Den seneste uge er der sket en hel del i tørlast. Først var det Kinas udmelding om at satse på ”clean coal”, som fik tørlast aktierne til at falde. Efterfølgende blev forlydender om at Kina ikke vil finde det bekymrende, hvis væksten går ned mod 7,0 % tolket som en varig lavere vækst i Kina. Begge ting har forårsaget store udsalg i tørlastaktier og vi nærmer os nu den perfekte storm.
Tørlast er noget særligt
Jeg har gentagne gange argumenteret for at tørlastaktier er ”trading” aktier og ikke ”køb og behold”. Det skyldes det faktum, at aktørerne i branchen generelt er meget økonomisk udisciplinerede og ikke levner mulighed for at den gennemsnitlige og mere disciplicerede af slagsen kan opnå en normal profit. Det standpunkt holder og gælder fortsat. Naturligvis.
Stigende rater og stagnerende aktiekurser
For nogle uger siden skrev jeg et blogindlæg, som du kan se eller gense ved at trykke her, at der var noget som ikke helt stemte i tørlastindustrien. En markant stigning i Baltic Dry blev ikke vekslet til stigninger i tørlastaktier. Pointen var at enten var der tale om at aktierne var bagud, eller at tørlastindekset sendte et ”falsk” signal om stigende tørlastrater. I dag ved vi at det var lidt af hvert.
Faldende rater får investorer til at kapitulere
Nok er tørlastraterne faldet en del de seneste 2 uger. Kursfaldene i tørlastaktier har dog været meget mere markante. Det er et tegn på at investorerne er i ”kapitulationsmode”. Udvalgte tørlastaktier er faldet til markant under de niveauer, som var gældende da tørlastraterne (BDIY) sidst flirtede med indeks 1000. I en række tilfælde op til 20 % lavere for aktiernes vedkommende.
Investorkapitulation = den perfekte storm
Investorerne resignerer. De faldende aktiekurser signalerer ikke kun en manglende tiltro til at 2014 ”kan reddes” af en slutspurt senere på året. Også frygten for nedskrivninger på skibe kan spille en rolle hos investorerne. ”Skurken” i den ligning er lavere vækst i Kina og færre kul der skal sejles; siger investorerne.
Investorrealisme er nyheden
Jeg mener ikke der er nogen markant ny information i tallene. Det som er det reelle nye er, at investorerne nu forholder sig mere nøgternt til tallene, og at det er en af de betydende årsager til de markant faldende aktiekurser. Enten er vi i, eller meget tæt på den perfekte storm. Kurserne kan gå lavere på kort sigt, men for dem som tænker i handelsmuligheder synes kursbevægelserne at være ganske markante og mere end blot bemærkelsesværdige.
Anm: Jeg ejer aktier i Norden
Hej Per
Du har skrevet et par gange om tørlast, og specifikt omkring norden.
Hvad med lidt tanker omkring deres tank division? er klar over at den udgør en mindre del af forretningen, men trods alt 26 stk. MR smat 20 stk. HD!
Jeg ville da snarere tro, at de er faldet på nyheden fra Vale om samarbejde med kinserne omkring anløb af kinesiske havne med deres megaskibe. Hidtil har der været forbud mod skibene, og de har så skulle omlastes på halvvejen over til mindre skibe, der sejler resten af vejen.
Det tager simpelthen en del af efterspørgslen ud af markedet. Og Vale kroner det så med at bestille ekstra ti megaskibe valemax.