Spring til hovedindhold

Invester i en smart portefølje

Nu præsenterer Nordnet et helt nyt koncept kaldet Smarte Porteføljer. Konceptet bygger på moderne kapitalforvaltning og er blevet til i samarbejde med JP Morgan, der er en af verdens førende investeringsbanker, i kombination med en digital rådgivningsmodel, udviklet af Nordnet.

Smarte Porteføljer består af tre fonde med forskellig risiko – Nordnet Smart 5, 10 og 15 – hvor tallet i fondens navn angiver risikoen beregnet som standardafvigelsen. Jo højere tal – desto højere risiko. Vi er meget stolte over disse fonde og synes, at de repræsenterer noget unikt på det danske investeringsmarked. Jeg skal forsøge at forklare hvorfor (jeg ved, at det kan blive lidt teoretisk, men hæng på…).

Med Smarte Porteføljer vil vi tilbyde investorerne et moderne produkt, som afspejler de seneste trends inden for kapitalforvaltning, og som ikke tidligere har været tilgængeligt for private investorer i Danmark.

Find ud af, hvilken portefølje der passer til din risikoprofil

De underliggende fonde i Smarte Porteføljer investerer i tre forskellige aktivklasser: aktier, obligationer og alternative investeringer som råvarer, ejendom og faktorinvesteringer i aktier. Det vil sige, at man som privat investor kan investere i en portefølje med en række forskellige kilder til afkast og hermed en lige så effektiv risikospredning, som ellers kun de professionelle pensionskasser kan komme i nærheden af. Det smarte ved fondene er samtidig, at de tilpasser fordelingen mellem de enkelte aktivklasser for at opretholde et konstant risikoniveau – uafhængigt af markedsudviklingen. Med Smarte Porteføljer kan man altså vælge at læne sig tilbage som investor, mens vi tager os af de løbende investeringer og sikrer, at de lever op til den valgte risikoprofil – og det vel at mærke uanset om markederne går op eller ned.

At markedsføre fonde med en fast procentuel andel af aktier har længe været enkelt og rentabelt for fondsforvaltere, men en bumpet rejse for dig som investor. Du får en portefølje, som oftest ikke stemmer overens med din individuelle profil, så du ender med en for lav eller for høj risiko. Oftest oplyses forvaltningens risiko som den andel aktier, fonden indeholder, hvor en ”balanceret” fond består af 40 % aktier og 60 % obligationer og en ”aggressiv” fond 75-100 % aktier og resten obligationer. Tanken er, at den ene aktivklasse skal være modvægt, når den anden falder, og derved skabe balance. Jeg synes, at den tankegang er både umoderne og forkert. De seneste 15 år har det været tydeligt, at forholdet mellem aktier og obligationer kan variere kraftigt, og studier viser, at mere end 95 % af udviklingen i en 60/40-fond kan skyldes aktiedelen. At kalde det balanceret er jo direkte forkert.

Inden du kan investere i en af fondene, skal du gennemgå en enkel digital rådgivningsproces og svare på en række spørgsmål om blandt andet risikovillighed, finansiel viden og investeringshorisont. Formålet med spørgsmålene er at fastlægge din investeringsprofil, så Nordnet kan anbefale den rette investering. Når du har svaret på spørgsmålene, kan du starte en månedsopsparing – og så kan du læne dig tilbage, mens vi passer forvaltningen og sørger for, at du altid har den rette risiko i porteføljen.

Vi håber, at I tager godt imod Smarte Porteføljer. Du kan læse mere om Smarte Porteføljer her.

Held og lykke med din opsparing!

Anne Buchardt, landechef, Nordnet Danmark

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
31 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-03-31 22:19

Hej, jeg er helt ny her. Smart10 tiltaler mig, men er det, fristes jeg til at sige, et “smart” tidspunkt at købe det på nu her midt i Corona virvar og er beskatningsmodellen besværlig, hvis man som jeg bare er en privatperson der tænker på 5-6års opsparing igennem produktet ?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-01 09:11

Hej Peter. Det med om det er et “smart” tidspunkt at investere er altid et svært spørgsmål. Timing er sjældent noget man kan ramme helt perfekt. Jeg tror ikke der er nogen der ved med sikkerhed om vi har set bunden af markedet. Men vi kan i hvert fald se at mange spekulere i det. Mht beskatning af Smarte Porteføljer. Produktet er et såkaldt lagerbeskattet produkt, det betyder at man bliver beskattet som kapitalindkomst hvert år. Generelt anbefales produktet ikke til kunder med en investeringshorisont på under 5 år. Så du skal være opmærksom på at Smarte Porteføljer er et… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-02-05 15:54

Smart portefølje er lige købt 1.5 mil investeret – 27000 kr det er dårligt er de til at sælge ?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-07 14:57

Hej Kurt

Smarte Porteføljer er et såkaldt “køb og behold” produkt. Det skaber en hel portefølje af værdipapirer som afspejler udviklingen i en lang række af forskellige aktieindeks, obligationer, inflationssikrings-aktiver (råvarer, ejendom, obligationstyper) samt forskellige faktor investeringer i aktier. Det betyder, at Smarte Porteføljer ikke kan – og ej heller skal, udvikle sig som et givent aktie indeks eller som et obligations marked, men som en sammensætning af alle før nævnte aktiver.

Smarte Porteføljer kan handles på alle hverdage (med undtagelse af internationale bankhelligdage). Se nærmere handels instruktion i handelsbilledet.

Gæst
Gæst
2019-04-02 17:13

Hej
Hvordan skal det forstås, at fx Nordnet Smart 15 kan sammelignes med indekset “100 % MSCI All Country World Index IMI”?
Hvis den nu er 100% sammenlignelig, hvorfor skulle jeg så ikke bare købe det passive indeks og spare en masse løbende omkostninger?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-04-03 15:49

Hej Ralle Tak for dit spørgsmål. Når man skal prøve at vise “perfomance” for et produkt, skal man have noget at sammenligne med. Det, man sammenligner med, skal gerne være så tæt på produktet som muligt. Det vil fx ikke være en god sammenligning at kigge på en akties performance over for en obligation. Smarte Porteføjer 15 har en overvægt af aktie-eksponering, og derfor har vi valgt at vise, hvordan globale aktier incl. emerging markets, har klaret sig i forhold til vores produkt. Det betyder dog ikke, at MSCI ALL Country Wold Index IMI er ikke 100% sammenligneligt. Indekset indeholder… Læs mere

Gæst
Gæst
2019-03-12 20:51

Betale Smart fonder udbytte?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-03-13 12:20

Hej Arvi
Nej, fondene er akkumulerende.
Mvh Sanne, Nordnet

Gæst
Gæst
2019-01-29 07:44

Hej Sanne. Så en webinar fra j.p. Morgan om fondene bag. Jeg forstod dem som om, at de er særligt møntet på folk tæt på pension eller på pension. Er det også jeres målgruppe for fonden? vil du vurdere, at den ikke direkte mønter sig til folk med frie midler, som ikke spare op til pension og eksempelvis skal bruge pengene om 10 år?
Vh
Kjeld

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-29 15:53

Fondene er til den langsigtede investor. J.P. Morgan skriver i deres faktaark, at de anbefaler en investeringshorisont på 5 år eller mere.

Når du gennemgår rådgivningsprocessen, vil der også være spørgsmål til din tidshorisont for investeringen.

Det er muligt at købe Smarte Porteføljer for både for frie midler og pension – men du skal være opmærksom på, at beskatningen af frie midler, da der er tale om kapitalindkomst (lagerbeskatning) og ikke aktieindkomst.

Hvis du vil vide mere, så er der to webinarer, hvor du kan få meget mere viden – og du har mulighed til at stille spørgsmål: https://register.gotowebinar.com/register/7512480663229770242?fbclid=IwAR1ezSfxbI0qsgmzcf6riF9LO5BBqp_MavN8pYFeIktGF0V7AALUtej0z_Y

https://register.gotowebinar.com/register/3612477735202827267

Gæst
Gæst
2019-01-24 14:24

Jeg er lidt ny i det her… Når nu der er tale om gearede investeringer, kan jeg så risikere at miste/skylde mere, end det jeg investerer?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-24 15:12

Hej Michael
Nej, du kan ikke tabe mere end det investerede beløb, selvom fondene er gearede. Hvis du vil vide mere, så holder vi to webinarer – du kan læse mere her: https://www.nordnet.dk/produkter/investeringsmuligheder/smarte-portefoljer.html

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-24 19:24

Tak for det hurtige svar. Det lyder betryggende.

Gæst
Gæst
2019-01-18 09:04

Hej, hvis jeg kigger på Smart 15 hos Morningstar (fondskonde F000010FBZ, prøver at indsætte link nederst), ser det ud til at der lige nu er 0% aktier, 71,5% obligationer, og 36% kontant? Smart 10 og Smart 5 har lignende værdier.

Til at starte med er det mere end 100% – er det fordi at obligationer er gearede?
Men kan det virkelig passe, at der slet ingen aktier er i fondende lige p.t.?

http://www.morningstar.dk/dk/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F000010FBZ&tab=3

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-21 12:27

Hej Erik Smarte Porteføljer bruger en swap-kontrakt til at opnå den ønskede strategi. Dette er den mest effektive og billigste måde at opnå en aktiv systematisk strategi, og metoden er i øvrigt meget udbredt blandt ETF’ere. For at begrænse modpartsrisikoen har vi besluttet at bruge en såkaldt “excess return swap” og holde sikkerhedsstillelsen i fonden. Så svaret på dit spørgsmål er, at det, som du ser på Morningstar, er sikkerhedsstillelsen, altså statsobligationer. Det er ikke meningen, at sikkerhedsstillelsen skal bidrage til afkast, men mere som sikkerhed i det meget teoretiske eksempel at J.P. Morgan går konkurs. Morningstar kan derfor heller… Læs mere

Gæst
Gæst
2019-01-17 23:36

bliver det muligt med frie midler?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-18 09:09

Hej Mette. Det er ikke nødvendigvis en god idé hvis det er et almindeligt aktiedepot. Dette grundet lagerbeskatning som kapitalindkomst (ufordelagtigt i frie midler). Det er de færreste, som har skatteforhold, hvor den slags er gunstig. Derfor passer de bedre til et pensiondepot. Eventuelt passer de også i det nye aktiesparkonto, men det kan du ikke endnu få i Nordnet. (Jeg arbejder ikke hos Nordnet). Vh Erik

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-21 12:30

Hej Mette
Det er muligt at investere både fire midler og pension i Smarte Porteføljer. Men det er kun muligt at oprette en månedsopsparing i dem via et pensionsdepot.
/Sanne, Nordnet

Gæst
Gæst
2019-01-16 11:15

Hvordan beskattes disse fonde i Danmark, hvis man investerer som frie midler?
Er det lagerbeskatning og kapitalindkomst ligesom ETF’er?
Kan de anvendes både i frie midler og i pensionsdepoter?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-16 12:06

Fondene beskattes som kapital-indkomst med lagerbeskatning, når der investeres med frie midler (fandt selv svaret)

Gæst
Gæst
2019-01-15 12:04

står ikke på listen over fonde på månedsops.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-15 15:47

Hej Jan

Sådan gør du:

1) Klik på ”Start rådgivning” for at se, hvilken Nordnet Smart fond der passer til dig.

2) Gå til månedsopsparing.

3) Indtast beløb og klik på ”Tilføj fond”.

4) Søg efter den Nordnet Smart-fond, du vil oprette en månedsopsparing i.

5) Udfyld de obligatoriske felter, og start din opsparing.

Hvis du brug for hjælp, så er Kundeservice klar til at hjælpe på: 70 20 66 85

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-16 12:01

Det virker heller ikke for mig (jeg er logget ind og har fulgt vejledningen/testen):
– Punkt 2 giver følgende besked: Fandt ikke siden – Du har ikke ret til at se den valgte side.
– Hvis jeg selv navigerer ind på månedsopsparingssiden kan fondene ikke findes

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-16 13:13

Hej Alex
Det kun er muligt at oprette en månedsopsparing via et pensionsdepot – hvis du har forsøgt via et pensionsdepot, men stadig oplever problemer, så ring direkte til Kundeservice på 70 20 66 85 – så vil de guide dig videre.
/Sanne, Nordnet

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-16 12:08

Jeg kan heller ikke finde SMART-fondene i månedsopsparingen.

PS. hvad koster det i kurtage at sælge disse fonde igen? Minimum 150 kr?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-16 13:08

Hej Peter

Når du har svaret på alle spørgsmålene i rådgivningsprocessen, benytter du dette link: https://www.nordnet.dk/manadsspar – som er til månedsopsparing i internationale fonde. (Bemærk, det er kun tilgængeligt via et pensionsdepot).

Hvis du brug for hjælp, så er Kundeservice klar til at hjælpe på: 70 20 66 85. Og ellers kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål om Smarte Porteføljer her:

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-16 13:09

Hej Peter

Det er kurtagefrit, når du køber og sælger dem.

/Sanne, Nordnet

Gæst
Gæst
2019-01-15 09:38

Hvor kan jeg læse om de forskellige fondes ÅOP?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-15 10:23

0.79% – Smart 5
0.89% – Smart 10
0.99% – Smart 15

Tak, men nej tak…

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-15 17:17

Ja, alt for dyrt – Smart 15 koster næsten 10k om året hvis man investerer 1M – ikke særlig smart.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2019-01-16 13:27

Hej Jesper
Produktet indeholder både aktier, obligationer samt et større udvalg af alternative investeringer, herunder ejendomme, valuta, råvarer. En eksponering mod så mange forskellige aktiver kan både være rigtig svær at opnå for en privat investor – og dyr at eksponere sig imod. Derfor mener vi, at prissætningen af Nordnet Smarte Porteføljer absolut er konkurrencedygtig i markedet. Men hvis du kan komme med et eksempel på et lignende produkt, som er billigere – så vil vi meget gerne høre om det.

/Sanne, Nordnet