Spring til hovedindhold

Private investorer mod hedgefonde: Be careful out there…

Den seneste uge har investorerne på aktiemarkederne fokuseret på modsætningsforholdet mellem de ellers så magtfulde hedgefonde og private investorer. Udvalgte Hedgefonde er gået kort i virksomheder, som de mener har en skrøbelig position eller høj prisfastsættelse. På den anden side har private investorer fundet sammen på internetfora for at danne en modvægt mod netop denne type korte positioner.

At gå kort i en aktie er ikke et nyt fænomen. Det er ikke kun hedgefonde, men også andre investorer, som har praktiseret det i mange år. Det nye i udviklingen med hensyn til GameStop, men også andre selskaber, som har været i fokus og har oplevet både meget store kursudsving og ekstremt stigende aktiekurser er, at de korte positioner bliver udfordret af private investorer i et omfang, som jeg ikke kan mindes tidligere at have set.

Store kursudsving skaber både høje afkastmuligheder, men samtidig også stor risiko. Fællesnævneren for kursbevægelserne i GameStop og andre selskaber i samme situation er, at de ikke er relateret til den underliggende økonomiske udvikling, men sker fordi investorer, som er gået kort i selskaberne, måske har gjort regning uden vært.

Store stigninger og store kursbevægelser tiltrækker sig naturligt nok investorernes interesse og handelsaktiviteten i disse dage er da også skyhøj. Men her er det væsentligt at understrege, at jo længere væk et selskabs aktiekurs er fra den underliggende værdi, jo større er risikoen for at pludselige hændelser kan påføre investorerne store tab.

Ingen kan sige med sikkerhed, hvordan situationen udvikler sig herfra – men vær opmærksomme på risikoen, og undgå at være den, der kommer i klemme i Davids kamp mod Goliat!

I #Investeringspodcasten med Hansen & Larsen har vi i afsnit 50 i denne uge indgående behandlet udviklingen i ”the big short”. Du kan høre afsnittet her

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
34 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2021-01-29 08:31

Tænker du at dette kan ryste det generelle marked også?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 10:02

Hej Camilla

Generelt nej. Jeg er ikke nervøs, men årvågen. Større kursbevægelser er hverdag på aktiemarkederne, selv om det vi ser nu er meget usædvanlige. Min bekymring går ikke på kursbevægelser. Den går på hvis der pilles ved det som aktiemarkedet kan: Nemlig at forbinde selskaber med vækstambitioner og behov for kapital med investorer med et investerings/placeringsbehov. Hvis aktiekurser bevæger sig helt ekstraordinært og usædvanligt, bevæger vi os langt væk fra det som aktiemarkedet er stærkest til

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 10:06

Jeg har tænkt det samme..
Læste at de store hedgefonde har historisk lav likviditet. Dvs de er 95% i markedet.
Hvis de pga all time High og uroen i markedet trækker xx antal procent ud af markedet, så tænker jeg ikke andet en at det vil betyde et væsentligt setback eller måske endda 2021 1.korrektion.. spørgsmålet er om risikoen for dette scenarie er lav eller overhængende høj???

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 11:12

Hej Kaspar

En korrektion er måske igang. En korrektion kommer jævnligt; for det meste uventet for de fleste og ubelejligt for de mange. Korrektionsrisikoen for 5-10 % er tilstede. Se eventuelt her: Boblesnakken bobler: https://www.nordnet.dk/blog/aktier-boblesnakken-bobler/ og Har den grønne bølge fået for meget gødning: https://www.nordnet.dk/blog/har-groenne-investeringer-faaet-for-meget-goedning/ Ørsted: Guld og grønne skove: https://www.nordnet.dk/blog/oersted-groenne-aktier-guld-og-groenne-skove/ #Investeringspodcasten afsnit 49: https://soundcloud.com/investeringspodcasten/afsnit-49-af-investeringspodcasten-om-den-boblende-boblesnak og alle de andre aktuelle indlæg på www.nordnet.dk. Hvis investorerne taler om det, er der her de bedste muligheder for at jeg eller andre fra Nordnet har skrevet om det. Findes det, så findes det formentlig her.

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
2021-01-29 08:31

Hvad er meningen med den her artikel? “Men her er det væsentligt at understrege, at jo længere væk et selskabs aktiekurs er fra den underliggende værdi, jo større er risikoen for at pludselige hændelser kan påføre investorerne store tab.” Det er jo tilfældet af største delen af ALLE aktier lige pt.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 09:59

Hej Fabrice

Vores budskab er at risikoen i enkelte aktier kan være ekstremt høj og væsentlig højere end den gennemsnitlige porteføljeinvestor er klar over. I en usædvanlig verden er der ting som er ekstremt usædvanlige og uberegnelige

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 11:11

HAHAHAHAHAA

Propoganda af værste skuffe.

Det er et FRIT marked, jeg bestemmer selv hvad jeg bruger mine penge på, du skal fandme ikke komme her og bestemme over hvad vi private investorer investerer i!

PINLIGT!

JEG KAN GODT LIDE DENNE AKTIE

DIAMOND HANDS

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 12:02

Diamond Hands. Du skal opføre dig ordentligt. Kan du ikke læse og forstå dansk? Hvordan kan nogen bestemme over hvad du køber og sælger?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-31 00:29

Pensionsopsparer, hvis du satte dig ind i sagen ville du vide at mange (som Robinhood) har lukket for køb af visse aktier, så som GME. Så jo, der bestemmes over hvad han kan købe.

Gæst
Gæst
2021-01-29 08:40

Godt indlæg. Har lige et spørgsmål: Bør det overhovedet være lovligt at gå kort, hvis sælger ikke senere ved, at man får aktivet, som f.eks. landmænd, der sælger hvede, dyr eller lignende, før det er høstet eller slagtet?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 09:58

Hej Lange

Det er børsmyndighederne og myndigheder som generelt bestemmer og beslutter regelsæt. Regulatoriske spørgsmål besvares bedst af myndighederne

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 10:05

Det kan være meget fornuftigt at en bonde kan sikre sin indkomst ved at sælge sin forventede høst til en fast pris og dermed dele risikoen for prisudsving med andre aktører i markedet. Der kan også gives mange gode grunde til at shorte en aktie for at hedge sine positioner. Men kæden hopper af når fondene shorter 140% af et selskabs udestående aktier og via markedsmanipulation forsøger at drive kursen længere ned end “den underliggende værdi” som PH skriver om. Hedgefonde har gjort dette i masser af år uden der tilsyneladende var problemer i det – men når private går… Læs mere

Gæst
Gæst
2021-01-29 09:19

Der er noget jeg ikke forstår. Det er givet, at den kurs udvikling, som er fremkommet på game stops aktier baseret på en koordineret handling ikke på nogen måde dækker over aktiens indre værdi og det kan vel kort siges, at der er noget der læner sig op ad kursmanipulation. Jeg kan godt forstå bekymringen over, at dette kunne være noget, der griber om sig, da konsekvenserne er ret uoverskuelige for værdisættelsen af de enkelte selskaber. Så vidt så godt. Men det er mig uforståeligt at i professionelle – og mange af os andre for den sags skyld også –… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 09:56

Hej Thorkild

Jeg forstår udmærket din frustration over, hvis en pris afviger fra den “virkelige” værdi på grund af shorting. Vi tager ikke stilling. Dem som vil handle aktierne kan handle, sålænge børserne tillader det. Vores budskab er at risikoen i enkelte aktier kan være ekstremt høj og væsentlig højere end den gennemsnitlige porteføljeinvestor er klar over

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
2021-01-29 09:23

Der er nærmest ingen der siger amerikanske hedgefonde IKKE må gå kort i en aktie de mener er for højt prissat. Det store problem er at man er gået kort i den med 140%! Det burde slet ikke være muligt og såkaldte naked shorts er vist også ganske ulovlige. Hvis man kan undvære et frimærke i en aktie er det en udmærket sag at sige “rend mig” til Wall Street som i den grad bløder. Fra AOC til Trump jr. har igår været ude og fordømme Wall Streets manipulering, men her i andedammen sidder man stadig fast i narrativet om… Læs mere

Gæst
Gæst
2021-01-29 11:12

Hvorfor kan man ikke gennemføre handler når der er priser i systemet ?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 11:13

Hej Michael

Hvilken aktie tænker du på, at man ikke kan gennemføre handler i?

Hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 15:40

GME

Gæst
Gæst
2021-01-29 11:36

Hej Per. Flere hedgefonde må forventes at knække nakken på short klemmen. Når disse er tvunget til at sælge ud af værdipapirerne kan det være starten på et verdensomspændende krak. Hvor stort er sandsynligheden efter din mening?

Dem som kommer til at tjene penge på dette her, er mæglerne samt de shortede aktiers aktionærer. Høj volatilitet er godt for aktieomsætningen og kurtageindtægterne.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 11:39

Hej Pensionsopsparer

Ja, der bliver HF som knækker nakken. Hvis de er egenkapitalbaseret, så taber de pengene. Hvis de er gearede, kan dem som har lånt dem pengene tabe. Investorerne i HF kan meget vel være private/formuende/pensionskasser i visse henseender

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
2021-01-29 14:39

Det ser vist alvorligt ud. Hedge fonde har tabt svimlende netto 54 mia. dollars år til dato i 2021. Opgørelsen er fra torsdag den 28/1.

Short sellers down a net $54 billion on U.S. positions so far this year, data provider says – MarketWatch

Gæst
Gæst
2021-01-29 15:33

Kan ikke købe aktien? Har i lukket for det?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-01-29 15:55

Hej Heltsikkert

Nej, Vi har meldt ud at vi ikke lukker for handel, og den handles og den kan handles

Hilsen
Per

Gæst
Gæst
2021-01-30 15:55

Kære Per, Jeg vil tillade mig at stiller mig lidt kritisk overfor denne artikel, som virker som en løftet pegefinger til jeres investorer på et utrolig løst grundlag. Jeg er anerkender, at Gamestock-aktien i øjeblikket virker til at være behæftet med betydelig risiko, men når I udarbejder en artikel på denne platform, må I forventes at have foretaget en dybere analyse af selskabet og den underliggende værdi. Ellers snakker I blot med på hvad alle andre siger, på et lige så usagligt grundlag som mange investerer i disse dage. I må altid forventes at forholde jer objektiv til de papirer… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-02-01 07:20

Hej Henrik Tak for dit bidrag. Jeg vil forsøge at fortælle lidt. Vi anbefaler ikke noget og vi fraråder ikke noget. Hvis du har lyst til at købe og sælge GameStop eller en hvilken som helst anden aktie, så ved du, at det er det rigtige for dig. Når det drejer sig om IPOs anbefaler vi ikke noget. Vi udfylder den klassiske rolle, som er hele grundessensen i aktiemarkedet: At forbinde selskaber med vækstambitioner og et kapitalbehov med investorer med et placeringsbehov og investeringslyst. Tegning af aktier i små, mellemstore og meget store aktier sker allesammen kurtagefrit. Der er således… Læs mere

Gæst
Gæst
2021-02-01 10:12

Hej Per Hansen

Har Nordnet sikret sig selv i tilfælde af, at det ender med et stort kollaps i de aktier, der er tale om?

Jeg er lidt nervøs for, om spekulationen foregår for lånte penge fra Nordnet?

Nokia er en af aktierne, og der er belåningsgraden 70 %. Er det ikke lidt farligt for Nordnet?

Mvh. M

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-02-01 10:25

Hej Michael

Tak for dit bidrag. Jeg forstår din bekymring. Det vil ende med et stort kollaps, spørgsmålet er hvornår

Vores kreditafdeling er på højde med situationen. Det er generelt kun færre investorer, som har belåning i de nævnte aktier.

Hilsen
Per

Gæst
Gæst
2021-02-02 15:27

Kan vi se en situation hvor Nordnet kunne mindske købsmulighederne for dets kunder? (som eksempelvis Robinhood gjorde)

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2021-02-02 15:43

Hej Alexis

Det tror jeg ikke. Børsen har haft lukket for handlen periodevis. I torsdags var der, har jeg læst, lukket for handlen 16 gange fra børsens side. Vi kan ikke gennemføre en handel, hvis børsen lukker for handlen naturligvis. Men vi har ikke haft lukket for handlen

Med venlig hilsen
Per