Spring til hovedindhold

Berkshire Hathaway

Warren Buffetts selskab Berkshire Hathaway er vokset til at være verdens største selskab målt på egenkapital og nettoresultat. Ved udgangen af 2019 var nettoresultatet således 81,4 milliarder dollars (ca. 553 millarder kroner), mens egenkapitalen var 425 milliarder dollars (ca. 2.900 mia. kroner). Så vidt jeg ved, har ingen andre private selskaber højere indtjening eller egenkapital. Nedenfor kan du se hvordan selskabets omsætning har udviklet sig siden 2005.

Som det fremgår, er omsætningen vokset fra 81,7 milliarder dollars i 2005 til 254,6 milliarder dollars i 2019, svarende til gennemsnitlig vækst på 8,5% p.a. Væksten er højere end markedet generelt. Det skyldes til dels, at selskabet ikke betaler udbytter. Hele overskuddet er således hvert år akkumuleret eller investeret i akkvisitioner. En del af overskuddet er akkumuleret som kontanter. Ved udgangen af 1. kvartal 2020 var kontantbeholdningen således omkrimng 133 milliarder dollars. Den stærke balance og de mange kontanter betyder, at Berkshire Hathaway har mulighed for at udnytte evt. muligheder, der måtte opstår i forbindelse med coronakrisen.

Man skulle måske tro, at Berkshire Hathaway var i høj kurs på aktiemarkedet, men det er langt fra tilfældet. Nedenstående graf viser udviklingen i selskabets indre værdi (egenkapital pr. aktie) i perioden fra december 1964 til marts 2020.

Som det fremgår, er selskabets indre værdi vokset fra 19,5 dollars i 1964 til 229.360 dollars i 2020. Det svarer til en gennemsnitligt årligt tilvækst på 18,5%. Aktiekursen er steget endnu mere, da den handlede under indre værdi i 1964 og den handlede over indre værdi i 2020. Over de seneste 30 år har aktien i gennemsnit været vurderet svarende til Kurs/indre værdi K/I=1,58. Til sammenligning er aktien i juni 2020 vurderet til K/I=1,21. Reelt er aktien dog en del lavere vurderet, da indre værdi givetvis er vokset betragteligt siden seneste opgørelse pr. 31. marts 2020 (229.360 dollars). Hvis indre værdi eksempelvis er 240.000 dollars i juni 2020, er aktien med kurs 278.560 dollars aktuelt vurderet svarende til K/I=1,16. Uanset hvordan man vender og drejer tallene, er Berkshire Hathaway relativt billig i juni 2020 sammenlignet med selskabets historiske vurdering (K/I=1,58).

Nedenstående graf viser aktiens udvikling de seneste 30 år siden december 1990.

Som det fremgår, er aktiekursen steget fra 6,675 dollars i december 1990 til 278.560 dollars i juni 2020. Det svarer til gennemsnitlige afkast på 13,5% p.a. Indre værdi (egenkapitalen) er i samme periode vokset endnu mere fra 4.608 dollars til 229.360 dollars, svarende til 14,3% p.a. Til sammenligning er S&P500 indekset vokset 7,9% p.a. Berkshire Hathaway har altså slået markedet (S&P500) med 5,6% p.a. over de seneste 30 år. Men de seneste 10 år har Berkshire Hathaway faktisk ikke outperformet. Følgende graf viser kursudviklingen for Berkshire Hathaway sammenlignet med S&P500 fra 2. juni 2010 til 2. juni 2020 (kilde yahoo!finance):

Som det fremgår, er S&P50 steget 195,36% siden 2. juni 2010, mens Berkshire Hathaway “kun” er steget 134,75% i perioden. Berkshire Hathaway har dermed underperformet markedet (S&P500) med 60,61% på 10 år.

Er det et problem at Berkshire Hathaway har underperformet markedet på det seneste, eller er det snarere en mulighedfor at købe Berkshire Hathaway billigt? Det kan vi nok ikke blive enige om. Jeg ser selv Berkshire Hathaway som en kvalitetsaktie, der er blevet billig. Altså en valueaktie. Jeg har følgelig købt aktien til Jackson FamilieInvest i maj 2020.

Hvad synes du? Mener du Berkshire Hathaway ligner en god investering lige nu?

Dette er ikke en købsanbefaling. Berkshire Hathaway kan stige eller falde i fremtiden. Jeg tager intet ansvar, hvis kursen falder eller underperformer i de kommende måneder og år.

Disclaimer: Thorleif Jackson ejer aktier i Berkshire Hathaway.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
18 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-06-19 17:51

Hej TJ

Det kunne være spændende med en ny opdateret analyse på tørlast fra din side – specielt i denne tid hvor BDI bevæger sig flot opad.

mvh. Mads

Gæst
Gæst
2020-06-14 11:47

Tror BRK er en god investering i dag. De er antifragile som Thorleif sier. Prisen virker attraktiv i dag. Kom inn på en P/B på 1.0. Tror sannsynligvis aksjen vil gå ned selvsagt den dagen Warren går bort, men er ikke bekymret på lengre sikt. Warren har nok tenkt nøye på en riktig etterfølger. Berkshire kan kjøpe tilbake aksjer om aksjen kommer på en lavere p/b. f.eks under 1, og de kan kjøpe opp selskaper med sin solide cash balanse. Ser på aksjen som en low risk, medium reward på 5-10 års sikt.

Gæst
Gæst
2020-06-06 19:53

Hej Thorleif,
Som altid spændende læsning – tænker at dine analyser altid bliver fuldt med stor interesse. For ca. 10 år siden kan jeg huske du havde Fairfax Financial Holding – det canadiske “berkshire” (dog formentlig at lavere kvalitet). Hvad tænker du om det? Der får du lidt “samme” setup – dog til en p/b som er væsentligt under den historiske (måske pga. de seneste års svigtende resultater). Den indre værdi er dog steget med knap 16-18% årligt i gennemsnit de sidste mange årtier.

Mvh.
M

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-06-08 10:34

Hej Morten, Fairfax Financial Holdings (FFH) har oplevet lidt skuffende indtjening de sidste ti år. Især i perioden 2011-2016, hvor ledelsen shortede aktiemarkedet med store tab til følge. Indtjeningen var dog rekordhøj i 2019. Den basale indtjening fra forsikring samt renter og udbytter er stærk med 1,1 mia. USD i 2019, svarende til 41 USD pr. aktie. Samlet siden 2002 er indre værdi “kun” steget fra 125 USD til 422 USD, svarende til 7,3% p.a. FFH har udbetalt 123 USD pr. aktie i udbytter i perioden, hvilket forbedrer tilvæksten/afkastet til 8,9% p.a. Du har ret i alt FFH handles med… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-06-06 19:45

Hej Thorleif Den historiske performance vurderer jeg ikke som særlig irrelevant. Da det vil være ny ledelse fremover og der er relativt lille udskiftning af aktiverne hvert år. Der jeg mener er relevant er: 1. Er der fornuftige aktiver i porteføljen. Som en valueinvestor der ønsker diversifikation er der. Er derfor enig med dig I der er det omend jeg godt kunne ønske mig mange af kontanterne udloddet eller investeret. 2.Er der konglomeratrabat. Hvis der som du skriver i en kommentar der er, er jeg enig det kan være et oplagt køb. Har du regnet eller set troværdige beregninger på… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-06-06 10:31

Buffett er selv kommet med et par bemærkninger, som jeg synes er interessante: 1. Efterhånden som Berkshire er vokset, er det blevet sværere og sværere at slå markedets gennemsnit. Over tid forventer Buffet at kunne slå S&P 500 med nogle få procentpoint, men den tid er ovre, hvor han regelmæssigt kunne slå markedet med 10-15% på et år. 2. Når et bull-marked kører for fuldt blus (som det har gjort i 10 år), vil Bershire underperforme en anelse i forhold til markedet. Til gengæld vil Berkshire vinde stort i Bear-markeder og krisetider. Om vi er i en krisetid eller et… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-06-06 14:03

Hej Jens, Jeg er enig mht. udbytter. Men jeg så gerne at overskydende likviditet systematisk og konsekvent blev anvendt til aktietilbagekøb. Jeg tror du har ret i at Buffett er meget forsigtig. Meget tyder på at han forventer et nyt aktiedyk, og at han ønsker at krudtet er tørt til den tid. Men meget tyder også på at Buffett tager fejl. Det er dog for tidligt at konkludere noget endeligt. Jeg ser BRK som en helgardering. Hvis økonomien retter sig og markedet fortsætter op, vil BRKs helejede selskaber sikre en høj indtjening, mens aktieporteføljen vil løfte indre værdi markant. Hvis… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-06-06 09:40

Den er blevet alt for dyr i forhold til afkastet og hvad sker der når Warren Buffet på et tidspunkt dør?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-06-06 13:56

Hej Finn,
Ja, udbytteafkastet kan ikke blive lavere. Det er 0,00%.

Gæst
Gæst
2020-06-05 15:45

Tak for en god analyse, Thorleif. Jeg er desværre en der tvivler på Berkshire Hathaways (BKH) potentiale. Selskabet står i mine øjne ved en korsvej, som Warren Buffett og Co. ikke adresserer. Den korsvej handler om at BKH er blevet et meget stort konglomerat af selskaber, som stritter i alle retninger. Men det mener jeg ikke selskabets strategi tager højde for, for BKHs strategi er stadig den samme som for årtier siden: invester overskudslikviditeten, køb stadig større selskaber, ingen udbyttebetaling, ophob kapital og sælg aldrig. BKH virker til at være gået i stå og det afspejler sig i markedskursen, men… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-06-06 13:54

Hej Aslak, Tak for roserne. Du har fat i nogle meget væsentlige forhold. Jeg er ikke uenig. Jeg mener også Buffett har lavet mange fejl de senere år. IBM, Kraft-Heinz og luftfart er soleklare eksempler. Men også overvægten af banker ligner en hasarderet satsning, der kan gå galt. Når det er sagt, har BRKs mange helejede selskaber høj kvalitet. De trækker alle i den rigtige retning med forskellig rytme. Det giver samlet set et godt og sikkert resultat. Lidt som A. P. Møller selskaberne i gamle dage inden regnedrengene tog over. Den fremtidige ledelsen efter Buffett kan måske finde på… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-06-05 12:20

Hvilke argumenter er der for at købe BRK-B frem for fx VOO?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-06-06 13:44

Hej Longterm, VOO er en ETF udstedt af Vanguard, der følger S&P500 indekset. De årlige omkostninger er meget lave – vistnok under 0,1% p.a. Som investor kan man forvente at VOO følger S&P500 indekset med et lille efterslæb svarende til omkostningerne. Berkshire Hathaway (BRK) er en selvstændig aktie, der har noget større volatilitet end S&P500. Hvis man køber BRK-B frem for VOO vil man opleve lidt større kursudsving. Men man vil også opleve et højere afkast med tiden, da Berkshire Hathaway vokser en del hurtigere end markedet og da aktien er historisk billig for tiden. Forskellen i den underliggende vækst… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-06-05 11:42

Tak for en masse gode indlæg, Thorleif. De er guld værd i bogstaveligste forstand. Berkshires portefølje består af en række rigtig gode selskaber — valget af disse giver god indsigt i Warrens tænkemåde mht. hvordan man skal investere i det længere perspektiv. Berkshire Hathaways hjemmeside er et besøg værd. Her findes Warrens Letters to Shareholders, som er rigtig god læsning. Med hensyn til investering i aktien: Det synes at være en supertanker, der bevæger sig langsomt — men hvad sker der, når Warren ikke længere er i blandt os? Vil efterfølgerne have samme heldige hånd? Hvor stor indflydelse har mr.… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-06-06 13:31

Hej Jens, Tak for roserne. Berkshire Hathaways aktionærer bliver ikke umiddelbart fattigere hvis Warren og Charlie forsvinder. Men der er uvist hvordan markedet vil reagerer. Jeg tror fortsat Buffett er 100% i kontrol. Som sådan er han eneansvarlig for at pengene hober sig op – også mere end godt er. Når han trækker sig eller dør, vil bestyrelsen og ledelsen formentlig være mere disciplineret mht. kontantbeholdningen. Det kan meget hurtigt føre til en ny praksis, hvor HELE cashflowet anvendes til aktietilbagekøb og udbytter. Dette er præcis hvad der skete for Apple efter Steve Jobs døde. Og for Microsoft efter Bill… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-06-06 19:59

Rigtig god pointe at ny ledelse nok vil håndtere kontanterne mere aktionærvenligt:) Forudser også der vil give midlertidigt dyk når alderen hos Buffet/Munger bliver et problem, men at det på sigt vil være godt for aktien med ny ledelse.

Gæst
Gæst
2020-06-05 08:58

Billigt. Etter Dot.com hadde vi 10år med multippelkontraksjon for “vekst” selskaper. Siden finanskrisen har vi hatt 10år med multippelekspansjon for vekst-selskaper. Value-selskaper er relativt billigere enn på mange år. Jeg tror det er overvekt av sannsynlighet for at gode value-selskaper som BRK vil hente inn noe av sin underperformance.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-06-06 13:23

Hej Egil,
Godt set med de store bevægelser. Jeg føler vi igen har en tid hvor teknologiselskaber er meget populære. Og valueaktier er upopulære. Måske vender trenden nu, så valueselskaber igen begynder at performe. Berkshire Hathaway er dog mere end et gennemsnitligt valueselskab i mine øjne. Akten har været blandt de bedste i verden over 50 år, hvilket afspejler høj vækst. Som jeg har dokumenteret er væksten fortsat de seneste 10 år. Det er ikke kun omsætningen, der er vokset mere end markedet. Også indre værdi og indtjeningen er vokset mere end markedet.