Norwegian: Det handler om at redde selskabet, ikke aktionærerne

Norwegians aktiekurs flyver så absolut på reservetank. Pengene fosser ud af kassen, mens flyene står på landjorden. Om nogle uger vil betingelserne for endnu en kapitaludvidelse blive offentliggjort. Norwegian flyver videre, men de private investorer bliver formentlig endnu engang sorteper.

Astronomiske udfordringer

Hvis der er en sektor som lider hårdest sammen med hoteller og restauranter er det luftfartsindustrien. Karantæner, lock-down og i visse lande noget som nærmer sig udgangsrestriktioner, betyder ikke kun at der er få fly i luften. De fly som trods alt tager afsted, har kun en meget lav belægning. I tillæg, som om alle udfordringer ikke skulle være slemme nok, er oliepriserne igen steget til noget som i det mindste minder om tiden før Corona.

Her er nogle af udfordringerne/strategiske valg

  • Norwegian har på trods af konvertering af gæld til aktier stadig en meget stor gældspukkel
  • Norwegians strategi er at få gælden ned til 20 mia. NOK og have en initiel flyflåde på 50 fly. For 1 år siden havde Norwegian 160 fly
  • Norwegian opgiver langdistanceflyvning. Det er en klog og rigtig beslutning. Norwegian vil fremadrettet flyve norsk indenrigs, skandinavisk og ”noget” europæisk
  • Norwegian skal igen have ny aktiekapital/risikovillig kapital. Selskabet har selv meldt ud at de skal have tilført 4-5 mia. NOK
  • Norwegian har selv meldt ud, at de nuværende aktionærer kommer til at eje 5 % af det fortsættende selskab. Der er med andre ord tale om en udvanding på 95 %. Det er en udmelding, som ikke er afspejlet i den nuværende aktiekurs. Investorerne har enten slet og ret ignoreret den udmelding, eller også er den spekulative interesse så stor, at investorerne regner med at den fremadrettede værdi af aktiekapitalen er den nuværende + 4-5 mia. NOK som skal tilføres. Det er mindre realistisk.
  • Norwegian har tidligere indikeret, at kapitaludvidelsen kommer til at ske til en tegningskurs på et sted mellem 5-40 NOK per aktie.
  • Private investorer får formentlig mulighed for at købe for 400 mio. NOK nye aktier. Yderligere skal der tilføres for ca. 2 mia. NOK via salg af aktier i en direkte rettet udstedelse til større (formentlig norske) investorer. Denne udstedelse sker sandsynligvis til underkurs uden fortegningsret for nuværende aktionærer.
  • For at komme op på 4-5 mia. NOK skal der formentlig også udstedes hybridkapital. Hvem investoren er her, er uklart. Det kan være og blive den norske stat jævnfør nedenfor og forlydender fra torsdag den 21/1.
  • Der tilføres kort fortalt mange nye aktier uden at der følger tilsvarende værdier med. Deraf udvandingen for de eksisterende aktionærer.
  • For Norge handler det mest om at redde Norwegian. De nuværende aktionærer får regningen og skal rydde op.

Bliver den norske stat medejer?

Norwegian har mildest talt været utilfredse med, at den norske stat tidligere har afvist at give selskabet en hjælpende økonomisk hånd på samme måde, som især Danmark holder hånden under SAS for at beskytte sin investering i Københavns Lufthavn. Den kommende økonomiske redningsaktion er formentlig den sidste, der skal vise om Norwegian økonomisk er flyvedygtig. Den norske stat tilkendegav torsdag den 21/1, at de måske, hvis Norwegian kan finde den øvrige aktiefinansiering, kan blive ”medinvestor” ved at købe hybridobligationer. Modydelsen er at Norwegian trods alt er en del af den norske infrastruktur. Uden Norwegian mangler der dækning og konkurrence i Norge. Norge er geografisk et langstrakt land, og det har sine fordele og ulemper.

Spænd sikkerhedsbæltet

Der er god grund til at holde øje med udviklingen for Norwegian investorerne. Kassen er tom og den skal fyldes igen. Det sker bl.a. med private midler, men baseret på det som er meldt ud nu, er risikoen for at de nuværende investorer tanker flyene op og betaler for brændstoffet uden selv at få mulighed for at komme med på en god rejse, desværre meget stor og for investorerne i større omfang, ukendt.

Anm: Ovenstående er ikke en anbefaling om at købe eller sælge aktier

Dette blogindlæg er udarbejdet til informationsformål og er alene udtryk for Per Hansens egne holdninger og vurderinger. Artiklen/blogindlægget udgør således ikke investeringsmæssig eller anden rådgivning. Per Hansens eventuelle egne dispositioner fremgår ikke af indlægget.

Omtalen af de konkrete værdipapirer og investeringer er ikke en anbefaling vedrørende disse og er ikke tilbud eller opfordring til tilbud om køb eller salg.

Du bør altid rådføre dig med egne professionelle rådgivere vedrørende beslutninger om dine investeringer, således at disse afstemmes i forhold til dine konkrete forhold, herunder risikoprofil og økonomiske forhold.

Er du stadig ikke Nordnet-kunde? Åbn depot, og opdag en lettere måde at investere på.

I kommentarfeltet nedenfor kan du som læser kommentere blogindlæggets indhold. Samtidig kan du tage del i andre læseres kommentarer. Kommentarindholdet repræsenterer derfor ikke Nordnets mening. Nordnet gennemgår ikke kommentarerne, før de offentliggøres, men vi fjerner upassende kommentarer, hvis de forekommer. Vil du vide, hvordan Nordnet håndterer dine personoplysninger, klik her.

guest
6 Kommentarer
Ældste
Nyeste Mest populære
Se alle kommentarer
mmøller
mmøller
2021-01-23 23:38

husk det var din aktie i 2020 . en ville gribe en kniv før den ramte jorden !!! værdiløs Investeringsøkonom

Lasse
Lasse
Svar til  mmøller
2021-01-25 11:34

Det var hans aktie i 2020, inden pandemien var en realitet… Så vil våge at påstå at det er din kommentar der er værdiløs

Nielsen
Nielsen
Svar til  Lasse
2021-01-25 21:36

Ændrer ikke ved, at det var en lynhurtigt faldende kniv før pandemien, luftfart, norsk aktie, Hansens største personlige investering, hans tab blev cirka 80 procent, uklogt.

pousada brazil
pousada brazil
Svar til  mmøller
2021-01-25 15:34

Hvis vi antager at alle nuværende aktionærer udnytter deres tegningsretter på de 4 mill aktier som Per siger de for tilsagt vil det give 9 millarder så hvad er lige vil der mangle udover er mig ikke kommet til kendskab …..så hjælp mig venligst !!!

pousada brazil
pousada brazil
Svar til  mmøller
2021-01-25 15:36

mangler lige med en snit kurs på 22,5 ……..kurs 5-40 så et gennemsnit