Spring til hovedindhold

Lavere beskatning af investeringsfonde fra årsskiftet.

Beskatningen af investeringsfonde ændres fra og med 2020. Her er hvad du skal være opmærksom på.

Fra nytår ændres beskatningsreglerne for de såkaldte aktiebaserede ETF’er og udenlandske investeringsfonde, dvs. dem, der er mere end 50 % investeret i aktier. Afkast fra investering i disse investeringsselskaber beskattes fra og med 2020 nemlig som aktieindkomst, hvis selskabet senest 1. november året før har meddelt Skattestyrelsen, at de ønsker status som aktiebaseret investeringsselskab. Skattestyrelsen har offentliggjort listen over de mere end 1400 værdipapirer, der fra og med 2020 vil blive beskattet som aktieindkomst i stedet for kapitalindkomst. Du kan se præcis, hvilke investeringsselskaber der er godkendte på Skats hjemmeside (under fanen “Liste over aktiebaserede investeringsselskaber”).

Dette betyder, at en række ETF’er og udenlandske investeringsfonde fra nytår må forventes at blive beskattet på linie med de aktiebaserede danske investeringsforeninger, idet afkastet bliver beskattet som aktieindkomst (27 %/42 %). Til og med 2019 beskattes afkastet som kapitalindkomst – og hermed typisk til en højere procent. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at ETF’er og udenlandske investeringsfonde fortsat vil blive beskattet i henhold til lagerbeskatningen (dvs. en løbende årlig beskatning af værdistigning/værditab), i modsætning til de danske aktiebaserede investeringsforeninger, hvor afkastet først beskattes ved salg (det såkaldte realisationsprincip).

Hos Nordnet ser vi positivt på denne ændring, der er et godt skridt i retning af mere lige konkurrencevilkår imellem danske investeringsforeninger og udenlandske fonde. Vi ser generelt en markant stigende interesse for især ETF’er blandt vores kunder, og denne ændring i skattereglerne vil for de flestes vedkommende have en positiv effekt på deres afkast efter skat.

Forudsætninger
Investering 500.000 kr.
Afkast 5 procent 25.000 kr.
Kapitalindkomst beskattes med 33 procent (kapitalindkomst mellem 0 og – 50.000 kr.)
Aktieindkomst beskattes med 27 procent (aktieindkomst mellem 0 og 54.000 kr.)
Skat – nye regler (27 procent) 6.750 kr.
Skat – gamle regler (33 procent) 8.250 kr.
Afkast efter skat – nye regler 18.250 kr.*
Afkast efter skat – gamle regler 16.750 kr.*

Eksempel for typisk investor – Finansdanmark

* Beregningen viser en typisk investor. Forskellen i beskatningen efter nye og gamle regler kan variere afhængig af størrelsen af investors samlede kapitalindkomst og aktieindkomst. Aktieindkomst op til 54.000 kr. (2019) beskattes med 27 procent. Aktieindkomst derover beskattes med 42 procent. Før 2020 beskattes afkast fra aktiebaserede investeringsselskaber som kapitalindkomst med 25 til 42 procent afhængig af, hvor stor investors kapitalindkomst er. Typisk udgør skatten på kapitalindkomst 33 procent. Den typiske investor får således nedsat beskatningen fra 33 til 27 procent.

De ændrede regler betyder dog også, at dit afkast efter skat i nogle tilfælde også kan risikere at blive forringet – alt afhængig af din kapitalindkomstbeskatning. Vær derfor opmærksom på hvordan de ændrede skatteregler påvirker lige præcis din skat og tilpas eventuelt dine investeringer herefter.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
67 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2019-12-03 10:47

En positiv ændring. Kan vi så også regne med at Nordnet tilbyder aktiesparekonto i 2020, så vi har et godt sted at placere vores ETFer i frie midler?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-04 10:48

Hej Erik. Vi har på nuværende tidspunkt ikke nogen konkrete planer om at lancere aktiesparekontoen. Denne beslutning skal ikke mindst ses i lyset af at grænsen pt. er 50.000 DKK. Venlig hilsen Kristian, Nordnet

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-04 14:47

Et konto med fordelagtig beskatning hvor man kan indsætte 50.000 DKK —per år— er ikke så ringe for en almindelig lønmodtager i mine øjne? Det svarer jo til at jeg kan overføre 4166 DKK per måned fra min løn til et aktiesparekonto. Hvis jeg har mere end det så skal overskuddet nok finde sig rette på en almindelig aktiedepot. Det er jo næsten som at få adgang til en Aldersopsparing som ikke er bundet til pensionsalder. Hvis Nordnet vil være det foretrukne valg for private investorer kan jeg ikke forstå jeres beslutning – det lyder jo til at det er… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-04 15:04

Det er ikke 50.000 DKK per år, men hvor meget der må stå på kontoen i alt.
Beløbet må gerne overstige 50.000 DKK hvis udbyttet kommer fra de aktier som du har investeret i.

Aktiesparekontoen er lagerbeskattet, så den er ikke nødvendigvis fordelagtig for alle, da man skal tage hensyn til, at betale en 17% skat for noget man ikke har realiseret endnu.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-04 15:00

Det ser ud til, at det afhænger af DF: https://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/392207/penge_sat_af_til_at_fordoble_aktiesparekontoen_vi_staar_ved_den_aftale_vi_har_lavet.html

Det er en reel mulighed for, at den bliver sat op til 100.000 DKK til næste år.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-04 16:11

Præcis, det ser ud til at fordobles. Her en anden god artikel, hvor der ligefrem fremføres, at Nordnets mangel på opbakning har en del i begrænset succes: https://finans.dk/erhverv/ECE11798999/fordobling-af-aktieloft-kan-redde-udskaeldt-ordning/

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-05 22:11

Jeg har ikke nogen aktiesparekonto, fordi jeg ikke vil lagerbeskattes. For dem, som betaler 42% i aktieindkomstskat, eller investerer i værdipapirer som lagerbeskattes, er det godt med aktiesparekontoen. Men nej tak herfra (endnu).

Simon
Simon
Svar til  Gæst
2020-11-15 18:43

@Erik Nu har jeg siddet i Excel for at beregne hvorvidt det kan betale sig med aktiesparekontoen. Det kan i langt de fleste tilfælde betale sig at at fylde en aktiesparekonto op først. Hvis du selv vil teste, og ikke har tid til at lave et excel ark, faldt jeg over denne beregner, som sammenligner afkastet alt om det er efter realisationsprincippet eller lagerbeskatning: https://investu.dk/aktiesparekonto/

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-08 10:56

Hej Erik. Du glemmer at det giver en kæmpe forskel på dit afkast om du beskattes løbende, eller først ved salg. Hvis du på en aktiesparekonto bruger de 50.000 kr. på at investerer i Novo Nordisk og Novo Nordisk stiger 10 % på et år, så skal du på aktiesparekontoen aflevere 1,7 kr. med det samme. Uanset om det er solgte eller ej. Hvis Novo Nordisk stiger i et depoot i frie midler skal der afleveres 0 kr. så længe de ikke er solgte. Der skal afleveres 2,7 kr. hvis de sælges. Det lyder måske som om, man ville sparer… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-08 12:49

Hej Jesper, tak for dit indskud. Det er helt rigtigt at det ikke altid er en skattemæssig fordel, men jeg mener at det godt kan være det. Hvis jeg fx. er glad for at investere i udbytteaktier, hvor afkastet primært består af udbytte i stedet for kursstigning, så bliver mit udbytte beskattet med 17% årligt i et aktiesparekonto. Hvis jeg investerer i de samme udbytteaktier i et aktiedepot beskattes udbyttet med 24% – også årligt. Så udbytteaktier er en strategi, hvor aktiesparekonto er mere lempelig. Personlig krydser jeg fingrene for, at det vil være muligt at købe fx. ETFen “Xact… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-26 08:49

Hej Jesper, jeg er enig i din betragtning. Hvad mener du så om dette: Man realiserer sin pensionsopsparing NU, betaler 60% i afgift NU og har dermed en bunke frie midler liggende ekstra i depotet til investering som man har lyst til. Så slipper man for at blive lagerbeskattet hvert år af sit pensionsdepot (15,3% PAL skat).

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-29 14:32

@ Jesper; det er ikke helt korrekt. Hvis du forventer at slutte/nedspare med aktieindkomst i 42% klassen, så vil det være en fordel at få så meget ind ned i 27% rammen som muligt, før du bliver tvunget til at realisere det hele i 42% klassen. Renters rente effekten skal løbe over mange, mange år for at vinde over 15% ekstra skat. Hvis der ikke var et knæk på aktieindkomstskatten ville du i princippet have ret; men hvis du investerer i enkeltaktier bliver du samtidig “stavnsbundet” i dem uden at kunne rebalancere uden at blive beskattet hårdt.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-30 20:54

@Jesper, Erik, Karl, Simon m.fl. Der er fordele og ulemper ved Aktiesparekontoen. Alt i alt er det uvæsentligt med ordningen alene p.g.a. beløbsgrænsen (2020: 100.000, før 50.000). De mange finurlige beregninger og forsøg på optimeringer er spildte kræfter, med mindre man virkelig keder sig. I år 0 – 1 er skatteforskellen ligegyldig samlet set. Det er den også i år 2, 3, og måske en årrække frem… afhængig af investorens individuelle økonomiske situation, samt om regeringen øger beløbsgrænsen yderligere. Meget forsimplet og som jeg p.t. har forstået det: Hvis man investerer 100.000 og får et afkast på 6% – altså… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-02 16:15

Med 10% i forrentning tager det 12 år før det er en fordel ikke at vælge aktiesparekontoen – ikke just daytrading. Beregningen forudsætter derudover at beskatningen er 27% af hele beløbet efter 12 år. Du kan altså ikke i dette eksempel investere mere end godt 21.250 kr. for ikke at komme over de 55.300 kr. de rkun skal betales 27% i skat af (som reglerne er i 2020).

Gæst
Gæst
2019-12-03 11:12

Hvordan Beskattes ETF på en aktie spare konto?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-03 12:35

Med 17% lagerbeskatning. Hvilket jo må siges at være endnu en tand bedre end 27% lagerbeskatning…

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-04 10:49

Hej Steen. Som Erik siger, så beskattes ETF med 17% lagerbeskatning. Venlig hilsen Kristian, Nordnet.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-13 09:15

Har det betydning om ETF’en er på den nye liste over ETF’er fra SKAT?

Gæst
Gæst
2019-12-03 17:16

Hvor finder jeg en liste over ETF’er, som SKAT accepterer til den nye aktielignende beskatning?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-04 10:46

Hej Arne.

Listen er som nævnt ikke klar fra Skattestyrelsens side af endnu, men vi forventer den vil fremgå af deres hjemmeside i løbet af december måned. Vi vil også opdatere dette opslag med linket så snart listen er offentliggjort.

Venlig hilsen Kristian, Nordnet.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-12 08:55

Listen kan findes her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2244641

Gæst
Gæst
2019-12-04 21:19

Hvordan ser regnestykket ud hvis man både har høj positiv kapitalindkomst – og aktieindkomst der beskattes med 42 procent samt topskattebetaler.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-05 22:14

Hvis du er topskattebetaler, så betaler du 42% i kapitalindkomstskat. Hvis du så også betaler 42% i aktieindkomstskat og fonden lagerbeskattes, er det altså det samme.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-29 14:35

… men kapitalindkomst vil være en fordel, hvis du er i 42% niveau på aktieindkomst og din kapitalindkomst er under 44.800 (2019). Så er beskatningen ca. 37% plus evt. kirkeskat.

Gæst
Gæst
2019-12-06 13:16

Hvis jeg køber ETF’er i min datters depot, vil jeg vel som udgangspunkt gerne have, at afkastet bliver beskattet som kapitalindkomst, da det er skattefrit op til frikortets grænse på 35.300 kroner (hvis ellers pengene er overført af fx bedsteforældrene).

Dermed bliver ETF’er der fra 2020 beskattes som aktieindkomst mindre attraktive i det her tilfælde. Er det korrekt forstået?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-12 13:12

Hej Johan. Ja, hvis du fortsat ønsker at dine ETF’er skal være beskattet i henhold til kapitalindkomst, skal du være opmærksom på om du i din datters depot køber ETF´er som beskattes i henhold til aktieindkomst eller kapitalindkomst. Listen fra Skat med de investeringsfonde som beskattes i henhold til aktieindkomst fra 2020 er nu tilgængelig og kan findes i blogindlægget længere oppe. Venlig hilsen Kristian, Nordnet

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-13 04:11

Hej Johan. Jeg køber også etf’ere i min datters depot. Jeg har fået den opfattelse, at det er lagerbeskatningen, der har betydning for om frikortet kan bruges. Da etf’erne på listen stadig lagerbeskattes (dog med en anden sats) skulle der ikke være noget problem i fortsat at bruge frikortet. Mvh

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-13 20:59

Det er helt forkert. Det er beskatningen som kapitalindkomst, der bruger af frikortet. Lager- ctr. realisationsbeskatning har kun betydning for tidspunktet og opgørelsen af skatten.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-14 00:33

Ok, tak for korrektionen, Martin.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-27 15:07

Er der nogle der kan anbefale en bred, billig verdensdækkende investeringsforening, som fortsat beskattes som kapitalindkomst, som jeg kan bruge – netop til børnene?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-16 10:10

Hej Johan, jeg står i samme situation som dig. Hvad er din plan? Sælger du deres værdipapirer nu, og betaler skat af fortjenesten og køber nogle som ikke står på listen, eller hvad kan man gøre på sine børns vegne?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-19 16:10

Det gælder vel om at sælge inden årsskiftet, og så skifte til nogle lagerbeskattede fonde, der ikke står på listen.

Gæst
Gæst
2019-12-06 13:42

Betyder det gengivne citat at en godkendt ETF i 2020 beskattes hhv. 27/42% og efter lagerbeskatningsprincippet? “Dette betyder, at en række ETF’er og udenlandske investeringsfonde fra nytår må forventes at blive beskattes på linie med de aktiebaserede danske investeringsforeninger, idet afkastet bliver beskattet som aktieindkomst (27%/42%). … Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at ETF’er og udenlandske investeringsfonde fortsat vil blive beskattet i henhold til lagerbeskatningen”

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-12 13:12

Hej Kim. Ja, det er korrekt. De godkendte ETF’er vil blive beskattet efter aktieindkomst (27%/42%), men vil fortsat være lagerbeskattet. Venlig hilsen Kristian, Nordnet.

Gæst
Gæst
2019-12-13 16:30

Har det nogen betydning for beskatningen, om ETF’en er akkumulerende eller udbetalende?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-11 21:11

Jeg er også interesseret i et svar på dette.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-12 10:11

Hej A.E. Det har ingen betydning om ETF er akkumulerende eller udbyttebetalende. Den skal blot være på SKAT’s liste over aktiebaserede investeringsselskaber https://skat.dk/skat.aspx?oid=2244641 . Venlig hilsen Jakob Holck, Nordnet

Gæst
Gæst
2019-12-14 13:45

Kommer Nordnets liste over ETF’er til at inkludere en filtrering af hvilke fonde, som bliver hhv. aktieindkomst- og kapitalindkomst beskattet?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-12 10:12

Hej Jakob. Vi har ikke på nuværende tidspunkt mulighed for i vores ”screener” at tilføje yderligere kriterier.
Vores bedste råd er at finde din ETF på nordnet.dk og så slå listen op fra SKAT og søge efter ISIN-koden. Venlig hilsen Jakob Holck, Nordnet.

Gæst
Gæst
2019-12-14 17:04

Min datter fylder snart 18 år, og jeg planlægger at oprette et depot hos Nordnet til hende som en del af hendes gave. Jeg overvejer så at købe aktier eller fonde for et mindre beløb og sætte ind – så er hun i gang og kan selv spare op og handle fremadrettet – i det omfang hun har lyst. Tror dog ikke at hun vil være særlig aktiv i de første par år, så det skal helst være noget der passer sig selv og med en god spredning, dvs en investeringsfond eller en ETF med en lav ÅOP. Umiddelbart er… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-18 11:13

Hej Rikke, som jeg forstår det skal du holde dig væk både fra aktiesparekonto og alle ETFer, hvis du vil undgå lagerbeskatning. Til det formål du beskriver ville jeg anbefale en almindelig aktiedepot, op månedsopsparing i fx. Sparindex Globale Aktier, og Sparindex OMXC25, begge med en ÅOP omkring 0,5%. Det er ikke lige så lavt som hos en ETF, men du undgår lagerbeskatningen. Ved månedsopsparing undgår du også omkostninger til kurtage og valutagebyr (hvis alternativet er en ETF handlet i Euro). I månedsopsparingen kan du vælge at der skal handles for fx. 1000 kr om måneden, og så vil der… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-27 13:15

Erik – ja, og mange tak for svar!

Gæst
Gæst
2019-12-14 21:52

Har I mulighed for at lave en liste over hvilke ETFer der er lagerbeskattet og hvilke der ikke er i dem man kan vælge i mellem under Jeres månedsopsparing?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-18 11:16

Alle ETFer er, og vil være, lagerbeskattede – det ændres det ikke på. Det nye i 2020 er, at en del af dem vil beskattes som aktieindkomst, hvorimod andre vil beskattes som kapitalindkomst.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-18 14:19

Det ser ud til at langt de fleste ETFere, der kan vælges som månedopsparing, beskattes som aktieindkomst. Jeg har fundet 3 ETFere, der i 2020 beskattes som kapitalindkomst. Vil de være fornuftige at vælge til en børneopsparing, der først skal bruges om 15 år?
Xtrackers S&P 500 Swap UCITS ETF;
Xtrackers MSCI World Swap UCITS ETF;
Xtrackers MSCI Europe Small Cap UCITS ETF

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-20 15:31

Min søn har også en investering i ETF’ere der pt. lagerbeskattes som kapitalindkomst. Dermed udnytter vi hans personfradrag og jeg er derfor selvfølgelig interesseret i fortsat at have kapitalindkomstbeskattede ETF’er i depotet.

De ETF’er han har pt. Skal vel først sælges efter nytår? De bliver vel opgjort og kapitalindkomstbeskattet Per 31. December som sædvanlig?

Og så skal jeg bare finde nogen tilsvarende som fortsat bliver indkomstbeskattet og købe dem i stedet?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-12-28 10:44

Hej Kasper,
Er du blevet klogere ift, om de nævnte fonde virker “fornuftige” til en børneopsparing, eller om der er andre alternativer?
Mvh. Jacob

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-06 10:22

Hej Kasper og Jesper. Umiddelbart ville jeg anbefale at I bruger iShares ETFer istedet for Xtrackers, hvis det er den slags produkt I gerne vil investere i. Som “Swap” i to af navnene antyder, er Xtrackers fonde -syntetisk- istedet for -fysisk- replikeret. Det betyder, at fonden rent faktisk ikke ejer de underliggende værdipapirer, men har indgået komplicerede aftaler med finansielle institutioner om ditten og datten. Det indebærer mere risiko, og er at købe fysisk replikerede ETFer i stedet for – til eksempel iShares. Dette gør sig specielt gældende, hvis ÅOP er den samme. Men hvorvidt produkterne er egnede til børneopsparing… Læs mere

Gæst
Gæst
2019-12-16 21:50

Hej, kan vi evt. få en opdateret version af måndesospasrring muligt fonde som ny bliver dakket af den nye skatteregler?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-12 10:12

Hej Felipe. Vi har ikke på nuværende tidspunkt mulighed for i vores ”screener” at tilføje yderligere kriterier. Vores bedste råd er at finde din ETF på nordnet.dk og så slå listen op fra SKAT og søge efter ISIN-koden. Venlig hilsen Jakob Holck, Nordnet.

Gæst
Gæst
2019-12-18 11:44

Aktiesparekontoen burde være perfekt til de nye godkendte ETFere. Nu hæves loftet til 100.000 kr. og for en familie på 5, er det så 500.000 kr. bare i indskud. Det kan så blive til både 1 til 2 millioner hen over årene, ud over at så hæves loftet jo igen næste år til 150.000 kr. Det er uforståeligt, hvor nordnet ikke har de konti til deres kunder. De beregner vel bare skat på samme måde som ved en pensionsordning. Nordnet er for småsparere og skal de ordninger virke, så skal nordnet støtte op om det, ligesom de vel også gør… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-02 21:14

Helt enig. ETF’er og udenlandske fonde bliver alligevel lagerbeskattet, så der kan man gøre brug af den lavere sats som aktiesparekontoen tilbyder. Samtidigt dejligt at se at de danske fonde bliver beskattet ved realisering, men dem skal man måske så overveje at køre via en anden konto