Spring til hovedindhold

Coronavirus: Fald i Norwegian virker “markant”

Den seneste uge er Norwegians aktiekurs faldet med mere end 5 %. Det skyldes ikke kun men også usikkerheden med hensyn til Coronavirus. Luftfartsaktier som Norwegian og for den sags skyld også SAS er under pres på grund af frygten for at passagerer vil flyve mindre; i det mindste i en overgangsperiode. Kursfaldet er dog nok alt i alt ”markant” og har under alle omstændigheder mange årsager:

  • Norwegian flyver ikke til Kina. Den direkte effekt af Coronavirus her og nu er derfor minimal. SAS derimod beflyver Kina og har tilbudt, at kunder som har købt billetter til Kina kan ændre datoen på billetterne. Der kan derfor være en mindre direkte sammenhæng mellem SAS’ aktiekursfald og Coronavirusset.
  • De seneste 2 uger er oliepriserne generelt faldet dramatisk. Først kom der en stigning på 8 % i kølvandet på USA’s drab på general Soleimani. Sidenhen er den stigning blevet ”vekslet” til et dobbelt så stort fald på mere end 15 %. Dels fordi situationen i Mellemøsten, i hver fald her og nu og kortsigtet, er faldet lidt til ro. Dels har frygten for at Coronavirusset kan betyde noget for den kinesiske økonomi og dermed indirekte den globale olieefterspørgsel fået priserne til at falde markant. En varig ændring i olieprisen på 10 % betyder en ændring i brændstofudgifterne hos Norwegian på +/- ca. 1 mia. NOK
  • Norwegian har vedtaget en strategiplan, som de eksekverer på. De kommende år skal den forbedre indtjeningen med samlet 4 mia. NOK
  • De seneste trafiktal for november/december viser at Norwegian flyver mindre, men antallet af passagerer falder mindre end flyvningerne går ned. Det er godt for indtjeningen.
  • De seneste 2 år har investorerne lidt utrolig meget og aktiekursen er faldet med mere end 2/3. Det giver naturligvis investorerne bekymringer, uagtet at Norwegian er i gang med at levere på sin strategiændring om at flyve mindre og tjene mere.
  • Norwegian har 18, 737 Max 8 fly, som aktuelt har flyveforbud på grund af problemer hos Boeing. Norwegian er ikke det eneste luftfartsselskab, som har de udfordringer. I 2019 har problemerne kostet Norwegian mere end 1 mia. NOK til indchartring af erstatningsfly.
  • Nogle selskaber har indgået kompensationsaftaler med Boeing, men det har Norwegian endnu ikke. Det betyder dog ikke at Norwegian er ”glemt”. Hovedparten af selskaber i verden har endnu ikke lavet en endelig aftale med Boeing. Norwegian er lidt speciel på den front, idet de kun har fly fra Boeing. 171 i alt hvor 18 af dem er det uheldsramte fly. Norwegian vil sikkert gerne flere ting (bl.a. udskyde leverancer) på én gang, og det kan være en af årsagerne til at forhandlingerne trækker ud.
  • Hver gang der er (dårlige) nyheder fra Boeing, bliver Norwegians aktiekurs påvirket. Norwegian er således blevet synonym med Boeings nedtur på trods af at tabene ”trods alt” kun er på 100 mio. NOK per måned i 2019 og sikkert faldende i 2020 og ikke mindst: Sandsynligheden for at Norwegian bliver kompenseret er meget stor (Tæt på hvis ikke 100%). Norwegian er ikke Boeings største kunde, men med 171 Boeing fly er Norwegian en kunde, som har betydning.
  • Norwegian har mange private investorer, som har reageret meget nervøst de seneste uger.

Skaber Boeing regnskabsklarhed den 29/1?

Boeing aflægger deres 2019 regnskab på onsdag. Her bliver de nødsaget til at løfte sløret for deres bedste bud på hvornår Max 8 flyene igen kommer til at flyve; hvornår de genoptager produktionen; hvor meget de har hensat til problemerne og hvor mange selskaber de har lavet fremtidige kompenserende aftaler med. Der kan komme en annoncering af en aftale også med Norwegian.

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
12 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-01-31 02:25

Kære Per Tak for gode analyser. Har du selv et godt bud på, hvornår erstatningen fra Boeing rammer? En tidshorisont, du selv arbejder med? Jeg har købt hårdt op i NAS, og jeg er ikke bekymret. Min strategi er at være i aktien i 2020 og så sælge omkring nytår. Jeg ønsker ikke at være i flyselskaber på lang sigt. Alligevel kan det bekymre, at aktien falder som den gør, når der ligger den ene gode nyhed efter den anden og venter på NAS i 2020 (i min optik). Det er den største “no brainer”-investering jeg har lavet i mange… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-31 13:18

Hej Mads Se venligst NAS præsentation fra januar: https://www.norwegian.com/globalassets/documents/other/norwegian—investor-presentation-january-2020.pdf Se venligst interview fra E24.no fra idag med CEO om kompensation, forhandlinger, forhalinger, om at vælge Boeing eller Airbus og meget meget andet: https://e24.no/boers-og-finans/i/XgBLkm/norwegian-vurderer-airbus-etter-max-krisen-det-gaar-en-smertegrense Jeg havde håbet på december mht. kompensation. Jeg tænker Norwegian har haft højere forventninger end Boeing var villige til at betale. Jeg tror ikke alvoren er gået op for Boeing. Jeg er forbavset over at NAS er faldet så meget – helt som SAS, idet de IKKE flyver til Kina og ikke har olieprisafdænkning som andre og olieudgiften er efter prisfald mere end 2 mia. NOK lavere… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-01 00:16

Hej Per Helt enig – flyselskaber er noget, man langsigtet skal holde sig meget langt fra. Det er for mig en “no brainer” i 2020 og året ud – derefter skal den væk, forhåbentlig med gevinst. Det er også sat i citationstegn, fordi der ikke findes nogen aktie, der er en ægte no brainer. Men jeg synes, at der er voldsomt mange indikationer på, at aktiekursen lige nu er en særdeles attraktiv indgang, hvis man er lidt risikovillig. Og jeg er som sagt ikke nervøs over nedgangen – endnu. Dele af markedet (primært privatinvestorer) virker til at have bildt sig… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-05 20:46

Hej Per, jeg følger også med i denne aktie og har også selv investeret en hel del…..forholdsvis kortsigtet. Nu er der kommet en del gang i aktien, men rent teknisk (modstande) hvor vil du mene, den skal hen….selv tænker jeg 42-43, men jeg har ikke de nødvendige færdigheder til at dokumentere det, da jeg ikke mestrer TA. Og hvornår skal der sælges….før eller efter Q4 tallene ?
Hilsen Kurt

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-02-06 08:11

Hej Kurt Jeg overlader til andre at se på tekniske formationer, som jeg ikke har nogen holdning til. Min egen opfattelse er, at 2020 og 2021 bliver anderledes og bedre år end tidligere. Hvis der kommer lidt medvind; en fornuftig kompensation med Boeing; at olieprisen holder sig nogenlunde på de nuværende niveauer, tror jeg aktiekursen i løbet af de kommende 6-12 måneder kommer til at afspejle det. Se venligst mine øvrige indlæg om hvad der er mine tanker om hvorfor jeg for en gangs skyld og undtagelsesvist tror Norwegian kan blive et godt investeringsbekendtskab. Her link til mit første indlæg… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-31 22:12

P er Hansen pusher som sædvanlig aktier han har i sin egen portefølje

Gæst
Gæst
2020-01-27 15:02

Erstatning blev offentligtgjort i forbindelse med seneste trafiktal

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-27 15:06

Og derudover har SAS, Lufthansa været teknisk svage. Gældsspørgsmålet er uafklaret, og det er ikke indregnet at Max aldrig kommer til at flyve igen. Solgte selv ved seneste trafiktal, og andet end hurtig bull trade har jeg ikke planer om, hvis vi skulle se niveau 30 igen.

Gæst
Gæst
2020-01-27 13:48

Det er et nyt slag i ansigtet på Norwegian. Jeg håber, at de klarer den – men ovenpå Boeing krisen bliver det svært.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-27 16:09

Hej Keld

Det er nok her og nu først og fremmest et slag i ansigtet på Norwegians aktionærer. Se venligst mit indlæg og måske i den henseende også en præsentation, som Norwegian selv har fremlagt i januar 2020. Her er linket:

https://www.norwegian.com/globalassets/documents/other/norwegian—investor-presentation-january-2020.pdf

Med venlig hilsen
Per

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-29 17:43

Hej Per, du har selv advokeret for NAS og set aktien, som en af 2020s mere spændende kandidater. Jeg synes det har været en hård januar
😉 som NAS aktionær.

Har du stadigvæk en betydelig sum og tror du stadigvæk på NAS?
Eller er det var at cut loss inden den sejler ned i 30, hvad tænker du?

Venligst en med smeltende is i maven

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-01-29 18:13

Hej Peder Tak for spm. Her er lidt PERspektiv. Hele historien er meget længere end det. Det er vigtigt at holde fokus. Ja, NAS er faldet men rent faktisk, såvidt jeg kan se 1 % mindre end SAS. Men et fald er jo et fald. Hvis jeg som den eneste person i verden havde kendt til Coronavirusset, ville jeg timingsmæssigt have ventet:-). Når det er sagt kan man sige, at NAS er en af de luftfartsaktier, som slet ikke fundamentalt burde være faldet. Dels fordi, som mange sikkert IKKE ved, flyver Norwegian ikke til Kina, overhovedet. De har altså ingen… Læs mere