Et af de spørgsmål, jeg modtager flest af, er undren over det store aktiekursfald og den lave prisfastsættelse af A.P. Møller – Mærsk. Her er lidt baggrund og perspektiv.
Det er korrekt, at aktien er lavt prissat i et historisk perspektiv, hvis man betragter aktiekurs/bogført egenkapital (P/B). Aktien har over tid for vane at svinge mellem 0,40-1,5. Nu handler den tæt på den nederste grænse.
En aktie kan sagtens være lavt prissat længe. Investorerne køber kortsigtet ikke en aktie, alene fordi den er billig, men fordi de tror og håber, at den stiger i morgen. Investorerne sælger ikke en aktie, alene fordi den er højt vurderet, men fordi de frygter, at den falder kortsigtet.
Vidste du, at mere end 25% af investorerne i A.P. Møller – Mærsk er investorer hos Nordnet?
Ejere af B-aktien: 21.752
Ejere af A-aktien: 11.162
Aktiekurs A.P. Møller – Mærsk B pr. 12. april 2024. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt.
Business as usual?
A.P. Møller-Mærsk er som sådan ikke i krise. Industrien er en “boom-bust”: Skibe bliver bestilt, når raterne og indtjeningen boomer, tre år senere bliver de mange skibe sat i søen i et helt andet ratescenarie. Mange flere skibe giver lavere og normaliserede fragtrater og lavere indtjening. Det er business as usual i en branche præget af mangel på økonomisk disciplin.
Perioder med underskud er færre, men de kan forekomme. Alle containerrederier har tjent styrtende med penge fra 2020-2022 og er godt polstrede. Det kan, måske lidt paradoksalt, trække tiden med lave rater ud. Selskaberne er ikke pressede.
Selvom det er meget omtalt, har den uheldige situation med tabte containere i Jammerbugten ingen væsentlig indflydelse på aktiekursen. Ligesom at uheldet i Baltimore næppe har en langsigtet effekt på aktiekursen – men det kan måske kortsigtet få nogen til at frygte, at “alting kan ske” i USA med hensyn til lovgivningen.
To faktorer taler imod optimisme
Basalt set handler udviklingen i 2024 om en “normalisering” af forretningsbetingelser. Efter gode tider kommer de dårlige. Det er nu.
A.P. Møller – Mærsk overraskede investorerne med sin meget forsigtige guidance for 2024. Den kan være overforsigtig eller realistisk.
Optimisterne tænker på den ene side, at stigende rater efter uro i Det Røde Hav må spille en rolle i 1. kvartal og for resten af 2024. I den modsatte retning trækker to faktorer:
- Den ene er fragtmængder, som er præget af europæisk lavvækst og ditto kinesisk. Det betyder, at skibene kan få mindre at sejle med.
- Den anden er, at det er realistisk, siger pessimisterne, at guidance for 2024 tager udgangspunkt i den verden, som de ser den. Og at de samtidig i 2023, før raterne steg i slutningen af året, har lukket en del længere kontrakter på lave rateniveauer. Sagt ligeud: Kortsigtet har Mærsk måske ikke meget gavn af de stigende rater.
Vi får mere at vide den 2. maj, hvor Mærsk aflægger kvartalsregnskab.
Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer. Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Hvad er der med Maersk og ejerfamilien. Det virker til, at familien har flere heste. De køber tankers på et lavpunkt, og supply services vel også på lave niveauer.
Ejerfamilien virker til ikke længere at være præget af godt købmandsskab i selve maersk. Køber dyrt, sælger billigt. Aktietilbagekøb når markedet boomer. Fuld stop for tilbagekøb, når kursen falder gennem gulvet, og der kunne være en ok forretning ved at købe.