Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
https://x.com/ed_fin/status/1997258284621783442
Ukraine tager ansvar og sætter fart på ophugningen. Lidt ubehageligt for mandskabet, som måske ikke har andet valg end at mønstre på disse både..
Dette er en spændende udvikling, på godt og ondt.
Hvis skibene er forsikret af Rusland, så kan Rusland jo ikke tage økonomisk ansvar, for så vil det jo give Ukraine blod på tanden... Og hvis Rusland ikke tager økonomisk ansvar, vil køberne så turde fortsætte køb? Det bør også være en påmindelse til storsamfundet om, at mange af disse skibe er uforsikrede rustbunke med så udvaskede ejerforhold, at et skibsforlis med store olieudslip kan blive forladt.
Det ser også ud som om, at Putin pisser i bukserne af dette; truer med at angribe skibene til Ukraines allierede. Det er også muligt, at Rusland iscenesatte angrebet mod MR'en, som var lastet med solsikkeolie (Ukraine benægter ansvaret for den, i modsætning til de to andre tankskibe, og den blev også angrebet med luftbårne droner i stedet for søbårne - den havde også en meget mærkelig rute i forhold til den opgivne destination).
Må håbe, at det stabile geni ikke blander sig.
Hentet fra Fa forum.
Re;
FRO: P/E på 2-tallet?! Toget kører nu – bliv ikke stående tilbage på perronen!
Er der nogen, der har lagt mærke til tallenes tale på det seneste? Shipping er steget 3 gange mod Hovedindekset siden april, og Frontline fører an i showet. Men det vildeste er, at vi stadig prissættes, som om festen er forbi.
Hører snak om en P/E på ned mod 2 med dagens rater. Lad det synke ind lidt...
Vi taler om: ✅ VLCC-rater i top: Vintermarkedet leverer så det suser. ✅ Cash cow: Selskabet trykker penge lige nu. Med denne indtjening er dagens kurs latterligt billig. ✅ Udbyttefest: Fredriksen skal have sit, og det betyder, at vi får vores. Q4-udbyttet kan blive historisk godt.
Markedet sover i timen, når de prissætter dette til "rabat". Når analytikerne vågner og skal opjustere kursmålene efter de faktiske indtjeningstal, er vi allerede langt over 300 kr.
Giv ikke dine aktier billigt væk til udlændingene nu. Sid stille i båden og nyd rejsen! 🚢💸📈
Noget af udfordringen her er vel netop, at shippingindekset allerede er steget 3 gange.. Det havde været bedre at købe disse aktier i april.. Det virker i hvert fald som om, det er sådan Mr. Market tænker.
Mange bekymrer sig stadig for størrelsen på "shadow fleet", men dagens TradeWinds-artikel viser noget helt andet: "Dark fleet" er i realiteten langt mindre og meget mere ineffektiv end tallene antyder. Oil Brokerage påpeger, at selvom omkring 200 VLCC'ere er knyttet til iransk handel, ligger en stor del af disse stille. Det samme gælder de russiske aframaxer, hvor kun halvdelen faktisk sejler. USA-sanktioner siden januar har yderligere reduceret aktiviteten, og meget af denne tonnage er gammel, teknisk svag og vanskelig at forsikre. Dette indebærer, at det reelle udbud på markedet er betydeligt strammere, end mange investorer tror. Derudover peger analysen på, at skrotning af gamle "dark fleet-skibe" kan stige, når rabatterne bliver store nok. Summen af dette er klart bullish for moderne og compliant VLCC-flåder, der har fuld eksponering mod et stadigt strammere VLCC-marked i 2026.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/many-dark-fleet-tankers-lying-idle-as-sector-remains-super-inefficient-says-broker/2-1-1911477
Gode pointer fra flere her – og dette viser egentlig hele kernen i debatten:
Det er ikke selve eksistensen af skyggeflåden, der betyder noget, men hvordan den påvirker tilgængelig reel tonnage. Hvad TradeWinds-artiklen afslører, er at en stor del af shadow fleet aldrig har konkurreret med compliant flåde på den globale spotarena, men opererer i et eget lukket økosystem. Når US-sanktioner nu har gjort denne flåde endnu mindre effektiv, og dele af den allerede er på vej mod skrotning, betyder det, at konkurrencen om almindelige long-haul barrels faktisk er lavere, end mange har troet.
Når det gælder fredsscenariet:
Det er rigtigt, at en normalisering kan give kortere tonmil for russisk olie, der går til Europa, men dette er tonmil, som i dag havner hos skyggeflåden – ikke hos Frontline, DHT eller OET. Det vigtigste for compliant flåde er dermed ikke, hvor russisk olie sælges, men hvem der fragter den. Fred giver potentielt tre strukturelle effekter:
1. Store mængder ”dark fleet”-tonnage bliver overflødigt, dyrt at drive og svært at forsikre. Mange af disse skibe kan ikke vende tilbage til vestlige trades.
Det betyder i praksis varig reduktion af global effektiv tonnage.
2. Mere af russisk og iransk olie kan flyttes tilbage til compliant flåde, som både er teknisk moderne og opererer med godkendte inspektionssystemer.
Dette giver et øget volumengrundlag for Frontline og andre.
3. Det russiske eksportmønster vil uanset ikke gå tilbage til 2019-niveauer, fordi EU-politik, energisikkerhed og gas/olie-diversificering ikke vender over natten. En del vil gå kortere, men meget vil stadig gå langt – og denne last vil i større grad tages af compliant flåde.
Det er derfor, jeg mener, at effekten af ”fred = lavere tonmil” ofte bliver overvurderet. Tonmilerne, der eventuelt falder bort, er i stor grad ton- og milekombinationer, som i dag ligger hos skyggeflåden, mens det, der kommer tilbage til compliant marked, kan være både mere stabilt og mere indtægtsgivende end før.
Summen af dette er, at risikoen ikke er så dårlig, som mange antager ud fra headlines, og strukturelt er dette faktisk en ganske robust situation for moderne VLCC-ejere på vej ind i 2026.
Vis 2 kommentarer
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Nyheder og Analyser
Nyheder & Pressemeddelelse
Analyser
3 dec. 16:32
∙
Markedskommentar
NORDEN: BLANDAT, ISS UPP I KÖPENHAMN, VINX 30 -0,3%
1 dec. 16:35
∙
Markedskommentar
NORDEN: BLANDAT, TIETOEVRY STEG I HELSINGFORS, VINX 30 -0,2%
24 nov. 21:30
∙
Pressemeddelelse
FRO - Notification of trade
24 nov. 16:34
∙
Markedskommentar
NORDEN: DANSKA NOVO NORDISK NED PÅ BLANDADE BÖRSER, VINX 30 -0,2%
24 nov. 07:54
∙
Breaking
Nordea höjer riktkursen för Frontline till 278 norska kronor (270), upprepar köp
24 nov. 07:48
∙
Breaking
Kepler Cheuvreux sänker riktkursen för Frontline till 145 norska kronor (150), upprepar minska
24 nov. 07:09
∙
Breaking
Clarksons Platou Securities sänker Frontline till neutral (köp) - BN
21 nov. 13:36
∙
Pressemeddelelse
FRO - Q3 2025 Presentation
21 nov. 07:53
∙
Pressemeddelelse
FRO: Key information relating to the dividend to be paid by Frontline plc for the third quarter, 2025
21 nov. 06:29
∙
Pressemeddelelse
FRO – Third Quarter and Nine Months 2025 Results
19 nov. 07:44
∙
Breaking
Kepler Cheuvreux höjer riktkursen för Frontline till 150 norska kronor (132), upprepar minska
17 nov. 16:32
∙
Markedskommentar
NORDEN: OSLO MOT STRÖMMEN, FRAKTBOLAG LYFTE, VINX 30 -0,5%
14 nov. 21:30
∙
Pressemeddelelse
FRO – Notice of Annual General Meeting 2025
14 nov. 12:22
∙
Pressemeddelelse
FRO – Invitation to Q3 2025 Results Conference Call and Webcast
3 nov. 07:23
∙
Aktienyheder
Pareto gör tre förändringar av sin norska portfölj inför november
30 okt. 21:00
∙
Pressemeddelelse
FRO - 2025 Annual General Meeting
14 okt. 15:34
∙
Markedskommentar
NORDEN: HELSINGFORSBÖRSEN MOT STRÖMMEN, VINX 30 -0,7%
9 okt. 13:28
∙
Pressemeddelelse
FRO: NOTIFICATION OF MAJOR HOLDING
17 sep. 20:06
∙
Pressemeddelelse
FRO – Filing of Half Yearly Report
16 sep. 15:43
∙
Markedskommentar
NORDEN: NEDÅT, NOVO NORDISK OCH MAERSK UPP, VINX 30 -0,5%
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Relaterede Produkter
Bull & Bear
2025 Q3-regnskab
16 dage siden50 min
0,19 USD/aktie
X-dag 12. dec.
4,65 %Direkte afkast
Vis
Nyheder og Analyser
Nyheder & Pressemeddelelse
Analyser
3 dec. 16:32
∙
Markedskommentar
NORDEN: BLANDAT, ISS UPP I KÖPENHAMN, VINX 30 -0,3%
1 dec. 16:35
∙
Markedskommentar
NORDEN: BLANDAT, TIETOEVRY STEG I HELSINGFORS, VINX 30 -0,2%
24 nov. 21:30
∙
Pressemeddelelse
FRO - Notification of trade
24 nov. 16:34
∙
Markedskommentar
NORDEN: DANSKA NOVO NORDISK NED PÅ BLANDADE BÖRSER, VINX 30 -0,2%
24 nov. 07:54
∙
Breaking
Nordea höjer riktkursen för Frontline till 278 norska kronor (270), upprepar köp
24 nov. 07:48
∙
Breaking
Kepler Cheuvreux sänker riktkursen för Frontline till 145 norska kronor (150), upprepar minska
24 nov. 07:09
∙
Breaking
Clarksons Platou Securities sänker Frontline till neutral (köp) - BN
21 nov. 13:36
∙
Pressemeddelelse
FRO - Q3 2025 Presentation
21 nov. 07:53
∙
Pressemeddelelse
FRO: Key information relating to the dividend to be paid by Frontline plc for the third quarter, 2025
21 nov. 06:29
∙
Pressemeddelelse
FRO – Third Quarter and Nine Months 2025 Results
19 nov. 07:44
∙
Breaking
Kepler Cheuvreux höjer riktkursen för Frontline till 150 norska kronor (132), upprepar minska
17 nov. 16:32
∙
Markedskommentar
NORDEN: OSLO MOT STRÖMMEN, FRAKTBOLAG LYFTE, VINX 30 -0,5%
14 nov. 21:30
∙
Pressemeddelelse
FRO – Notice of Annual General Meeting 2025
14 nov. 12:22
∙
Pressemeddelelse
FRO – Invitation to Q3 2025 Results Conference Call and Webcast
3 nov. 07:23
∙
Aktienyheder
Pareto gör tre förändringar av sin norska portfölj inför november
30 okt. 21:00
∙
Pressemeddelelse
FRO - 2025 Annual General Meeting
14 okt. 15:34
∙
Markedskommentar
NORDEN: HELSINGFORSBÖRSEN MOT STRÖMMEN, VINX 30 -0,7%
9 okt. 13:28
∙
Pressemeddelelse
FRO: NOTIFICATION OF MAJOR HOLDING
17 sep. 20:06
∙
Pressemeddelelse
FRO – Filing of Half Yearly Report
16 sep. 15:43
∙
Markedskommentar
NORDEN: NEDÅT, NOVO NORDISK OCH MAERSK UPP, VINX 30 -0,5%
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
https://x.com/ed_fin/status/1997258284621783442
Ukraine tager ansvar og sætter fart på ophugningen. Lidt ubehageligt for mandskabet, som måske ikke har andet valg end at mønstre på disse både..
Dette er en spændende udvikling, på godt og ondt.
Hvis skibene er forsikret af Rusland, så kan Rusland jo ikke tage økonomisk ansvar, for så vil det jo give Ukraine blod på tanden... Og hvis Rusland ikke tager økonomisk ansvar, vil køberne så turde fortsætte køb? Det bør også være en påmindelse til storsamfundet om, at mange af disse skibe er uforsikrede rustbunke med så udvaskede ejerforhold, at et skibsforlis med store olieudslip kan blive forladt.
Det ser også ud som om, at Putin pisser i bukserne af dette; truer med at angribe skibene til Ukraines allierede. Det er også muligt, at Rusland iscenesatte angrebet mod MR'en, som var lastet med solsikkeolie (Ukraine benægter ansvaret for den, i modsætning til de to andre tankskibe, og den blev også angrebet med luftbårne droner i stedet for søbårne - den havde også en meget mærkelig rute i forhold til den opgivne destination).
Må håbe, at det stabile geni ikke blander sig.
Hentet fra Fa forum.
Re;
FRO: P/E på 2-tallet?! Toget kører nu – bliv ikke stående tilbage på perronen!
Er der nogen, der har lagt mærke til tallenes tale på det seneste? Shipping er steget 3 gange mod Hovedindekset siden april, og Frontline fører an i showet. Men det vildeste er, at vi stadig prissættes, som om festen er forbi.
Hører snak om en P/E på ned mod 2 med dagens rater. Lad det synke ind lidt...
Vi taler om: ✅ VLCC-rater i top: Vintermarkedet leverer så det suser. ✅ Cash cow: Selskabet trykker penge lige nu. Med denne indtjening er dagens kurs latterligt billig. ✅ Udbyttefest: Fredriksen skal have sit, og det betyder, at vi får vores. Q4-udbyttet kan blive historisk godt.
Markedet sover i timen, når de prissætter dette til "rabat". Når analytikerne vågner og skal opjustere kursmålene efter de faktiske indtjeningstal, er vi allerede langt over 300 kr.
Giv ikke dine aktier billigt væk til udlændingene nu. Sid stille i båden og nyd rejsen! 🚢💸📈
Noget af udfordringen her er vel netop, at shippingindekset allerede er steget 3 gange.. Det havde været bedre at købe disse aktier i april.. Det virker i hvert fald som om, det er sådan Mr. Market tænker.
Mange bekymrer sig stadig for størrelsen på "shadow fleet", men dagens TradeWinds-artikel viser noget helt andet: "Dark fleet" er i realiteten langt mindre og meget mere ineffektiv end tallene antyder. Oil Brokerage påpeger, at selvom omkring 200 VLCC'ere er knyttet til iransk handel, ligger en stor del af disse stille. Det samme gælder de russiske aframaxer, hvor kun halvdelen faktisk sejler. USA-sanktioner siden januar har yderligere reduceret aktiviteten, og meget af denne tonnage er gammel, teknisk svag og vanskelig at forsikre. Dette indebærer, at det reelle udbud på markedet er betydeligt strammere, end mange investorer tror. Derudover peger analysen på, at skrotning af gamle "dark fleet-skibe" kan stige, når rabatterne bliver store nok. Summen af dette er klart bullish for moderne og compliant VLCC-flåder, der har fuld eksponering mod et stadigt strammere VLCC-marked i 2026.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/many-dark-fleet-tankers-lying-idle-as-sector-remains-super-inefficient-says-broker/2-1-1911477
Gode pointer fra flere her – og dette viser egentlig hele kernen i debatten:
Det er ikke selve eksistensen af skyggeflåden, der betyder noget, men hvordan den påvirker tilgængelig reel tonnage. Hvad TradeWinds-artiklen afslører, er at en stor del af shadow fleet aldrig har konkurreret med compliant flåde på den globale spotarena, men opererer i et eget lukket økosystem. Når US-sanktioner nu har gjort denne flåde endnu mindre effektiv, og dele af den allerede er på vej mod skrotning, betyder det, at konkurrencen om almindelige long-haul barrels faktisk er lavere, end mange har troet.
Når det gælder fredsscenariet:
Det er rigtigt, at en normalisering kan give kortere tonmil for russisk olie, der går til Europa, men dette er tonmil, som i dag havner hos skyggeflåden – ikke hos Frontline, DHT eller OET. Det vigtigste for compliant flåde er dermed ikke, hvor russisk olie sælges, men hvem der fragter den. Fred giver potentielt tre strukturelle effekter:
1. Store mængder ”dark fleet”-tonnage bliver overflødigt, dyrt at drive og svært at forsikre. Mange af disse skibe kan ikke vende tilbage til vestlige trades.
Det betyder i praksis varig reduktion af global effektiv tonnage.
2. Mere af russisk og iransk olie kan flyttes tilbage til compliant flåde, som både er teknisk moderne og opererer med godkendte inspektionssystemer.
Dette giver et øget volumengrundlag for Frontline og andre.
3. Det russiske eksportmønster vil uanset ikke gå tilbage til 2019-niveauer, fordi EU-politik, energisikkerhed og gas/olie-diversificering ikke vender over natten. En del vil gå kortere, men meget vil stadig gå langt – og denne last vil i større grad tages af compliant flåde.
Det er derfor, jeg mener, at effekten af ”fred = lavere tonmil” ofte bliver overvurderet. Tonmilerne, der eventuelt falder bort, er i stor grad ton- og milekombinationer, som i dag ligger hos skyggeflåden, mens det, der kommer tilbage til compliant marked, kan være både mere stabilt og mere indtægtsgivende end før.
Summen af dette er, at risikoen ikke er så dårlig, som mange antager ud fra headlines, og strukturelt er dette faktisk en ganske robust situation for moderne VLCC-ejere på vej ind i 2026.
Vis 2 kommentarer
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Oslo Børs
Antal
Køb
100
233,4
Sælg
Antal
236,9
1.550
Seneste handel
Vis flere
Tid
Pris
Antal
Købere
Sælgere
235,8
37
-
-
235,8
160
-
-
235,8
60
-
-
235,8
157
-
-
235,8
217
-
-
Højest
237,7
VWAP
-
Lavest
233,1
OmsætningAntal
157,7 670.247
VWAP
-
Højest
237,7
Lavest
233,1
OmsætningAntal
157,7 670.247
Risikoinformation vedrørende aktiehandel
Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Corporate Actions
Se alle
Næste begivenhed
2025 Q4-regnskab
27. feb. 2026
Tidligere begivenheder
2025 Q3-regnskab
21. nov.
2025 Q2-regnskab
29. aug.
2025 Q1-regnskab
23. maj
2024 Q4-regnskab
28. feb.
2024 Q3-regnskab
27. nov. 2024
Data hentes fra Quartr, FactSet
Relaterede Produkter
Bull & Bear
0,19 USD/aktie
X-dag 12. dec.
4,65 %Direkte afkast
Vis
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
https://x.com/ed_fin/status/1997258284621783442
Ukraine tager ansvar og sætter fart på ophugningen. Lidt ubehageligt for mandskabet, som måske ikke har andet valg end at mønstre på disse både..
Dette er en spændende udvikling, på godt og ondt.
Hvis skibene er forsikret af Rusland, så kan Rusland jo ikke tage økonomisk ansvar, for så vil det jo give Ukraine blod på tanden... Og hvis Rusland ikke tager økonomisk ansvar, vil køberne så turde fortsætte køb? Det bør også være en påmindelse til storsamfundet om, at mange af disse skibe er uforsikrede rustbunke med så udvaskede ejerforhold, at et skibsforlis med store olieudslip kan blive forladt.
Det ser også ud som om, at Putin pisser i bukserne af dette; truer med at angribe skibene til Ukraines allierede. Det er også muligt, at Rusland iscenesatte angrebet mod MR'en, som var lastet med solsikkeolie (Ukraine benægter ansvaret for den, i modsætning til de to andre tankskibe, og den blev også angrebet med luftbårne droner i stedet for søbårne - den havde også en meget mærkelig rute i forhold til den opgivne destination).
Må håbe, at det stabile geni ikke blander sig.
Hentet fra Fa forum.
Re;
FRO: P/E på 2-tallet?! Toget kører nu – bliv ikke stående tilbage på perronen!
Er der nogen, der har lagt mærke til tallenes tale på det seneste? Shipping er steget 3 gange mod Hovedindekset siden april, og Frontline fører an i showet. Men det vildeste er, at vi stadig prissættes, som om festen er forbi.
Hører snak om en P/E på ned mod 2 med dagens rater. Lad det synke ind lidt...
Vi taler om: ✅ VLCC-rater i top: Vintermarkedet leverer så det suser. ✅ Cash cow: Selskabet trykker penge lige nu. Med denne indtjening er dagens kurs latterligt billig. ✅ Udbyttefest: Fredriksen skal have sit, og det betyder, at vi får vores. Q4-udbyttet kan blive historisk godt.
Markedet sover i timen, når de prissætter dette til "rabat". Når analytikerne vågner og skal opjustere kursmålene efter de faktiske indtjeningstal, er vi allerede langt over 300 kr.
Giv ikke dine aktier billigt væk til udlændingene nu. Sid stille i båden og nyd rejsen! 🚢💸📈
Noget af udfordringen her er vel netop, at shippingindekset allerede er steget 3 gange.. Det havde været bedre at købe disse aktier i april.. Det virker i hvert fald som om, det er sådan Mr. Market tænker.
Mange bekymrer sig stadig for størrelsen på "shadow fleet", men dagens TradeWinds-artikel viser noget helt andet: "Dark fleet" er i realiteten langt mindre og meget mere ineffektiv end tallene antyder. Oil Brokerage påpeger, at selvom omkring 200 VLCC'ere er knyttet til iransk handel, ligger en stor del af disse stille. Det samme gælder de russiske aframaxer, hvor kun halvdelen faktisk sejler. USA-sanktioner siden januar har yderligere reduceret aktiviteten, og meget af denne tonnage er gammel, teknisk svag og vanskelig at forsikre. Dette indebærer, at det reelle udbud på markedet er betydeligt strammere, end mange investorer tror. Derudover peger analysen på, at skrotning af gamle "dark fleet-skibe" kan stige, når rabatterne bliver store nok. Summen af dette er klart bullish for moderne og compliant VLCC-flåder, der har fuld eksponering mod et stadigt strammere VLCC-marked i 2026.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/many-dark-fleet-tankers-lying-idle-as-sector-remains-super-inefficient-says-broker/2-1-1911477
Gode pointer fra flere her – og dette viser egentlig hele kernen i debatten:
Det er ikke selve eksistensen af skyggeflåden, der betyder noget, men hvordan den påvirker tilgængelig reel tonnage. Hvad TradeWinds-artiklen afslører, er at en stor del af shadow fleet aldrig har konkurreret med compliant flåde på den globale spotarena, men opererer i et eget lukket økosystem. Når US-sanktioner nu har gjort denne flåde endnu mindre effektiv, og dele af den allerede er på vej mod skrotning, betyder det, at konkurrencen om almindelige long-haul barrels faktisk er lavere, end mange har troet.
Når det gælder fredsscenariet:
Det er rigtigt, at en normalisering kan give kortere tonmil for russisk olie, der går til Europa, men dette er tonmil, som i dag havner hos skyggeflåden – ikke hos Frontline, DHT eller OET. Det vigtigste for compliant flåde er dermed ikke, hvor russisk olie sælges, men hvem der fragter den. Fred giver potentielt tre strukturelle effekter:
1. Store mængder ”dark fleet”-tonnage bliver overflødigt, dyrt at drive og svært at forsikre. Mange af disse skibe kan ikke vende tilbage til vestlige trades.
Det betyder i praksis varig reduktion af global effektiv tonnage.
2. Mere af russisk og iransk olie kan flyttes tilbage til compliant flåde, som både er teknisk moderne og opererer med godkendte inspektionssystemer.
Dette giver et øget volumengrundlag for Frontline og andre.
3. Det russiske eksportmønster vil uanset ikke gå tilbage til 2019-niveauer, fordi EU-politik, energisikkerhed og gas/olie-diversificering ikke vender over natten. En del vil gå kortere, men meget vil stadig gå langt – og denne last vil i større grad tages af compliant flåde.
Det er derfor, jeg mener, at effekten af ”fred = lavere tonmil” ofte bliver overvurderet. Tonmilerne, der eventuelt falder bort, er i stor grad ton- og milekombinationer, som i dag ligger hos skyggeflåden, mens det, der kommer tilbage til compliant marked, kan være både mere stabilt og mere indtægtsgivende end før.
Summen af dette er, at risikoen ikke er så dårlig, som mange antager ud fra headlines, og strukturelt er dette faktisk en ganske robust situation for moderne VLCC-ejere på vej ind i 2026.
Vis 2 kommentarer
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Oslo Børs
Antal
Køb
100
233,4
Sælg
Antal
236,9
1.550
Seneste handel
Vis flere
Tid
Pris
Antal
Købere
Sælgere
235,8
37
-
-
235,8
160
-
-
235,8
60
-
-
235,8
157
-
-
235,8
217
-
-
Højest
237,7
VWAP
-
Lavest
233,1
OmsætningAntal
157,7 670.247
VWAP
-
Højest
237,7
Lavest
233,1
OmsætningAntal
157,7 670.247
Risikoinformation vedrørende aktiehandel
Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.