Spring til hovedindhold

Lufthavne del I: Branchen

[Dette er første del af min analyse af lufthavnsbranchen. Anden del udkommer i maj 2020]

Luftfart har i mere end 100 år været en vækstbranche. Efterspørgslen på flyrejser vokser år for år i takt med at verdens befolkning vokser og bliver rigere. Det er nærliggende at tro, at investering i luftfartsselskaber har givet flotte afkast historisk, men det er ingenlunde tilfældet. Et indeks for luftfartsselskaber (NYSE ARCA Airline Index) er eksempelvis faldet 59% over de seneste 24 år, svarende til gennemsnitlige tab på 3,6% p.a. Dette resultat svarer meget godt til de historier vi hører i pressen. Selskaber som SAS og Norwegian er konstant i pengemangel, og mange luftfartsselskaber går fallit hvert år. Her er listen over de fem største selskaber, der gik fallit i 2019: Adria Airways, Aigle Azur, WOW Air, Jet Airways og Thomas Cook. Listen over kendte selskaber, der går fallit i 2020 bliver efter alt at dømme rekordlang.

Flyselskaberne er nødt til at konkurrere på prisen for at tiltrække kunderne. Lufthavne nyder også godt at den stigende lufttrafik, men de oplever ikke den sammme hårde konkurrence. Tænk eksempelvis på Københavns lufthavn i Kastrup. Hvad er alternativet til en flyrejse fra Kastrup for de 2,5 millioner danskere, der bor på Sjælland? Skal vi tage toget? Skal vi forsøge at finde en afgang fra den lille lufthavn i Malmø? Skal vi køre til Hamborg? Eller til Billund? Nej vel! Københavns Lufthavn blev privatiseret og børsnoteret i marts 1994. Siden er aktiekursen 16-doblet fra 310 kroner til 4.960 kroner. Københavns Lufthavne har udbetalt udbytter hvert år (i alt 1.973 kr. pr. aktie). Samlet har de aktionærer, der deltog i børsnoteringen opnået at totalt afkast svarende til 15% p.a. før skat. Det er langt bedre end markedsafkastet i perioden. Andre lufthavne er ligeså profitable som Københavns Lufthavne. Som sektor, er børsnoterede lufthavne interessante.

Figur 1 viser kursudviklingen for et lufthavnsindeks (Airports) i perioden fra juni 2006 til april 2020 – altså over næsten 14 år. Figur 1 viser også kursudviklingen for et indeks for luftfartsselskaber (Airlines) samt udviklingen for verdensindekset til sammenligning. Som det fremgår, er indekset for lufthavne steget mest med 209%, mens indekset for luftfartsselskaber er faldet 20%. Verdensindekset steg til sammenligning 78% i perioden. Konklusionen må være, at man skal holde sig helt fra luftfartsaktier (Airlines), mens lufthavne (Airports) er en langt mere profitabel og interessant branche.

Jeg har sat mig for at undersøge branchen for børsnoterede lufthavne. Det er lykkes mig at finde 20 børsnoterede selskaber, der har drift af lufthavne som deres hovedbeskæftigelse. Udvalgte nøgletal for selskaberne er vist i tabel 1.

Tabel 1. Udvalgte nøgletal for 20 børsnoterede lufthavne.

Det er klart at samtlige lufthavnsselskaber er i krise i april 2020. Nogle af dem vil måske gå fallit, eller blive tvunget til smertelige kapitaludvidelser, der vil udvande aktionærerne. De svageste selskaber målt på soliditetsgrad er Sydney Airport (soliditet: -6,0%), Corporacion America Airports (soliditet: 19,7%) og Københavns Lufthavne (soliditet: 23,0%).

Jeg vil i anden del af min lufthavnsanalyse gennemgå de ti vigtigste lufthavnsaktier, herunder Københavns Lufthavne.

Hvad mener du om lufthavnsaktier som investering? Er det en interessant branche? Har du en favorit i branchen? Hvilket selskab synes du er mest attraktivt?

Disclaimer: Thorleif Jackson ejer aktier i Fraport.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

Tilmeld
Informer mig om
guest
8 Kommentarer
Nyeste
Ældste Mest populære
Se alle kommentarer
Gæst
Gæst
2020-05-02 12:19

Hej Thorleif, Helt enig i din tese med lufthavne. Det er kritisk monopol infrastruktur i vækst. Jeg kender ikke til andre af disse brancher – hvor dette er muligt. Jeg er valueinvestor og har næsten altid haft dem i porteføljen (oftest AENA og Fraport). Lige pt er jeg lang Fraport og Fairfax India (ejer lufthavnen i Bangalore i Indien). Min hypotese er at uanset hvor dårligt det går med flyselskaberne er der altid nogen som vil overtage flyene fra dem som er gået konkurs og defor skal der nok være brug for lufthavnene. Det er dog kommet bag på mig… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-05-02 11:17

Hej, Meget interesant artikel omkring Lufthavne. Jeg holder mig p.t. væk fra lufthavne, da deres indtjeningsgrundlag lige p.t. faktisk er væk, og de er stadig selvom de ikke har noget indtjening (ihvertfald CPH) høj prissat, faktisk alt for højt set med mine øjne. Københavns Lufthavne har heller ikke det helt store indtjening fra cargo, som andre store lufthavne har. De har endvidere også kun CPH og Roskilde, hvor andre lufthavnsselskaber har flere lufthavne i deres portefølje. Vil også gerne henlede opmærksomheden på Københavns Lufthavne meget store gæld i forhold og deres ringe pengestrømme på grund af flere meget dyre udbygninger,… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-05-04 09:29

Hej Thomas, Jeg ser ikke nogle risiko for at Københavns lufthavne bliver privatiseret. Ingen. Hvis selskabet skulle komme i pengenød har selskabet tre ekstremt stærke hovedaktionærer i staten, Ontario Teachers og ATP. Disse aktionærer ville helt sikkert være i stand til at redde selskabet selv i den værst tænkelige krise. Sandsynligheden for at Københavns Lufthavne kommer i pengenød/krise er også meget, meget lille. EBIT overskudsgraden har de seneste 28 år ligget over 29% hvert eneste år (lavpunktet var 29% i 1991). Med en så høj overskudsgrad får selskabet med stor sandsynlighed overskud i 2020 selv hvis genåbningen trækker ud. Et… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-05-01 10:33

Hej Thorleif, Trods mangeårig erfaring med investering og stor interesse for feltet må jeg erkende jeg aldrig har stiftet bekendtskab med, eller interesseret mig synderligt for lufthavne. Derfor er det interessant at se Kbh Lufthavn igennem flere årtier har skabt et overnormalt afkast og betyder måske jeg skal åbne øjnene overfor de muligheder der kan ligge. Jeg er i øvrigt enig med din kommentar til en anden læser her med fokus på kvalitet og likviditet – jeg ser derfor meget frem til din næste analyse og håber du vil give nogle interessante bud på gode selskaber på listen – måske… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-05-01 14:44

Hej Chris, Jeg tror lufthavnsbranchen fortjener mere opmærksomhed. Lufthavnsaktier, der har været børsnoteret længe har opnået fantastiske resultater. Tjek eksempelvis kursudviklingen for København, Shanghai og AOT. Grafen med brancheindekset lyver jo heller ikke. Lufthavne har været gode investeringer på meget lang sigt, og gode investeringer siden juni 2006. En nøje analyse af lufthavnenes vækstrater viser at de fleste har vækstrater i niveauet 4-5% pr. år. De er overraskende ens. Alligevel varierer aktiernes prissætning en del. Deri ligger måske muligheden for at finde et fantastisk selskab til en attraktiv pris. Umiddelbart virker Fraport, TAV Airports, Corporacion America Airports og Beijing Capital… Læs mere

Gæst
Gæst
2020-04-30 22:58

Hej Thorleif Tak for din artikel, som jeg læste med interesse. Ja, airlines er en forfærdelig branche, primært fordi det er svært at differentiere sig fra konkurrenterne, og prisen derfor er den afgørende konkurrenceparameter. Det er godt for kunderne og lufthavnene (lave priser giver flere passagerer) men ikke for nogen andre! Ja, lufthavne er en interessant branche pga geografisk monopol, hvilket er godt for selskaberne og aktionærerne men ikke for nogen andre! Lufthavne, der ligger i et geografisk område med økonomisk vækst (erhvervsliv el turisme) har historisk vækstet passagerantallet og cargo, og når der har været et externt chock (fx… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-05-01 01:53

Som nævnt er et køb af lufthavne pt ikke for sarte sjæle, men skulle jeg overveje det, ville jeg lægge endog meget vægt på kvalitet dvs: erfaren ledelse, stærk track record, beliggenhed i økonomisk stærk region med stort catchment område, og ikke mindst en meget stærk balance (og likviditet) for at komme igennem corona-krisen. Derudover ville jeg se på, om der er store aktionærer, og om disse har dybe lommer til at støtte op om et evt behov for ny kapital. Nationale økonomiske corona-støtteordninger ville jeg også se på. Og endelig skulle aktiekursen være virkelig, virkelig attraktiv givet corona-usikkerheden. Hvilke… Læs mere

Gæst
Gæst
Svar til  Gæst
2020-05-01 14:15

Hej Thomas,
Tak for dine kommentarer. De fleste større lufthavne ligger i sagens natur i storbyer med et stærkt erhvervsliv og et stort opland. Eksempelvis Paris, Frankfurt, Sydney, Beijing og Shanghai. Og måske kan også København, Wien, Zürich, Auckland tilføjes. Det er rigtigt, at mange lufthavnsaktier er højt prissat. Måske er det et problem? Men måske skyldes det, at lufthavnsaktier har lav iboende risiko og dermed fortjener en høj prissætning. Hvis det sidste er tilfældet, bliver de nok aldrig billige. Med mindre Verden en dag rammes af en global pandemi, der holder alle fly på jorden i månedsvis. Hahahaha:-)