Spring til hovedindhold

Norwegian: Uden statslig hjælp kan aktierne være nær værdiløse

Norwegian er ligesom andre luftfartsselskaber i meget store problemer. Den norske regering vil under givne omstændigheder yde økonomiske førstehjælp. Hjælpen er dog svær at få fat i, og aktierne kan ende med at være tæt på værdiløse.

  • Den norske regering stillede for uger siden en hjælpepakke til nordiske/”norske” luftfartsselskaber som SAS, Norwegian og Wiederø i udsigt. Forudsætningen for at få adgang til hjælpepakken var en økonomisk soliditet på 8 %. Den opfylder Norwegian ikke. De har brug for at skaffe mere egenkapital.
  • Ud over den ekstra egenkapital skal Norwegian også få kreditorerne til at udskyde betaling af afdrag og renter på gælden. Det er en ekstra dimension.
  • Rundt omkring i Europa og også i USA spænder stater økonomiske sikkerhedsnet ud under luftfartsselskaber.
  • Umiddelbart før påske udsendte Norwegian en indkaldelse til en ekstraordinær generalforsamling til afholdelse i starten af maj. Af den fremgår det, at Norwegian vil arbejde hen imod at konvertere gæld til aktiekapital. Hvis det sker i den form som det foreslås, vil det betyde ikke kun en udvanding af de nuværende aktionærer, men en reel udslettelse af deres værdier.
  • Man kan undre sig over mange ting. Hvorfor har NAS ikke presset Boeing mere med hensyn til kompensation? Hvorfor vil Norge ikke bakke op om deres nationale infrastruktur? Hvorfor kan eksempelvis Danmark og også Norge give støtte til SAS og reelt overlade et nordisk monopol til SAS, mens Norwegian bløder sin økonomi er blot nogle få af de spørgsmål, som mange stiller sig?
  • Ifølge forlydender har Norwegian ikke forelagt kreditorerne denne plan før den blev sendt ud. Det lyder meget mærkeligt. Hvis man konverterer gæld til aktier, vil det reelt være et farvel til Norwegian, som vi kender det i dag.,

Kampen mod tiden

Det burde være vanskeligt at forestille sig, at Norge ikke vil bakke op om norsk infrastruktur og overgive luftrummet til SAS, som holder sig flyvende ikke mindst på dansk statsstøtte. Paradokset vokser når man samtidig tager i betragtning, at den norske, men også svenske stat har reduceret i deres aktieejerandel i SAS ved de seneste kapitaludvidelser. Det kan nå at ske en del endnu og mon ikke presset på den norske statsminister stiger de kommende uger for at hjælpe? Hvis det forslag som Norwegian selv er kommet med bliver pålydende, vil aktionærerne så godt som økonomisk blive udraderede.

Anm: Ovenstående er ikke en anbefaling om at købe eller sælge aktier

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
11 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-04-14 10:31

DbB har kursmål på en krone, hvis den forelagte løsning realiseres. En massakre af TORM´ske dimensioner. Ihukommer Buffets ord om aldrig at investere i en virksomhed, hvor hele egenkapitalen kan gå tabt – og dermed no recovery. Spændende dage forude. Ikke selv i Norwegian, men brændt mig rigeligt på franske og italienske banker, der ellers var i storform op til denne krise, klart bedre kørende end de Scandinaviske, og dermed undervurderede, selv om “vore” nu handles tæt på samme konkursniveauer, 25-70 øre/kr. i egenkapital. Der er taget højde for gigantiske tab. Spørgsmålet er ikke om de kommer eller ej. De… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-14 10:45

Hej Mikael Tak for din kommentar og bidrag. Jeg ville aldrig have investeret i luftfart, hvis eksperterne havde troet på at Covid-19 blev en pandemi, men sådan er der så meget, desværre. Europæiske bankaktier og også de danske er massivt under kursvand. Det skete også i 2008 og siden dengang er bankerne aldrig reelt kommet fri af krisen. En af de afgørende forskelle mellem USA og Europa banker er at I USA foregår hovedparten af kreditgivningen (og dermed risikoen) via finansielle udstedelser. Man taler om en 80/20 antagelse (80 % igennem udstedelser/20 % via banker). I Europa er det derimod… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-21 16:30

Forstår ikke interessen for de sydeuropæiske banker i forhold til de danske. Virker som et spørgsmål om tid før deres statsgældsbombe sprænger og dermed trækker bankerne med ned.
De danske kan være presset på enkelte forrretningsområder men bør kunne holde en indtjening tæt på den fra 2019 i mange af årene fremover.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-21 16:30

https://www.ceps.eu/wp-content/uploads/2019/06/PI2019_11_Italian-public-debt-holdings.pdf
€400 billion is held by banks. The total exposure of the Italian banking system towards
all levels of the Italian government is thus €690 billion. This means that Italian banks are by far
the largest source of finance for the Italian government to whom they lend more than to SMEs.
Bank deposits are supposedly safe. But, in reality, bank deposits are to a considerable degree
indirect loans to the government.

Gæst
Gæst
2020-04-14 20:00

Den norske stat kan måske godt ende med at redde NAS, men de redder ikke aktionærerne fra en meget kraftig udvanding. Det er helt fair krav at man kræver en soliditet på 8%. Omsætningen i Norge udgør i øvrigt mindre end 20% af Norweigan’s omsætning.

NAS havde heller ikke overlevet en ‘normal’ recession med deres kapitalstruktur, enorme gæld og forpligtelser. De kunne knap tjene penge i en højkonjunktur. Kursen var drevet af urealistiske forventninger om opkøb og erstatning fra Boeing.

Gæst
Gæst
2020-04-14 22:21

Kære Per Du fortalte os, det var i de gode dage lige inden coronainden krisen, at du har investeret i Norwegian, og hvorfor. Du har også under krisen holdt os orienteret om udviklingen i selskabet. Men jeg synes, du mangler at fortælle os, hvordan du som en garvet, erfaren og vidende investor og forbillede har forholdt dig til denne udvikling. Det kan vi andre måske også lære noget af. Har du solgt delvis ud af dine Norwegian aktier undervejs i krisen? Eller var udviklingen så hurtig og uforudsigelig selv for dig, at du nu sidder tilbage med alle dine måske… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-15 07:12

Hej Adam Jeg har løbende fortalt om hvordan jeg så udviklingen. At indtjeningen var for lav, men at der ville blive rettet op på det. Jeg troede på at der ville komme en aftale med Boeing, fordi det var det som blev meldt ud. Strategiændringen var rigtig (indtjening frem for vækst). At Norwegian ikke ville få behov for flere penge og mange af de andre ting som du kan læse under de indlæg som jeg har lavet. Jeg er Danmarks mest offentlige person, når det gælder investering. jeg skriver om det som interesserer investorerne fra Tank over Tesla til Teva.… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-15 16:37

Hvor meget har du tabt på Norwegian evt i %?

Gæst
Gæst
2020-04-15 22:40

Jeg lod mig desværre inspirere lidt for hurtigt af din analyse. Corona eller ej, så må jeg blot konstatere at Norwegian har en elendig økonomi og at jeg fik købt en rigtig dårlig lottokupon.

Det er altid nemt at sige efterfølgende hvad man skulle have gjort anderledes, men jo må stadigvæk konstatere at jeg ikke er imponeret over din aktieanbefaling nu hvor jeg har nærstuderet aktien.

Gæst
Gæst
2020-04-28 22:41

Hej Per tak for alle dine gode artikler og en fantastisk podcast.

Hvor meget kapital er det Norwegian skal skaffe for og få adgang til den norske statsgaranti? Er ret sikker på der er noget, jeg har misforstået, men læser artiklen som at det kun er 300 millioner. men det kan jeg ikke rigtig få til og passe i forhold til at vores aktier skulle blive næsten værdiløse ved en aktieemission.

mvh

Thomas

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-04-29 07:22

Hej Thomas Tak for din kommentar. Jeg forstår godt din undren over det relativ lille beløb og den i den henseende tilsyneladende meget store økonomiske konsekvens. Udfordringen med de potentielt 300 mio. NOK er ikke alene begrænset til de i den henseende relativ få kroner. Problemet er gældskonverteringen til aktier. Kreditorerne kommer i stort omfang til at eje Norwegian som de nye aktionærer. Det er derfor en kapitaludvidelse på 300 mio., hvor lille den end måtte synes at være, har en effekt, som er mange gange større. Det er det problem som investorerne har, når selskaber bliver tvunget til på… Læs mere