Spring til hovedindhold

Virksomheder søger alternativer til Kina

Dette indlæg er markedsføring.

For at sikre forsyningskæder er mange virksomheder begyndt at gøre brug af konceptet “Kina +1”. Målet med konceptet er at mindske afhængigheden af et enkelt marked og dermed sikre større stabilitet og sikkerhed i produktionen. I sammenhæng med dette, står en række lande som klare vindere.

For at stabilisere sårbare forsyningskæder er konceptet ”Kina +1” vundet frem blandt virksomheder verden over. Målet er mindske afhængigheden af et enkelt marked og dermed sikre større stabilitet og sikkerhed i produktionen. Særligt Indien, Mexico og Vietnam fremstår som vindere. Kina står dog ikke tilbage som taber, da både indenlandske og udenlandske investeringer i landet fortsætter med stor styrke, og får Kina til at bevæge sig opad i produktionsværdikæden.

Kinas hurtige økonomiske vækst gennem de seneste årtier har gjort landet til verdens fremtrædende produktionscenter. Den store arbejdsstyrke, lave produktionsomkostninger og omfattende infrastruktur har tiltrukket multinationale virksomheder, der har ønsket at drage fordel af landets potentiale og omkostningsfordele.

Ikke desto mindre har geopolitiske spændinger, handelsstridigheder og Covid-19-pandemien afsløret sårbarheder ved de globale forsyningskæder, som har solide forankringer i Kina. Fabrikslukninger, logistiske udfordringer og forsinkelser i produktion og transport har udsat virksomheder for betydelige tab. Derfor har virksomhederne indset vigtigheden af alternative forsyningskæder.

Det amerikanske investerings- og analysefirma, Sanford C. Bernstein & Co., foretager løbende undersøgelser af udenlandske virksomheders investeringer i Kina. Den seneste undersøgelse dækker en periode på 18 måneder frem til udgangen af 2022. 135 virksomheder deltog i undersøgelsen og inkluderede 200 investeringsbeslutninger. Undersøgelsen dokumenterer, at virksomheder i stigende grad spreder deres forsyningskæder under overskriften ‘Kina +1’ (se figur 1). Dog fastholder de fleste selskaber deres investeringer og aftaler i Kina, mens nye investeringer typisk tilfalder andre lande. Grafikken i figur 1 viser, hvor disse 135 selskaber fremadrettet prioriterer deres indsats samt hvilke varekategorier, de enkelte lande tiltrækker.  

Figur 1. Kilde: Sanford C. Bernstein & Co.

Indien ligner en vinder

Vietnam er stadig den største modtager af investeringer fra Kina, men Indien er også en betydelig modtager. Dette står i kontrast til en tidligere undersøgelse fra 2018, hvor Indien ikke modtog nogle investeringer fra Kina. Indiens styrker inden for en lang række sektorer, kombineret med en ung og veluddannet befolkning og et stort hjemmemarked, gør landet til et attraktivt område at placere sin produktion. Regeringens initiativer, som for eksempel ”Production Linked Incentive”, også kaldet PLI-ordningen, øger Indiens konkurrenceevne yderligere. PLI-ordningen fungerer ved, at regeringen tilbyder incitamenter og subsidier til virksomheder, der flytter en del af deres produktion til landet og dermed bidrager til vækst og arbejdspladser. Et andet eksempel, der understreger Indiens position, er Apples beslutning om at flytte op til 25% af smartphone-produktionen fra Kina til Indien over de kommende år. Dette har betydelige konsekvenser for hele iPhone-produktionskæden.

USA og Mexico står stærkt

En anden bemærkelsesværdig konklusion fra undersøgelsen er, at 18% af nye investeringer er rettet mod Nordamerika, hvilket gør Nordamerika til den næstmest populære destination. Til sammenligning fremgår det, at kun 2% af investeringerne går til Europa. Tallene for Nordamerika understøtter den tydelige tendens til at hjemtage og øge produktionen. Mexico har opnået en stærk position som fremstillingscenter for USA og er derfor blevet yderst central ift. Kina +1. Der er stærk økonomisk vækst (8% BNP-vækst i Nordmexico) og stor efterspørgsel efter industriejendomme i både den nordlige og centrale del af landet. I USA er aktiviteten inden for fremstilling og konstruktion i skrivende stund 50% over niveauet fra sidste år (se figur 2).

Figur 2. Kilde: UBS, US Census Bureau

Kina taber ikke terræn

Kina har et ønske om at bevæge sig opad i den industrielle værdikæde og kunne producere mere avancerede produkter. Kina har på den baggrund et mål om at øge egne kompetencer inden for tre prioriterede områder: 1) grøn, digital og smart produktionsteknologi. 2) områder, hvor Kina allerede er førende, ønskes positionen udbygget – dette er f.eks. inden for vedvarende energi, højhastighedstog og kunstig intelligens. 3) områder, hvor selvforsyning er kritisk f.eks. industrielle/videnskabelige instrumenter, halvlederfremstilling, specielle materialer og industriel software.

Denne udvikling fremmer lokale kinesiske investeringer, men tiltrækker også udenlandske investeringer. Kinas andel af globale kapitalinvesteringer er fra 2011 til 2021 steget fra 12% til 27% (Bernstein Analyse, december 2023), og vi ser ikke, at denne udvikling står over for en snarlig vending.

Selvom der sker en omlægning af globale forsyningskæder, hvor vestlige virksomheder søger diversifikation gennem strategien “Kina +1” samt etablering af produktion tættere på afsætningsmarkedet, fortsætter Kina med at tiltrække investeringer og integrere sin økonomi med andre sydøstasiatiske økonomier. Kina er således fortsat verdens mest konkurrencedygtige fremstillingsøkonomi, og det vil formentlig fortsætte med at være tilfældet i lang tid fremover.

C WorldWide er godt positioneret

Vores Emerging Markets-strategier er positioneret ift. udviklingen af ”Kina+1”, hvor vi inden for dette tema har særlig fokus på Indien og Mexico, men også fortsat på mulighederne drevet af Kinas langsigtede ambition om at bevæge sig opad i produktionsværdikæden.   Det indiske aktiemarked er et vigtigt tema i stort set alle vores porteføljer og i særdeleshed Asien-, Indien- og Emerging Markets-porteføljerne. Indien er i øjeblikket et af de hurtigst voksende lande inden for udviklingsøkonomierne. Endelig har afdelingen Emerging Markets eksponering mod Mexico, hvor udviklingen særligt gavner banker og ejendomsselskaber.

Materialet er produceret af C WorldWide og skal anses som markedsføringsmateriale. Formålet med materialet er at give generel information om afdelingerne og skal ikke betragtes som en investeringsanbefaling. Nordnet tager forbehold for nøjagtigheden af de angivne informationer, hvad enten de er leveret af C WorldWide selv eller hentet fra offentligt tilgængelige kilder.

Nordnet er ikke ansvarlig for dispositioner eller undladelser foretaget på baggrund af informationerne. Nordnet anbefaler sagkyndig og professionel vejledning ved investeringsbeslutninger. Nordnet modtager provision fra C WorldWide. Se alle satser her.

Historiske og tidligere afkast og/eller kursudviklinger kan ikke anvendes som pålidelig indikator for fremtidige afkast og/eller kursudvikling. Tegning af andele bør ske på baggrund af prospekt, vedtægter og central investorinformation. Informationen findes på cworldwide.dk.

C WorldWidePartner
Fondsmæglerselskab

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer