Spring til hovedindhold

A.P. Møller Mærsk: Historisk billig, men bliver aktiepenge afkastmæssigt langtidsledige?

Fredagens regnskab fra A. P. Møller Mærsk gjorde investorerne nervøse, og sendte aktien i dybet samtidig med at investorerne sprang over bord. Per Hansen giver sit perspektiv på aktien og regnskabet her.

Fredagens regnskab fra A. P. Møller – Mærsk gjorde investorerne nervøse, og sendte aktien i dybet, samtidig med at investorerne sprang over bord. Udsigt til flere år med overkapacitet og lave rater, giver kortsigtet læk i aktieskroget.

Regnskab som forventet

A.P. Møller Mærsk aflagde fredag sit 3. kvartalsregnskab. På overfladen flugtede selve tallene med forventninger. Alene vurderet som en status, kunne det få investorerne til at tænke: “Så langt som godt”.

Guidance under konsensus

Udfordringerne kom(mer), når/da investorerne åbnede Pandoras fremtidsæske. Både for såvidt angår 4. kvartal, men ikke mindst både implicit og eksplicit med hensyn til de forventede fragtrater, som jo er det som er helt afgørende for indtjeningen – og dermed aktiekursen og investorernes villighed til at investere. For 4. kvartal guider Maersk kun for en beskeden indtjening på EBITDA-niveau og inklusive de forventede afskrivninger, er det mere eller mindre break-even, som møder investorerne på bundlinjen.

Fra 200 mia. til +/- 0 på få år

Investorerne gnider sig naturligt en ekstra gang i øjnene. Det er kun 12 måneder siden, selskabet præsterede det bedste overskud nogensinde med et overskud på mere end 200 mia. DKK. Den gode forskel dengang var de høje rater, som Maersk ikke havde nogen indflydelse på i et marked karakteriseret af fuldkommen konkurrence.

Rater tilbage til før Covid-19 uden

Nu er de selvsamme rater faldet tilbage til, om ikke ”normalen”, så dog tiden før verden gik ratemæssigt transportamok. Samtidig har der de seneste år været en underliggende og betydelig omkostningsinflation, som gør, at de reelle containerrater, korrigeret for prisstigningerne, er lavere.

Lavere vækst og flere skibe er dårlig cocktail

A.P. Møller Mærsk forsøger ikke at ”putte” med den økonomiske virkelighed. På vej ind i 2024 er cocktailen af en økonomisk afmatning, som giver mindre at sejle med og flere af de skibe, som blev bestilt for år tilbage og bliver leveret nu på det forkerte ratetidspunkt, en presset indtjening. Maersk noterede, at man ikke regner med, at antallet af skibe som bliver ophugget på grund af alder, kommer til at stige markant og kunne udbuds/efterspørgselsmæssigt ”balancere” raterne op.

Venter flere år med lavere rater

2024 bliver svært, og det er det, som investorerne tager udgangspunkt i og bestik af. Det er her, indtjeningen betyder mest. For investorerne er det både indtjeningsudsigterne og villigheden til at købe ind på fremtidige bedre tider, som kan gøre en forskel. I den henseende er det kortsigtet ikke opløftende. Risikoen er, at investorerne står tilbage med aktier, som set i forhold til historikken, er lavt prissat, men som kan forblive lavt prissat.

Shipping er en boom bust industri

Rater veksler mellem ”tårnhøje” efter tider, hvor der har været tjent for lidt, for længe. Det er der, hvor der er bestilt få skibe til senere levering. Flåden er aldrende, og der er, eller der er udsigt til, en ubalance med mere efterspørgsel end udbud. De kommende år ser det anderledes ud. A.P. Møller Mærsk har masser af tid og kapital til at vente på bedre tider.

Ekstrem Covid-optur kan forlænge nedturen

Udfordringerne kan mærkes, og konkurrenter i en dårligere økonomisk forfatning end Maersk vil mærke det hårdere. Samtidig er der en risiko for, at årene med lave rater kan komme til at trække ud. Alle rederier har tjent gulddukater i 2020-2022, og de fleste har mange penge til at stå imod. Normalt vil en nedtur vare et par år. Denne gang er der en risiko for, at den økonomiske polstring hos de fleste kan forlænge nedturen med 1 år eller så.

2024 indtjening ”reddes” af 2023-reservation

A.P. Møller Mærsk vil over de kommende kvartaler reducere medarbejderstyrken med ca. 10 %. Udgiften til fratrædelser kan komme til at belaste og blive udgiftsført i år, mens effekten af de lavere udgifter kommer til positivt at påvirke 2024. Det kan hjælpe APM til at undgå røde indtjeningstal næste år.

Lav prisfastsættelse giver ”trading-aktie”, men risiko for arbejdsløse penge

Det er naturligt, hvis investorerne tænker, at store kursfald og en lav prisfastsættelse er en for stor fristelse til at ignorere. Imod at ”udnytte” en sådan ”uligevægt” taler, at investorerne på kort sigt har en tendens til at ignorere ”billige” aktier, hvis den tilstand forventes at vare i en længere periode. Det vil være mest naturligt, hvis de penge, som investorerne har mulighed for at tjene på investeringen kortsigtet, kommer fra ”køb og efterfølgende hurtigt salg” snarere end ”køb og behold og vent på værdistigninger”. Prisfastsættelsen er tæt på historiske ”rock bottom”-niveauer på omkring 0,42x bogført egenkapital.

P/E er et problematisk investeringsanker i en boom/bust-industri

Hvis du mangler en oversigt over prisfastsættelsen udtrykt som P/E, er der en god grund til det. Den er nemlig for en række selskaber, hvis indtjening svinger ekstremt op og ned, ikke særlig anvendelig. ”P” svinger selvsagt en del, men ”E” og forventninger til indtjeningen svinger måske endnu mere og er ikke et godt investeringsanker i shippingindustrien.

Markedsmekanismer og investorernes mindset

Indtjeningen er faldet, og usikkerheden steget på kort sigt. Om du skal købe eller sælge, ved jeg i sagens natur ikke, men jeg håber, jeg har illustreret, hvordan mekanismerne virker, og hvordan investorerne tænker.

Figur 1: Kursudvikling i A.P. Møller Mærsk, 3 år. Kilde: Nordnet

Figur 2: Udviklingen i indtjeningsforventninger for A.P. Møller Mærsk fra 2023-2025. Kilde: Marketscreener.com

Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer.Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
1 Kommentar
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Elemental
Elemental
2023-11-06 14:51

Det store beløb, der er sat af til aktietilbagekøb kommer vel til at holde en solid hånd under aktien?(!)
Der resterer jo fortsat 44.000.000.000 DKK. Ved en tilbagekøbskurs på 10.000, så kan der forsvinde yderligere 4,4 mio. aktier. ud af de ca. 16.342.000 resterende aktier. I så fald havner man omkring 12 mio. aktier. I 2019 var der ca. 20,5 millioner aktier. Så earning per share (og udbytte ved samme overskud/udlodning) stiger altså med >70% som følge af tilbagekøbet.