Spring til hovedindhold

Det skal du vide om opsparing til dit barn

I dette indlæg kommer jeg ind på børneopsparing eller “opsparing til børn” med fokus på opsparing og investering af frie midler, dvs. det man kan investere med, når man har nået indbetalingsloftet på den traditionelle børneopsparing, som er 6.000 kr. årligt eller 72.000 kr. totalt. Husk på, at Nordnet tilbyder ikke den traditionelle børneopsparingskonto, her skal du have fat i egen bank. Hos Nordnet kan du oprette et depot til mindreårige og en aldersopsparing. Begge kontotyper kommer jeg ind på senere i indlægget.

Hvorfor skal man investere sit barns penge?

En opsparing som står uden rente, vil højst sandsynligt miste værdi med tiden pga. inflation. Inflation spiller derfor en stor rolle, og jeg vil mene, at renters rente burde motivere enhver forældre til at investere på deres børn vegne hvis muligt. Jeg vil ikke lave de store regneeksempler, da jeg tænker, at du som læser, allerede ved hvad renters rente er, og er interesseret i investering – hvis ikke kan du med fordel læse mere om det her. Sandsynligvis ved du også, hvorfor det kan være en god idé at investere hele eller dele af sine eller sit barns penge. Investerer du eksempelvis 500 kr. månedligt, og opnår et gennemsnitligt årligt afkast på 7 pct. kan det over 21 år betyde, at barnet vil have 260.000 kr. sammenlignet med 120.000 kr., hvis pengene blot havde stået på en opsparingskonto (bemærk, at der ikke er indregnet inflation).

Linnea Schmidt, forfatter og stifter af Moneypenny

Opsparing til børn for frie midler

Når man har indbetalt det maksimale beløb på den traditionelle børneopsparing, kan man overveje at spare op ved brug af frie midler.

Det første jeg vil anbefale, er, at man opretter et depot til mindreårige. Det kan gøres via din egen bank eller hos Nordnet, hvor du også har gode muligheder for at investere. Her er Nordnets Månedsopsparing et godt eksempel. Den har et stort udvalg af fonde og har ikke noget indbetalingsloft. Jeg har skrevet mere om Månedsopsparingen på min blog Moneypenny & More, som du kan læse her. Du kan også finde mere information om Månedsopsparingen her og se, hvordan du opretter et depot til mindreårige hos Nordnet her. Øvrige muligheder for opsparing for frie midler er f.eks. en aldersopsparing.

Når man har indbetalt det maksimale på den traditionelle børneopsparing, er min prioritering for yderlig investering for børn følgende:

1. Depot for mindreårige

2. Aktiesparekonto (det er ikke muligt at oprette en aktiesparekonto til mindreårige i Nordnet)

3. Aldersopsparing

Hvorfor denne rækkefølge? Fordi ved denne prioritering mener jeg, at du kan give dit barn det højest mulige skattefrie afkast. Beskatningen på aldersopsparingen og aktiesparekontoen er fast, 15,3 pct. på aldersopsparingen og 17 pct. på aktiesparekontoen i kapitalbeskatning årligt via lagerprincippet (også kaldet lagerbeskatning) Man kan opnå skattefrit afkast til sit barn ved at benytte sig af et depot til mindreårige, investere i kapitalindkomstbeskattede produkter og sikre at afkastet registreres på barnets frikort (oprettes hos skattestyrelsen). Mere om dette nedenfor.

Brug af frikortet for et skattefrit afkast

Når du sparer op til barnet, er det som sagt muligt at opnå et skattefrit afkast ved at bruge barnets frikort. Her kan barnet tjene op til 36.700 kr. i kapitalindkomst uden at betale skat. Dette kan du som forældre bruge ved investering på barnets vegne, men kun hvis du investerer i investeringsprodukter, som beskattes som kapitalindkomst. Det er blandt andet mange akkumulerende fonde og ETF’er (produkterne som du vælger, skal ikke stå på Skattestyrelsens positivliste). Afkastet fra disse typer af produkter kan modregnes barnets frikort, og derfor betales der ikke skat på afkastet, så længe det ikke overstiger frikortbeløbet.

Eksempler på kapitalindkomstbeskattede produkter er Nordnets egne fonde (alle undtaget deres Danmarksfond som beskattes som aktieindkomst). Vær, som altid, bevidst om, hvad du betaler i gebyr, f.eks. ÅOP. Læs mere om ÅOP her.

Læs om, hvordan du opretter et frikort her.

Vær opmærksom på gaveregler:

Der findes gaveregler, som kan være relevante, og som man burde være opmærksom på. Gavereglerne kan forstås som et træ, hvor man må forære 68.700 kr. (pr. 2021) i gave til alle i familietræet, som går i nedadgående retning, f.eks. barn, barnebarn, oldebarn uden at betale ekstra i skat. Men går familiegrenen til siden, f.eks. til en bror, søster, moster, farbror osv., er der andre regler.

Sådan beskriver Skattestyrelsen det:

Får du en gave, som er større, end hvad der almindeligvis er passende, skal du betale skat af den. Det gør du ved at skrive værdien af gaven på din årsopgørelse, rubrik 20. Der er ingen faste grænser for, hvad der er en almindelig gave, og hvornår den bliver så stor, at du skal betale skat. Hvis du er i tvivl, kan du ringe til os på 72 22 18 18

Læs mere her, hvis du vil læse mere om gaveregler.

Vær opmærksom på skatteregler:

Ja, og så er det jo det med skat. Mange er lidt bange for at investere barnets penge, fordi de ikke ved, hvad man skal betale i skat. Får man f.eks. et skattesmæk? Og er der forskel på om pengene kommer fra forældre eller fra bedsteforældrene?

Lad mig lige sætte det i punktform for at forenkle det:

  • Får barnet penge fra forældrene, så går løbende afkast (udbytte og renter) på forældre, og kursgevinster går altid på barnet. Vær opmærksom på, at man selv har pligt til at indberette dette til skattestyrelsen.
  • Får barnet penge fra bedsteforældrene, så går løbende afkast (udbytte og renter) og kursgevinster på barnet.

Kontakt skattestyrelsen for at høre mere om reglerne.

Hvad med risiko?

For ikke at lave indlægget for langt, har jeg ikke skrevet så meget om risiko, da jeg har valgt at fokusere på de muligheder, som findes, når du vil investere udover den traditionelle børneopsparing og de gave- og skatteregler, som du skal være opmærksom på. Husk dog på, at du altid bør tage den risiko, du har det godt med!

Det er med investering til børn som med investering til en selv – du kan altid starte med lav risiko og øge successivt, hvis du vil det. Vi står alle i hver vores situation med forskellige muligheder, så man skal finde den vej, som fungerer bedst for en selv.

Står du i en speciel situation, hvor de regler jeg har skrevet om her, måske ikke passer på din situtation eller giver mening, ring da endelig til Skattestyrelsen, Familieretshuset eller din bank. Min erfaring er, at de altid vil gøre deres bedste for at hjælpe dig på rette vej.

Jeg håber, at mit indlæg gav dig noget positivt at tænke over. Pøj pøj på din og barnets eventuelle investeringsrejse!

And last but not least:

Ved spørgsmål eller input kommenter endelig!

Kh.

Linnéa

Læs mere om Nordnets alternativ til en traditionel børneopsparing.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
29 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2022-11-11 10:32

Har et barnebarn på 17 år, der (pludselig)ønsker sig en aktie ´ som han siger` hvad er det bedste at lave til ham, i hans alder.?

Gæst
Gæst
2022-03-26 15:33

Men når barnet er 1 år givet det så mening at lave en konto for mindreårige og kan de overhovedet få frikort og hvordan betales der skat?

Gæst
Gæst
2022-01-30 09:54

Thanks a lot for nice article and all those details.. I have one question for Nordnet investment account for Minor.. I didn’t find the details on Nordnet on how we can withdraw the investment and transfer our funds back to child’s account or own account ( When child is not still reached to his/her legal age). Do we still need to have  børneopsparing with bank (for example, Nordea) to have those money back ? And will it be exempted  the limit of 6000 kr per year ?? What happen to funds invested in child saving in case parents/child move out of the… Læs mere

Gæst
Gæst
2022-01-03 01:41

Geachte heer mevrouw,

Welkom bij MIDLAND CREDIT HOME. Wij zijn een financieel managementbedrijf dat gespecialiseerd is in het verkrijgen van financiële hulp voor startende en grote bedrijven.

MIDLAND CREDIT HOME We zijn geïnteresseerd om u een lening te verstrekken voor uw bedrijf/project enz., onze rentetarieven zijn slechts 3%.

Neem contact met ons op voor verdere vragen:

Bedrijfsnaam:MIDLAND CREDIT HOME
Bedrijfse-mail midland.credit2@gmail.com
Bedrijf NMLS-ID: 315276.
Bedrijfswebsite: midlandcreditonline.com
Motto: Investeren voor generaties.

Gæst
Gæst
2021-12-30 08:24

Hej

Tak for et fint indlæg.

Som bedsteforældre vil vi give arveforskud som kan investeres. Som jeg læser tidligere indlæg så startes med børneopsparing herefter en aktiesparekonto og når den er fyldt op et almindeligt depot. Jeg ved godt man skal have et depot for at overføre til aktiesparekontoen.

Mit spørgsmål er, må forældre hæve på barnets konto, i givet fald hvad må pengene bruges til (her tænker jeg så længe barnet ikke er myndigt)? Kan de f.eks. hæve til anskaffelser til barnet (cykel, tøj, andre større ting) udgifter til konfirmation etc.?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-30 09:44

Hej Leif, Hvor er i søde ved jeres barnebarn. En virkelig god idé! 🙂 I kan (hver især som bedsteforældre) give gave til barnet 69.500 kr (2022) skattefrit. Jeg ville ikke starte en Aktiesparekonto først, da barnet her betaler skat. I har mulighed at give barnet skattefrit afkast ved at investere i kapitalindkomstbeskattede produkter via et depot. Det synes jeg selv er en bedre idé, lige pga skatten. 17% er lavere end depot, men kan frikortet bruges er det jo 0% i skat. 🙂 Ja, forældre må hæve. Vi undersøgte dette nøje, da vi lavede research til vores bog “Alt… Læs mere

Gæst
Gæst
2021-12-29 18:08

Tak for fin artikel!
Kan du uddybe, hvorfor du anbefaler at starte med traditionel børneopsparing, og først derefter investering:

Når man har indbetalt det maksimale beløb på den traditionelle børneopsparing, kan man overveje at spare op ved brug af frie midler.

også jf din indledning. Er det for at have et ‘sikkert’ eller risikofrit indestående til barnet, inden der investeres med risiko til følge?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 20:28

Hej Kenneth, Tak for dit spørgsmål, det er virkelig godt og noget vi diskuteret en del når vi skrev vores bog om børneopsparing. Som udgangspunkt synes jeg, at det er vigtigt, at man formidler, at man KAN investere pengene også på den traditionelle børneopsparingen. Det er mange som sparer fint op, men som ikke ved, at man faktisk kan investere disse penge. Udover dette er det jo (som oftest) flere investeringsmuligheder på en traditionel børneopsparing hvor man f eks ikke behøver, at tænke over hvem der overfører eller hvilke produkter man skal investere i. Man kan fx investere i aktier… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 22:46

Hej Linnéa,
Det var et rigtig fint og omhyggeligt svar, og det giver god mening både i sig selv og i forhold til konteksten her med Nordnet. Mange tak for din tid 🙂
Fortsat god aften og godt nytår!
Mvh Kenneth

Gæst
Gæst
2021-12-29 15:43

Hi
Jeg har et
Nordnet depot til begge mine børne, hvor flere bedsteforældre og forældre har
indbetalt over flere år.
Der er investerings foreninger, Aktier og nogle af Nordnets index fonde, alle med overskud over flere år.
Kan det betale sig at sælge/genkøbe for at udnyttet dette års frikort, eller hvorledes akkumuleres overskuddet skattemæssigt?
 
Mvh
john

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 16:12

At bruge barnets frikort er en rigtigt fin mulighed for at give barnet skattefrit afkast udover den traditionelle børneopsparing. Det skal være et afkast som er “kategiriseret” som kapitalindkomst i dette år, hvis frikortet skal bruges. Så jeg ville som udgangspunkt ikke mene, at det skulle give mening – men jeg ved ikke hvor mange penge som er investeret, hvor meget som allerede nu går som kapitalindkomst af det du investeret i og hvordan børsen vil gå her tors-fre (altså til ultimo 2021). 🙂 Af det du skriver, vil jeg også huske dig på, at om en forælder overfører penge… Læs mere

Gæst
Gæst
2021-12-29 11:13

Hej Linea. Jeg har en konto til mine børn, som kun bedsteforældre sætter penge ind på med det formål, at de kan bruge deres frikort. Men hvad egentlig, når børnene får fx fritidsarbejde og måske begynder at tjene penge?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 11:23

Ja, så er det jo muligt at barnet skal trækkes i Skat om afkastet fra investeringerne og indtjening overstiger frikortsgrænsen.

Bedste hilsner
Linnéa 🙂

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 11:37

Hej Linea. Tak for svar. Åh ja klart! Men de ca. 36.000 kr. som er frikortsgrænsen, det er årligt, ik?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 11:46

Jep, i 2022 er det 37.300 kr. Årligt. 🙂

Gæst
Gæst
2021-12-29 10:37

Det er ikke nødvendigt at oprette frikort til mindre børn hvis de er uden anden indkomst (lønindtægt).

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 11:25

Skat siger at det skal man om barnet er under 15 år, men jeg er enig – de kunne faktisk ikke svare på hvad der vil ske om man ikke gør det. 🙂 Og jeg ved nogle som ikke oprettet frikort hvor det hele kørt alligevel.. Jeg vil dog oprette et selv til mine piger.
Tak for input 😀👍

Bedste hilsner
Linnéa

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 12:08

Hej Linnea,

Jeg har haft kontakt til Skattestyrelsen, som oplyste at det ikke er nødvendigt for børn der ikke har anden indtægt eller i de kommende perioder (forskudsopgørelsesperioder / op til 2 år) opnår anden indtægt. Så hvis dine piger er +10 år er det godt med frikort hvis de får et fritidsjob i den førstkommende tid. Børn under 10 år behøver ikke frikort – indtil de nærmer sig alderen hvor anden indkomst bliver relevant.

mvh Henrik

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 12:24

Hej Henrik,
Så har vi nok haft fat i forskellige medarbejdere 😄
Det var godt med så konkret info, tak for det 🙂 ✨

Bedste hilsner
Linnéa

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 13:00

Hvilket felt skal der tastes i under forskudsopgørelsen?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 20:30

Hej Jakob, er det dette du mener: “Står der ikke et frikortsbeløb, skal du i felt 201 skrive, hvad du regner med at tjene i år. “?

Se her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234738 🙂

Bedste hilsner, Linnéa

Gæst
Gæst
2021-12-29 09:10

Veer aldersopsparing og afkast. Hvis der er negative kapitalindkomst til fremføring fra tidligere år der kan udnyttes i positive afkast hos en person skal banken så have det at vide så de ikke trækker skatten fra kontoen eller skal man selv indføre det i selvangivelsen?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 10:53

Hej Birgitte, er ikke helt med. Er det en Aldersopsparing så er det et lukket skattemiljø, lige som et pensionsdepot eller en Aktiesparekonto.

Negativt afkast modregnes dog i fremtidige år indenfor rammen af aldersopsparingen. Det skal ske automatisk ja. Dog modregnes ikke negativt afkast fra to forskellige lukkede skattemiljøer, fx Aldersopsparing og pensionsdepot.

Ring endelig skat om du er i tvivl, de er mega gode og søde 👍👍

Bedste hilsner
Linnéa

Gæst
Gæst
2021-12-28 21:49

Hvis barnet har Svenske oldeforældre, som gerne vil lave en børneopsparing til barnet, hvordan kan det så bedst gøres? Barnets mor har Svensk personnummer, vis det har betydning.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 10:55

Hmm. Godt spørgsmål. De kan selvf overføre penge til barnet i Danmark som kan investeres fx via depot til mindreårige. Et andet alternativ er at bruge det svenske KF, kapitalförsäkring, fx hos svenske Nordnet. Så skal en af den oprette dette og sætte barnet som “förmånstagare”. Jeg er dog usikker på en evt arveskat, der er det evt 15% – det ville jeg ringe til skat om.
Håber det var svar, spørg endelig igen h is jeg skal uddybe noget 🙂

Bedste hilsner,
Linnéa

PS. Seje oldeforældre 😀😀✨✨👍

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-29 10:56

Altså en KF er meget godt ifht skat da det er lav lagerskat i Sverige. Men om det alligevel kommer en arveskat på et tidspunkt så er det måske, rent skattemæssigt, bedre, at investere via barnet selv i DK. Det er lidt svært at afgørw, da jeg heller ikke ved hvor meget penge det drejer sig om 🙂

Vh,
Linnéa

Gæst
Gæst
2021-12-28 13:38

Kan man oprette en aldersopsparing til mindreårige i Nordnet?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-28 19:54

Ja, det kan man godt🙂

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-12-28 20:24

Ja, det kan du. Min erfaring (fra et medlem i Moneypenny som oprettet en AO til sit barn) er dog, at du først skal starte depot til mindreårige. Men ja, det er muligt. 🙂 Vh, Linnéa