Spring til hovedindhold
Den browser, du anvender, understøttes ikke længere. Klik her for at se, hvilke browsere vi understøtter og anbefaler.

Kundesikkerhed.

Information om svindel.

Svindel bliver stadig mere udbredt i samfundet. Også Nordnets kunder risikerer at blive udsat for svindel eller forsøg herpå.


Sådan beskytter du dig mod svindel.

Der er flere ting, du kan være opmærksom på for at undgå at blive udsat.

  • Vær mistænksom over for uventede opkald.
    Hvis nogen ringer til dig, og du er i tvivl om, hvorvidt personen virkelig er den, han eller hun udgiver sig for at være – læg på med det samme. Det kan være en svindler. Det gælder også, hvis personen påstår at ringe fra Nordnet.

  • Udlevér aldrig MitID eller adgangskoder.
    Identificér dig aldrig med MitID, og giv aldrig dine adgangskoder videre, hvis nogen beder dig om det. Nordnet – eller andre banker og myndigheder – vil aldrig kontakte dig for at bede om disse oplysninger eller opfordre dig til at logge ind.

  • Vær forsigtig med links og e-mails.
    Udlevér aldrig personlige oplysninger og klik ikke på links i e-mails eller sms’er, medmindre du er helt sikker på, hvem afsenderen er. Husk, at svindlere ofte kan få afsenderen til at se ud som om, det er din bank. Bemærk, at forsøg på kontakt også kan ske via falske sms’er, e-mails eller sociale medier.

  • Undgå hurtige investeringer med lovet høj afkast.
    Der findes svindelnumre, hvor du lokkes til at investere i værdipapirer uden reel værdi – såkaldte investeringssvindel. Ofte begynder det med en annonce eller et telefonopkald fra en svindler, hvor du tilbydes en hurtig investering med højt afkast. Vær altid kritisk over for denne type tilbud – lyder det for godt til at være sandt, er det som regel også tilfældet.

  • Vær kritisk over for reklamer med kendte personer på sociale medier.
    Vær skeptisk og vurder kritisk, når du ser videoer på Facebook eller andre sociale medier, hvor kendte personer reklamerer for investeringsmuligheder. Sandsynligheden er stor for, at disse videoer er skabt med AI og dermed falske – såkaldte deepfakes. Vores klare anbefaling er, at du ikke klikker på links i forbindelse med sådanne videoer eller på anden måde interagerer med indholdet.

  • Pas på kærlighedssvindel.
    Kærlighedssvindel er, når en svindler opbygger en relation til en person på afstand, f.eks. via sociale medier eller datingapps, for derefter at bede om penge. Svindleren kan opdigte en troværdig historie – f.eks. at de har brug for penge til en akut operation, til at betale en gæld eller til at rejse og mødes med dig. De kan være meget dygtige til at manipulere og skabe en følelse af ægte interesse for at indlede et forhold.


Er du i tvivl om, hvorvidt en person, der kontakter dig, eller som medvirker i en video eller andet indhold på sociale medier, reelt repræsenterer Nordnet, så kontakt vores kundeservice på telefon 70 20 66 85 for at dobbelttjekke.


Hvis du har mistanke om svindel.

Har du mistanke om, at du er blevet udsat for svindel, er det vigtigt, at du kontakter os hurtigst muligt. Da svindleren kan have fået adgang til din konto, er det altid bedst at ringe til os. Sørg for at bruge Nordnets korrekte telefonnummer: 70 20 66 85.

Tror du, at nogen har fået adgang til dit MitID, skal du også kontakte den bank, der har udstedt det, så de kan spærre det for videre brug.

Du kan desuden kontakte politiet for hjælp til at oprette en politianmeldelse.