Spring til hovedindhold

Lader Tesla op til comeback?

Teslaer lader op

Tesla-feberen raser stadig, og det er stort set uanset, om aktiekursen går op eller ned. Hvordan ser fremtiden ud? Kan Elon Musk og Tesla fastholde investorernes interesse?

Tesla-feberen raser stadig. Private investorer over hele verden er betagede af Tesla, og Elon Musk har mange fanatiske støtter, som hænger ved hvert et ord han siger, eller tweeter. Alt ved Musk er bare spektakulært, og det samme må man sige om Teslas aktiekurs, der er i en liga for sig selv med store op- og nedture.

Tesla aflagde regnskab den 26. januar 2022 med det bedste resultat nogensinde. Alligevel faldt aktien 11,55 % den 27. januar – og den 31. januar steg den igen 10 %.

Hvordan ser fremtiden ud? Kan Elon Musk og Tesla fastholde investorernes interesse?

Kursgraf på Tesla de seneste 3 år

Kilde: Nordnet

Selvom Tesla er faldet en del fra sidste topniveau i kurs 1.243, så er aktien stadig oppe med imponerende 1.295 % de sidste 3 år.

Nedslag i Teslas regnskab: Kan den flotte vækst fortsætte?

Udvikling i antallet af leverede biler siden 2017

Kilde: Teslas regnskab Q4/2021

Tesla har haft en meget flot udvikling i antallet af leverede biler de sidste 5 år, hvor salget er 9-doblet. Spørgsmålet er, om den flotte vækst kan fortsætte, eller om øget konkurrence vil sætte en stopper for væksten.

Udviklingen i EBITDA 2017-2021 i mio. USD

Kilde: Teslas regnskab Q4/2021

Udvikling i EPS (non-GAAP) (Earning pr. share) 2017-2021

Kilde: Teslas regnskab Q4/2021

Som tabellen ovenfor viser, er Tesla begyndt at tjene penge. Og jf. Teslas regnskab er det stadig salg af biler, der bidrager klart mest til indtjeningen.

Her er det store spørgsmål til fremtiden, om Tesla også begynder at tjene fornuftigt på deres andre forretningsområder som fx batterier, solpaneler osv.

I forbindelse med årsregnskabet for 2021 satte Elon Musk lidt flere ord på deres nye projekt med at skabe en menneskelig robot. Du kan læse mere om pressemødet, og se en kort video med Elon i denne artikel fra CNN.

Hvordan ser analytikere på Tesla-aktien?

Kilde: Yahoo Finance

I øjeblikket følger 23 analytikere Tesla, hvoraf 8 har en købs- eller stærk købsanbefaling. Gennemsnitskursen fra analytikerne er 983, hvilket indikerer et potentiale på lidt over 15 % fra kursniveau pr. 28. januar 2022.

Den investor, der ser mest potentiale i Tesla, er Cathie Woods fra Ark Invest, som har et kursmål på 3.000 USD på 5 års sigt.

Hvad der sker med aktiekursen for Tesla på lang sigt er spændende at følge, men Cathie Woods er måske meget optimistisk. Sidste år har mange af de aktier, som hun følger i Ark Invest, haft det meget svært, så hun rammer ikke plet med alt, hun investerer i.

Hvordan handler Nordnets investorer Tesla-aktien?

I dag har 35.643 investorer hos Nordnet investeret i Tesla, og det er derfor den amerikanske aktie, der fylder mest hos vores investorer. Det viser, at de private investorer har været meget trofaste og tror på det langsigtede potentiale.

Kursudviklingen på Tesla og privates adfærd det sidste år

Kilde: Egen tilvirkning. Data kun medtaget pr. 28. januar 2022 på Tesla.

Tabellen viser kursudviklingen på Tesla det sidste år (den lyseblå graf) og nettoandel af køb og salg pr. måned (mørkeblå mod pink).

Uanset om kursen steg eller faldt sidste år, er nettoandelen af købere i hele perioden stadig mellem 50 og 70 %. Selv her i 2022, hvor aktiekursen på Tesla har haft det svært, tror de private investorer stadig på Tesla og køber relativt mere op i aktien. I januar 2022 ligger nettoandelen af købere mod sælgere på ca. 70 %.

Ser fremtiden lys ud for Tesla og Elon Musk?

En ting er sikkert: kedeligt bliver det aldrig af følge Elon Musk. Men om Tesla-aktien stadig er verdens 6. største selskab om 1 år bliver interessant at se.

Se oversigten over de 100 mest værdifulde selskaber her.

Jeg synes, at aktien ser dyr ud på diverse nøgletal, men det har Tesla gjort længe, så det er ikke nødvendigvis afgørende.

Se nøgletal fra Yahoo Finance her.

Ovenstående er ikke en anbefaling til at købe eller sælge værdipapirer.Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål. Blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.
Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse, og er ikke et tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidigt afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
12 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2022-02-02 12:59

Godt indlæg 🙂 Men lige en lille kommentar “Spørgsmålet er, om den flotte vækst kan fortsætte, eller om øget konkurrence vil sætte en stopper for væksten.” som det ser ud lige nu vil markedet for elbiler vil de kommende år udvide sig eksponentielt. Det vil sige at dem der er klar vil spise “kagen” Tesla har to fabrikker klar der skal bare trykkes på go og de er ikke medregnet i produktionen pt. (omkring en fordobling af produktion) som er betalt i dag . “Konkurrenterne” er kun lige som det ser ud nu kommet i gang og i takt med de… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-02-02 15:28

Jeg håber at der kommer flere konkurrenter. Det vil kun skærpe interessen for el-biler, men konkurrenterne for svært ved at omlægge deres produktion til store mængder EV’s. Så Tesla vil ikke have problemer med at komme af med alt hvad de kan producere de næste 2-3 år.

Gæst
Gæst
2022-02-02 12:27

Salget i 2022 vil være 1,22 million bil uden Berlin og Texas, så vi kommer nok nærmere en fordobling i 2022 end “comfortably above 50%”. De har stadig ventelister på 6-8 måneder og dette vil fortsætte længe endnu, og markedet vil stige fra nuværende 6% til næsten 100% i dette årti. Mest optimistisk kursmål er vist Steven Mark Ryan på YouTube kanalen “Solving The Money Problem”, som i den seneste video ser hele verdens GDP fortsat stige eksponentielt vha. robotter og gratis vedvarende energi til udefinerbare højder. Målet på 20 millioner biler i 2030 er bestemt indenfor rækkevidde, og hvis… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-02-02 14:53

Helt enig. Der kommer dog en del vigtige møder ved federal reserves i USA både den 4 og 10 februar samt 26 marts. Disse møder forventes at lægge mere pres på renterne. Så hvis vi er heldige kan vi få presset tesla og andre aktier en smule længere ned inden vi igen skal op 🙂

Gæst
Gæst
2022-02-02 12:05

Godt indlæg 🙂 Lige en lille kommentar  “Spørgsmålet er, om den flotte vækst kan fortsætte, eller om øget konkurrence vil sætte en stopper for væksten.” Som det ser ud lige nu vil markedet for elbiler vil de kommende år udvide sig eksponentielt. Det vil sige at dem der er klar, vil spise “kagen” Tesla har to fabrikker klar der skal bare trykkes på go og de er ikke medregnet i produktionen pt. (omkring en fordobling af produktion)og fabrikker som er betalt i dag . Konkurrenterne er kun lige som det ser ud nu kommet i gang og i takt med… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-02-02 12:33

Du har helt ret. Elon sagde at de kommer til at vækste “comfortably above 50%” i 2022. Hvis man ser på alle fabrikker der i dag er i gang baseret på q4 så vil tesla sansynligvis producere minimum 1,2 millioner biler helt uden de 2 helt nye fabrikker. Analytikerne gætter på at Tesla i 2022 vil producere 1,5 millioner biler, mit bud er at det nok nærmere bliver 1,7-1,8 millioner. Elon har selv nævnt at 2022 bliver et execution year med focus på vækst.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-02-02 15:14

Jeg tror også at Tesla vil producere over 1,7 mio. biler i år, og ved IKKE at starte produktionen af en 25K billig bil fastholder de (eller øger) fortjenesten. Ingen grund til at sætte gang i en billig model, når de kan sælge alle de biler de overhovedet producerer til en høj pris. Jeg tror at vi i efteråret vil se de første Cybertruck rulle ud og da de har over 1 million i forhåndsordrer af denne har de rigeligt at bruge deres begrænsede ressourcer til. Den vil iøvrigt kunne produceres billigere end andre fabrikanters trucks pga deres kæmpe Megacasting… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-02-07 13:27

KHelt enig. Jeg tror dog at robotaxi ligger 4-5 år væk. Det kræver en del tilladelse osv, ikke blot at FSD bliver færdigudviklet 🙂

Dertil kommer også produktionen af tesla semi trucks som også vil skabe stor opmærksomhed blandt transportviksomheder, især efter contracten på 100 stk til pepsi co.

Gæst
Gæst
2022-02-02 11:33

Jeg synes det er forkert at sige at Ark ikke rammer plet hver gang baseret på sidste år. Cathie Wood er meget klar i spyttet omkring deres investeringshorisont på minimum 5 år når de køber. Dvs at hun jo altså har ret hvis hun tjener på aktien over en 5 årlig periode. Deres mål med deres køb er yderligere at over en 5 årig periode skal de have minimum 15% afkast om året på en aktie i gennemsnit. Prøv at vent 4 år fra nu og se om ikke de fleste af de vækstaktier hun har købt op i det… Læs mere

Gæst
Gæst
2022-02-02 11:08

Tak

Gæst
Gæst
2022-02-02 11:05

En meget mærkelig “analyse” af selskabet. Sæt jer lidt ind i, hvad Tesla har i støbeskeen. Hvor hurtigt Model Y ramper op i øjeblikket. Hvor stort overskud Tesla laver på deres biler – de er allerede på ca. 30 procent, hvilket er uhørt højt i bilindustrien. Hvor crazy store fabrikkerne i Berlin og (især) Texas bliver. Hvor dominerende Tesla er i Kina.

Aktien er billig, hvis man kigger ind i alt dette og ikke blot følger de bagudstræbende analytikere, der de sidste 8-10 år har bræget: “Konkurrenterne kommer!”

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2022-02-02 12:28

Samt alt udover lige bilsalg. FSD Licensing, Robotaxi, ridehailing, Tesla bot, Solar, battery storage, tesla forsikring. Selv den nye plan med at lade andre bilmærker bruge Tesla standere for et lille gebyr i sig selv kommer til at blive indbringende