Spring til hovedindhold

Tesla på vej med regnskab: Hvor mange biler kan Tesla levere i 2023?

På onsdag aflægger Tesla deres regnskab for 2022. Der er flere variabler i spil, men særligt én faktor vil investorerne og konkurrenterne holde ekstra godt øje med. Læs investerignsøkonom Per Hansens regnskabsoptakt.

Onsdag d. 25. januar aflægger Tesla deres regnskab for 2022. Der er flere variabler i spil, men særligt én faktor vil investorerne og konkurrenterne holde ekstra godt øje med:

  • Tesla aflægger deres regnskab onsdag den 25/1 (normalt altid efter lukketid).
  • Vi ved allerede, hvor mange biler Tesla har leveret i 2022. Det tal blev offentliggjort i starten af januar og var på 1,313 mio. enheder.
  • På onsdag får vi yderligere information om indtjeningen per aktie, omsætning, samt ikke mindst Teslas egen guidance for hvor mange biler de forventer at sælge i 2023. Det er det tal, som vil tiltrække sig en stor del af opmærksomheden
  • Forud for regnskabet er det den gennemsnitlige analytikeropfattelse, at salget af biler i 2023 vil stige yderligere og ret markant til mellem 1,8 og 1,9 mio. biler.
  • Hvis antal leverede biler skal stige med 40%, svarer det til 1,832 mio. solgte biler. En vækst på 50% vil bringe det samlede antal leverede biler op på i underkanten af 2 mio. biler. 40% vil være meget. 50% vil være ekstremt meget.
  • Tesla annoncerede i forrige uge en prisnedsættelse, som har givet genlyd mange steder. Investorerne håber, at lavere priser vil sætte gang i en lavineeffekt, der ikke kun øger salget af elbiler isoleret, men naturligvis også er godt for Tesla. Konkurrenterne er begyndt at røre på sig, og bl.a. kinesiske elbilsproducenter har set deres priser ned.
  • Spørgsmålet er, om Tesla kan vækste salget af elbiler igen med 40%, og om, og i hvilket omfang, en lavere pris kan have en effekt på indtjeningsmarginalen? Optimisterne siger, at lavere priser ikke er noget problem, fordi Tesla bruger sine produktionsskalafordele. Skeptikerne derimod tager udgangspunkt i, at indtjeningsforventningerne for Tesla er blevet nedjusteret de seneste dage, som det fremgår af figur 2. Aktuelt forventes 3,58, 3,86 og 5,71 for 2022/2023/2024
  • Lavere indtjeningsforventninger er formentlig en cocktaileffekt af to ting: 1) Analytikere opdaterer og tilpasser først deres forventninger umiddelbart før regnskabet, 2) 4. kvartals leveringstal var lidt skuffende, samt frygt for at lavere priser initielt spiser lidt af profitabiliteten.
  • I løbet af 2022 nåede Elon Musk både at stille det mest (markeds)værdifulde selskab i udsigt, samtidig med at han talte om mulighederne for et aktietilbagekøb. Det første nås med sikkerhed ikke i 2023, mens det andet ikke kan udelukkes.

2023 forventningerne vigtigst

Investorerne og konkurrenterne kigger med. Der er mange tal i spil, men et vil være vigtigere end de fleste andre: Forventninger til leverancerne og det gode svar og estimat på, om lavere priser vil spise af indtjeningsmarginalen.

Tabel 1: Forventninger til udvalgte nøgletal for Tesla, 2022, 2023

Q4 2022Q1 202320222023E2023+40%2023+50%
EPS1,141,033,583,86
Omsætning24,2223,481,8106,7
Leverde biler1,313 mio.1,8382 mio.1,9695 mio.

Kilde: Egen tilvirkning, marketscreener.com

Figur 1: Kursudvikling, Tesla, 1 år

Kilde: Nordnet

Figur 2: Udviklingen i indtjeningsforventningerne for 2022, 2023 og 2024 for Tesla per 20/1 2023

Kilde: Marketscreener.com

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
14 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
Hans Kruse
Hans Kruse
2023-01-24 08:56

Tesla fortæller aldrig, hvor mange biler de vil levere i det kommende år. De siger hver gang 50% i gennemsnit over et antal år. Nogle år under og nogle år over.

John Hansen
John Hansen
2023-01-24 09:15

De globale økonomier er på vej ind i en recission og det er bilbranchen også… TESLA(og alle andre bilmærker) kommer ikke til at vækste i 2023 eller 2024 uanset hvor meget man skærer i prisen.

Thomas
Thomas
Svar til  John Hansen
2023-01-24 10:27

Med de prisændringer, som Tesla har lavet, så er det umuligt at forestille sig, at de ikke kommer til at vækste i 2023. Og det bare baseret på den hype og konkurrencemæssige fordel, som de har skabt for sig selv.

Jacob H
Jacob H
Svar til  John Hansen
2023-01-24 11:01

Dette var mit argument for en snes dage siden…, men tænker nu godt – at de kan vækste til trods…. Hele verdens bilpark er ved at blive eldrevet, og Tesla har stadig kun en lille del at det store marked, men er dog klart toneangivende på elbiler…. Jeg har flere venner og kollegaer som nu tripper for at få en tesla til de nye priser… De får et klart boost på salget…, så er det blot om de kan drage fordel af dette ? Jeg troede ikke på koncernen for få dage siden men tænker nu, at der er ide… Læs mere

Hans Kruse
Hans Kruse
Svar til  John Hansen
2023-01-24 12:01

Tesla skal kun forøge produktionen med 16,7% ift. produktionen i Q4 2022 for at nå 50% vækst i 2023 over 2022. Både Berlin og Texas fabrikkerne er stadig igang med at forøge produktionen op til den kapacitet, som fabrikkerne initialt er dimensioneret for. Begge er 500.000 biler per år produktion. Ved Teslas prisnedsættelse er TAM blevet forøget med en faktor 4 mindst. Produktion for 2023 bliver formentlig omkring 2,2 millioner biler WW. Det bliver et seriøst problem for de etablerede bilproducenter, der ikke har optimeret deres produktion og afsætning sådan som Tesla har. De bliver nødt til at sænke deres… Læs mere

Jim G
Jim G
Svar til  Hans Kruse
2023-01-24 13:39

Helt enig. Der er flere ting som Tesla har gang i som andre bilfabrikanter slet ikke har. I dine argumenter som jeg er enig i, er der slet ikke talt om deres vækst i Megapacks til lagring af energi som TSLA selv forventer vil give mere indtjening end salget af biler, og med deres nye batteriaftaler på FLP batterierne som ikke indeholder lithium men jern, har man ingen ressource begrænsninger. Desuden tjener Tesla penge på at sælge strøm til brugerne. Ikke alene deres egne men også til konkurrenternes kunder, hvor de er nødt til at have en Tesla app for… Læs mere

Hans Kruse
Hans Kruse
Svar til  Jim G
2023-01-24 15:04

Du har ret i at energilagring ikke bliver omtalt normalt af analytikere. Lathrop fabrikken i CA er ved at være udbygget til 40GWH produktion per år (megapacks). Jeg nævnte dog i mit indlæg. LFP batterier bliver brugt i all RWD model 3 og Y og CATL som leverer dem skalerer virkelig meget. Det forlyder nu at Tesla også vil købe fra BYD, men det er ikke officielt bekræftet efter hvad jeg har set. Min kone og jeg har vurderet, hvor meget cash eller cash ækvivalenter vi har brug for den næste 3-4 år og vi beholder vores Tesla aktier med… Læs mere

Kent K Jensen
Kent K Jensen
Svar til  John Hansen
2023-01-24 12:36

Det er en absurd påstand. Jeg tror ikke du har nogen anelse om hvad Tesla egentligt kan formå. Tesla vækster med 110% garanti i 2023 og også med 99% sikkerhed over 40%.

Jens Christiansen
Jens Christiansen
2023-01-24 09:54

Man skal nok også til at holde øje med Teslas kedelige megapack forretning. De åbnede en ny fabrik i Lathrop, Californien i oktober 2022 med en produktionskapacitet på 40 GWh, hvilket svarer til ca 10 timer elproduktion fra samtlige danske vindmøller.

Kent K Jensen
Kent K Jensen
Svar til  Jens Christiansen
2023-01-24 13:34

Kedelig? 40 GWh er i min optik imponerende så hurtigt. De stopper jo ikke der, de fortsætter jo med at bygge flere fabrikker hele tiden.

Kent K Jensen
Kent K Jensen
2023-01-24 12:40

Med de nye prisjusteringer ser jeg nemt Tesla levere over 2 millioner biler i 2023. De har allerede med nuværende runrate en annualiseret kapacitet på omkring 2 mil og den vil stige efterhånden som texas og berlin ramper op. Så jeg tror vi ser omkring 50-60% vækst i 2023 hvilket vil være et utroligt flot resultat.

Jim G
Jim G
Svar til  Kent K Jensen
2023-01-24 13:41

Jeg tror ikke at vi med rescission vil komme langt over 40%.. Men selv det vil være flot i en tid hvor alle ICE konkurrenterne vil have faldende salg. TSLA er helt undervurderet.

Hans Kruse
Hans Kruse
Svar til  Jim G
2023-01-24 15:06

Hvad bygger du det på?

Kent K Jensen
Kent K Jensen
Svar til  Jim G
2023-01-24 15:55

Efterspørgslen for elbiler stiger konstant på trods af at det samlede bilsalg inkl fossil falder. Dermed tror jeg ikke at en recession vil hindre dem i at vækste så længe tesla blot tilpasser prisen derefter, hvilket de har gjort nu 🙂