Q1
42 dage siden‧39 min
8,74 NOK/aktie
Seneste udbytte
18,28 %
Direkte afkast
Ordredybde
Antal
Køb
705
Sælg
Antal
83
Seneste handel
Tid | Pris | Antal | Købere | Sælgere |
---|---|---|---|---|
92 | - | - | ||
218 | - | - | ||
152 | - | - | ||
23 | - | - | ||
125 | - | - |
Højest
111,2VWAP
Lavest
110,2OmsætningAntal
0,5 Mundefined4.075
VWAP
Højest
111,2Lavest
110,2OmsætningAntal
0,5 Mundefined4.075
Mæglerstatistik
Ingen data fundet
Corporate Actions
Næste begivenhed | |
---|---|
2025 Q2 | 19. aug. |
Tidligere begivenheder | ||
---|---|---|
2025 Q1 | 8. maj | |
2025 Q1 | 7. maj | |
2024 Generalforsamling | 7. maj | |
2024 Q4 | 7. feb. | |
2024 Q4 | 6. feb. |
Data hentes fra Millistream, Quartr
Andre har kigget på
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Log ind
- for 2 dage siden·Estimeret markedsværdi af selskabets skibe og terminaler indikerer en nettoaktivværdi (NAV) pr. aktie på omkring 186 NOK, mens den nuværende markedsværdi er lavere end den bogførte egenkapital, ifølge selskabet. Om den seneste prisudvikling siger Iversen, at selvom Odfjell som selskab leverer lige så godt og er på en stabil kurs, bliver de trukket ned, fordi shipping generelt er prissat lavere.
- for 2 dage siden·https://www.vg.no/nyheter/i/5E7O4z/her-loeper-programlederen-i-dekning-israel-sier-de-har-startet-nye-angrep Krigen fortsætter, og det ser ikke ud til, at den aftager lige foreløbig. Selvom krig ikke er positiv i sig selv, er den positiv for skibsfartens aktier.
- 12. jun.·https://www.finansavisen.no/shipping/2025/06/12/8270928/venter-tankrally-hvis-hormuzstredet-stenges Et tankoptog venter, hvis Hormuzstrædet lukkes Spændingerne i Mellemøsten fortsætter med at eskalere, og der er nu spekulationer om, at Hormuzstrædet kan blive lukket. Hvis det sker, vil tankraterne sandsynligvis stige voldsomt. Omkring 20 procent af verdens olieforsyning passerer gennem Hormuzstrædet, hvilket gør det til et centralt knudepunkt for global oliehandel. – Hvis spændingerne i Mellemøsten fortsætter med at eskalere, kan det få konsekvenser for oliestrømmene og skabe ineffektivitet i tankflåden. Iran eksporterer i øjeblikket mellem 1,2 og 1,6 millioner tønder olie om dagen, hvoraf cirka 90 procent af mængderne går til Kina – primært via "skyggeflåden", siger shippinganalytiker Oda Hånes Lund hos Sparebank 1 Markets. Hvis disse mængder forhindres, enten gennem strengere sanktionshåndhævelse eller øget risiko for skibene, skal de erstattes af tønder fra andre regioner, der transporteres i almindelige VLCC'er. – Vi vurderer, at udskiftning af 1 million tønder om dagen med en kompatibel mængde vil kræve cirka 20 til 30 VLCC-ækvivalenter – omkring 3 procent af flåden – afhængigt af hvor mængderne kommer fra. Dette vil stramme markedet og kan understøtte tankraterne på kort sigt, siger Hånes Lund. Den største trussel Arktisk analytiker Ole-Rikard Hammer påpeger, at en mulig lukning af Hormuzstrædet utvivlsomt er den største trussel mod det globale oliemarked, fordi det er en flaskehals, hvorigennem cirka 20 millioner tønder olie transporteres hver dag. – Bare en mulig trussel om en forstyrrelse her kan flytte olieprisen med et par dollars – som vi så onsdag. En de facto begrænsning, for ikke at nævne en fuldstændig nedlukning, kan flytte prisen med snesevis af dollars, siger han. Ifølge Hammer kan Iran teoretisk set kontrollere strædet, og de nye spændinger i forholdet til USA i de seneste dage kan indebære en sådan trussel. – Iran gav næring til disse spekulationer onsdag, da landet åbnede op om at kunne angribe amerikanske baser i regionen, hvis der opstår en konflikt om atomprogrammet. USA har reageret ved at trække nøglediplomatisk personale ud af regionen – hvilket indikerer, at de tager dette meget alvorligt. Laststrøm For tankmarkedet er Hammer enig med Hånes Lund i, at de kortsigtede effekter højst sandsynligt vil være klart positive. – Afhængigt af trusselsvurderingen kan der komme en laststrøm ud af området. Dette vil hurtigt føre til mangel på tonnage og sandsynligvis en betydelig stigning i raterne. Dette vil sandsynligvis blive forstærket, fordi mange rederier er tilbageholdende med at gå ind i et område med krigstrussel.
- 5. jun.·En billig shippingaktie både målt i forhold til p/b og p/e. Den billigste på OSE?
- 30. maj·Odfjells chef, Harald Fotland, er åbenhjertig, da han fortæller TradeWinds, at hans virksomheds energieffektivitetskampagne udelukkende blev lanceret af økonomiske årsager. Kemikalietankskibsejeren var klar til en større reorganisering for et årti siden i 2015. Virksomheden havde lige afskediget 40% af sine medarbejdere og stod over for svære beslutninger om brændstofforbrug, forklarede han. Dens flåde omfattede aldrende tonnage bygget før stigningerne i bunkerpriserne og det økonomiske krise i 2008. Fotland sagde: "Det var ren økonomisk gevinst, og vi startede med de lavthængende frugter [de nemme brændstofbesparende løsninger, der giver hurtige og stærke reduktioner i brændstofforbruget]." Reaktionen blandt Odfjells medarbejdere var overraskende positiv. "Det var fænomenalt, især blandt de yngre medarbejdere, der blev mere fokuserede på vores årlige energiforhold lige så meget som vores økonomiske resultater," sagde han. Den årlige energiratio, eller AER, er en måleenhed for kulstofintensitet beregnet under Poseidon-principperne og baseret på et fartøjs lastekapacitet, hvilket antager, at et fartøj kontinuerligt transporterer last. Fotland sagde, at denne effektivitetsdrivning blev selvfremdrivende. "Det var som at samle penge op fra gaderne, [med nogle målinger] opnåede afkast på mindre end et år," sagde han med henvisning til virksomhedens hurtige gevinster. Virksomheden har udforsket så mange effektivitetsmål; er der noget tilbage i værktøjskassen? TradeWinds rapporterede for nylig, at virksomheden havde installeret sugesejl på et af sine fartøjer, der foretog en transatlantisk rejse ved hjælp af sejlene og biobrændstoffet, hvilket varslede en første næsten-nul-rejse for virksomheden. Fotland sagde, at sejlene gav bedre brændstofbesparelser end forventet, og at virksomheden nu undersøger at udrulle teknologien til flere fartøjer. "I starten kæmpede vi med sejlene og havde et afkast [af investeringen] på ni år, men det ser nu ud til at være fem," sagde han. Men Fotland sagde, at virksomheden ikke behandler resultaterne fra en transatlantisk rejse som "normale". Ruten kan byde på forhold, der usandsynligt vil blive gentaget andre steder. "Det var ekstremt lovende, men Atlanterhavet er blæsende, så vi kan ikke være for optimistiske, da disse forhold ikke vil være de samme overalt," forklarede han. Virksomhedens bestræbelser på at bruge biobrændstof har også været lovende. På Atlanterhavsrejsen brugte tankskibet kun biobrændstof. Odfjells investering i biobrændstoffer kom efter først at have overvejet ammoniak, afslørede Fotland. Men, tilføjede han, insisterer Odfjell på kun at bruge certificeret biobrændstof, hvilket viser sig at være en udfordring. "Der er masser af tilgængelig biobrændstof, men vi kæmper med at få brændstof, der er blevet certificeret [som grønt og bæredygtigt], hvilket begrænser, hvor det kan sikres." Han sagde, at dette ville ændre sig, så virksomheden er optimistisk med hensyn til den fremtidige forsyning af certificeret grøn biobrændstof. Biobrændstofmuligheden vil sandsynligvis fortsætte, når virksomheden ser på at forny sin flåde, sagde Fotland, men virksomheden så også på fordelene ved bio-LNG. Men for nu må Odfjell investere i grøn teknologi uden sikkerhed for, om lastejerne vil være villige til at betale. Fotland konkluderede: "Det er nogle gange skuffende, at de ikke vil betale, men det viser, hvorfor disse projekter skal give økonomisk mening." C: Tradewinds, simpelthen den bedste!
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Nyheder og Analyser
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Q1
42 dage siden‧39 min
8,74 NOK/aktie
Seneste udbytte
18,28 %
Direkte afkast
Nyheder og Analyser
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Log ind
- for 2 dage siden·Estimeret markedsværdi af selskabets skibe og terminaler indikerer en nettoaktivværdi (NAV) pr. aktie på omkring 186 NOK, mens den nuværende markedsværdi er lavere end den bogførte egenkapital, ifølge selskabet. Om den seneste prisudvikling siger Iversen, at selvom Odfjell som selskab leverer lige så godt og er på en stabil kurs, bliver de trukket ned, fordi shipping generelt er prissat lavere.
- for 2 dage siden·https://www.vg.no/nyheter/i/5E7O4z/her-loeper-programlederen-i-dekning-israel-sier-de-har-startet-nye-angrep Krigen fortsætter, og det ser ikke ud til, at den aftager lige foreløbig. Selvom krig ikke er positiv i sig selv, er den positiv for skibsfartens aktier.
- 12. jun.·https://www.finansavisen.no/shipping/2025/06/12/8270928/venter-tankrally-hvis-hormuzstredet-stenges Et tankoptog venter, hvis Hormuzstrædet lukkes Spændingerne i Mellemøsten fortsætter med at eskalere, og der er nu spekulationer om, at Hormuzstrædet kan blive lukket. Hvis det sker, vil tankraterne sandsynligvis stige voldsomt. Omkring 20 procent af verdens olieforsyning passerer gennem Hormuzstrædet, hvilket gør det til et centralt knudepunkt for global oliehandel. – Hvis spændingerne i Mellemøsten fortsætter med at eskalere, kan det få konsekvenser for oliestrømmene og skabe ineffektivitet i tankflåden. Iran eksporterer i øjeblikket mellem 1,2 og 1,6 millioner tønder olie om dagen, hvoraf cirka 90 procent af mængderne går til Kina – primært via "skyggeflåden", siger shippinganalytiker Oda Hånes Lund hos Sparebank 1 Markets. Hvis disse mængder forhindres, enten gennem strengere sanktionshåndhævelse eller øget risiko for skibene, skal de erstattes af tønder fra andre regioner, der transporteres i almindelige VLCC'er. – Vi vurderer, at udskiftning af 1 million tønder om dagen med en kompatibel mængde vil kræve cirka 20 til 30 VLCC-ækvivalenter – omkring 3 procent af flåden – afhængigt af hvor mængderne kommer fra. Dette vil stramme markedet og kan understøtte tankraterne på kort sigt, siger Hånes Lund. Den største trussel Arktisk analytiker Ole-Rikard Hammer påpeger, at en mulig lukning af Hormuzstrædet utvivlsomt er den største trussel mod det globale oliemarked, fordi det er en flaskehals, hvorigennem cirka 20 millioner tønder olie transporteres hver dag. – Bare en mulig trussel om en forstyrrelse her kan flytte olieprisen med et par dollars – som vi så onsdag. En de facto begrænsning, for ikke at nævne en fuldstændig nedlukning, kan flytte prisen med snesevis af dollars, siger han. Ifølge Hammer kan Iran teoretisk set kontrollere strædet, og de nye spændinger i forholdet til USA i de seneste dage kan indebære en sådan trussel. – Iran gav næring til disse spekulationer onsdag, da landet åbnede op om at kunne angribe amerikanske baser i regionen, hvis der opstår en konflikt om atomprogrammet. USA har reageret ved at trække nøglediplomatisk personale ud af regionen – hvilket indikerer, at de tager dette meget alvorligt. Laststrøm For tankmarkedet er Hammer enig med Hånes Lund i, at de kortsigtede effekter højst sandsynligt vil være klart positive. – Afhængigt af trusselsvurderingen kan der komme en laststrøm ud af området. Dette vil hurtigt føre til mangel på tonnage og sandsynligvis en betydelig stigning i raterne. Dette vil sandsynligvis blive forstærket, fordi mange rederier er tilbageholdende med at gå ind i et område med krigstrussel.
- 5. jun.·En billig shippingaktie både målt i forhold til p/b og p/e. Den billigste på OSE?
- 30. maj·Odfjells chef, Harald Fotland, er åbenhjertig, da han fortæller TradeWinds, at hans virksomheds energieffektivitetskampagne udelukkende blev lanceret af økonomiske årsager. Kemikalietankskibsejeren var klar til en større reorganisering for et årti siden i 2015. Virksomheden havde lige afskediget 40% af sine medarbejdere og stod over for svære beslutninger om brændstofforbrug, forklarede han. Dens flåde omfattede aldrende tonnage bygget før stigningerne i bunkerpriserne og det økonomiske krise i 2008. Fotland sagde: "Det var ren økonomisk gevinst, og vi startede med de lavthængende frugter [de nemme brændstofbesparende løsninger, der giver hurtige og stærke reduktioner i brændstofforbruget]." Reaktionen blandt Odfjells medarbejdere var overraskende positiv. "Det var fænomenalt, især blandt de yngre medarbejdere, der blev mere fokuserede på vores årlige energiforhold lige så meget som vores økonomiske resultater," sagde han. Den årlige energiratio, eller AER, er en måleenhed for kulstofintensitet beregnet under Poseidon-principperne og baseret på et fartøjs lastekapacitet, hvilket antager, at et fartøj kontinuerligt transporterer last. Fotland sagde, at denne effektivitetsdrivning blev selvfremdrivende. "Det var som at samle penge op fra gaderne, [med nogle målinger] opnåede afkast på mindre end et år," sagde han med henvisning til virksomhedens hurtige gevinster. Virksomheden har udforsket så mange effektivitetsmål; er der noget tilbage i værktøjskassen? TradeWinds rapporterede for nylig, at virksomheden havde installeret sugesejl på et af sine fartøjer, der foretog en transatlantisk rejse ved hjælp af sejlene og biobrændstoffet, hvilket varslede en første næsten-nul-rejse for virksomheden. Fotland sagde, at sejlene gav bedre brændstofbesparelser end forventet, og at virksomheden nu undersøger at udrulle teknologien til flere fartøjer. "I starten kæmpede vi med sejlene og havde et afkast [af investeringen] på ni år, men det ser nu ud til at være fem," sagde han. Men Fotland sagde, at virksomheden ikke behandler resultaterne fra en transatlantisk rejse som "normale". Ruten kan byde på forhold, der usandsynligt vil blive gentaget andre steder. "Det var ekstremt lovende, men Atlanterhavet er blæsende, så vi kan ikke være for optimistiske, da disse forhold ikke vil være de samme overalt," forklarede han. Virksomhedens bestræbelser på at bruge biobrændstof har også været lovende. På Atlanterhavsrejsen brugte tankskibet kun biobrændstof. Odfjells investering i biobrændstoffer kom efter først at have overvejet ammoniak, afslørede Fotland. Men, tilføjede han, insisterer Odfjell på kun at bruge certificeret biobrændstof, hvilket viser sig at være en udfordring. "Der er masser af tilgængelig biobrændstof, men vi kæmper med at få brændstof, der er blevet certificeret [som grønt og bæredygtigt], hvilket begrænser, hvor det kan sikres." Han sagde, at dette ville ændre sig, så virksomheden er optimistisk med hensyn til den fremtidige forsyning af certificeret grøn biobrændstof. Biobrændstofmuligheden vil sandsynligvis fortsætte, når virksomheden ser på at forny sin flåde, sagde Fotland, men virksomheden så også på fordelene ved bio-LNG. Men for nu må Odfjell investere i grøn teknologi uden sikkerhed for, om lastejerne vil være villige til at betale. Fotland konkluderede: "Det er nogle gange skuffende, at de ikke vil betale, men det viser, hvorfor disse projekter skal give økonomisk mening." C: Tradewinds, simpelthen den bedste!
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Antal
Køb
705
Sælg
Antal
83
Seneste handel
Tid | Pris | Antal | Købere | Sælgere |
---|---|---|---|---|
92 | - | - | ||
218 | - | - | ||
152 | - | - | ||
23 | - | - | ||
125 | - | - |
Højest
111,2VWAP
Lavest
110,2OmsætningAntal
0,5 Mundefined4.075
VWAP
Højest
111,2Lavest
110,2OmsætningAntal
0,5 Mundefined4.075
Mæglerstatistik
Ingen data fundet
Andre har kigget på
Corporate Actions
Næste begivenhed | |
---|---|
2025 Q2 | 19. aug. |
Tidligere begivenheder | ||
---|---|---|
2025 Q1 | 8. maj | |
2025 Q1 | 7. maj | |
2024 Generalforsamling | 7. maj | |
2024 Q4 | 7. feb. | |
2024 Q4 | 6. feb. |
Data hentes fra Millistream, Quartr
Q1
42 dage siden‧39 min
Nyheder og Analyser
Nyheder og/eller generelle investeringsanbefalinger eller et uddrag af disse på denne side og i relaterede links er produceret og leveret af den angivne leverandør. Nordnet har ikke deltaget i udarbejdelsen af materialet, og vi har ikke gennemgået eller foretaget ændringer i materialet. Læs mere om investeringsanbefalinger.
Corporate Actions
Næste begivenhed | |
---|---|
2025 Q2 | 19. aug. |
Tidligere begivenheder | ||
---|---|---|
2025 Q1 | 8. maj | |
2025 Q1 | 7. maj | |
2024 Generalforsamling | 7. maj | |
2024 Q4 | 7. feb. | |
2024 Q4 | 6. feb. |
Data hentes fra Millistream, Quartr
8,74 NOK/aktie
Seneste udbytte
18,28 %
Direkte afkast
Shareville
Deltag i samtalen med SharevilleBliv en del af vores forum for investorer. Følg andre, og diskuter aktier og fonde.
Log ind
- for 2 dage siden·Estimeret markedsværdi af selskabets skibe og terminaler indikerer en nettoaktivværdi (NAV) pr. aktie på omkring 186 NOK, mens den nuværende markedsværdi er lavere end den bogførte egenkapital, ifølge selskabet. Om den seneste prisudvikling siger Iversen, at selvom Odfjell som selskab leverer lige så godt og er på en stabil kurs, bliver de trukket ned, fordi shipping generelt er prissat lavere.
- for 2 dage siden·https://www.vg.no/nyheter/i/5E7O4z/her-loeper-programlederen-i-dekning-israel-sier-de-har-startet-nye-angrep Krigen fortsætter, og det ser ikke ud til, at den aftager lige foreløbig. Selvom krig ikke er positiv i sig selv, er den positiv for skibsfartens aktier.
- 12. jun.·https://www.finansavisen.no/shipping/2025/06/12/8270928/venter-tankrally-hvis-hormuzstredet-stenges Et tankoptog venter, hvis Hormuzstrædet lukkes Spændingerne i Mellemøsten fortsætter med at eskalere, og der er nu spekulationer om, at Hormuzstrædet kan blive lukket. Hvis det sker, vil tankraterne sandsynligvis stige voldsomt. Omkring 20 procent af verdens olieforsyning passerer gennem Hormuzstrædet, hvilket gør det til et centralt knudepunkt for global oliehandel. – Hvis spændingerne i Mellemøsten fortsætter med at eskalere, kan det få konsekvenser for oliestrømmene og skabe ineffektivitet i tankflåden. Iran eksporterer i øjeblikket mellem 1,2 og 1,6 millioner tønder olie om dagen, hvoraf cirka 90 procent af mængderne går til Kina – primært via "skyggeflåden", siger shippinganalytiker Oda Hånes Lund hos Sparebank 1 Markets. Hvis disse mængder forhindres, enten gennem strengere sanktionshåndhævelse eller øget risiko for skibene, skal de erstattes af tønder fra andre regioner, der transporteres i almindelige VLCC'er. – Vi vurderer, at udskiftning af 1 million tønder om dagen med en kompatibel mængde vil kræve cirka 20 til 30 VLCC-ækvivalenter – omkring 3 procent af flåden – afhængigt af hvor mængderne kommer fra. Dette vil stramme markedet og kan understøtte tankraterne på kort sigt, siger Hånes Lund. Den største trussel Arktisk analytiker Ole-Rikard Hammer påpeger, at en mulig lukning af Hormuzstrædet utvivlsomt er den største trussel mod det globale oliemarked, fordi det er en flaskehals, hvorigennem cirka 20 millioner tønder olie transporteres hver dag. – Bare en mulig trussel om en forstyrrelse her kan flytte olieprisen med et par dollars – som vi så onsdag. En de facto begrænsning, for ikke at nævne en fuldstændig nedlukning, kan flytte prisen med snesevis af dollars, siger han. Ifølge Hammer kan Iran teoretisk set kontrollere strædet, og de nye spændinger i forholdet til USA i de seneste dage kan indebære en sådan trussel. – Iran gav næring til disse spekulationer onsdag, da landet åbnede op om at kunne angribe amerikanske baser i regionen, hvis der opstår en konflikt om atomprogrammet. USA har reageret ved at trække nøglediplomatisk personale ud af regionen – hvilket indikerer, at de tager dette meget alvorligt. Laststrøm For tankmarkedet er Hammer enig med Hånes Lund i, at de kortsigtede effekter højst sandsynligt vil være klart positive. – Afhængigt af trusselsvurderingen kan der komme en laststrøm ud af området. Dette vil hurtigt føre til mangel på tonnage og sandsynligvis en betydelig stigning i raterne. Dette vil sandsynligvis blive forstærket, fordi mange rederier er tilbageholdende med at gå ind i et område med krigstrussel.
- 5. jun.·En billig shippingaktie både målt i forhold til p/b og p/e. Den billigste på OSE?
- 30. maj·Odfjells chef, Harald Fotland, er åbenhjertig, da han fortæller TradeWinds, at hans virksomheds energieffektivitetskampagne udelukkende blev lanceret af økonomiske årsager. Kemikalietankskibsejeren var klar til en større reorganisering for et årti siden i 2015. Virksomheden havde lige afskediget 40% af sine medarbejdere og stod over for svære beslutninger om brændstofforbrug, forklarede han. Dens flåde omfattede aldrende tonnage bygget før stigningerne i bunkerpriserne og det økonomiske krise i 2008. Fotland sagde: "Det var ren økonomisk gevinst, og vi startede med de lavthængende frugter [de nemme brændstofbesparende løsninger, der giver hurtige og stærke reduktioner i brændstofforbruget]." Reaktionen blandt Odfjells medarbejdere var overraskende positiv. "Det var fænomenalt, især blandt de yngre medarbejdere, der blev mere fokuserede på vores årlige energiforhold lige så meget som vores økonomiske resultater," sagde han. Den årlige energiratio, eller AER, er en måleenhed for kulstofintensitet beregnet under Poseidon-principperne og baseret på et fartøjs lastekapacitet, hvilket antager, at et fartøj kontinuerligt transporterer last. Fotland sagde, at denne effektivitetsdrivning blev selvfremdrivende. "Det var som at samle penge op fra gaderne, [med nogle målinger] opnåede afkast på mindre end et år," sagde han med henvisning til virksomhedens hurtige gevinster. Virksomheden har udforsket så mange effektivitetsmål; er der noget tilbage i værktøjskassen? TradeWinds rapporterede for nylig, at virksomheden havde installeret sugesejl på et af sine fartøjer, der foretog en transatlantisk rejse ved hjælp af sejlene og biobrændstoffet, hvilket varslede en første næsten-nul-rejse for virksomheden. Fotland sagde, at sejlene gav bedre brændstofbesparelser end forventet, og at virksomheden nu undersøger at udrulle teknologien til flere fartøjer. "I starten kæmpede vi med sejlene og havde et afkast [af investeringen] på ni år, men det ser nu ud til at være fem," sagde han. Men Fotland sagde, at virksomheden ikke behandler resultaterne fra en transatlantisk rejse som "normale". Ruten kan byde på forhold, der usandsynligt vil blive gentaget andre steder. "Det var ekstremt lovende, men Atlanterhavet er blæsende, så vi kan ikke være for optimistiske, da disse forhold ikke vil være de samme overalt," forklarede han. Virksomhedens bestræbelser på at bruge biobrændstof har også været lovende. På Atlanterhavsrejsen brugte tankskibet kun biobrændstof. Odfjells investering i biobrændstoffer kom efter først at have overvejet ammoniak, afslørede Fotland. Men, tilføjede han, insisterer Odfjell på kun at bruge certificeret biobrændstof, hvilket viser sig at være en udfordring. "Der er masser af tilgængelig biobrændstof, men vi kæmper med at få brændstof, der er blevet certificeret [som grønt og bæredygtigt], hvilket begrænser, hvor det kan sikres." Han sagde, at dette ville ændre sig, så virksomheden er optimistisk med hensyn til den fremtidige forsyning af certificeret grøn biobrændstof. Biobrændstofmuligheden vil sandsynligvis fortsætte, når virksomheden ser på at forny sin flåde, sagde Fotland, men virksomheden så også på fordelene ved bio-LNG. Men for nu må Odfjell investere i grøn teknologi uden sikkerhed for, om lastejerne vil være villige til at betale. Fotland konkluderede: "Det er nogle gange skuffende, at de ikke vil betale, men det viser, hvorfor disse projekter skal give økonomisk mening." C: Tradewinds, simpelthen den bedste!
Kommentarerne ovenfor kommer fra Nordnets sociale netværk Shareville og er ikke blevet redigeret eller gennemgået af Nordnet. Det betyder ikke, at Nordnet giver investeringsrådgivning eller investeringsanbefalinger. Nordnet påtager sig ikke noget ansvar for kommentarerne.
Ordredybde
Antal
Køb
705
Sælg
Antal
83
Seneste handel
Tid | Pris | Antal | Købere | Sælgere |
---|---|---|---|---|
92 | - | - | ||
218 | - | - | ||
152 | - | - | ||
23 | - | - | ||
125 | - | - |
Højest
111,2VWAP
Lavest
110,2OmsætningAntal
0,5 Mundefined4.075
VWAP
Højest
111,2Lavest
110,2OmsætningAntal
0,5 Mundefined4.075
Mæglerstatistik
Ingen data fundet