Den 6. oktober i år træder der nye afviklingsregler i kraft i Europa i forbindelse med aktiehandel. Antal afviklings- eller valørdage går fra 3 til 2. For aktiemarkederne betyder det ingenting rent prismæssigt. For dig som investor, vil det ligeledes ikke have nogen større betydning. Med en enkelt undtagelse.
Fra T+3 til T+2
Bag ved hver aktiehandel ligger noget praktik. Udvekslingen af værdipapirer og kontanter sker elektronisk. I dag er det normen at du betaler for dine aktier 3 hverdage efter en handel har fundet sted. På samme måde modtager du først pengene igen 3 dage efter et salg. Det hedder i fagterm ”T+3”.
Den 6/10 ændres afviklings- og valørreglerne fra 3 til 2 afviklingsdage, når du handler europæiske og dermed også danske og nordiske aktier. Man går altså fra T+3 til T+2. Du betaler dine aktiekøb hurtigere efter 2 dage, men modtager tilsvarende også dine penge hurtigere i forbindelse med aktiehandel. Fair and square.
USA/Canada fastholder T+3
For dig som investor betyder ændringen ikke noget så længe du køber og sælger europæiske aktier. Hvis du derimod handler både europæiske og amerikanske/canadiske aktier, forholder det sig lidt anderledes.
Hvis du eksempelvis ikke har nogen kontanter på din konto og køber europæiske aktier efter den 6/10, og finansierer det ved at sælge for et tilsvarende beløb i amerikanske aktier, som du har i dit depot, kommer du til at mangle penge i én dag. Eller med andre ord: Du vil i det tilfælde gå i overtræk og låne penge af Nordnet. Det koster renter.
Europa/Norden/Danmark anderledes end USA
Derfor er det en god ide at holde øje med om du har tilstrækkelig med ledige kontanter på din konto, når du handler aktier efter den 6/10. Eller også bør du checke om du køber europæiske, inklusive nordiske aktier, finansieret af et ditto salg af amerikanske/canadiske.
Hm, Jeg er nu netop blevet orienteret om, at min Nordnet-konto er overtrukket efter et ETF køb, selvom valørdagen for købet ikke indtruffet. Jeg vil mene, at enten er ovenstående ikke korrekt, eller også er Nordnets kunderådgiver forkert på den ?
Hej Thomas
Jeg vil bede dig om at ringe til Kundeservice på 70 20 66 85 – så kan mine kolleger hjælpe dig med at opklare sagen. Mvh Sanne, Nordnet