Spring til hovedindhold

Tesla er faldet 72% fra toppen – er det nu, aktien skal samles op?

2022 er et år, som Tesla-aktionærerne nok gerne vil glemme hurtigt. Den amerikanske bilproducents værdi på aktiemarkedet faldt 65% og de negative historier om Elon Musk og Twitter florerede. Men er det nu ved at vende?

2022 er et år, som Tesla-aktionærerne nok gerne vil glemme hurtigt. Den amerikanske bilproducents værdi på aktiemarkedet faldt 65% i 2022, og det er et tab, som er næsten dobbelt så stort som faldet i det teknologi-tunge Nasdaq100-indeks i samme periode.

Tesla er en aktie, som i den grad deler vandene. Det skyldes blandt andet, at dens markedsværdi er udregnet som en vækstaktie. Det vil sige, at det ikke nødvendigvis er indtjeningen i år eller næste år, som er helt afgørende, men derimod hvor meget aktien forventes at kunne vækste over en længere periode.

Mandag den 23 januar kl. 20.00 zoomer tech-investor og civilingeniør Anders Bæk Møller ind på den seneste udvikling for Tesla-aktien. Samtidig røber han, hvad han mener, der vil kunne vende op og ned på hele bilindustrien inden for de kommende år. Tilmeld dig gratis her

Blandt de mest kendte ”Tesla-bulls” er den kendte forvalter Cathie Wood, som står bag ARK-fondene. Hun udtalte lige før nytår, at der stadig er mere benzin tilbage i Tesla-tanken, og at aktien potentielt kan stige til 1500 dollars i løbet af de næste fem år. Hvis det sker, vil det være en stigning på mere end 1200%.

I sidste uge kunne Tesla publicere produktionstal, som var noget under det forventede, men alligevel er ARK-fondene under de seneste fald fortsat med at købe aggressivt op. Tal fra Nordnet viser desuden, at der var en stærkt forøget handelsaktivitet under faldene i Tesla-aktien sidst i december, og i den forbindelse købte private investorer også op i stor stil.

Tesla skal konkurrere på pris i Kina

Men noget kan være ved at ændre sig for Tesla. Tidligere har man regnet med, at efterspørgslen efter Teslaer var “nærmest ubegrænset”. Nu tegner der sig imidlertid et billede af, at der kan være en grænse for, hvor mange biler forbrugerne vil kunne aftage. Og hvis efterspørgslen er mindre end man tidligere har ventet, så skal alle analytikernes regneark med forudsigelser opdateres.

Det er blandt andet på den baggrund, at Tesla-aktien på det seneste har været i modvind.

Problemet er, at hvis der ikke længere er en ubegrænset efterspørgsel på nye Teslaer, så skal selskabet for første gang til også at konkurrere på prisen. Dermed vil overskudsgraden falde, og det vil kunne føre til et fald i værdien, fordi fortjenesten på den enkelte bil bliver mindre.

Der er flere datapunkter, som tyder på en risiko for faldende efterspørgsel. De største problemer er opstået på det kinesiske marked, hvor man kæmper med den hidtil stærkeste bølge af Covid efter den seneste kinesiske genåbning.

Forsikringsdata fra Kina tyder ifølge erhvervsmagasinet Fortune på, at salget af nye Teslaer i Kina droppede til det laveste niveau siden sidst i oktober. Tesla satte som modsvar prisen ned for at få efterspørgslen til at stige igen.

Tidligere har man let kunnet imødegå faldende efterspørgsel i Kina ved at omdirigere de nyproducerede biler til det voksende marked for elbiler i Europa. Men situationen har ændret sig nu, hvor Elon Musks nye Giga-fabrik i Berlin kraftigt øger sin volumen. Fabrikken er nu oppe på at spytte 3000 nye Teslaer ud om ugen og dermed dækker den i højere grad end tidligere det europæiske marked.

Kan Tesla løbe tør for nye kunder?

Den noget lavere efterspørgsel på det kinesiske elbil-marked kan komme tilbage næste år, når den nuværende, stærke covid-bølge i Kina trækker sig tilbage. Men på nuværende tidspunkt ser det ud som om, at der vil gå et stykke tid, før det sker. Det efterlader Tesla med det problem, at de kan løbe tør for købere, som er i stand til at købe en bil til over 50.000. dollars. Det sker samtidig med, at selskabet for alvor er ved at få gang i produktionen i Europa.

En af de bedste kilder til, hvor stor efterspørgslen på Teslas produkter er, findes hos Troy Teslike, som igennem flere år har estimeret Teslas bestillings- og produktionstal med en meget lille fejlmargin. Ifølge hans estimater er antallet af Tesla-bestillinger, som endnu ikke er leveret, nået ned på 163.000 fra et niveau på 476.000 biler for bare et halvt år siden. Den gode side af den historie er, at Tesla formår at levere biler hurtigere til deres kunder, da man nu kan forvente at få sin bil, inden der er gået en måned. Den mindre gode er, at Tesla kan løbe tør for kunder, som har lyst til at betale den pris, som bilerne på nuværende tidspunkt er sat til.

Elon Musks erklærede mål er at producere 20 millioner biler per år. Det vil i praksis betyde, at 1% af hele verdens bilpark på op imod 2 milliarder biler fra år 2030 skal erstattes af Teslaer hvert år. Dette særdeles ambitiøse mål er der ingen bilfabrikant, som tidligere er kommet i nærheden af. Inden for premium-segmentet er det kun brands som Mercedes-Benz og BMW, som er brudt igennem det usynlige loft på omkring 2 millioner solgte biler om året. Selv ikke et topbrand som Audi er kommet over dette niveau, men ligger med en rekord på 1,88 millioner solgte biler i 2017. Selv om Tesla vil slå sin egen rekord igen i 2022 med over 1,3 mio. solgte biler, så vil aktien i høj grad blive vurderet på den fremtidige produktion. Mange analytikere forventer et salg på 1,9 millioner enheder i 2023, mens enkelte har forventninger på over 2 millioner solgte biler. Det kan blive svært at nå.

Distraktionen Twitter

Et andet – og på den korte bane måske lige så stort – problem er Elon Musk selv. Da Elon Musk i sidste måned besøgte komikeren David Chapelles show, skete der noget meget usædvanligt. Musk kom ind på scenen, rakte armene over hovedet som for at fejre en sejr, men modtog et meget spredt bifald, som efterhånden gik over i buhen. Først var buhråbene blandet med klapsalver, men snart tog de helt over og blev flere og højere.

Stemningen omkring Teslas stifter, og dermed også hele selskabet, er igennem det seneste år blevet forværret. En meningsmåling fra YouGov viste i november, at stemningen over for Teslas brand for første gang svingede fra overordnet positiv til negativ. Morning Consult nåede ifølge Marketwatch frem til et lignende skred i opfattelsen af den amerikanske elbil-producent. Tallene tyder på, at amerikanere, der stemmer demokratisk, har fået en markant mere negativ opfattelse af Tesla, men republikanere er blevet lidt mere positive over for brandet. Alt i alt viste undersøgelsen dog et stærkt skred i negativ retning blandt amerikanerne.

Utilfredsheden med Elon Musk skyldes blandt andet hans køb af det sociale medie Twitter, som blev fulgt op af, at han fyrede halvdelen af de ansatte. Derudover gav han en række tidligere censurerede personer på den amerikanske højrefløj mulighed for at komme tilbage på platformen og opfordrede samtidig sine følgere til at stemme republikansk ved midtvejsvalget for at ”dele magten”. Denne flirt med den amerikanske højrefløj er ikke noget, som falder i god jord hos Teslas miljøbevidste kernemålgruppe i Californien og i Europa. Den typiske Tesla-køber har en ret liberal tilgang til politik, og denne uro om, hvad Musk reelt står for, kan være med til at skade hans brand, som indtil nu kun har været en styrke for Tesla.

Flere af de største Tesla-investorer har udtrykt sig kritisk over for Musks køb af Twitter, blandt andet fordi det distraherer Musk fra at fokusere på Tesla, men også fordi det har tvunget ham til at sælge Tesla-aktier i stor stil. Det har været med til at få grundlaget under aktiekursen til at erodere. Musk har indtil nu været været nødt til at sælge for 23 milliarder dollar Tesla-aktier, og det har fået flere storaktionærer til at kræve, at firmaet påbegynder aktietilbagekøb for at neutralisere de omfattende aktiesalg.

Teslas teknologiske forspring

Spørgsmålet er nu, om de negative nyheder er ved at være priset ind i aktien, og om Tesla-aktien efter et fald på over 70% fra toppen er klar til en vending. Ifølge den danske danske tech-investor og civilingeniør Anders Bæk Møller er der god grund til at begynde at overveje at samle aktien op.

Tesla vækster 40% på salget i et recessionstruet bear market. Det er en imponerende bedrift, særligt når man ser, at konkurrenterne fra den traditionelle bilindustri har stagnerende eller dalende salg. Man skal være meget negativ for at vende dette til et skuffende resultat.”

Anders Bæk Møller peger på, at en af Teslas afgørende fordele er, at Tesla er langt stærkere på produktet, teknologien og innovationsgraden i forhold til konkurrenterne.

“Set fra et ingeniørmæssigt standpunkt har Tesla en række fordele, som bliver svære for konkurrenterne at indhente. Mange af disse fordele er efter min mening ikke afspejlet i regnskaberne endnu, men det vil de med høj sandsynlighed blive over de kommende år. Særligt deres forspring inden for selvkørende teknologi, som jeg vurderer som meget stort, er værd at nævne, og på nuværende tidspunkt er det efter min mening tæt på umuligt at indhente Tesla,” siger den danske civilingeniør.

Anders Bæk Møller afholder d. 23 januar en talk på Invested.dk, hvor han vil diskutere den seneste udvikling inden for aktien, samt hvad man kan forvente sig i forbindelse med årsregnskabets aflæggelse d. 25. Januar. Det er gratis at deltage, og man kan tilmelde sig her.

Dettematerialeer udarbejdet afInvested.dkog indeholder information, der kan anses for at være en investeringsanbefaling i henhold til Markedsmisbrugsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning 596/2014), dvs. information som anbefaler eller foreslår en investeringsstrategi. Nordnet Bank, filial af Nordnet Bank AB, Sverige (Nordnet), har ikke deltaget i udarbejdelsen, gennemgået eller foretaget ændringer imaterialet.Invested.dkhar ansvaret formaterialetsindhold,og at det lever op til gældende lovgivning og regler.

Materialet har ikke været forelagt de omtalte selskaber.Anders Bæk Møller ejer aktier i Tesla.

Dette materiale blev offentliggjort første gang den11. januar 2023 kl 11.30.

Indholdet i dette materialeudgør ikke personlig investeringsrådgivning. Det er vigtigt, at du som investor træffer dine investeringsbeslutninger ud fra din egen vurdering af information fra forskellige kilder. Nordnet påtager sigintet ansvar for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information fra dettemateriale. Materialet må ikke gengives uden Nordnets udtrykkelige samtykke.

Det kan forekomme, at Nordnet har positioner i værdipapirer, der omtales imaterialet. En sådan beholdning er da alene af administrative hensyn og uden fortjeneste for Nordnet.

Nordnet er under tilsyn af Finansinspektionen i Sverige og det danske Finanstilsyn.

Der er altid en risiko forbundet med at investere. Historiske afkast er ikke en garanti for fremtidige afkast.Finansielle instrumenter kan både stige og falde i værdi. Der er en risiko for, at du ikke får de investerede penge tilbage.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
11 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Kristian E. Jensen
Kristian E. Jensen
2023-01-11 15:43

Hvordan er prissætningen i forhold til konkurrenter? Hvad med gælden? Hvor lang tid er der til konkurs hvis faldet i backloggen ekstrapoleres?

Anders Bæk Møller
Anders Bæk Møller
Svar til  Kristian E. Jensen
2023-01-11 16:42

Hej Kristian, Tesla har stort set ingen gæld. Hvilket står i kontrast til fx VW og Toyota, der er blandt verdens mest forgældede firmaer, hver med en langsigtet gæld på +120.000 milliarder $. I forhold til valuation, så trader Tesla til en P/E på 38 mod en P/E for VW på 4 og Toyota til 10. Isoleret set kan det forekomme som en rød lampe for Tesla, men ikke hvis vi kigger på Teslas fundamentaler og væksttal: Tesla vækster med 40-50% YOY på stort set samtlige metrikker som salg, toplinjen, bundlinjen, EPS, cash flow etc. Samtidig er deres profitmarginer blandt… Læs mere

Anders Bæk Møller
Anders Bæk Møller
Svar til  Anders Bæk Møller
2023-01-11 16:44

*120 milliarder $ i gæld

Gert koustrup
Gert koustrup
Svar til  Anders Bæk Møller
2023-01-12 17:41

er det ikke svær at sammenligne direkte gæld når man tænker størrelse af firmaet af en eller anden grund er det svært at finde tesla omsætning som jeg vil mene skal sammen lignes og deraf se hvad gæld og inkomst der er ! tesla solgte 1,4 milioner enheder i 2022 og vw 4,56mil enheder , dette omfatter ikke lastbiler og motorcykler samt superbiler som vw gruppen også ejer.

Gert koustrup
Gert koustrup
Svar til  Gert koustrup
2023-01-12 17:49

undskyld 8,7 mil total salg vw uden lastbiler og motorcykler samt superbiler 

Thomas Holm
Thomas Holm
2023-01-12 07:48

Hvor er det at Tesla er længere fremme på teknologi og innovation? Jeg spørger af oprigtig interesse, for efter selv at have kørt en række forskellige elbiler sidste år, kan jeg ikke få øje på det. Der findes producenter der kan lave hurtigere elbiler (Lucid), elbiler med mere rækkevidde (Mercedes), og sidst jeg kiggede på Tesla manglede en række teknologier eksempelvis at kunne køre med langt lys, hvor den auto nedblænder for modkørende. Eller hvad med head-up display, elektrisk træk og massage i sædet? Derudover kan samtlige andre producenter lave biler der er af højere kvalitet i kabinen. Desuden synes… Læs mere

Anders Bæk Møller
Anders Bæk Møller
Svar til  Thomas Holm
2023-01-12 09:53

Hej Thomas. Det er de på mange væsentlige punkter, blandt de vigtigste er vertikal-integration og software/AI-integration. Tesla er vertikalt integreret og producerer og varetager selv en stor del af deres supply chain. Jo mere Tesla skalerer deres produktion jo større fordele vil det give som:  -Hurtigere og lettere opskalering af produktion. -Mindre afhængig af en kompleks supply chain (/man nedbringer antallet af flaskehalse ). Samtidig så er det denne vertikale integration, der gør at Tesla har så store gross marginer (med GAAP), langt højere end konkurrenterne. Lad os dernæst tale lidt om Teslas software/Ai-intergration i bilerne. Hvis man var i… Læs mere

Gert koustrup
Gert koustrup
Svar til  Thomas Holm
2023-01-12 13:30

Thomas jeg vil give dig ret, har kørt og solgt det meste og jeg kan simpelthen ikke forene mig med tesla pris kontra kvalitet eller manglen på det samme, deres ligegyldighed på software der ikke er lavet færdig. Anders snakker om en integration som tesla måske kommer først med men hvis tesla levere et halvt produkt får de ande fin tid til at komme med et produkt der liger og på flere områder er over tesla produkt. Tesla Får dele fra hele verden, faktisk handler jeg i kina hvor de standser en del af tesla bodyparts og det er ikke… Læs mere

Gert koustrup
Gert koustrup
2023-01-12 08:27

Jeg læser lidt om at tesla skulle være foran på selvkørende teknologi , hvis man basere sin vurdering af aktier efter det er det helt fejl, tesla er ikke foran på selvkørende teknologi de har bare været gode til at fortælle alle at de er foran.Jeg har haft med auto at gøre i over 20 år og tit tækt at alle tror simpelthen på at tesla er foran , omkring 2001 var jeg i den første bil en mercedes S der kørte selv i 10-15 sek af gangen, idag har mercedes halt overhalet tesla på flere måder men forskellen er… Læs mere

Anders Bæk Møller
Anders Bæk Møller
Svar til  Gert koustrup
2023-01-12 10:09

Hej Gert. Jeg er ret uenig, og ud fra mine analyser vil jeg vurdere at Tesla er langt foran konkurrenterne på selvkørende teknologi. Et pejlemærke jeg tit anbefaler investorer at benytte er at kigge på mængden af indsamlet real-world data, og nu bliver det lidt teknisk, men at knække koden til self-driving er et “big-data” problem. Der skal bruges uanede mængder af billed-materiale fra den virkelige verden, som kan fodres som input til de neurale networks, så de kan agerer optimalt i så mange situationer som muligt (gennem object detection, path prediction, behavioral patterns etc). Der er tre krav til… Læs mere

Gert koustrup
Gert koustrup
Svar til  Anders Bæk Møller
2023-01-12 11:52

**Hej Anders, vi kan blive enige om at blive enige. Mercedes har som virsomhed påtager sig nu skylden hvis deres selvkørende biler laver skader ! det er et forspring, de er blevet godkendt til level 3 kørsel som de første, de har opsamlet data og arbejdet sammen med blandt andet bosch de sidste 25 år og ligger inden med ca 50 petabytes date fra veje rundt omkring i verden syndes ikke man kan sammenligne data fra km til gb men det er jeg ikke klog nok på historien hart vist at det ikke nok med en masse indhold hvis man… Læs mere