Velkommen til kundeservice

Få svar på dine spørgsmål her

70 20 66 85Man-Fre 08:30-17:00

Kundeservice / Handel

Hvordan kan jeg købe eller sælge en aktie?

Du kan selv købe og sælge aktier og andre værdipapirer via en af Nordnets online handelstjenester.

Vil du handle et værdipapir, som du ikke kan handle via nordnet.dk. Så ring til Nordnets mæglere på 70 20 66 85 og tast 2.

Bemærk, at du ikke kan handle via e-mail eller beskedfunktionen på depotet.

Skulle du have problemer med at afgive ordrer via en af handelstjenesterne, bør du omgående kontakte Nordnets mæglere.

Hvornår kan jeg afgive en ordre?

Som kunde hos Nordnet kan du afgive købs- og salgsordrer døgnet rundt, alle ugens dage. Den eneste undtagelse er de sjældne tilfælde, hvor vi gennemfører systemvedligehold.

Ordrer, som afgives i løbet af børsernes åbningstider, sendes direkte til børsen. Ordrer, som afgives uden for børsernes ordinære åbningstider, lagres i Nordnets systemer til næstkommende handelsdag, hvorefter de videresendes til børsen. Afgiver du en ordrer i børsernes åbningstid, har du mulighed for at se købs- og salgspriser samt volumen i ordredybden. Samtidig er der større mulighed for, at ordren gennemføres øjeblikkeligt på handelstidspunktet.

Hvilke værdipapirer kan jeg handle hos Nordnet?

Et værdipapirs tilgængelighed for handel afgøres af flere forskellige ting. Der kan være lovbestemte begrænsninger på visse depottyper, men også begrænsninger vi har valgt af administrative eller tekniske grunde.

Hvis du har brug for mere information vedrørende et specifikt værdipapir, kan du altid kontakte Kundeservice.

Din ordre kontrolleres

Afgiver du en købsordre, kontrollerer Nordnets handelssystem automatisk, om du har dækning på dit depot (kontanter eller kredit), inden ordren sendes til handelspladsen. Har du ikke dækning for handlen, vil du se en besked om dette, når du forsøger at afgive ordren.

Afgiver du en salgsordre, kontrollerer Nordnets systemer, at værdipapiret faktisk findes i dit depot, eller at der er tilstrækkelig sikkerhed (ved derivat- eller shorthandel), inden ordren sendes til handelspladsen.

Vil du afgive en ordre, som ikke kan handles direkte på handelspladsen, f.eks. unoterede aktier, vil vore mæglere manuelt kontrollere din ordre.

Vær opmærksom på, at du selv bærer ansvaret for, at der er tilstrækkelig dækning på dit depot, når du handler.

Har du problemer med at afgive ordrer, bør du kontakte Nordnet på telefon 70 20 66 85.

Forskellige ordrevilkår

Når du afgiver en ordre, kan du vælge forskellige vilkår for din ordre.

Normal ordre
Er en almindelig limit-ordre, som placeres i ordrebogen med pris og antal som eneste vilkår. Ordren bliver liggende på børsen, indtil den bliver handlet eller gyldighedstiden udløber.

Hvis der ændres i en normal daglig limit-ordre (kurs/pris eller antal), efter der er handlet i ordren, så påføres der ny kurtage på ordren.

Fill or Kill
Kan kun afgives for hele handelsposter. Hele ordren skal gå igennem i sin helhed, ellers makuleres ordren umiddelbart. Bemærk, at Fill or Kill ikke fungerer i åbne- og lukkeauktionen.

Fill and Kill
Kan kun afgives for hele handelsposter. Du køber eller sælger så mange aktier som er muligt i det øjeblik ordren afgives, resten af ordren makuleres. Bemærk, at Fill and Kill ikke fungerer i åbne- og lukkeauktionen.

Hvad betyder Smart Order?

Når du køber eller sælger nordiske aktier, vil din ordre være en Smart Order, medmindre du aktivt vælger det fra. Det betyder, at når din ordre rammer markedet, dirigeres den helt automatisk til det marked, hvor du får den bedste pris. Er prisen på de forskellige markeder ens, så sendes ordren til det primære marked, Nasdaq OMX.

Følgende markeder er tilgængelige for Smart Order:

  • Nasdaq OMX
  • Chi-x
  • BATS Europe
  • Turquoise
  • Nordic@Mid

Ordrevilkåret Smart Order er tilgængeligt ved ordreafgivelse her på nordnet.dk, i Infront Web Trader og Infront Active Trader.

Obs: Smart Order virker kun på ordrer, som afgives og udføres samme dag. Vælger du eksempelvis at sætte en stop loss eller en langtidsordre, sendes den altså kun til den primære børs.


Hvad er et ordrevilkår?

Et ordrevilkår kan du f.eks. anvende, hvis du ikke vil risikere, at din ordre bliver delt i flere mindre handler. Der findes fire forskellige ordrevilkår, som du kan anvende:

  • Normal ordre - En almindelig limit-ordre som placeres i ordrebogen med pris og antal som eneste vilkår. Ordren bliver liggende på børsen, indtil hele eller dele af ordren bliver handlet, eller gyldighedsperioden udløber. Hvis der ændres i en normal daglig limit-ordre (kurs, pris eller antal) efter, at der er handlet i ordren, så påføres der ny kurtage på ordren.
  • Fill or Kill - kan kun afgives for hele handelsposter. Hele ordren skal gå igennem i sin helhed ellers makuleres ordren umiddelbart Bemærk, at Fill or Kill ikke fungerer i åbne- og lukkeauktionen.
  • Fill and Kill - kan kun afgives for hele handelsposter. Du køber eller sælger så mange aktier, som findes i ordrebogen, mens resten af ordren makuleres. Bemærk, at Fill and Kill ikke fungerer i åbne- og lukkeauktionen.

Hvad gør jeg, hvis jeg får en fejlmeddelelse?

Hvis ordren afvises, kan du få nogle af følgende fejlmeddelelser:

  • Refused by order validation - Kontakt venligst Nordnets mæglere på 70 20 66 85 - tast 2
  • Ordre afvist - Kontakt venligst Nordnets mæglere på 70 20 66 85
  • Market closed - Markedet er lukket
  • Pending - Kontakt venligst Nordnets mæglere på 70 20 66 85 tast 2
  • Specified portfolio doesn't exist - Når du har indbetalt penge på dit depot første gang, vil du evt. skulle vente til den efterfølgende dag, før depotet er aktiveret i handelssystemet, og du kan afgive din første ordre. Det kan også skyldes, at du er indlogget på to depoter samtidigt på din PC. Log af begge depoter, og log derefter ind på det depot hvor du vil handle
  • Aftale mangler - Den ordre, du vil afgive, er allerede i markedet. Vil du ændre den, skal du gå ind under Handel og Mine ordrer og handler. Hvis du ønsker at shorte aktier, skal du først have de nødvendige aftaler på plads. Du kan læse mere om shorthandel her
  • Se hensigtsmæssighedsvurdering - Vi har brug for, at du godkender en hensigtsmæssighedsvurdering, inden du handler instrumentet, fordi det hører ind under betegnelsen komplekse værdipapirer. Det kan du gøre ved at klikke på Depot og vælge Mine aftaler og abonnementer. Her kan du under 'Hensigtmæssighedsvurdering' ud for det finansielle instrument, du ønsker at handle klikke på aktivér.

Køb

Et call er en elektronisk auktion, som samler købere og sælgere på aktiemarkedet. Handelssystemet samler derefter alle købs- og salgsordrer sammen og regner ud til hvilken pris, flest aktier kan omsættes. Denne pris kaldes nu callprisen. Callen samler altså likviditet og resulterer i en eller flere handler til samme pris.

Åbningscall
Ved åbningscallen, som er en åben call, når man frem til den pris, hvor flest købere og sælgere mødes, og dermed kan man sige, at det er en korrekt markedspris. Morgencallen begynder alle børsdage kl. 08.45 for alle aktier samtidigt. Efter 15 minutter, kl. 09.00, får den første aktie sin åbningspris og overgår derefter til kontinuerlig handel. Det officielle åbningstidspunkt er altså 09.00 (dansk tid) på Københavns Fondsbørs, Stockholmsbørsen, Oslo Børs og Helsinki Børs.

Large Cap, Mid Cap og Small Cap
Aktierne er opdelt i tre overordnede selskabskategorier: Large Cap, Mid Cap og Small Cap. Først får Large Cap-aktierne deres åbningspris, det sker mellem kl. 09.00 og 09.05. Derefter åbner Mid Cap-aktierne mellem kl. 09.05 og 09.07 og til sidst Small Cap mellem 09.07 og 09.10. Hver gruppe åbner med den mest likvide aktie og derefter i alfabetisk orden. Efter ca. 10 minutter, kl. 09.10, er åbningsprisen regnet ud for samtlige aktier.

Lukkecall
Lukkecallen, som også er et åbent call, indledes kl. 16.50 på Københavns Fondsbørs og afsluttes kl. 17.00. Såvel Stockholmsbørsen som Helsinki Børs indleder lukkecallen kl. 17.20 og afslutter det 17.30. På Oslo Børs stoppes handlen kl. 16.20 og frem til 16.23:30. Her begynder slutauktionen, og den pågår frem til 16.30, hvor børsen lukker.

Langtidsordrer

Langtidsordrer behandles forskelligt for forskellige typer af værdipapirer, og gyldighedstiden kan variere mellem 8 og 30 dage. I Nordnets handelssystem kan du maksimalt afgive en ordre med 30 dages gyldighed.

Nordnets handelssystem lægger altid lagtidsordrer med så lang en gyldighedstid, som hver handelsplads tillader. Hvis en handelsplads ikke tillader mere end f.eks. 8 dage, vil Nordnet afgive ordren for dig igen den 9. dag. Bemærk, at du i så fald falder tilbage i køen i ordrebogen.

Ved corporate actions (f.eks. split eller nyemission) i en aktie fjernes langtidsordren fra handelspladsen.

Vær opmærksom på, at der påføres ny kurtage per børsdag, hvis langtidsordren udføres over flere dage. Det vil sige, hvis et værdipapir handles via en langtidsordre tre gange over tre børsdage, så vil der være tre gange kurtage på ordren.

Ordreafvigelse

Når du afgiver en ordre, må ordren højst afvige med følgende procentsatser i forhold til den senest handlede pris på værdipapiret:

Som køber:

Passive ordre (når du køber under den nuværende pris)
Aggressive ordre (når du køber over den nuværende pris)

Som sælger:

Passive ordre (når du sælger over den nuværende pris)
Aggressive ordre (når du sælger under den nuværende pris)

Prisinterval (kursinterval)

Ordrestatus

Når du afgiver en ordre, tildeles den en ordrestatus. Det er for, at du skal vide, hvad der sker med din ordre, og hvor i processen den befinder sig. De almindeligste forekommende ordrestatuser er:

  • Modtaget - Den ordrestatus, som tildeles inden ordren er placeret på en handelsplads. Denne status er ingen garanti for, at ordren er korrekt afgivet, men den kontrolleres.
  • På børsen - Ordren er korrekt, og den er nu placeret på den handelsplads, hvor værdipapiret handles. Ordren ses under feltet Ordrer.
  • Refused by ordervalidation - Ordren er ikke blevet godkendt af Nordnets ordrekontrol. Dette kan skyldes forskellige forhold, f.eks. at der ikke er dækning på kontoen, at der er ordrer i flere markeder, eller at en indsætning ikke er bogført. Ved denne status bør Nordnets mæglere kontaktes på tlf. 70 20 66 85.
  • Ordre behandles - Ordren er afgivet i en unoteret aktie, som kræver manuel håndtering af en mægler, og ordren er endnu ikke behandlet.
  • Requested action failed - Ordren har et ikke tilladt vilkår, eller også tillader den aktuelle handelsplads ikke denne handling.

Det er vigtigt, at du altid kontrollerer din ordrestatus og kontakter Nordnet, hvis der er noget, som du ikke forstår, eller som du synes virker forkert.

Prisinterval

Afhængig af kursniveauet i et værdipapir kan kursen/prisen på en ordre afgives med forskellige antal decimaler. Tabellen herunder viser mindste decimal (tick size), som en ordre kan afgives med inden for respektive prisinterval.


 

For at finde det gennemsnitlige antal handler i et værdipapir henvises til:

https://www.esma.europa.eu/files/equityticksizexlsx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mere om

Handel



70 20 66 85

Mandag - fredag 8.30 - 17.00

c Mægler 8.30 - 22.00


Op

Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage. Inden du investerer i en fond, bør du læse prospektet, som er tilgængeligt hos fondsselskabet og central investorinformation, som du finder i ordreafgivelsesvinduet samt på fondens produktside på nordnet.dk.