Spring til hovedindhold

Mine aktiefavoritter i autobranchen

Thorleif Jackson

Autobranchen er attraktivt prissat i sommeren 2018. Adskillige aktier ligner gode investeringer. Læs her om Thorleifs favoritter. Og hvad er egentlig din egen favorit?

Jeg har ejet aktier i Hyundai Motor i næsten 14 år. Men jeg er blevet lidt træt af dette selskab. Blandt andet fordi indtjeningen nu er faldet fem år i træk, og Hyundai Motor ikke længere ligner en branchevinder. I dag ejer jeg derfor primært aktier i BMW og Great Wall Motor. Lad mig forklare hvorfor jeg kan lide disse aktier.

BMW
Tyske BMW har med 8,4% autobranchens højeste gennemsnitlige overskudsgrad i perioden 2007 til 2017, hvis der ses bort fra Ferrari og visse mindre kendte asiatiske selskaber. Branchens gennemsnit var til sammenligning 5,4% i perioden. Jeg er imponeret. BMWs indtjening har da også udviklet sig flot over årene som det fremgår af nedenstående graf.

BMWs indtjening pr. aktie (EPS) er således øget fra 1,04 EUR i 1997 til 13,12 EUR i 2017. BMW er en af mine aktiefavoritter og åbenlys branchevinder jeg gerne vil eje. Da aktien samtidigt er attraktivt prissat for tiden, har jeg i 2018 købt aktien til min portefølje. Med den seneste kurs på 69,15 EUR for præferenceaktien er BMW vurderet svarende til K/I=0,80 og prissat svarende til P/E2018=6,0. Det seneste udbyttet på 4,02 EUR giver et saftigt udbytteafkast på 5,8%. Præferenceaktien handles med rabat på 13,2% i forhold til den almindelige BMW aktie. BMW har leveret otte rekordresultater i træk, hvilket kun er overgået af kinesiske SAIC Motor, der har øget indtjeningen ni år i træk.

Great Wall Motor
Kinesiske Great Wall Motor (GWM) har med 12,1% autobranchens højeste gennemsnitlige overskudsgrad i perioden 2007 til 2017, hvis der ses bort fra Ferrari. Branchens gennemsnit var til sammenligning 5,4% i perioden. Jeg er imponeret. GWMs indtjening har da også udviklet sig flot over årene som det fremgår af nedenstående graf.

Thorleif Jackson
GWMs indtjening pr. aktie (EPS) er således øget fra 0,057  kinesiske yuan (CNY) i 2004 til 0,55 CNY i 2017.  Det er selvfølgelig bekymrende at indtjening faldt voldsomt i 2017, men indtjeningen ser heldigvis ud til at stige voldsomt allerede i 2018. Men hvis man gerne vil købe en fantastisk aktie som GWM skal man faktisk håbe på at selskabet kommer i en midlertidig krise, så kursen falder, og man kan købe til en god pris. Det er netop hvad der er sket med GWM og jeg har benyttet den lave kurs i 2016 og 2018 til at købe aktien til min portefølje. Med den seneste kurs på 5,21 HKD er GWM vurderet svarende til K/I=0,79 og prissat svarende til P/E2018=5,3. Det seneste udbyttet på 0,17 CNY (ca. 0,20 HKD) giver solidt udbytteafkast på 3,8%. Hongkong aktien handles med rabat på 51% i forhold til den samme aktie i Shanghai. Se også nedenstående graf, der viser en fremskrivning af indtjening og aktiekurs.

Thorleif Jackson

Hyundai Motor Company
En af mine gamle aktiefavoritter er Hyundai Motor som fortsat er attraktivt prissat. Med den seneste kurs på 30,88 EUR for præferenceaktien er Hyundai vurderet svarende til K/I=0,32 og prissat svarende til P/E2018=5,4. Udbyttet på 4.050 won (1,53 EUR pr. GDR) giver et direkte udbytteafkast på 5,0%. Du kan se hvordan indtjening har udviklet sig historisk på nedenstående graf.

Thorleif Jackson

Der er mange andre aktier, der  forekommer attraktivt prissat i sommeren 2018. Jeg vil her kort nævne nogle af dem som mulige aktiefavoritter.

Fiat Chrysler Automobiles N.V.
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) fik rekordindtjening i 2017, og forventer fornyet indtjeningsvækst i 2018. Den forventede indtjening i 2018 forrenter egenkapitalen  med imponerende 24,0%. FCA-aktien virker attraktivt prissat med P/E2018=5,0.

Volkswagen AG
Volkswagen har endnu ikke rigtigt rettet sig ovenpå dieselgate skandalen. Aktien virker attraktivt prissat med K/I=0,71 og P/E2018=5,5.

Daimler AG
Selskabet bag Mercedes-Benz og Smart har nu leveret rekordresultater seks år i træk. Senest voksede indtjeningen 23% til 9,84 EUR pr. aktie i 2017.  Daimler virker attraktivt prissat med K/I=0,93 og P/E2018=6,3. Det seneste udbytte på  3,65 EUR giver et overraskende højt udbytteafkast på 6,4%.

Hvad mener du om ovenstående. Bør man smide forsigtigheden overbords og købe autoaktier, eller bør man sige nej tak til disse konjunkturfølsomme aktier på toppen af cyklen?

Disclaimer: Thorleif Jackson ejer aktier i BMW, Great Wall Motor og Hyundai Motor Company.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
7 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2018-07-30 21:57

Hej Thorleif,

Hvordan handler du Great Wall Motors på Nordnet?

Har du besøgt selskabet? Og er der bekymring ift at det er kinesisk?

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2018-08-10 15:36

Hej Thomas,
Jeg har købt GWM i Hongkong. Man kan ikke købe aktien via Nordnet. Godt det samme, for kursudviklingen har været elendig.

Gæst
Gæst
2018-07-29 17:39

Er aktionær i BMW på tredje år. Synes også det er en rigtig god aktie. Det er jo gode nøgletal med en pe på 6, og stigende overskud og udbytte. Undrer mig over at aktien ikke koster mere, og vil supplere i aktien i de kommende måneder. Mange kvalitetsaktier er blevet dyre, men her er der potentiale. Synes også godt om BMW som bil. Sådan en kunne jeg godt selv tænke mig at eje, da jeg synes de er flotte designet. Endnu en grund til at jeg ser det som en god investering.

Gæst
Gæst
2018-07-27 19:15

Det undre mig at der er så mange billige bil-aktier. Skyldes det konjekturer eller er det en branche som plejer at være så billig.
Mange normale brancher har P/E på 10-30, men hvorfor er autobranchen så billig p.t. ?

Gæst
Gæst
2018-07-25 21:08

Hej igen Thorleif og alle sammen, Det har været en ret hektisk dag i dag for Fiat Chrysler. Se følgende artikel fra Børsen for en sammenfatning af dagen: http://penge.borsen.dk/artikel/1/366246/en_haard_dag_for_fiat_chrysler.html Først døde Fiat Chrysler’s CEO, Sergio Marchionne, igennem 14 år ved middagstid i dag. Et par timer efter kom Fiat Chrysler med Q2 2018 regnskabet. Aktiekursen faldt med 15,5% i dag. Sergio blev opereret for 3 uger siden og i fredags blev hans tilstand kraftigt forværret så han kom i koma. I lørdags mødtes bestyrelsen og ledelsen og udnævnt en ny CEO, Mike Manley. Det var allerede kommunikeret ud fra Fiat… Læs mere

Gæst
Gæst
2018-07-18 21:32

Luksus bil aktier som BMW og Daimler er svære på grund af at vi nok nærmer os toppen at en konjunktur men samtidig står overfor et teknologiskifte. Deres nuværende teknologier, maskiner m.m er snart forældede. Det kommer til at koste på nedskrivninger. Selvfølgelig ikke i morgen. Men for den langsigtede investor. I USA har Tesla bogstavelig fortalt smadret salget af Audi A8 BMW 7 og Mercedes S. Alt tyder på at Tesla Model 3 allerede sælger mere end for eksempel BMW 3 serien i USA. Det er vel og mærke ved kun at have de dyreste varianter tilgængelig. Er sikker… Læs mere

Gæst
Gæst
2018-07-17 21:30

Hej Thorleif, Jeg har ejet Fiat Chrysler uafbrudt i præcis 5 år nu. Det har givet et fantastisk afkast i de 5 år. I forbindelse med børsnoteringen af Ferrari fik jeg også gratis Ferrari aktier som aktionær i Fiat Chrysler. For hver 10 Fiat Chrysler aktier fik man 1 gratis Ferrari aktie primo 2016. Fiat Chrysler’s CEO igennem de sidste 14 år mener selv at der et behov for en konsolidering i autobranchen da autobranchen er alt for kapital intensiv i forhold til andre brancher og samtidig er både EBIT margin samt forrentningen af kapitalen alt for cyklisk og lav… Læs mere