Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Capesize-segmentet i bulk forventes at klare sig godt i 2026, som det ser ud hvis man kigger bredt på analyse og nyedsbilledet, så rederier med en høj andel af Capesize-skibe, som er miljøvenlige og med en passende eksponering mod spot, uden at det bliver hasarderet, synes jeg ser spændende ud alt andet lige.
Denne artikel er tidligere blevet linket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fik google til at samle den i hovedpunkter for hurtigere forståelse, når nu hele markedet for bulk, er så spændende, som netop nu.
Det er et omfattende dokument. Her er de vigtigste hovedpunkter i resume-form:
Udsigt for Capesize Tørlastfragt i 2026
Rapporten peger på, at Capesize-segmentet er et topvalg for 2026 på grund af en gunstig balance mellem udbud og efterspørgsel.
1. Udbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skibe er beskyttet mod overudbud:
Lav Nettovækst i Flåden: Den forventede nettovækst i Capesize-flåden i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vækstrate blandt alle tørlastsegmenter og fortsætter en lang periode med lav vækst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skibe (især de ældre, non-eco) til at sænke hastigheden. Dette reducerer flådens samlede transportkapacitet og øger efterspørgslen efter flere skibe.
Ældre Flåde: En stor andel (28%) af flåden rammer 15-års-mærket (eller ældre), hvor skibsbelægningen falder, da befragtere foretrækker yngre tonnage, hvilket yderligere begrænser det effektive udbud.
Ordrebogen: Ordrer, der placeres i øjeblikket, har lange leveringstider (2028 og frem), hvilket sikrer, at udbuddet forbliver stramt på kort til mellemlang sigt.
2. Efterspørgselsside (Cargo Mile Demand)
Efterspørgslen efter fragtmil (tonne-mile demand) forventes at overgå nettovæksten i flåden, primært drevet af længere sejladser:
Simandou-projektet (Guinea): Dette er den største driver. Starten på jernmalmseksport fra Guinea, som har meget lange fragtruter til Kina (næsten lige så lange som fra Brasilien), forventes at øge den globale fragtmilefterspørgsel med ca. 5% årligt i 2026 og 2027.
Implikation: Der vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skibe for at imødekomme denne nye eksport, hvilket er tæt på at absorbere hele den nuværende ordrebog.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm af høj kvalitet) forventes at fortrænge kortdistance-eksport fra Australien, hvilket yderligere forlænger gennemsnitsruten for jernmalm.
Bauxit: Voksende langdistancehandel med bauxit (til aluminium) fra Guinea bidrager også betydeligt til efterspørgslen efter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm af højere kvalitet understøtter den fortsatte efterspørgsel.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme udbudssituation kombineret med en markant stigning i efterspørgslen efter fragtmil peger på et skibsunderskud og dermed et stærkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes at føre til stærkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør have en positiv indvirkning på aktiekurserne for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selvom den samlede tørlastflåde har højere vækst, er det de mindre segmenter (Panamax/Supramax), der oplever det største pres fra levering af nye skibe. Capesize er strukturelt bedre positioneret.
Hvis MTD ender på 38000, så indikerer det vel et udbytte for december (betales ud i januar) på ca 1,6 NOK pr aktie. Fastrenterne trækker udbyttet ned.
Dagens MTD på ca 41000 giver ca 1,75 NOK. Lander MTD tæt på dagens BCI (44000) så er vi tæt på 2 NOK. (Alt er ca-tal for scruvbber/LNG præmie er blandt andet ukendt. Det kan også hænde at udbytteandelen af FCF afviger fra 100 pst i enkeltmåneder).
i dag kl. 08:09 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Bestyrelsen i Himalaya Shipping har besluttet et udbytte på 0,10 dollar pr. aktie for november.
Det fremgår af en meddelelse fredag.
Selskabet havde en gennemsnitlig brutto tidscertepartiekvivalentindtjening (TCE) på omkring 40.300 dollar pr. dag i november, inklusive scrubber-fordele på 12 skibe på omkring 1.600 dollar pr. dag.
Selskabets seks skibe på faste tidscertepartier havde en gennemsnitlig indtjening på omkring 37.800 dollar pr. dag brutto, inklusive scrubber-fordele, mens selskabets seks skibe på indekskoblede tidscertepartier havde en gennemsnitlig indtjening på omkring 42.800 dollar pr. dag brutto, inklusive scrubber-indtægter.
Baltic Capesize 5TC-indeksen var i gennemsnit 28.732 dollar i november.
Nu solgte jeg min lille post i Himalaya. Den er steget 79 % i år, og da den steg så meget som 5 % i dag, valgte jeg at tage gevinst. Måske dumt, den giver sandsynligvis over 10 % udbytte næste år. Måske køber jeg den tilbage, hvis den falder 5 - 10 %. Den kommer nok med et godt udbytte i december.
Jeg solgte også, i 3 omgange fra 88-93, omkring 40%. Håbet er at købe mig ind i Januar/Februar, men er noget tvivlsom til at vi får se niveauer under 90, da de har faste rater på skibe.
1
Vis 5 kommentarer
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Nyheder og Analyser
Nyheder & Pressemeddelelse
Analyser
i dag kl. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for November 2025
28 nov. 15:35
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversions to fixed rate time charters for four vessels
14 nov. 14:56
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
14 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
14 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
10 nov. 11:24
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
6 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) Announces its Preliminary Results for the Three and Nine Months Ended September 30, 2025
6 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for October 2025
3 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Invitation to Third Quarter 2025 Conference Call
17 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
17 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
8 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for September 2025
26 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
24 sep. 09:07
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
23 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
15 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
15 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
5 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for August 2025
27 aug. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charters for two vessels
18 aug. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.04 today on Euronext
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Relaterede Produkter
Bull & Bear
2025 Q3-regnskab
29 dage siden14 min
0,7062 NOK/aktie
Seneste udbytte
4,66 %Direkte afkast
Vis
Nyheder og Analyser
Nyheder & Pressemeddelelse
Analyser
i dag kl. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for November 2025
28 nov. 15:35
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversions to fixed rate time charters for four vessels
14 nov. 14:56
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
14 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
14 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.07 today on Euronext
10 nov. 11:24
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
6 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) Announces its Preliminary Results for the Three and Nine Months Ended September 30, 2025
6 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for October 2025
3 nov. 07:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Invitation to Third Quarter 2025 Conference Call
17 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
17 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
8 okt. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for September 2025
26 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
24 sep. 09:07
∙
Aktienyheder
HSHP: Financial calendar
23 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charter for one vessel
15 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
15 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.10 today on Euronext
5 sep. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Commercial Update and Key Information Relating to the Cash Distribution for August 2025
27 aug. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) – Conversion to fixed rate time charters for two vessels
18 aug. 06:00
∙
Pressemeddelelse
Himalaya Shipping Ltd. (HSHP) - Ex cash distribution US$0.04 today on Euronext
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Capesize-segmentet i bulk forventes at klare sig godt i 2026, som det ser ud hvis man kigger bredt på analyse og nyedsbilledet, så rederier med en høj andel af Capesize-skibe, som er miljøvenlige og med en passende eksponering mod spot, uden at det bliver hasarderet, synes jeg ser spændende ud alt andet lige.
Denne artikel er tidligere blevet linket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fik google til at samle den i hovedpunkter for hurtigere forståelse, når nu hele markedet for bulk, er så spændende, som netop nu.
Det er et omfattende dokument. Her er de vigtigste hovedpunkter i resume-form:
Udsigt for Capesize Tørlastfragt i 2026
Rapporten peger på, at Capesize-segmentet er et topvalg for 2026 på grund af en gunstig balance mellem udbud og efterspørgsel.
1. Udbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skibe er beskyttet mod overudbud:
Lav Nettovækst i Flåden: Den forventede nettovækst i Capesize-flåden i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vækstrate blandt alle tørlastsegmenter og fortsætter en lang periode med lav vækst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skibe (især de ældre, non-eco) til at sænke hastigheden. Dette reducerer flådens samlede transportkapacitet og øger efterspørgslen efter flere skibe.
Ældre Flåde: En stor andel (28%) af flåden rammer 15-års-mærket (eller ældre), hvor skibsbelægningen falder, da befragtere foretrækker yngre tonnage, hvilket yderligere begrænser det effektive udbud.
Ordrebogen: Ordrer, der placeres i øjeblikket, har lange leveringstider (2028 og frem), hvilket sikrer, at udbuddet forbliver stramt på kort til mellemlang sigt.
2. Efterspørgselsside (Cargo Mile Demand)
Efterspørgslen efter fragtmil (tonne-mile demand) forventes at overgå nettovæksten i flåden, primært drevet af længere sejladser:
Simandou-projektet (Guinea): Dette er den største driver. Starten på jernmalmseksport fra Guinea, som har meget lange fragtruter til Kina (næsten lige så lange som fra Brasilien), forventes at øge den globale fragtmilefterspørgsel med ca. 5% årligt i 2026 og 2027.
Implikation: Der vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skibe for at imødekomme denne nye eksport, hvilket er tæt på at absorbere hele den nuværende ordrebog.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm af høj kvalitet) forventes at fortrænge kortdistance-eksport fra Australien, hvilket yderligere forlænger gennemsnitsruten for jernmalm.
Bauxit: Voksende langdistancehandel med bauxit (til aluminium) fra Guinea bidrager også betydeligt til efterspørgslen efter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm af højere kvalitet understøtter den fortsatte efterspørgsel.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme udbudssituation kombineret med en markant stigning i efterspørgslen efter fragtmil peger på et skibsunderskud og dermed et stærkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes at føre til stærkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør have en positiv indvirkning på aktiekurserne for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selvom den samlede tørlastflåde har højere vækst, er det de mindre segmenter (Panamax/Supramax), der oplever det største pres fra levering af nye skibe. Capesize er strukturelt bedre positioneret.
Hvis MTD ender på 38000, så indikerer det vel et udbytte for december (betales ud i januar) på ca 1,6 NOK pr aktie. Fastrenterne trækker udbyttet ned.
Dagens MTD på ca 41000 giver ca 1,75 NOK. Lander MTD tæt på dagens BCI (44000) så er vi tæt på 2 NOK. (Alt er ca-tal for scruvbber/LNG præmie er blandt andet ukendt. Det kan også hænde at udbytteandelen af FCF afviger fra 100 pst i enkeltmåneder).
i dag kl. 08:09 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Bestyrelsen i Himalaya Shipping har besluttet et udbytte på 0,10 dollar pr. aktie for november.
Det fremgår af en meddelelse fredag.
Selskabet havde en gennemsnitlig brutto tidscertepartiekvivalentindtjening (TCE) på omkring 40.300 dollar pr. dag i november, inklusive scrubber-fordele på 12 skibe på omkring 1.600 dollar pr. dag.
Selskabets seks skibe på faste tidscertepartier havde en gennemsnitlig indtjening på omkring 37.800 dollar pr. dag brutto, inklusive scrubber-fordele, mens selskabets seks skibe på indekskoblede tidscertepartier havde en gennemsnitlig indtjening på omkring 42.800 dollar pr. dag brutto, inklusive scrubber-indtægter.
Baltic Capesize 5TC-indeksen var i gennemsnit 28.732 dollar i november.
Nu solgte jeg min lille post i Himalaya. Den er steget 79 % i år, og da den steg så meget som 5 % i dag, valgte jeg at tage gevinst. Måske dumt, den giver sandsynligvis over 10 % udbytte næste år. Måske køber jeg den tilbage, hvis den falder 5 - 10 %. Den kommer nok med et godt udbytte i december.
Jeg solgte også, i 3 omgange fra 88-93, omkring 40%. Håbet er at købe mig ind i Januar/Februar, men er noget tvivlsom til at vi får se niveauer under 90, da de har faste rater på skibe.
1
Vis 5 kommentarer
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Oslo Børs
Antal
Køb
1.060
95,8
Sælg
Antal
96
373
Seneste handel
Vis flere
Tid
Pris
Antal
Købere
Sælgere
95,8
243
-
-
95,7
16
-
-
95,7
200
-
-
95,7
200
-
-
95,7
410
-
-
Højest
98,9
VWAP
-
Lavest
95,1
OmsætningAntal
13,7 143.029
VWAP
-
Højest
98,9
Lavest
95,1
OmsætningAntal
13,7 143.029
Risikoinformation vedrørende aktiehandel
Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Corporate Actions
Se alle
Næste begivenhed
2025 Q4-regnskab
25. mar. 2026
Tidligere begivenheder
2025 Q3-regnskab
6. nov.
2025 Q2-regnskab
8. aug.
2025 Q1-regnskab
22. maj
2024 Q4-regnskab
20. feb.
2024 Q3-regnskab
7. nov. 2024
Data hentes fra FactSet, Quartr
Relaterede Produkter
Bull & Bear
0,7062 NOK/aktie
Seneste udbytte
4,66 %Direkte afkast
Vis
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Capesize-segmentet i bulk forventes at klare sig godt i 2026, som det ser ud hvis man kigger bredt på analyse og nyedsbilledet, så rederier med en høj andel af Capesize-skibe, som er miljøvenlige og med en passende eksponering mod spot, uden at det bliver hasarderet, synes jeg ser spændende ud alt andet lige.
Denne artikel er tidligere blevet linket her, så vidt jeg husker, men den er lang....
https://seekingalpha.com/article/4842278-why-dry-bulk-is-a-top-pick-in-2026
Fik google til at samle den i hovedpunkter for hurtigere forståelse, når nu hele markedet for bulk, er så spændende, som netop nu.
Det er et omfattende dokument. Her er de vigtigste hovedpunkter i resume-form:
Udsigt for Capesize Tørlastfragt i 2026
Rapporten peger på, at Capesize-segmentet er et topvalg for 2026 på grund af en gunstig balance mellem udbud og efterspørgsel.
1. Udbudsside (Fleet Supply)
Markedet for Capesize-skibe er beskyttet mod overudbud:
Lav Nettovækst i Flåden: Den forventede nettovækst i Capesize-flåden i 2026 er lav (kun 2,2%), hvilket er den laveste vækstrate blandt alle tørlastsegmenter og fortsætter en lang periode med lav vækst.
IMO-Reguleringer (CII): Miljøkrav tvinger skibe (især de ældre, non-eco) til at sænke hastigheden. Dette reducerer flådens samlede transportkapacitet og øger efterspørgslen efter flere skibe.
Ældre Flåde: En stor andel (28%) af flåden rammer 15-års-mærket (eller ældre), hvor skibsbelægningen falder, da befragtere foretrækker yngre tonnage, hvilket yderligere begrænser det effektive udbud.
Ordrebogen: Ordrer, der placeres i øjeblikket, har lange leveringstider (2028 og frem), hvilket sikrer, at udbuddet forbliver stramt på kort til mellemlang sigt.
2. Efterspørgselsside (Cargo Mile Demand)
Efterspørgslen efter fragtmil (tonne-mile demand) forventes at overgå nettovæksten i flåden, primært drevet af længere sejladser:
Simandou-projektet (Guinea): Dette er den største driver. Starten på jernmalmseksport fra Guinea, som har meget lange fragtruter til Kina (næsten lige så lange som fra Brasilien), forventes at øge den globale fragtmilefterspørgsel med ca. 5% årligt i 2026 og 2027.
Implikation: Der vil være behov for cirka 170 ekstra Capesize-skibe for at imødekomme denne nye eksport, hvilket er tæt på at absorbere hele den nuværende ordrebog.
Handelsmønstre: Guineas eksport (jernmalm af høj kvalitet) forventes at fortrænge kortdistance-eksport fra Australien, hvilket yderligere forlænger gennemsnitsruten for jernmalm.
Bauxit: Voksende langdistancehandel med bauxit (til aluminium) fra Guinea bidrager også betydeligt til efterspørgslen efter Capesize.
Kina: Forbedrede stålmarginer og Kinas fokus på jernmalm af højere kvalitet understøtter den fortsatte efterspørgsel.
3. Konklusion for Markedsforhold
Strammere Marked: Den stramme udbudssituation kombineret med en markant stigning i efterspørgslen efter fragtmil peger på et skibsunderskud og dermed et stærkt stigende marked.
Forventede Rater: Dette forventes at føre til stærkere spot- og charterrater i 2026, hvilket bør have en positiv indvirkning på aktiekurserne for Capesize-rederier.
Kontrast til andre segmenter: Selvom den samlede tørlastflåde har højere vækst, er det de mindre segmenter (Panamax/Supramax), der oplever det største pres fra levering af nye skibe. Capesize er strukturelt bedre positioneret.
Hvis MTD ender på 38000, så indikerer det vel et udbytte for december (betales ud i januar) på ca 1,6 NOK pr aktie. Fastrenterne trækker udbyttet ned.
Dagens MTD på ca 41000 giver ca 1,75 NOK. Lander MTD tæt på dagens BCI (44000) så er vi tæt på 2 NOK. (Alt er ca-tal for scruvbber/LNG præmie er blandt andet ukendt. Det kan også hænde at udbytteandelen af FCF afviger fra 100 pst i enkeltmåneder).
i dag kl. 08:09 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Bestyrelsen i Himalaya Shipping har besluttet et udbytte på 0,10 dollar pr. aktie for november.
Det fremgår af en meddelelse fredag.
Selskabet havde en gennemsnitlig brutto tidscertepartiekvivalentindtjening (TCE) på omkring 40.300 dollar pr. dag i november, inklusive scrubber-fordele på 12 skibe på omkring 1.600 dollar pr. dag.
Selskabets seks skibe på faste tidscertepartier havde en gennemsnitlig indtjening på omkring 37.800 dollar pr. dag brutto, inklusive scrubber-fordele, mens selskabets seks skibe på indekskoblede tidscertepartier havde en gennemsnitlig indtjening på omkring 42.800 dollar pr. dag brutto, inklusive scrubber-indtægter.
Baltic Capesize 5TC-indeksen var i gennemsnit 28.732 dollar i november.
Nu solgte jeg min lille post i Himalaya. Den er steget 79 % i år, og da den steg så meget som 5 % i dag, valgte jeg at tage gevinst. Måske dumt, den giver sandsynligvis over 10 % udbytte næste år. Måske køber jeg den tilbage, hvis den falder 5 - 10 %. Den kommer nok med et godt udbytte i december.
Jeg solgte også, i 3 omgange fra 88-93, omkring 40%. Håbet er at købe mig ind i Januar/Februar, men er noget tvivlsom til at vi får se niveauer under 90, da de har faste rater på skibe.
1
Vis 5 kommentarer
Vis flere
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Oslo Børs
Antal
Køb
1.060
95,8
Sælg
Antal
96
373
Seneste handel
Vis flere
Tid
Pris
Antal
Købere
Sælgere
95,8
243
-
-
95,7
16
-
-
95,7
200
-
-
95,7
200
-
-
95,7
410
-
-
Højest
98,9
VWAP
-
Lavest
95,1
OmsætningAntal
13,7 143.029
VWAP
-
Højest
98,9
Lavest
95,1
OmsætningAntal
13,7 143.029
Risikoinformation vedrørende aktiehandel
Husk på, at en investeret opsparing kan gå både op og ned i værdi. Selvom opsparing i aktier historisk set har givet gode langsigtede afkast, er det ingen garanti for fremtidige afkast. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.