Det har været længe undervejs, men i dag (fredag d. 13. september) kom den officielle annoncering af, at DSV’s køb af DB Schenker er gennemført uden store overraskelser. Derfor er det nu sikkert, at DSV køber DB Schenker for 14,3 mia. EUR, hvilket er helt som forventet. Købet er sammensat af 11 mia. EUR ”egenkapitalværdi” plus 3,3 mia. EUR i overtagelse af gæld. Købet bliver afsluttet i Q2 2025.
DSV vil udstede aktier for 4-5 mia. aktier til institutionelle investorer. Resten finansieres via egne midler og gæld. DSV har givet visse garantier til medarbejderne i en begrænset periode, samtidigt vil Deutsche Bahn sælge Schenker for at reducere sin gæld.
Fra Hedehusene til verdenstoppen
I sidste ende stod salget som en kamp mellem danske DSV og den britiske kapitalfond CVC, som de sidste tre måneder har været to tilbageværende interessenter.
Købet er Danmarkshistoriens største selskabshandel, og med købet bliver danske DSV nu verdens største logistikvirksomhed af typen freight forward, og det er foran virksomheder som DHL og Kuehne & Nagel.
Vejen verdenstoppen startede tilbage i 1976, hvor DSV blev grundlagt i Hedehusene på Nordøstsjælland af Leif Tullberg og Kurt Larsen.
Derfor endte DSV som køber
- DSV havde de bedste forudsætninger for at købe. De er vant til at lave opkøb og har formentlig været bedst forberedt.
- DSV kan regne på synergier på en måde som en kapitalfond ikke kan. De kender alle afkroge af branchen.
- CVC har forsøgt at lægge gulerødder ud for sælgeren om at forblive medinvestorer i en periode.
- Deutsche Bahn har brug for sikkerhed for penge ”her og nu”, og det kan meget vel have gjort en større forskel.
- Kapitalfonden CVC ville kun have været en ejermæssig ”mellemstation”. En kapitalfond ejer typisk selskaber i en overgangsperiode på 3-5 år, og så vil de sælge den videre. Det er ikke en varig løsning.
- En øget jobgaranti med en kapitalfond har derfor en naturlig udløbstid.
- DSV har formentlig måtte give sig med hensyn til de jobreduktioner, som er en integreret del af en sådan forhandling og ikke mindst de synergier, som de kan høste.
Derfor er DSV-aktien steget
- Investorerne ved, at DSV har pengene til handlen linet op.
- Det er formentlig en kombination af udstedelse af nye aktier til institutionelle investorer og gæld.
- DSV vil formentlig kortsigtet indstille deres aktietilbagekøb. Ikke i dag, men når handlen meddeles. Det giver mindre mening at købe egne aktier med den ene hånd og udstede nye aktier med den anden.
- Investorerne har stor tiltro til, at DSV kan integrere DB Schenker succesfuldt.
- Jeg har set analyser gengivet, hvor indtjeningspotentialet over nogle år tilsiger en fordobling hos DSV.
Er der malurt i bægeret?
På kort sigt har DSV måtte give garantier for synergipotentiale. Det gør at den fulde indtjeningseffekt af overtagelsen kommer senere snarere end tidligere. Hertil kommer, at da DSV i 2019 købte konkurrenten Panalpina gik der tre år før DSV+ Panalpina blev til DSV.
DSV + DB Schenker tager måske lidt længere, men næppe meget længere at få integrationen fuldt ud gennemført.
DSV i fokus – mød CEO
DSV’s CEO hedder Jens Lund. I dette særafsnit af Investeringspodcasten fra 2023 kan du høre meget mere om ham og om selskabet.
Thorleif Jackson: Aktieanalyse af DSV
DSV er kandidat til at være Danmarks bedste aktie de seneste 35 år. Aktiekursen er 1300-doblet siden børsnoteringen i september 1987. Kan den fortsætte med at stige? Her er Thorleif Jacksons analyse og nøgletal for seks vigtige logistikselskaber fra 19. januar 2024.
Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer. Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.