Bedst som investorerne håbede på, at de høje containerrater skulle redde 2024, sænkede A.P. Møller-Mærsk håbet med en 2024-guidance, som var langt under det forventede. 2024 og 2025 bliver udfordrende, og det kræver meget tålmodige investorer.
Sejltur tilbage til november 2023
Efter 3. kvartalsregnskabet sidste år advarede A.P. Møller-Mærsk om, at 4. kvartal og 2024 ville blive udfordrende. Dengang reagerede investorerne ved over nogle uger at sende aktien ned med samlet over 25%.
Uro i Det Røde Hav
2024 startede helt anderledes, end 2023 sluttede. I mellemtiden var der efter den 7/10/2023 udbrudt krig i Palæstina, og i løbet af december måned forplantede den uro sig til fragtraterne, som tordnede op til et niveau, som er/var langt højere end i 2023. Årsagen var, at bl.a. containerskibe begyndte at sejle syd om Afrika. Det forlænger sejlturen og virker som en reduktion af udbud på samme måde som ”slow steaming” (nedsat hastighed), som er brugt af rederier i perioder med lave rater. Pointen er, at når skibe sejler langsomt spares der brændstof, og samtidig reducerer det udbuddet via forlænget sejltid.
Problemet er lav efterspørgsel
Investorerne havde fået opfattelsen af, at det at sejle syd om Afrika ville blive det perfekte modsvar til lavvækst i Europa og behovet for at få transporteret færre varer. Det var og er dog ikke grunden til, at tiderne er udfordrede. Selv om skibene sejler syd om Afrika bliver der ikke flere varer at sejle med. Den længere sejltid og de stigende rater kan mildne udfordringerne, men problemerne er ikke kun rater, men de mængder der er at sejle med.
Kilde: Nordnet. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast.
Chokerende prognose
Forud for helårsregnskabet var det forventeligt, at A.P. Møller-Mærsks finansielle vejrudsigt for 2024, ville byde på en forudsigelse om et udfordrende år, men også et år, hvor Mellemøsten prismæssigt kunne gøre forskellen. Det håb blev slukket med en prognose, hvor det forventede driftsresultat (EBITDA) forventes at ligge mellem 1-6 mia. USD. Til analyseformål svarer det til 3,5 mia. USD (midtpunkt), og det var lige under halvdelen af de forventede 7,2 mia. USD. Reaktionen udeblev ikke, og aktiekursen faldt med ca. 15%.
Er A.P. Møller-Mærsk en forsigtigper?
Optimisterne vil mene, at A.P. Møller-Mærsk forsøger at skabe et godt udgangspunkt som de senere kan opjustere ud fra, og jeg tror der er en snert af sandhed i det. 2024 er kun 1/12 ung, og der kan stadig nå at ske meget i en foranderlig verden. Samtidig er det et faktum, at de skibe som blev bestilt mens raterne var 3-5x under Corona bliver leveret i 2023 og 2024, og det presser et i forvejen svagt fragtmarked yderligere. Den finansielle disciplin er helt som sædvanlig dårlig i sektoren.
Det mistimede aktietilbagekøb og kapitalanvendelse
A.P. Møller-Mærsk meddelte, at de sætter det 5. aktietilbagekøb på pause. De 11 mia. som skulle være kapitalanvendt, holdes tilbage. Årsagen angives til at være usikre tider, og det lyder jo intuitivt korrekt. Desværre er det konsekvensen af en meget uheldig kapitalanvendelse de seneste år. Under boom-årene boomede aktiekursen også. Det er helt normalt, at konjunkturer, rater og indtjening topper samtidig. Boom/bust. Desværre valgte A.P. Møller-Mærsk at bruge en større del af overskuddet på de 4 foregående aktietilbagekøb på et tidspunkt, hvor aktien var meget højt prissat. Rent faktisk blev aktien for 2 år siden handlet til 150% af egenkapitalen. Det har historisk været toppen.
Tilbage til normalen
Nu er indtjeningen på vej tilbage til 2019 udgangspunktet. Prisfastsættelsen er der, hvor den normalt plejer at bunde ud mellem 0,4-0,5x bogført egenkapital. Det er således langsigtet efter min mening nu, det er fornuftigt med et aktietilbagekøbsprogram for langsigtet at skabe værdi.Jeg delte mine tanker om det for snart halvandet år siden i Finans med artiklen Er børsnoterede selskaber gode aktiekøbmænd?
DB Schenker
Efter helårsregnskabet udtalte topchef Vincent Clerc, at A.P. Møller-Mærsk overvejer at byde på DB Schenker, hvilket er helt naturligt. I det mindste at overveje det. Ved at købe en freight forwarder, kan de fortsætte deres bestræbelser på at komme tættere på slutkunden og ikke overvejende at være en ”udstyrsleverandør” som netop freight forwarders ”lejer” sig ind på. A.P. Møller-Mærsk er formentlig et godt stykke inde i disse overvejsler. Det er en tidskrævende proces, som vil trække topledelsesfokus og kræve meget arbejde. At det ikke blot er en walk-in-the-park understreges af, at der tidligere har været nævnt prissedler på omkring 20 mia. EUR.
Aktietilbagekøb og DB Schenker overvejelser
A.P. Møller-Mærsk kommer, hvis de beslutter sig for at forfølge den proces, til at stå head-to-head med DSV, som tidligere ad mange omgange har luftet deres ambitioner i relation til DB Schenker. Det kan ikke udelukkes, at suspenderingen af det femte aktietilbagekøb med en værdi på 11 mia. også kan have en snert af at ”gemme lidt penge til investeringer” i DB Schenker, selvom 11 mia. i den samlede henseende ikke gør udslaget.
Lav prisfastsættelse kræver tålmodige investorer
Prisfastsættelsen er indiskutabelt historisk lav. Optimisterne vil mene, at den næppe går ret meget lavere, hvilket meget vel være rigtigt. På den anden side er det en risiko, at den lave prisfastsættelse kan forblive lav og udfordre de tålmodige investorer. Det ville have været rart med et større aktietilbagekøbsprogram på ca. 6 % af aktuel markedsværdi. Nu risikerer investorerne, at aktien driver rundt på åbent hav i en rum tid. 11 mia. i ”aktiereserve” ville have været rettidig omhu.
Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer.Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.
Hvorfor er AP Møller A aktier billigere end B-aktierne. Er det sværere at komme af med en A aktie
Hej Orla
Det skyldes formentlig først og fremmest mindre likviditet – mindre omsætning i aktien, som gør at større investorer investerer i B-aktien, som er nemmere at komme ind i og ud af med større beløb uden at påvirke kursen
Hilsen
Per
Hej Jørn
Jeg håber blogindlægget i sin helhed forklarer det sammen med indlæg om kapitalanvendelse. Aktietilbagekøb i 2021 og 2022 burde have været meget mindre, som jeg også skriver i indlægget på finans.dk for 5 kvartaler siden. Helt overordnet: På kort sigt køber investorerne ikke en aktie fordi den er billig. De køber den korsigtet fordi de tror den går op i morgen. De sælger heller ikke en dyr aktie. De sælger kortsigtet en aktie, fordi de frygter den falder i morgen.
Hilsen
Per
Tak for analysen, hvad med Svitzer?
Hej Jeppe Tak for spørgsmål. Jeg er lidt usikker på hvad du mener med “hvad med Svitzer” så jeg prøver lidt forskelligt:-) Hvis du tænker: Hvad sker der med Svitzer? – Det bliver udskilt og aktionærerne i Maersk modtager aktier i Svitzer, som bliver selvstændigt børsnoteret. Så vidt jeg husker 1 for hver B-aktie og 2 for hver A-aktie – Tjek venligst selv fordelingen. Hvis du tænker: Har udskillelsen nogen væsentlig betydning for A.P.Møller-Mærsk investorerne i den forstand om din eventuelle beholdning af APM inklusive Svitzer eller APM + 1/2 Svitzer aktier gør dig som evt. investor meget rigere? Det… Læs mere