Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
10 cent i udbytte for november - de kunne let have kørt 12 cent men holder tydeligvis tilbage for at have udbyttekapacitet gennem Q1 som ofte er det svageste.
Capesize-segmentet i bulk forventes at klare sig godt i 2026, som det ser ud hvis man kigger bredt på analyse og nyedsbilledet, så rederier med en høj andel af Capesize-skibe, som er miljøvenlige og med en passende eksponering mod spot, uden at det bliver hasarderet, synes jeg ser spændende ud alt andet lige.
Denne artikel er tidligere blevet linket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fik google til at samle den i hovedpunkter for hurtigere forståelse, når nu hele markedet for bulk, er så spændende, som netop nu.
Det er et omfattende dokument. Her er de vigtigste hovedpunkter i resume-form:
Udsigt for Capesize Tørlastfragt i 2026
Rapporten peger på, at Capesize-segmentet er et topvalg for 2026 på grund af en gunstig balance mellem udbud og efterspørgsel.
1. Udbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skibe er beskyttet mod overudbud:
Lav Nettovækst i Flåden: Den forventede nettovækst i Capesize-flåden i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vækstrate blandt alle tørlastsegmenter og fortsætter en lang periode med lav vækst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skibe (især de ældre, non-eco) til at sænke hastigheden. Dette reducerer flådens samlede transportkapacitet og øger efterspørgslen efter flere skibe.
Ældre Flåde: En stor andel (28%) af flåden rammer 15-års-mærket (eller ældre), hvor skibsbelægningen falder, da befragtere foretrækker yngre tonnage, hvilket yderligere begrænser det effektive udbud.
Ordrebogen: Ordrer, der placeres i øjeblikket, har lange leveringstider (2028 og frem), hvilket sikrer, at udbuddet forbliver stramt på kort til mellemlang sigt.
2. Efterspørgselsside (Cargo Mile Demand)
Efterspørgslen efter fragtmil (tonne-mile demand) forventes at overgå nettovæksten i flåden, primært drevet af længere sejladser:
Simandou-projektet (Guinea): Dette er den største driver. Starten på jernmalmseksport fra Guinea, som har meget lange fragtruter til Kina (næsten lige så lange som fra Brasilien), forventes at øge den globale fragtmilefterspørgsel med ca. 5% årligt i 2026 og 2027.
Implikation: Der vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skibe for at imødekomme denne nye eksport, hvilket er tæt på at absorbere hele den nuværende ordrebog.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm af høj kvalitet) forventes at fortrænge kortdistance-eksport fra Australien, hvilket yderligere forlænger gennemsnitsruten for jernmalm.
Bauxit: Voksende langdistancehandel med bauxit (til aluminium) fra Guinea bidrager også betydeligt til efterspørgslen efter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm af højere kvalitet understøtter den fortsatte efterspørgsel.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme udbudssituation kombineret med en markant stigning i efterspørgslen efter fragtmil peger på et skibsunderskud og dermed et stærkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes at føre til stærkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør have en positiv indvirkning på aktiekurserne for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selvom den samlede tørlastflåde har højere vækst, er det de mindre segmenter (Panamax/Supramax), der oplever det største pres fra levering af nye skibe. Capesize er strukturelt bedre positioneret.
Det bliver efter al sandsynlighed også min plan.
Cashflow, udbytter og tålmodighed.....
1
Se 1 svar
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Nyheder og Analyser
Nyheder & Pressemeddelelse
Analyser
i går kl. 12:45
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Approval issuance of shares
i går kl. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for November 2025
28 nov. 15:35
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversions to fixed rate time charters for four vessels
14 nov. 14:56
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
14 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
14 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
10 nov. 11:24
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
6 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) Announces its Preliminary Results for the Three and Nine Months Ended September 30, 2025
6 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for October 2025
3 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Invitation to Third Quarter 2025 Conference Call
17 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
17 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
8 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for September 2025
26 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
24 sep. 09:07
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
23 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
15 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
15 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
5 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for August 2025
27 aug. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charters for two vessels
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Relaterede Produkter
Bull & Bear
2025 Q3-regnskab
30 dage siden14 min
0,7062 NOK/aktie
Seneste udbytte
4,66 %Direkte afkast
Vis
Nyheder og Analyser
Nyheder & Pressemeddelelse
Analyser
i går kl. 12:45
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Approval issuance of shares
i går kl. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for November 2025
28 nov. 15:35
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversions to fixed rate time charters for four vessels
14 nov. 14:56
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
14 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
14 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
10 nov. 11:24
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
6 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) Announces its Preliminary Results for the Three and Nine Months Ended September 30, 2025
6 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for October 2025
3 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Invitation to Third Quarter 2025 Conference Call
17 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
17 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
8 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for September 2025
26 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
24 sep. 09:07
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
23 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
15 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
15 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
5 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for August 2025
27 aug. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charters for two vessels
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
10 cent i udbytte for november - de kunne let have kørt 12 cent men holder tydeligvis tilbage for at have udbyttekapacitet gennem Q1 som ofte er det svageste.
Capesize-segmentet i bulk forventes at klare sig godt i 2026, som det ser ud hvis man kigger bredt på analyse og nyedsbilledet, så rederier med en høj andel af Capesize-skibe, som er miljøvenlige og med en passende eksponering mod spot, uden at det bliver hasarderet, synes jeg ser spændende ud alt andet lige.
Denne artikel er tidligere blevet linket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fik google til at samle den i hovedpunkter for hurtigere forståelse, når nu hele markedet for bulk, er så spændende, som netop nu.
Det er et omfattende dokument. Her er de vigtigste hovedpunkter i resume-form:
Udsigt for Capesize Tørlastfragt i 2026
Rapporten peger på, at Capesize-segmentet er et topvalg for 2026 på grund af en gunstig balance mellem udbud og efterspørgsel.
1. Udbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skibe er beskyttet mod overudbud:
Lav Nettovækst i Flåden: Den forventede nettovækst i Capesize-flåden i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vækstrate blandt alle tørlastsegmenter og fortsætter en lang periode med lav vækst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skibe (især de ældre, non-eco) til at sænke hastigheden. Dette reducerer flådens samlede transportkapacitet og øger efterspørgslen efter flere skibe.
Ældre Flåde: En stor andel (28%) af flåden rammer 15-års-mærket (eller ældre), hvor skibsbelægningen falder, da befragtere foretrækker yngre tonnage, hvilket yderligere begrænser det effektive udbud.
Ordrebogen: Ordrer, der placeres i øjeblikket, har lange leveringstider (2028 og frem), hvilket sikrer, at udbuddet forbliver stramt på kort til mellemlang sigt.
2. Efterspørgselsside (Cargo Mile Demand)
Efterspørgslen efter fragtmil (tonne-mile demand) forventes at overgå nettovæksten i flåden, primært drevet af længere sejladser:
Simandou-projektet (Guinea): Dette er den største driver. Starten på jernmalmseksport fra Guinea, som har meget lange fragtruter til Kina (næsten lige så lange som fra Brasilien), forventes at øge den globale fragtmilefterspørgsel med ca. 5% årligt i 2026 og 2027.
Implikation: Der vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skibe for at imødekomme denne nye eksport, hvilket er tæt på at absorbere hele den nuværende ordrebog.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm af høj kvalitet) forventes at fortrænge kortdistance-eksport fra Australien, hvilket yderligere forlænger gennemsnitsruten for jernmalm.
Bauxit: Voksende langdistancehandel med bauxit (til aluminium) fra Guinea bidrager også betydeligt til efterspørgslen efter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm af højere kvalitet understøtter den fortsatte efterspørgsel.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme udbudssituation kombineret med en markant stigning i efterspørgslen efter fragtmil peger på et skibsunderskud og dermed et stærkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes at føre til stærkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør have en positiv indvirkning på aktiekurserne for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selvom den samlede tørlastflåde har højere vækst, er det de mindre segmenter (Panamax/Supramax), der oplever det største pres fra levering af nye skibe. Capesize er strukturelt bedre positioneret.
Det bliver efter al sandsynlighed også min plan.
Cashflow, udbytter og tålmodighed.....
1
Se 1 svar
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Oslo Børs
Antal
Køb
107
92,5
Sælg
Antal
98,8
900
Seneste handel
Vis flere
Tid
Pris
Antal
Købere
Sælgere
95,4
3.337
-
-
95,4
518
-
-
95,4
83
-
-
95,4
319
-
-
95,4
29
-
-
Højest
98,9
VWAP
-
Lavest
94,9
OmsætningAntal
23 239.863
VWAP
-
Højest
98,9
Lavest
94,9
OmsætningAntal
23 239.863
Risikoinformation vedrørende aktiehandel
Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Corporate Actions
Se alle
Næste begivenhed
2025 Q4-regnskab
25. mar. 2026
Tidligere begivenheder
2025 Q3-regnskab
6. nov.
2025 Q2-regnskab
8. aug.
2025 Q1-regnskab
22. maj
2024 Q4-regnskab
20. feb.
2024 Q3-regnskab
7. nov. 2024
Data hentes fra Quartr, FactSet
Relaterede Produkter
Bull & Bear
0,7062 NOK/aktie
Seneste udbytte
4,66 %Direkte afkast
Vis
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
10 cent i udbytte for november - de kunne let have kørt 12 cent men holder tydeligvis tilbage for at have udbyttekapacitet gennem Q1 som ofte er det svageste.
Capesize-segmentet i bulk forventes at klare sig godt i 2026, som det ser ud hvis man kigger bredt på analyse og nyedsbilledet, så rederier med en høj andel af Capesize-skibe, som er miljøvenlige og med en passende eksponering mod spot, uden at det bliver hasarderet, synes jeg ser spændende ud alt andet lige.
Denne artikel er tidligere blevet linket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fik google til at samle den i hovedpunkter for hurtigere forståelse, når nu hele markedet for bulk, er så spændende, som netop nu.
Det er et omfattende dokument. Her er de vigtigste hovedpunkter i resume-form:
Udsigt for Capesize Tørlastfragt i 2026
Rapporten peger på, at Capesize-segmentet er et topvalg for 2026 på grund af en gunstig balance mellem udbud og efterspørgsel.
1. Udbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skibe er beskyttet mod overudbud:
Lav Nettovækst i Flåden: Den forventede nettovækst i Capesize-flåden i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vækstrate blandt alle tørlastsegmenter og fortsætter en lang periode med lav vækst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skibe (især de ældre, non-eco) til at sænke hastigheden. Dette reducerer flådens samlede transportkapacitet og øger efterspørgslen efter flere skibe.
Ældre Flåde: En stor andel (28%) af flåden rammer 15-års-mærket (eller ældre), hvor skibsbelægningen falder, da befragtere foretrækker yngre tonnage, hvilket yderligere begrænser det effektive udbud.
Ordrebogen: Ordrer, der placeres i øjeblikket, har lange leveringstider (2028 og frem), hvilket sikrer, at udbuddet forbliver stramt på kort til mellemlang sigt.
2. Efterspørgselsside (Cargo Mile Demand)
Efterspørgslen efter fragtmil (tonne-mile demand) forventes at overgå nettovæksten i flåden, primært drevet af længere sejladser:
Simandou-projektet (Guinea): Dette er den største driver. Starten på jernmalmseksport fra Guinea, som har meget lange fragtruter til Kina (næsten lige så lange som fra Brasilien), forventes at øge den globale fragtmilefterspørgsel med ca. 5% årligt i 2026 og 2027.
Implikation: Der vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skibe for at imødekomme denne nye eksport, hvilket er tæt på at absorbere hele den nuværende ordrebog.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm af høj kvalitet) forventes at fortrænge kortdistance-eksport fra Australien, hvilket yderligere forlænger gennemsnitsruten for jernmalm.
Bauxit: Voksende langdistancehandel med bauxit (til aluminium) fra Guinea bidrager også betydeligt til efterspørgslen efter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm af højere kvalitet understøtter den fortsatte efterspørgsel.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme udbudssituation kombineret med en markant stigning i efterspørgslen efter fragtmil peger på et skibsunderskud og dermed et stærkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes at føre til stærkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør have en positiv indvirkning på aktiekurserne for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selvom den samlede tørlastflåde har højere vækst, er det de mindre segmenter (Panamax/Supramax), der oplever det største pres fra levering af nye skibe. Capesize er strukturelt bedre positioneret.
Det bliver efter al sandsynlighed også min plan.
Cashflow, udbytter og tålmodighed.....
1
Se 1 svar
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Oslo Børs
Antal
Køb
107
92,5
Sælg
Antal
98,8
900
Seneste handel
Vis flere
Tid
Pris
Antal
Købere
Sælgere
95,4
3.337
-
-
95,4
518
-
-
95,4
83
-
-
95,4
319
-
-
95,4
29
-
-
Højest
98,9
VWAP
-
Lavest
94,9
OmsætningAntal
23 239.863
VWAP
-
Højest
98,9
Lavest
94,9
OmsætningAntal
23 239.863
Risikoinformation vedrørende aktiehandel
Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.