Spring til hovedindhold

Thorleif Jackson: Er Novo Nordisk den næste aktie, der skal en tur i gulvet?

Novo Nordisk er steget til nye højder på et tidspunkt, hvor mange C25-aktier er faldet 40-50% fra toppen. Kan opturen fortsætte, eller er Novo Nordisk den næste aktie, der skal en tur i gulvet?

Novo Nordisk-aktien er steget til nye højder på et tidspunkt, hvor mange C25-aktier er faldet 40-50% fra toppen. Kan opturen fortsætte, eller er Novo Nordisk den næste aktie, der skal en tur i gulvet?

Novo Nordisks indtjening er steget hvert år siden fusionen i 1989. Nedenstående graf viser udviklingen i indtjeningen pr. aktie (EPS) år for år siden 1979.

Indtjening pr. aktie:

EPS er vokset fra 0,25 kr. i 1990 til 20,74 kr. i 2021 svarende til en gennemsnitlig tilvækst på 15,3% p.a. Væksten har ikke været konstant. Se grafen nedenfor.

EPS-vækst:

I årene 2017, 2018 og 2019 var væksten eksempelvis helt nede omkring 3% p.a. Væksten accelererede i 2020 og 2021, og markedet forventer pt., at væksten accelererer yderligere i 2022 og 2023. Markedet forventer pt. også, at EPS vokser fra 20,74 kr. i 2021 til 34,8 kr. i 2024. Det svarer til gennemsnitlig vækst på næsten 19% p.a. Væksten er især drevet af et stærkt salg af selskabets nye fedmemedicin.

Novo Nordisk-aktien har de seneste 30 år været prissat i en forholdsvis smal kurskanal mellem P/E=17 og P/E=30 det meste af tiden. Se grafen nedenfor.

Kurs:

Indtil de seneste dage var Novo Nordisks absolut højeste prissætning P/E2000=38 i januar 2001. Efterfølgende faldt kursen næsten 50%. Aktien var også prissat over kanalen i 2015 og faldt efterfølgende med over 40%. Netop nu (pr. 4. januar 2023) er Novo Nordisk med kurs 972 kr. rekordhøjt prissat svarende til P/E2022=40.

Hvad er den mest sandsynlige udvikling?

Hvis indtjeningen udvikler sig som forventet af markedet lige nu (EPS=34,8 kr. i 2024), og Novo Nordisk om to år handles inden for kurskanalen (P/E=17-30), kan vi forvente en aktiekurs i december 2024 i niveauet 592-1.044 kr. Det er selvfølgelig muligt, at forventningerne opjusteres i de kommende år, eller at Novo Nordisk fortsat handles over kurskanalen om to år. Men det mest sandsynlige er trods alt, at forventningerne mere eller mindre indfries. Det vil nok skuffe en del investorer, der forventede mere, og resultatet bliver sandsynligvis, at aktiekursen falder lidt tilbage og igen handles inden for kurskanalen.

Et realistisk gæt kunne være, at kursen ligger i niveauet 900-1.050 om to år. Hvis man er enig i det gæt, må man forvente en sidelæns kursbevægelse de næste to år. Hvis man i dag er overvægtet i Novo Nordisk, kunne en mulig strategi være at reducere beholdningen til undervægt allerede nu eller måske, når kursen nærmer sig 1.000 kr. Novo Nordisk vægter aktuelt med hele 37% i min egen pensionsportefølje. Så ovenstående problemstilling er særdeles aktuel for mig personligt.

Hvad mener du om Novo Nordisks kursridt mod skyerne? Tror du, opturen fortsætter, eller er det kun et spørgsmål om tid, hvornår aktien krakker 40-50% som i 2001 og 2016? Og hvad mener du om den høje vægt af Novo Nordisk i min pensionsportefølje? Bør jeg reducere Novo Nordisk nu, eller bør jeg være mere langsigtet og håbe på yderligere stigninger i de næste 10 år?

Dette er ikke en købsanbefaling eller en salgsanbefaling. Kursen på Novo Nordisk kan stige eller falde, og læseren er selv ansvarlig for sine handler.


Disclaimer: Thorleif Jackson ejer selv aktier i Novo Nordisk.

Dettematerialeer udarbejdet af Thorleif Jackson og indeholder information, der kan anses for at være en investeringsanbefaling i henhold til Markedsmisbrugsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning 596/2014), dvs. information som anbefaler eller foreslår en investeringsstrategi. Nordnet Bank, filial af Nordnet Bank AB, Sverige (Nordnet), har ikke deltaget i udarbejdelsen, gennemgået eller foretaget ændringer imaterialet. Thorleif Jackson har ansvaret formaterialetsindhold,og at det lever op til gældende lovgivning og regler.

Materialet har ikke været forelagt de omtalte selskaber.

Dette materiale blev offentliggjort første gang den6. januar 2023 kl. 08:45.

Indholdet i dette materiale udgør ikke personlig investeringsrådgivning. Det er vigtigt, at du som investor træffer dine investeringsbeslutninger ud fra din egen vurdering af information fra forskellige kilder. Nordnet påtager sigintet ansvar for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information fra dette materiale. Materialet må ikke gengives uden Nordnets udtrykkelige samtykke.

Thorleif Jackson modtager honorar fra Nordnet. Honoraret er aftalt på forhånd og er ikke afhængig af materialets indhold eller de virksomheder, som er omtalt heri.

Det kan forekomme, at Nordnet har positioner i værdipapirer, der omtales imaterialet. En sådan beholdning er da alene af administrative hensyn og uden fortjeneste for Nordnet.

Nordnet er under tilsyn af Finansinspektionen i Sverige og det danske Finanstilsyn.

Der er altid en risiko forbundet med at investere. Historiske afkast er ikke en garanti for fremtidige afkast. Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
41 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Adam
Adam
2023-05-09 10:29

Jeg har netop solgt hele min beholdning i frie midler i kurs 1140 og flytter pengene over i andre investeringer. Denne super gode analyse formede en stor del af min egen analyse. Jeg beholder dog min beholdning i pensionen. Jeg tror, at der er så store forventninger priset ind i kursen, at det bliver svært at indfri på det mellemlange sigt og mange lande ser nu på at reducere tilskuddet til deres diabetes medicin, som reelt bliver brugt mod fedme. Danmark er kun et land af flere. Jeg håber, at købe en større portion igen, når kursen kommer noget ned.… Læs mere

Gæst
Gæst
2023-03-19 09:55

Hvordan vil det så påvirke Novo med deres bebudning om prisfald på op til 75%?

https://www.novonordisk.com/news-and-media/latest-news/lowering-us-list-prices-of-several-products-.html

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2023-03-19 21:40

Hej Carsten, Novo Nordisk og konkurrenter som Ely Lilly og Sanofi vil nedsætte prisen på insulin med 75% i USA. Bemærk venligst INSULIN og USA. Novo Nordisks salg af insulin i USA var ca. 13 mia. kroner i 2022, svarende til ca. 7,3% af selskabets omsætning på 177 mia. kr. Salget af insulin i USA faldt 22% i 2022 og er ikke ret vigtigt for Novo Nordisk. Salget vil falde igen i 2023 og vil isoleret set medføre at selskabets overordnede omsætning falder måske 5%. Andre præparater som fedme medicin og GLP1 medicin vil dog sikre at Novo Nordisk samlet… Læs mere

Gæst
Gæst
2023-02-13 09:03

Hej
Novo Nordisk aktien har aldrig passeret kurs dkr.1000,00-Hvorfor skulle den så “komme over” NU?
Et eller andet/nogen-Stopper kurs over dkr.1000,00-Hvorfor?
MvH Niels

Gæst
Gæst
2023-02-04 11:43

Hej. Jeg overvejer at købe mine første NN aktier nu. Men jeg kan slet ikke gennemskue, om det er smart eller en dårlig forretning. Havde tænkt at købe for omkring 5K.

Gæst
Gæst
2023-01-28 11:10

Al ting afhænger af hvornår man startede med at købe NN, er man førstegangs køber her i dette høje niveau, kan man nemt komme til at brænde nallerne, hvis der kommer en korrektion på måske40%, som er set tidlige i aktien ved nye highs…,men har man løbende købt op i aktien er problemet ikke så stort,.. !! Så vær forsigt med med hvor stor andel du køber.. 🙂

Gæst
Gæst
2023-01-13 01:09

Vildt stadigvæk at Novo Nordisk nu er Europas 3. mest værdifulde selskab. Overvej lige det en ekstra gang.
Så nej den 10-dobler nok ikke herfra – men jeg mener bestemt også den kan vokse med 8-10% om året i de kommende 10 år.

Gæst
Gæst
2023-01-12 12:00

Hej Thorleif
Tak for analysen – meget neutral:)
Tror du at der pga den forholdsvis høje kurs kunne komme en omvendt split i forholdet 1:2 elle 1 :4 for at gøre den mere attraktiv at købe?. Det plejer jo som oftest også at have en positiv effekt på kursen,

Mvh

Peter Hofmann

Gæst
Gæst
2023-01-11 17:01

Tak for som sædvanligt godt indlæg af TJ
Jeg har kun købt Novo en gang 2002 kurs 22,4 , og så har jeg re balanceret og selvfølgelig fortrudt
i går solgte jeg alligevel 1/3 på grund af :
TJ kurve PE +
Svært overvægtige har som regel også en psykisk brist , som en hær af USA advokater står klar til at bevise, at det var fedme medicinen der er årsagen til deres psykiske tilstand ,og et gruppe søgsmål vil næppe være småpenge .
Tænk på TEVA ! hvad havde de egentlig gjort forkert ?

Gæst
Gæst
2023-01-11 14:17

hej thorleif, hvad er din holdning til bed, bath & beyond?

Gæst
Gæst
2023-01-10 16:01

Da Novo Nordisk i praksis opererer i et duopol med Eli Lilly (LLY) og begge virksomheder derfor er eksponeret til såvel diabetes som fedme markedet med nogenlunde ligeværdige produkter er det relevant at sammenligne P/E niveauerne mellem disse. Som nævnt i artiklen handler Novo Nordisk pt til en P/E (TTM) på ca 40. Til sammenligning handler Eli Lilly til en P/E (TTM) på pt ca 53. Så i den sammenligning er Eli Lilly højere prissat. Er begge virksomheder så for højt prissat? Tja, det kommer jo an på, hvorvidt det vil være muligt for selskaberne at opnå den af investorerne… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2023-01-11 10:01

Iflg. ZACKS så hander NN aktuelt på en P/E (TTM) 40.72 og LLY P/E (TTM) 42.30. Så forskellen er marginal, hvor LLY handler 3.9% højere.

Gæst
Gæst
2023-01-10 07:57

Jeg har haft NOVO i måske 30 år og er helt forgabt i den stabile suveræne stigning, Jeg er overbevist om at NOVO er en investering med høj sikkerhed. Når det er sagt at jeg pt.er meget foruroliget over Lilly konkurrerende produkt tirzepatid. Det undre mig at ingen har omtalt dette. Tirzepatid ser ud til at være 25% bedre både med hensyn til blodsukker og vægttab Hvis det kolossale market for diabetes og vægttab kan drive væksten, vil det nok være en god ide at halvere porteføljen og evt. købe Lilly i stedet. hvis Lilly render med halvdelen af markedet… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2023-01-10 09:16

Spændende betragtning. LLY har faktisk outperformet NN siden januar 2014.- Selvfølgelig med bunde og toppe.

Prøv at kopiere nedenstående link ind i browseren. Skulle vise, hvad jeg mener. Håber linket virker.

https://stockcharts.com/c-sc/sc?s=LLY%3ANVO&p=W&yr=15&mn=0&dy=0&i=t6784103550c&r=1673338223801

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2023-01-11 12:20

Hej Uffe, Erland, Jeg tror ikke at Eli Lilly er et godt alternativ til Novo Nordisk. Selskabet har flere andre segmenter og diabetes og obesity udgør under halvdelen af omsætningen. Novo Nordisk har i 100 år fastholdt en høj markedsandel omkring 50%. Det kan man kun med de bedste medikamenter. Med åbningen af tabletmarkedet står Novo Nordisk til at vinde markedsandele i de kommende år. Man hører tit at konkurrenter som Lilly eller Zealand Pharma har bedre produkter. Det tror jeg ikke ret meget på. Man kan i dag finde information der bekræfter enhver tese! Jeg synes Novo Nordisk kva… Læs mere

Mikkel
Mikkel
Svar til  Gæst
2023-08-10 10:31

Og nej det havde du heller ikke ret i. Eli er steget mere end Novo og har super resultater pt.

Gæst
Gæst
2023-01-09 15:04

Svært at være uenig i perspektivet. Har selv en frygtelig masse, siden 1999 og ikke rørt dem. Det har været fornuftigt. Dog enig I, at det er svært at se NOVO kursen stige med noget der minder om historiske rater de næste 2-4 år. Undtagen naturligvis, hvis fedme markedet er større end det man forestiller sig lige nu. Og så hvis NOVO formår at frembringe en ny blockbuster i deres Pipeline. Er ikke meget for at sælge, selvom der er en chance for, at den falder lidt tilbage i 2023-2024..

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2023-01-09 15:24

Hej Morten,
Jeg er meget enig i dine betragtninger. Novo Nordisk er en god ryggrad i enhver portefølje. Men selvfølgelig kan aktien underperforme i perioder. Til nye investorer vil jeg anbefale en lav vægt. Så kan I håbe kursen falder, så I kan øge investeringen på et mere fornuftigt niveau.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2023-01-09 19:09

Hvis man ser +10 år frem er det så ikke lidt ligegyldigt hvad den står i lige nu? Jeg har fuld forståelse for jer der har den som pension og skal realisere inden for få år. Jeg har selv 19 år inden pension og har tænkt NN som en aktie der skal købes løbende.

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2023-01-10 10:41

Du har et godt argument for ikke at sælge. Hvis det er frie midler, er de skattefri. Novo skal såmænd nok komme over et evt. kursfald.