Spring til hovedindhold

Derfor sværmer shortsælgere om biotekselskaber

Vi hører næsten om det dagligt. Shortsælgere som belejrer ikke mindst danske Bavarian Nordic, men også selskaber som for eksempel Zealand Pharma har der over tid været en betydelig interesse for shortsalg. Det er en naturlig konsekvens af bioteksektorens natur. Et intermezzo og investeringsvilkår som investorerne skal leve med.

Mere likviditet med kortsigtet kurspres

Når der foretages et shortsalg øges likviditeten i en aktie, men kursudviklingen kommer også under et betydeligt pres i en periode. Det er kun naturligt, at dette pres i det mindste midlertidigt holder udvalgte biotekaktier i en kursmæssig skruetvinge.

Shortsælgere har gode investeringskort

Der er en række årsager til, at shortsælgerne fokuserer på biotekselskaber:

  • 80-90 % af den forskning, som selskaberne håber på kan føre til nye lægemidler, viser sig ikke at kunne levere på forventningerne. Der er altså 80-90 % risiko for at fejle og 10-20 % for at få konverteret et projekt til produkt.
  • Der er altså ca. 8-9 gange flere projekter som fejler, end der viser sig at blive til det, som man håber efter at have været en tur i klinikkens tre faser.
  • Undervejs skal den ny lovende forskning igennem mange hurdler, som skal tilfredsstille 2 forhold i en både-og: Produktet skal være bedre end eksisterende på markedet og bivirkningsprofilen skal være tolerant.
  • Det tager i gennemsnit 10-12 år for nye projekter eventuelt at blive til produkter.
  • Der er ekstremt mange snubletråde, som skal forceres og faldgruberne er mange.
  • Undervejs er det ikke kun forskningen, som kan ændre sig. Resultaterne giver nye muligheder og udfordringer, og måske kommer der nye selskaber på banen med lignende forskning. Det kan betyde noget for markedsstørrelsen og markedsandele, hvis man altså når så vidt, som man håber.
  • Shortsælgerne vil langsigtet stå med de bedste investeringskort for at vinde. Der er ganske enkelt for meget som fejler; for mange udfordringer.

Shortsælgernes danske yndlingsoffer har været Bavarian Nordic

Mange undrer sig måske over, at Bavarian Nordic så massivt har været belejret af shortsælgere, men det er ikke så overraskende endda. Dels har Bavarian Nordic haft begrænset succes med at skabe gode resultater uden for vacciner. Indimellem har det givet ekstreme kursfald i forbindelse med annoncering af skuffende forskningsresultater. Samtidig er den daglige omsætning i aktien meget attraktiv for shortsælgere. Jo mere en aktie omsættes, jo nemmere er det for en shortsælger at åbne en position uden at påvirke kursen alt for meget og tilsvarende at lukke positionen igen, hvis/når det måtte ønskes. Lidt som en indbrudstyv, uden sammenligning i øvrigt, som gerne vil ubemærket ind, men som samtidig skal hurtigt og helst ubemærket væk, hvis noget går galt.

Shortsalgs modvind er et investeringsvilkår

Mange private investorer er naturligt irriterede og frustrerede over shortsælgere. Det er forståeligt. Det er dog et investeringsvilkår, og er fuldt lovligt. Investorerne bør derfor tilpasse sig denne modvind og tage bestik af den. Mange private investorer har en overvægt af biotekaktier, som er et af steder hvor risikoen på aktiemarkedet er allerstørst og ofte underfokuseret.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
2 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2021-12-02 18:30

Da jeg i 80’erne var ansat ved Lundbeck mener jeg at det lykkedes at nedbringe udviklingstiden for et nyt produkt til 5 år.
Pfizer/Biontech udviklede vel vaccinen på omkring 18 måneder.
Så det undrer mig, at jeg flere steder læser udviklingstiden for nye produkter er 10-12 år.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-03 16:15

Hej Hans

Godt spørgsmål, som det vil være relevant at spørge Novo Nordisk, Zealand Pharma, Lundbeck og mange andre pharmavirksomheder. Nej – det tager ikke i det generelle eksempel 5 år. Vacciner er enkeltstående tilfælde. Men jeg glæder mig til at høre svaret på, hvorfor selskaberne ikke gør det hurtigere? Jeg gætter på at det skyldes at fra ideen er født til de indledende øvelser er lavet – til man er færdig i klinikken med de 3 faser og efterfølgende skal have det hele dokumenteret, godkendt etc. går der lang tid.

Hilsen
Per