stor respekt for Thorleifs analyser, men sætningen: “ Jeg ser Tesla som en bilproducent og mener, at aktien på sigt bør prissættes som en bilproducent” er absurd. Hvis Novo f.eks. var i gang med at opfinde noget der ikke var et lægemiddel, f.eks. et kunstigt hjerte der totalt kunne stoppe hjertedødelighed og så ikke ændrede sagde at de kun var en medicinvirksomhed og derfor skulle man ikke vurdere den del af virksomheden med i aktiens værdi. Tesla er, by miles, den ENESTE der er i nærheden af at løse autonomi. Deres løsning vil ikke alene tage 80& af verdens samlede taxi… Læs mere
Med FSD der er 100% software, vil dækningsgraden udgøre 100% ved hvert salg. Desuden vil taxaindtægterne ligeledes være 100%. Man lader andre investere i biler og tager en %-del, måske 50% af indtægterne mod at taxaselskaberne slipper for at betale lønninger til menneskellige chaufører.
SÅDAM vil overskuddet kunne øges 10 gange, når autonomi indtægterne overstiger salg af biler.
Hvorfor ser duTesla kun som bilproducent? Tesla har mange portfolio i skuffet .. bl.a. Robot… selvkørende bil som skal erstatte uber osv.
Hej Tamara, Tesla er da en bilproducent. Og selvkørende biler er da også biler. Måske vil Tesla en dag sælge robotter, men der er også konkurrence indenfor dette felt. Det er muligt Tesla kan øge omsætningen og muligt at lønsomhedden kan løftes lidt. Men der skal store investeringer til for at løfte omsætningen, og jeg kan ikke se hvordan indtjeningen kan mere end 10 dobles på få år. Hvilken overskudsgrad er realistisk på sigt? 10%, 15%. Jeg tvivler på den bliver meget højere. Men jeg kan tage fejl. Ingen kender fremtiden. Med mindre indtjeningen 10-20 dobles (keep dreaming), bør kursen… Læs mere
Useriøs “analyse” af Tesla. Hvad er den globale TAM for hhv. Auto, Energi, Transport og Arbejde? Tesla vil være eksponeret til alle om få år. Så den med “Tesla er kun en bilproducent” er ikke mere end et godt grin værd.
Jeg er enig med Jens. Det er lidt useriøst at lave analyse af noget man ikke har sat sig ind i. Som minimum må man knytte en sandsynlighed for at Tesla løser, at lave selvkørende køretøjer og værdisætte det, samt det at lave menneskerobot. Det er to problemer som vi skabe en så værdifuld virksomhed, at det er svært at fatte.
Hej Jens og Brian,
Det er muligt at I har ret i at der knytter sig stor værdi til Teslas forskellige projekter. Aktien er prissat langt højere end hvad rimeligt er jævnfør den eksisterende omsætning og indtjening. Markedet antager at indtjeningen skal 10-15 dobles på få år. Hvis det sker vil kursen nok stige, men det er ikke sikkert. Den kan også gå sidelæns, hvis aktien i fremtiden handles til en gennemsnitlig multipel. I håber på at indtjeningen mangedobles og at prissætning fortsat er højere end gennemsnittet i fremtiden. Kun i det tilfælde vil kursen stige. I får måske ret.
“Måske vil Tesla en dag sælge robotter, men der er også konkurrence indenfor dette felt.” . Endnu en uigennemtænkt analyse. Det er da skønt at der er konkurrence. Det betyder jo bare at det er et område som mange ser fantastiske muligheder for. Men hvad du tilsyneladende ikke forstår er at Tesla som de ENESTE har en AI-kamerabaseret-autonomi-løsning der er klar. Den virker på biler der kører 100 km/t. Den vil helt sikkert virke på en robot der snegler sig med 5 km/t. Lad os bare tage Boston dynamics. de har lavet robotter siden 1992, og på 3 år har… Læs mere
Her et dansk syn på Tesla robotter
https://youtu.be/erYrVnqg0lw?feature=shared
God analyse som altid. Nøgternt og baseret på værdien ift indtjeningen. Når P/E kommer på den anden side af 30 går det altid galt på et tidspunkt og det kan gå hurtigt som med NOVO