Spring til hovedindhold

Sådan påvirker Nordnet miljøet

Jeg hedder Emelie, og jeg arbejder med vores virksomhedskommunikation, f.eks. vores forskellige rapporter. Én af dem er vores Citizenship-rapport, der er navnet på vores grønne regnskab.

Inden for rammerne af Citizenship arbejder vi med mange forskellige dele for at tage ansvar og skabe langsigtet værdi for vores aktionærer ved at påvirke både samfundet, medarbejderne og kunderne positivt, samtidig med at vi mindsker vores negative påvirkning på miljøet. Alle vores medarbejdere har mulighed for at udvikle og drive Citizenship-initiativer, som de brænder for, inden for vores definerede rammer, og totalbudgettet for området svarer til en svensk krone per kunde. For 2015 er det 432.600 svenske kroner. Vi vil fortælle mere om vores forskellige projekter og initiativer ved senere lejligheder.

Her og nu er det vores påvirkning på miljøet, jeg vil fortælle om.

En del af sandheden findes i tallene

Tallene i rapporten fra 2014 siger blandt andet, at vores virksomhed stod for en CO2-belastning på 322 ton CO2, hvilke er 2 ton mindre end i 2013. Samtidig har vi fået både flere kunder og flere ansatte.

Den største del af CO2-belastningen stammer fra den energi, der bruges i forbindelse med vores serverrum. Vores ansattes pendling til og fra arbejde udgør også en stor andel.

Sådan ser fordelingen ud i vores rapport:

Sådan når vi frem til tallene

El, varme og køling

Beregningen af vores elforbrugs CO2-belastning baseres på nordisk gennemsnitsstrøm ifølge Svensk Energi, hvilket er 100 g CO2 per kilowatttime. I 2014 brugte vi i totalt set 1,8 GWh, men da vi i rapporten ikke har taget hensyn til, om vores el kommer fra vedvarende energikilder eller ej, så kan beregningen af CO2-belastningen være lidt misvisende.

Pendling og tjenesterejser

Vi har spurgt alle vores ansatte, hvordan de kommer til og fra arbejde. Hvor ofte tager de bilen, bussen, toget, metroen, knallerten eller motorcyklen? Hvilket brændstof bruges? Hvor langt har de til arbejdet? På baggrund af svarene beregner vi, hvor meget CO2 rejserne genererer. I 2014 stod pendling for 42 procent af vores CO2-belastning, hvilket svarer til ca. 135 ton CO2. Det er et højt tal, som vi gerne vil nedbringe over de kommende år. Vi må finde måder, hvorpå vi kan motivere vores ansatte til at vælge mere miljøvenlige transportløsninger, når de skal til og fra arbejde.

Informationen om tjenesterejserne får vi fra de ansattes egne indrapporteringer (for bilrejser) og fra vores rejsebureau (for flyrejser).

Flyrejserne udgør en ret stor del af vores påvirkning af miljøet, samtidig med at rejserne er en vigtig del af vores effektivitet og vores samarbejde. Vi arbejder i fire lande (Sverige, Finland, Norge og Danmark) med alle centrale funktioner placeret i Stockholm. Selv om e-mails, videokonferencer og telefonen fungerer udmærket i vores daglige kommunikation, så kræver vores arbejde også, at vi jævnligt mødes rent fysisk.

Sådan kompenserer vi

Vi kompenserer for virksomhedens samlede CO2-belastning. Det gør vi ved at plante træer i samarbejde med småbrugere i Bolivia i et projekt, der hedder ArBolivia.

Inden for rammerne af vores Citizen-arbejde skaber vi også initiativer til at tage et større ansvar for miljøet, og for vores påvirkning af miljøet. Vi vil på et senere tidspunkt fortælle, hvad disse initiativer præcis handler om.

Vores klimahandlingsplan

På baggrund af den seneste Citizen-rapport har vi reflekteret over, hvordan vi påvirker miljøet, og hvilke forandringer vi gerne vil se til næste år.

  • Vi vil forsøge at mindske CO2-belastningen fra vores ansattes pendling
  • Vi vil blive mere afklaret omkring den type strøm, vi bruger
  • Vi vil blive bedre til at inspirere vores kunder til investeringer i bæredygtige investeringsforeninger og selskaber

Lige nu vokser vi stødt, både når det gælder antal kunder og antal ansatte. Jeg håber, at vi på trods af det kan præsentere en mindre CO2-belastning end tidligere i vores Citizen-rapport for 2015.

Emelie Ahlin Andersson

Corporate Communications

(Blogindlægget er oversat fra svensk)

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
0 Kommentarer
Se alle kommentarer