Spring til hovedindhold

Norwegian: Boarding tid?

Norwegian aktien steg torsdag med imponerende 25 % efter et kvartalsregnskab, som var 400 mio. NOK bedre end forventet. Langsigtet bør investorerne holde sig fra hovedparten af luftsfartsaktier, men der kan være undtagelser og ”tidslommer”, som jeg har kommunikeret mange gange. En af disse kan være Norwegian og nu:

  • 3. kvartalstallene var bedre end ventet. Omsætningen ramte forventningerne, mens bundlinjen var ca. 400 mio. NOK bedre end estimeret.
  • Bedre resultater med den forventede omsætning er netop det som investeringscasen i Norwegian handler om. De seneste år har hovedprioriteten været, at skabe vækst på såvel langdistance som de europæiske ruter. Fokus er nu flyttet fra vækst til profitabilitet.
  • Investorerne har over de seneste 16 måneder været på en usikker flyvetur præget af stærk turbulens, og hvor der er blevet slået en masse huller i luften. Investeringscasen eller –håbet har ikke mindst været koncentreret om og i givet fald til hvilken pris IAG (moderselskab for British Airways og Iberia) ville være interesseret i at overtage Norwegian. IAG købte lidt mere end 3 % af aktierne i løbet af 2018 og lod forstå, at de var interesseret i at forhandle. Det førte dog aldrig til en handel og en officielt bud. Formentlig fordi Norwegians prisforlangende og –ide var højt.
  • I marts 2019 fik Norwegian tilført ekstra 3 mia. i ny aktiekapital til kurs 33. Det forhindrede dog ikke aktien i at dykke under dette niveau, da der i løbet af sensommeren blev skabt tvivl om likviditetssituationen.
  • Det endte dog alt i alt godt, da selskabet fik lov til at udskyde forfaldet fra et par obligationsserier, som udløb i 2019/2020 med 1 år respektivt. De samlede lån var på 3,5 mia. NOK.
  • Norwegian har i 2019 været yderligere presset af, at Boeings 737 Max 8 fly i marts fik flyveforbud. Det forbud gælder stadig og flyet kommer formentlig ikke til at flyve i 2019. Samlet set vil det belaste Norwegian med 1 mia. NOK i 2019. Norwegian vil formentlig få kompensation hos Boeing i 2020. Enten direkte eller indirekte igennem lavere priser på nye fly.
  • Gårsdagens regnskab var generelt præget af en meget positiv tone. Norwegian har identificeret en række omkostningstiltag, som i alt skal forbedre deres indtjening målt på EBITDAR (Resultat før renter, skat, afskrivninger, goodwill og leasing) med 4 mia. NOK fra 2018-2021. Til sammenligning er markedsværdien i Norwegian efter 25 % kursstigning på 6,19 mia. NOK.
  • Norwegian annoncerede i forbindelse med regnskabet, at de har etableret et joint venture med en kinesisk bank, som skal hjælpe med at reducere investeringer i nye fly.

Flere valgmuligheder er meget positivt

Rygterne har været mange og ofte, men indtil videre har det knebet med realiteterne i forbindelse med andre flyselskabers reelle interesse for Norwegian. Alene i 2019, har IAG ifølge spanske aviser, været rygtet på vej med et bud 3 gange. For investorerne er det positivt, at Norwegian kan klare sig ved egen kraft. Det giver en solid økonomisk bagstopper og vil i givet fald også betyde, at en eventuel overtagelse ikke vil ske ud fra en svækket, men styrket position. Det betyder ganske meget for en eventuet pris i en forhandlingssituation.

Tid til at boarde aktien?

Det fremgik af gårsdagens præsentation, at Norwegian er ved begyndelsen af en ”flerårig rejse”. At investere i luftfartsselskaber er langsigtet i gennemsnit en underskudsforretning, men der kan være tidslommer. Aktien steg med 25 % efter regnskab, og nogle investorer har fået deres boarding pass efter at have løst aktiebilletten.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer