Spring til hovedindhold

Hvordan analyserer du aktier?

Det skal være sjovt og spændende at lave sin egen aktieanalyse. Det kan i mange tilfælde være en fordel, hvis du er din egen ekspert – og så vil du føle en endnu større glæde, hvis du rammer plet med aktiekøbene!

To typer af aktieanalyser

Fundamental analyse (FA)

Fundamental analyse kaldes også aktieanalyse eller virksomhedsanalyse. For at forudsige virksomhedens fremtidige udvikling ser du blandt andet på dens rapporterede fortjeneste og salg. En fundamental analyse evaluerer altså en virksomheds økonomiske resultater og de nøgletal der udarbejdes i forbindelse med en virksomhedsanalyse

Generelt er en teknisk analyse mest relevant på kort sigt, mens en fundamental analyse er mest relevant på længere sigt.

Teknisk analyse (TA)

Den tekniske analyse fokuserer på den historiske kursudvikling for aktier. Formålet med analysen er at forudsige den fremtidige udvikling. Hypotesen er, at markederne handler rationelt, hvilket skaber visse mønstre, der muliggør prognoser.

En teknisk analyse forsøger at opfange mønstrene på aktiemarkederne. Imellem kvartalsrapporterne sker der normalt ikke noget fundamentalt nyt i en virksomhed, men alligevel står aktiekursen sjældent stille. Kursen bevæger sig hver dag og afspejler købere samt sælgeres kollektive mening om aktiekursen.

Hvis du er blevet mere nysgerrig på teknisk analyse, så kan du få mere information her.

Et eksempel på aktieanalyse

Trin 1 – definer dit aktieunivers

For en dansk investor kan det være lettest at starte med danske virksomheder – i hvert fald hvis du føler, at du kender det danske marked bedst. Her får du alligevel ofte en indirekte international eksponering, fordi nogle danske virksomheder også har salg i udlandet.

Hvis du allerede føler dig fortrolig med det danske marked – og ønsker mere risikospredning eller virksomheder, som vi ikke har i Danmark – kan det være på tide at købe en virksomhed i udlandet.

Trin 2 – Vurder virksomheden

Ejere, bestyrelse og ledelse spiller også en stor rolle i analysen. Personer med en tidligere succesrig karriere og forretning giver en vis sikkerhed i, at det er kompetente personer, som tager afgørelserne i den virksomhed, som du eventuelt køber. Det er nemlig mennesker, der driver væksten, og det er væksten, som skaber aktieafkastet.

Derudover skal du forholde dig til, om virksomheden for eksempel er et kendt mærke, som mange bruger, eller om det er en relativ ukendt virksomhed? Det kan selvfølgelig være svært at få en nøjagtig idé om, hvor populær og anerkendt en virksomhed er – men hvis du researcher og får en fornemmelse, kan det hjælpe dig med at finde virksomheder, som har tilfredse kunder og derfor også en tendens til at få succes på lang sigt.

Tænk også over, hvor hurtigt virksomhederne kan vokse. Her giver virksomhedens historie en god indikation i forhold til den fremtidige indtjeningskapacitet. Det er samtidig vigtigt at få styr på, om virksomheden vokser organisk eller gennem opkøb af eksisterende eller nye kunder. Det giver gode indikationer på, hvordan markedet udvikler sig, og hvor konkurrencedygtig virksomheden er på det marked, hvor den opererer.

Derudover er det vigtigt at vide, hvad rentabiliteten for branchen er i gennemsnit, og hvordan din virksomhed står i den konkurrence. Afhængig af resultaterne vil der sandsynligvis være en tvetydighed i forhold til, hvordan virksomheden udemærker sig inden for visse positive og negative områder. Dertil er det vigtigt at prøve at finde ud af, hvad dette skyldes, og om der er plads til forbedringer.

Et par tips til ting, som du bør holde styr på

Som ejer af en virksomhedsaktie skal du altid holde øje med kommende rapporter, kapitalmarkedsdage og præsentationer, da de kan indeholde værdifuld information.

Vær’ også opmærksom på analytikernes opfattelse af virksomheden. Analyser skal du altid tage med et gran salt – i hvert fald så længe du kender din egen investeringshorisont og risiko. Men det er ofte muligt at finde nyttige og værdifulde oplysninger i en analyse, som andre har lavet.

Du skal også vide, at makrostatistik påvirker markedet i vid udstrækning. For eksempel jobantallet i USA. Sådan et tal kan have en direkte indvirkning på aktiemarkedets priser.

Vigtige faktorer for en aktieanalyse

Når du analyserer, skal du altid være i stand til at kunne svare på følgende spørgsmål:

  • Hvad foretager virksomheden sig?
  • Hvordan ser forretningsmodellen ud?
  • Hvilken branche er virksomheden i?
  • Hvordan ser fremtiden for branchen ud? Er branchen i vækst, moden eller faldende?